Stöldliga tvingar Webhallen till nya rutiner

Medlem

Haha, vilken jävla sopa. Han måste verkligen gett ett seriöst intryck när man ser hur ovillig personalen ser ut att vara med att ge honom kartongen...var var hans argument..."ah, kan jag få känna på kartongen...bara titta lite, fast med händerna..."

Nä till Guantanamo med fanskapet!!!

PS, det där sista var inte helt på allvar. Guantanamo (det beryktade fängelset alltså) verkar vara ett hemskt ställe att vara på, och ingenstans man skickar någon för ett så ringa brott. I nuläget är ju dessutom den pixlade personen bara misstänkt för försök till stöld, och man kan faktiskt inte skicka någon till Guantanamo (fängelset alltså)på grund av enbart en misstanke.
Missförstånd har tidigare inträffat, så jag kände mig nödgad att skriva detta så någon inte krystar på sig i sin upprördhet och typ, kallar mig fascist eller nåt.

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Nej, jag anser inte att man ska förklara varför personer som är mer socialt utsatta oftare begår brott varje gång det händer, det förstår väl alla att det vore ganska tröttsamt i längden. Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige. Speciellt idag när det är så väldigt vanligt med fördomar om andra kulturer och människor.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Jag tycker det är ok att säga för att många typer av brott som tonåringar begår beror just på åldern. Självklart har det mer med mognad och umgängeskrets att göra, men eftersom fördomar mot brottsliga tonåringar inte är särskilt utbrett är det ändå helt ok.

Ok, lika bra att kvinnorna i förorten tiger då om hederskulturen där, därför att vi kan ju spä på fördomar menar jag. Skit i könsstympningar, balkongflickor och allt sådant.

Tycker det är extremt vidrigt tänk som människor som du har. Ni lämnar stackars kvinnor och barn att bli utnyttjade i vidriga kulturer för att ni inte vill sprida fördomar. FYFAN!

kulturrelativism kallas det som du och vänstermänniskor sysslar med.

Oj, härligt skutt från "invandrare begår fler brott" till könsstympning. Jag tror du har svårt att hitta någon vänstermänniska (eller höger för den delen) som är för förtryck av kvinnor. De flesta vänstermänniskor tenderar att vara rätt feministiska. Jag är emot könsstympning och förtryck oavsett om det sker i förorten eller på Östermalm. Jag är emot omskärelse också, men det betyder inte att jag ogillar judar. Men det kräver att man kan se människor som individer och inte en grupp, vilket många idag verkar ha svårt för.

Inaktiv
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av bleak:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Fast om man nu vet att det inte har något med att de är invandrare att göra varför skulle man då säga det? Varför inte säga som det är istället?

Men om invandrare begår mer brott än etniska svenskar, så är det ju så det är. Sedan vad det beror på är en annan fråga.

Det du menar är ungefär att man skall säga anledningen till att dom begår brott istället för vilka det är som utför brottet. Det var i detta fall inte relevant i sammanhanget och troligen såpass uppenbart att man inte behövde nämna det.

Nej, jag anser inte att man ska förklara varför personer som är mer socialt utsatta oftare begår brott varje gång det händer, det förstår väl alla att det vore ganska tröttsamt i längden. Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige. Speciellt idag när det är så väldigt vanligt med fördomar om andra kulturer och människor.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Att med flit säga att "invandrare begår fler brott" trots att man vet att det inte alls beror på att de är invandrare skulle jag definitivt klassa som rasistiskt.

Med den retoriken är det alltså fel att säga "de flesta som begår skadegörelse och fylleri är tonåringar", för dom begår ju inte brotten för att de är tonåringar.

Jag tycker det är ok att säga för att många typer av brott som tonåringar begår beror just på åldern. Självklart har det mer med mognad och umgängeskrets att göra, men eftersom fördomar mot brottsliga tonåringar inte är särskilt utbrett är det ändå helt ok.

Ok, lika bra att kvinnorna i förorten tiger då om hederskulturen där, därför att vi kan ju spä på fördomar menar jag. Skit i könsstympningar, balkongflickor och allt sådant.

Tycker det är extremt vidrigt tänk som människor som du har. Ni lämnar stackars kvinnor och barn att bli utnyttjade i vidriga kulturer för att ni inte vill sprida fördomar. FYFAN!

kulturrelativism kallas det som du och vänstermänniskor sysslar med.

Haha, sitt still i båten. Snart får vi låsa den här tråden.

Jag är lugn !

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greve_Peter:
Skrivet av Mjauv:

Jag är lite kritisk till att de pixlat tjuvens ansikte. Fanskapet kunde gott outas.

Olagligt.

OnT: Det sorgliga med allt detta är att det inte är konstigt att det är så här, med tanke på hur ineffektiv och byråkratisk polisen är.

Nej, det är inte olagligt. Sverige har en grundlagsskyddad tryckfrihet som är den mest omfattande i världen. Där ingår att publicera bilder och filmer på människor som inte vill det.

Det är en jävla skillnad på att filma / fota vs hur du publicerar och hanterar materialet, eller om du hänger ut personerna felaktigt, vilket absolut kan vara olagligt. Det är en mer komplicerad fråga än själva bandandet & fotandet.

Hur kan någon hängas ut felaktigt här?
Herr Pixel: "Eh, jo, jag insåg att jag sekunden senare skulle falla hastigt och mycket dramatisk mot butikens utgång, och försökte snabbt förhindra detta genom att i förebyggande syfte grabba tag i kartongen till ett grafikkort, då jag upplevde att det var det mest stabila och tillgängliga för stunden. Jag hade absolut inga avsikter att stjäla någonting!

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Ja, undrar varför polisen går ut med signalement..

Medlem
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Oskyldiga kan bli utpekade av mobben för att de har liknande utseende.

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Medlem
Skrivet av zhapp:

Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige.

Men då är det ju DU som gör den tolkningen. Alltså "många invandrare begår brott" > "begår brott för att det är invandrare".

Precis som att om man säger "förbjud tiggeri" så skriker en del "rasist!" med en gång trots att man varken nämnt hudfärg eller religion på tiggaren. Även om det gäller ALLA tiggare, även vita, så gör många en egen tolkning i stil med "dom vill ha bort tiggare > många tiggare är färgade > då måste dom tycka illa om färgade".

Ovanpå detta så är det ju själva handlingen, tiggeriet, som man vill få bort, inte personen som tigger. Om personen slutar tigga så kan han/hon givetvis stanna. Så det kan inte bli "rasism" oavsett hur man vänder och vrider på det, det är något som folk tolkar in på egen hand. Om det är för att dom själva har fördomar om folk som vill ha bort tiggare, eller fördomar om tiggare (ironiskt nog) eller om dom bara använder rasist-kortet som ett slagträ i debatten vet jag inte. (Troligen en eller flera av dem, beroende på person och situation.)

TL:DR
Istället för att hela tiden säga "så får ni inte säga", ofta med tillägget "det är rasistiskt/kränkande" så kanske man bör ta sig en funderare på om det är man själv som har fördomar som hela tiden tolkar in en massa saker i det som den andre säger.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Det är lite tråkigt det här med att folk alltid ska dra alla över ett streck, jag antar att det är enklast så när hatet gör en människa blind. Tycker inte folk att det är märkligt att många som har samma etnicitet som honom inte gör likadant. Människor är individuella, ha det i åtanke.

Medlem
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Harakiri:
Skrivet av oskj:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mirage:
Skrivet av sandmanman:
Skrivet av Seraium:

Varför censurera idioten, häng ut fanskapet.
Typisk Sverige att skydda brottslingar.

För att personen förmodligen har familj och släkt som inte vill bli kopplade till vad en enskild individ har gjort, blir det allmänt känt att någon i deras familj är en brottsling vad tror du då det får för konsekvenser för de oskyldiga. Var snäll och tänk till lite extra innan du låter din ilska pladdra.

Jag förstår ditt resonemang ifall det handlar om terrorism, rasism eller dylika brott. Stöld?
"ÖH!! Din brorsa stal på Webhallen! NU SKA DU FÅ STRYK!!!"

Errr.. nej.

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Vi kan ju vända på frågan, vilken nytta HAR inte allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Oskyldiga kan bli utpekade av mobben för att de har liknande utseende.

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Dom sågs senast i centrala Stockholm beväpnade med järnrör. Men det var 2010, så det kanske är lugnare idag.

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Jag menar att man inte ska säga att "invandrare begår fler brott" eftersom det väldigt lätt tolkas som att anledningen till att de begår brott är just för att de är födda utanför Sverige.

Men då är det ju DU som gör den tolkningen. Alltså "många invandrare begår brott" > "begår brott för att det är invandrare".

Om då läser mina tidigare inlägg så inser du rätt snart att så inte är fallet. Det är dock många som drar den slutsatsen som du beskriver vilket gör att man lätt bygger på fördomar om man uttrycker sig på ett visst sätt. Om man börjar gå ut med ursprung, hårfärg, partitillhörighet, skostorlek etc när man beskriver misstänka gärningsmän kommer det leda till att personers fördomar byggs på. Läs mer om tex selektiv perception så förstår du nog vad jag menar. Men det glädjer mig verkligen att du inte heller har denna fördom om vissa grupper i samhället. Den är alldeles för vanlig idag.

Skrivet av conthox:

Istället för att hela tiden säga "så får ni inte säga", ofta med tillägget "det är rasistiskt/kränkande" så kanske man bör ta sig en funderare på om det är man själv som har fördomar som hela tiden tolkar in en massa saker i det som den andre säger.

Vad som är ok att säga ändras hela tiden och är väldigt personligt. Något som du inte tycker är rasistiskt/kränkande kanske någon annan tycker är det. Det handlar inte så mycket om fördomar utan ens egna värderingar och gränser. Negerboll är ju det klassiska exemplet. Redan idag är det lite tveksamt att säga det, men ge det 10 år till så kommer folk tycka att det är helt otänkbart. Detsamma gäller åt andra hållet. Mycket av det som SD säger idag skulle för 10 år sedan anses vara helt galet att säga. Speciellt om det kom från ett riksdagsparti. Sen får du självklart säga (nästan) vad du vill, men om du vill undvika att bli dömd (som person, inte i domstol) eller att göra den andra personen förbannad/arg/ledsen så måste man ju tänka efter vad man säger. Även om jag tex tyckte att din avatar var skitful skulle jag inte säga det för du kanske har suttit i veckor och jobbat på den.

Redaktör
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Tompa:

Men vilken nytta har allmänheten av att se hur förövaren ser ut?

Ja, undrar varför polisen går ut med signalement..

Polisen har inget med den här filmen att göra, det är Webhallen som lagt upp den för att förtydliga sin nya säljpolicy.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av eCore:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

Om ni ska "städa bort" allt som rör etnicitet/nationalitet så glömde ni denna kommentar:

Skrivet av eCore:

Fan håller dessa svenskar på med?!?

För övrigt kommer ni ha stora problem att rensa bort allt icke PK i tråden eftersom kanske 50-70% av era läsare inte är för en bortrensning av "obekväma" kommentarer.

Jag har inga problem med att städa bort rasism. Tog bort kommentaren du nämnde, men låter ett citat vara kvar. Trollgränsen är knepig ibland.

Hur var mitt inlägg rasistiskt? Jag frågade vad dessa svenskar håller på med...

Är det rasistiskt att vara svensk eller vad menar du? Är det rasistiskt att fråga vad svenskarna håller på med? Jag tog för givet att alla var svenskar då det skedde i sverige men det är alltså per automatik rasistfacistnazistiskt?

Hmm....

Haha, nu tror jag du missförstår mig med flit. Ditt inlägg sparkade igång massa kommentarer vi raderade, och jag tror du förstår varför. Om du tog för givet att alla var svenskar, varför kände du dig tvungen att kommentera det?

Det spelar ingen roll om det var med flit, fortfarande borttaget..

I dessa tider när vi enligt media har över 25% nazister / rasister / facister i vårt land och det bara ökar i en rasande takt är det väl extra viktigt att visa att alla hudfärger, oavsett brott man gör, faktiskt kan vara svensk?

Tror ni bidrar till MER rasism med er "håll för ögonen så finns det inte" mentalitet.. Men det är bara min åsikt.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av neohasse:

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Dom sågs senast i centrala Stockholm beväpnade med järnrör. Men det var 2010, så det kanske är lugnare idag.

Ja och några sprang efter folk och högg dom med kniv i ryggen. Samma personer som misshandlade två baltiska gästarbetare för att dom "trodde dom var nazister". En del slängde brinnande föremål i folks brevinkast för att dom ställde upp för "fel" parti i kommunfullmäktige. En del stör ut partiers helt lagliga, demokratiska torgmöten. Både med stenkastning och brinnande föremål samt megafoner. En del river ned helt lagliga affischer i tunnelbanan. En del stjäl andra partiers valsedlar så att man inte kan rösta "fel" och hotar med att "spåra upp dom och tala allvar med dom".

Med andra ord; vänstern är inte så oskyldig den heller. Faktum att de har begått fler (vålds)brott än vad högern har de senaste 15 åren, men det talas det oftast inget om. De är ju proklamerat sig själva som "de goda" med högre etik och moral. Goda människor med hög etik och moral gör tydligen sådant. Också.

Skrivet av zhapp:

Negerboll är ju det klassiska exemplet. Redan idag är det lite tveksamt att säga det, men ge det 10 år till så kommer folk tycka att det är helt otänkbart.

[ ... ]

Detsamma gäller åt andra hållet. Mycket av det som SD säger idag skulle för 10 år sedan anses vara helt galet att säga. Speciellt om det kom från ett riksdagsparti.

Jag tror nog att båda exemplen är saker som man kunde säga förr, men inte kan säga idag. Hur många har inte hört äldre säga något rasistiskt, eller som kan tolkas som det. Men då har man låtit dom hållas för att "dom är gamla och från en annan tid, dom har växt upp med att man kan säga så."

För inte så jättelänge sedan hade Sveriges regering upprättat en myndighet för rasbiologisk forskning och utförde även tvångssterilisering. Saker som jag tror att inget parti idag skulle kunna stå för.

Själv tycker jag att utvecklingen gick åt rätt håll tills för typ 10 år sedan. Då började folk bli överkänsliga och precis allt blev "rasistiskt" och alla blev "kränkta" av precis allt. Man kan inte ha skolavslutning i kyrkan, man kan inte sjunga "vi komma från pepparkakeland", inte säga negerboll osv osv.

Hoppas det jämnar ut sig om ett par år och folk börjar sansa sig. Det är aldrig bra om det är för mycket åt ena eller andra hållet, varken vänster eller höger. Tyvärr så är läget väldigt polariserat idag och det kan ta tid.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greve_Peter:
Skrivet av Mjauv:

Jag är lite kritisk till att de pixlat tjuvens ansikte. Fanskapet kunde gott outas.

Olagligt.

OnT: Det sorgliga med allt detta är att det inte är konstigt att det är så här, med tanke på hur ineffektiv och byråkratisk polisen är.

Nej, det är inte olagligt. Sverige har en grundlagsskyddad tryckfrihet som är den mest omfattande i världen. Där ingår att publicera bilder och filmer på människor som inte vill det.

Det är en jävla skillnad på att filma / fota vs hur du publicerar och hanterar materialet, eller om du hänger ut personerna felaktigt, vilket absolut kan vara olagligt. Det är en mer komplicerad fråga än själva bandandet & fotandet.

Hur kan någon hängas ut felaktigt här?
Herr Pixel: "Eh, jo, jag insåg att jag sekunden senare skulle falla hastigt och mycket dramatisk mot butikens utgång, och försökte snabbt förhindra detta genom att i förebyggande syfte grabba tag i kartongen till ett grafikkort, då jag upplevde att det var det mest stabila och tillgängliga för stunden. Jag hade absolut inga avsikter att stjäla någonting!

Nu lät ju hans påstående nästan löjligt amerikanskt, att man för göra hur man vill, och så är inte fallet. Det känns som ett rätt moget beteende att pixla i första hand och sedan avpixla om så är nödvändigt. Låt polisen göra den bedömningen om de behöver hjälp. Det behöver inte nödvändigtvist vara varken rätt eller nödvändigt att publicera kriminellas identitet om de inte finns skäl för det.

Varför känner så många att vi skulle må bättre av lynchMobs överallt som tar lagen i sina egna händer ?

Ser man sig om i världen så har vi det rätt så jävla bra i Sverige trots våra brister.
Folk gnäller fan på allt.

Testpilot
Skrivet av neohasse:
Skrivet av Harakiri:

Oskyldiga kan bli utpekade av mobben för att de har liknande utseende.

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Finns många exempel , senast mobben som samlades för tjejen som ljög om gruppvåldtäkt. Eller militärkillen som blev knivskuren , eller varför inte IKEA mordets mobb som började bränna flyktingförläggningar?

Medlem
Skrivet av neohasse:

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Det tror jag är mycket enkelt. Ett högt tonläge med extrema åsikter från många olika personer i ett öppet forum eller på en öppen plats, kan trigga personer med ett svagt rättspatos eller personer som känner sig hotade att begå kriminella och eller oresonliga handlingar. t.ex. våldsdåd. Mötesplatser på internet är inte undantaget att ge den här effekten.
När man pratar om en mobb så behöver man inte (längre) mena en stor samling människor som drar fram längs stadens gator med högafflar....

Medlem

Det var då själva fan, man kan snart inte läsa en artikel om vad som helst utan att SD soldaterna spammar ner kommentarsfälten med sin rasistpropaganda

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av neohasse:

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Dom sågs senast i centrala Stockholm beväpnade med järnrör. Men det var 2010, så det kanske är lugnare idag.

Ja och några sprang efter folk och högg dom med kniv i ryggen. Samma personer som misshandlade två baltiska gästarbetare för att dom "trodde dom var nazister". En del slängde brinnande föremål i folks brevinkast för att dom ställde upp för "fel" parti i kommunfullmäktige. En del stör ut partiers helt lagliga, demokratiska torgmöten. Både med stenkastning och brinnande föremål samt megafoner. En del river ned helt lagliga affischer i tunnelbanan. En del stjäl andra partiers valsedlar så att man inte kan rösta "fel" och hotar med att "spåra upp dom och tala allvar med dom".

Med andra ord; vänstern är inte så oskyldig den heller. Faktum att de har begått fler (vålds)brott än vad högern har de senaste 15 åren, men det talas det oftast inget om. De är ju proklamerat sig själva som "de goda" med högre etik och moral. Goda människor med hög etik och moral gör tydligen sådant. Också.

Fast nu efterlyste neohasse mobben som ev. skulle jaga efter folk som har lite mörkare hy bara för att en med liknande hudfärg försökte råna webhallen. Då tyckte jag SD låg nära till hands. Jag har svårt att se att vänsteraktivister skulle göra det. Eller varför tog du upp dom?

Skrivet av conthox:
Skrivet av zhapp:

Negerboll är ju det klassiska exemplet. Redan idag är det lite tveksamt att säga det, men ge det 10 år till så kommer folk tycka att det är helt otänkbart.

[ ... ]

Detsamma gäller åt andra hållet. Mycket av det som SD säger idag skulle för 10 år sedan anses vara helt galet att säga. Speciellt om det kom från ett riksdagsparti.

Jag tror nog att båda exemplen är saker som man kunde säga förr, men inte kan säga idag. Hur många har inte hört äldre säga något rasistiskt, eller som kan tolkas som det. Men då har man låtit dom hållas för att "dom är gamla och från en annan tid, dom har växt upp med att man kan säga så."

Det är lite det jag menade. Vad som anses vara rasistiskt/kränkande är väldigt personligt och vem som säger det påverkar självklart också. Om en äldre person skulle säga "blåneger" skulle jag inte, beroende på kontext, direkt dra slutsatsen att han är rasist. Jag är helt säker på att Astrid Lindgren inte beskrev Pippis pappa som "negerkung" för att hon var rasist heller. Det var helt enkelt det normala sättet att uttrycka sig när dom växte upp. Ett annat exempel är om du inte helt behärskar språket. Då är det inte helt ovanligt att man säger saker som kan låta rätt tveksamt för någon som har det som modersmål. Om du på knagglig skoltyska säger något om tredje riket tror jag få tyskar skulle tro att du är nazist om det är uppenbart att du pratar om något annat.

Det jag syftade på med SD var snarare uttalanden i stil med att Reinfeldt borde avrättas (hade nog ansetts väldigt tveksamt under senare delen av 80-talet), att "man ska vara stolt över att man inte är homo", "skicka hem muslimerna till muslimistan eller slå ihjäl dem" eller "Muslimerna är vårt största utländska hot". Hade någon politiker sagt något av det för 15 år sedan hade de åkt ut med huvudet före och genererat en smärre kris för partiet eftersom väljarna skulle bytt till något parti med vettigare politiker. Idag har det på något konstigt sätt blivit ok att säga det (dvs ok som i att antalet väljare ökar trots upprepade fall av liknande uttalanden). Det tycker jag är skrämmande.

Skrivet av conthox:

För inte så jättelänge sedan hade Sveriges regering upprättat en myndighet för rasbiologisk forskning och utförde även tvångssterilisering. Saker som jag tror att inget parti idag skulle kunna stå för.

"inte så jättelänge sedan" är kanske att ta i. Det grundades 1922, dvs nästan 100 år sedan. Eftersom det fanns liknande institutioner i USA och England gissar jag på att man på den tiden trodde att människan bestod av flera raser och inte visste bättre. Om man tittar 100 år tillbaka i tiden lär det finnas väldigt många fler exempel på saker som ingen idag skulle få för sig att ens tänka tanken på att göra.

Skrivet av conthox:

Själv tycker jag att utvecklingen gick åt rätt håll tills för typ 10 år sedan. Då började folk bli överkänsliga och precis allt blev "rasistiskt" och alla blev "kränkta" av precis allt. Man kan inte ha skolavslutning i kyrkan, man kan inte sjunga "vi komma från pepparkakeland", inte säga negerboll osv osv.

Jag tycker inte att man ska ha skolavslutning i någon religiös byggnad, oavsett om det är en kyrka, moské eller hinduiskt tempel. Problemet är dock att mycket av vår kultur och traditioner är hårt kopplade till kristendomen, av naturliga skäl. Därför har jag full förståelse för om folk känner sig kränkta av att en skola slutar ha avslutningen i en kyrka. Förhoppningsvis är det en övergångsperiod som slutar i ett samhälle som inte är lika ihopkopplat med någon religion. Även om separationen av dom lär bli smärtsam för många skulle nog alla må bättre av det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Seså, vill ni diskutera den pixlade personens etnicitet kan ni klicka er vidare till Flashback.

Med detta utmärkta inlägg som är rätt på alldeles för många sätt och vis för att räknas upp här, så vill jag uppmärksamma berörda FZ-medlemmar på följande specialistenhet:

http://www.akademiska.se/en/Departments1/The-Burn-Center/

Medlem
Skrivet av zhapp:

Fast nu efterlyste neohasse mobben som ev. skulle jaga efter folk som har lite mörkare hy bara för att en med liknande hudfärg försökte råna webhallen. Då tyckte jag SD låg nära till hands. Jag har svårt att se att vänsteraktivister skulle göra det. Eller varför tog du upp dom?

Därför att det alltid dras upp vad högerkanten har för sig samtidigt som vänsterkanten får härja tämligen obemärkt. Ville nämna det för att påminna om att det inte är bra oavsett vilken kan man håller på att trilla ut över. Mobbar finns på båda sidor.

Skrivet av zhapp:

Det jag syftade på med SD var snarare uttalanden i stil med att Reinfeldt borde avrättas (hade nog ansetts väldigt tveksamt under senare delen av 80-talet) Hade någon politiker sagt något av det för 15 år sedan hade de åkt ut med huvudet före och genererat en smärre kris för partiet eftersom väljarna skulle bytt till något parti med vettigare politiker. Idag har det på något konstigt sätt blivit ok att säga det (dvs ok som i att antalet väljare ökar trots upprepade fall av liknande uttalanden). Det tycker jag är skrämmande.

Javisst, precis som de som gick omkring med t-shirt med Åkesson med ett sikte över m.m.. Men samma sak där: en SDare säger något och det ligger på löpet med "SD-skandalen" i en vecka. Vänsteranhängare går med "avrätta Åkesson"-tröjor och det nämns i nyhetsflödet under en dag.

Kommer ihåg sommarprataren som uppmuntrade till våld mot SD? Eller rapparen som sjöng om hur de skulle spöa Åkesson gul och blå?

Ironiskt nog så var samma artist inbjuden till Peace and Love-galan samma år. Vet inte hur de tänkte där riktigt, de kanske inte tänkte alls?

Jag tycker man borde tänka till på båda sidor av åsiktsklyftan, men som tidigare sagt, läget är väldigt polariserat idag. Antingen så är med med "oss" eller så är man med "dom". Nästan värre för mig som försöker mig på ett mellanting och hamnar i korselden. Vänstern kallar mig högersvin och högern kallar mig PK-kärring....

Skrivet av zhapp:

"inte så jättelänge sedan" är kanske att ta i. Det grundades 1922, dvs nästan 100 år sedan.

Jag vet inte om jag minns fel och är lite trött just nu, orkar inte kolla efter mer än en kort sökning på Wiki. "Institutet upphörde 1958 och verksamheten knöts då till universitetet." så i alla fall så sent som in på slutet av 50-talet fanns det och hur mycket och vad som forskades på universitete efter det står inte. 1932 skrev docenten Bertil Lundman:

""Det torde helt enkelt ligga så till, att de nordiska stammar, som bildade indoeuropéerna, varit skarpt medvetna om sin psykiska och fysiska överlägsenhet och ej tolererat någon uppblandning. (...) Ett inslag av zigenarblod även i stark utblandning verkar ofta rent förstörande på individens moraliska (mindre dess intellektuella) halt. (..) Pro primo kan tyvärr rashygienen knappast komma mycket längre än att den håller de värsta graderna av urartning någorlunda tillbaka.""

Detta var alltså ett institut grundat av socialdemokraterna, inte några i stil med Svenskarnas Parti som skulle ligga närmst idag. (Om SvP fortfarande var verksamt.) Men man glömmer lätt sin egen historia och sedan så väntar man inte en sekund på att ge SD en släng av sleven och påminner dem om deras grundare...

Varför all detta försvar av högern? Nej, det var inget försvar! Min poäng var att visa att det finns lika goda kålsupare på båda sidorna och jag är så trött på all SD-bashing som till 90 % är ett hyckleri av sällan skådat slag.

Skall man säga åt "de andra" att inte göra något, så skall man ju inte göra likadant själv.

Skrivet av zhapp:

Jag tycker inte att man ska ha skolavslutning i någon religiös byggnad, oavsett om det är en kyrka, moské eller hinduiskt tempel. Problemet är dock att mycket av vår kultur och traditioner är hårt kopplade till kristendomen, av naturliga skäl. Därför har jag full förståelse för om folk känner sig kränkta av att en skola slutar ha avslutningen i en kyrka.

Varken jag eller dem jag talat med har aldrig sett skolavslutningen som en religiös sak, även om vi hade den i kyrkan och till och med sjöng psalmer. Kan inte påminna mig om att jag tänkte på det, men det är klart, det kanske man inte gjorde bara för att det man var van vid det.

Oavsett så är det trist, både om folk blir kränkta, men också för att man som svensk inte längre får ha sina traditioner kvar bara för att folk som flyttat in inte tycker om det. Man brukar alltid säga "man får ta seden dit man kommer", "i rom gör man som romarna" osv osv, men det gäller tydligen bara när svenskar är utomlands. När folk migrerar hit så är det vi som skall anpassa oss efter dom. Det är som att be om att partier som SD skall växa.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Varken jag eller dem jag talat med har aldrig sett skolavslutningen som en religiös sak, även om vi hade den i kyrkan och till och med sjöng psalmer. Kan inte påminna mig om att jag tänkte på det, men det är klart, det kanske man inte gjorde bara för att det man var van vid det.

Oavsett så är det trist, både om folk blir kränkta, men också för att man som svensk inte längre får ha sina traditioner kvar bara för att folk som flyttat in inte tycker om det. Man brukar alltid säga "man får ta seden dit man kommer", "i rom gör man som romarna" osv osv, men det gäller tydligen bara när svenskar är utomlands. När folk migrerar hit så är det vi som skall anpassa oss efter dom. Det är som att be om att partier som SD skall växa.

Min erfarenhet är den motsatta. Många jag talar med som växte upp i Sverige samtidigt med mig såg redan tidigt i livet kyrkan som en symbol för förtryck; bland annat några som växt upp i kristna sekter. Ingen av dom är intresserade av att ha kvar skolavslutning i kyrkan utav traditionella skäl, än färre idag efter att statsreligionen avskaffades (för 15! år sedan).
Skolavslutning i kyrkan är inte en fråga som i första hand har med andra religioners utbredning i Sverige att göra. Utan med en långt gående sekularisering och medvetande om religiösa samfunds förtryck.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mikaelh:
Skrivet av Greve_Peter:
Skrivet av Mjauv:

Jag är lite kritisk till att de pixlat tjuvens ansikte. Fanskapet kunde gott outas.

Olagligt.

OnT: Det sorgliga med allt detta är att det inte är konstigt att det är så här, med tanke på hur ineffektiv och byråkratisk polisen är.

Nej, det är inte olagligt. Sverige har en grundlagsskyddad tryckfrihet som är den mest omfattande i världen. Där ingår att publicera bilder och filmer på människor som inte vill det.

Det är en jävla skillnad på att filma / fota vs hur du publicerar och hanterar materialet, eller om du hänger ut personerna felaktigt, vilket absolut kan vara olagligt. Det är en mer komplicerad fråga än själva bandandet & fotandet.

Hur kan någon hängas ut felaktigt här?
Herr Pixel: "Eh, jo, jag insåg att jag sekunden senare skulle falla hastigt och mycket dramatisk mot butikens utgång, och försökte snabbt förhindra detta genom att i förebyggande syfte grabba tag i kartongen till ett grafikkort, då jag upplevde att det var det mest stabila och tillgängliga för stunden. Jag hade absolut inga avsikter att stjäla någonting!

Gissning gör gällande att personen i fråga entusiastiskt hoppat jämfota till butiken med den egenutvecklade övertygelsen att om man bara rycker varan ur butikspersonalens hand, och därefter lägger benen på ryggen fort nog får man behålla varan. Allt i sin ordning.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Hur vet vi att tjyvrackarn inte frihetsberövades utanför bild och att hans identitet därför inte behöver basuneras ut till allmänheten?

Vilket som...synd att det blir såhär, även om det knappast blir så att världen vänds upp och ner. Gjorde ett större inköp på Webhallen tidigare idag (innan jag läste den här artikeln) och märkte ingen skillnad på bemötande eller service. Det här är för mig inte konstigare än att den lokala ICAn under vissa perioder inte tillät elever från skolan intill ta med sig ryggsäckar in i butiken efter som det snattades som bara den.

Oh, juste. Vänsterpartiet 2018! Det är vad jag kommer rösta på (förmodligen), tänkte folk kunde få veta det när vi ändå basunerar ut politiska utspel i en tråd där de inte hör hemma. Monkey sees, monkey does.... ;P

Medlem

Inte konstigt att det går åt helvete med allt när vita unga män tror att vi lever på medeltiden och småbrott som stöld skall bestraffas med att lynchas.

Att människor i kommentarerna tycker det är mer på sin pass att prata om "yttrandefrihet att vilken del av världen förövaren kommer ifrån - eller hens föräldrar" istället för att prata om Webhallens nya BÄTTRE rutiner eller något annat som har med saken att göra. Sorgligt.

Skrivet av Mikaelh:

Men nu jobbar jag inte med moderering av FZ:s kommentarsfält, vilket kanske är tur för er då.

Tur för alla, inklusive demokratin, att du inte gör det.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är skamligt rent ut sagt med detta hyllande av lynchmobbar.! Är det vad ni vill att Sverige ska utvecklas till? Ett rättslöst rike i dekadens?

En rättslöst rike där byfånar med högafflar och facklor ska genom social media och hetsiga forumstrådar dra ut på lynchtåg och utan någon som helst rättspraxis leka Judge Dredd?

Är du, medelsvensson, en polis, åklagare och bödel?

Sist jag kollade kan man inte utöva dessa yrken i kombination.

Skärp er, ni som känner er träffade! Är ni missnöjda, läs på om demokrati och nyttja era medborgerliga rättigheter istället för att sitta och gnälla huruvida man ska "skydda" brottslingar genom pixling eller inte. *trött*


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Förstår inte varför "admin" för FZ först rensar bort inlägg och sen av någon anledning drar igång en debatt så allt bara eskalerar.. Sköt de snyggt och rensa bort de ni inte gillar, håll tyst och vill ni ha debatten så flyttar ni den till rätt ställe.

Riktigt oprofessionellt

Medlem
Skrivet av waeress:
Skrivet av neohasse:

lol.. alltid undrat vart den här magiska mobben i Sverige är..? Bakom de här "mörka krafterna"? jeez

Det tror jag är mycket enkelt. Ett högt tonläge med extrema åsikter från många olika personer i ett öppet forum eller på en öppen plats, kan trigga personer med ett svagt rättspatos eller personer som känner sig hotade att begå kriminella och eller oresonliga handlingar. t.ex. våldsdåd. Mötesplatser på internet är inte undantaget att ge den här effekten.
När man pratar om en mobb så behöver man inte (längre) mena en stor samling människor som drar fram längs stadens gator med högafflar....

Kul att du skrev "mena"

Medlem
Skrivet av LupX:

Det är skamligt rent ut sagt med detta hyllande av lynchmobbar.! Är det vad ni vill att Sverige ska utvecklas till? Ett rättslöst rike i dekadens?

En rättslöst rike där byfånar med högafflar och facklor ska genom social media och hetsiga forumstrådar dra ut på lynchtåg och utan någon som helst rättspraxis leka Judge Dredd?

Är du, medelsvensson, en polis, åklagare och bödel?

Sist jag kollade kan man inte utöva dessa yrken i kombination.

Skärp er, ni som känner er träffade! Är ni missnöjda, läs på om demokrati och nyttja era medborgerliga rättigheter istället för att sitta och gnälla huruvida man ska "skydda" brottslingar genom pixling eller inte. *trött*

Säg det istället till alla anti demokrater som rev ner Sverigedemokraternas lagliga reklamkampanj i tunnelbanan för några veckor sen.
Att folk vill hänga ut en person som gör en brottshandling är inget konstigt och bästa sättet att få fast personen eftersom ingen ännu åkt fast för brottet är att ge allmänheten en opixlat bild/video.

Medlem
Skrivet av muSPK:
Skrivet av LupX:

Det är skamligt rent ut sagt med detta hyllande av lynchmobbar.! Är det vad ni vill att Sverige ska utvecklas till? Ett rättslöst rike i dekadens?

En rättslöst rike där byfånar med högafflar och facklor ska genom social media och hetsiga forumstrådar dra ut på lynchtåg och utan någon som helst rättspraxis leka Judge Dredd?

Är du, medelsvensson, en polis, åklagare och bödel?

Sist jag kollade kan man inte utöva dessa yrken i kombination.

Skärp er, ni som känner er träffade! Är ni missnöjda, läs på om demokrati och nyttja era medborgerliga rättigheter istället för att sitta och gnälla huruvida man ska "skydda" brottslingar genom pixling eller inte. *trött*

Säg det istället till alla anti demokrater som rev ner Sverigedemokraternas lagliga reklamkampanj i tunnelbanan för några veckor sen.
Att folk vill hänga ut en person som gör en brottshandling är inget konstigt och bästa sättet att få fast personen eftersom ingen ännu åkt fast för brottet är att ge allmänheten en opixlat bild/video.

Nu förstår jag inte riktigt vad det är för sammanhang du söker?

Det finns ingen relevans mellan offentlig utpekning av misstänkt gärningsman, där man kan riskera utsätta både gärningsman och oskyldiga för onödig skada, eller mellan en politisk aktion mot främlingsfientlighet och antidemokrati.

Jag tror aldrig en aggressiv mob kommer vara en bra lösning för rikets rättssäkerhet. Sen att kunna lämna vittnesmål och tips till polisen är ju en helt annan femma. Likadant när polisen själva begär hjälp av allmänheten. Men dessa beslut har ju då tagits efter att man gjort diverse riskbedömningar.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av LupX:

en politisk aktion mot främlingsfientlighet och antidemokrati.

En nyfiken fråga:

Hur kan det vara en aktion mot antidemokrati när dom river ned helt lagliga affischer för ett demokratiskt valt parti?

Inser ni inte hyckleriet i det? Man kan inte kämpa för demokrati med odemokratiska medel. Det är en självmotsägelse och dubbelmoral utan dess like.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av LupX:

en politisk aktion mot främlingsfientlighet och antidemokrati.

En nyfiken fråga:

Hur kan det vara en aktion mot antidemokrati när dom river ned helt lagliga affischer för ett demokratiskt valt parti?

Inser ni inte hyckleriet i det? Man kan inte kämpa för demokrati med odemokratiska medel. Det är en självmotsägelse och dubbelmoral utan dess like.

Jag väljer att inte gå in i debatt om det ämnet då tråden inte riktigt handlar om det. Det är väl bara att konstantera att åsikterna går isär där.

Det är inte heller en nyhet på denna planet att folk saboterar varandras propaganda, vilket parti det än gäller. Förmodligen en kostnad respektive parti har med i sin beräkning. Så det är ju mest gråt i media av de bruna.


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Skriv svar