Framtiden är nu! FZ tar pulsen på virtual reality

Robot
Framtiden är nu! FZ tar pulsen på virtual reality

Virtual reality är åter på gång att revolutionera spelvärlden – 20 år efter att det dödförklarades. Vi har kört Valve-gunstlingen HTC Vive och PS4-projektet Morpheus. Och vi konstaterar att framtiden aldrig varit närmare.

#octodad-dadliest-catch, #crytek, #back-to-dinosaur-island-2, #trackmania-turbo


Medlem
Framtiden är nu! FZ tar pulsen på virtual reality

Blir nog att köpa en HTC Vive.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag avvaktar med att välja mellan HTC Vive och Oculus Rift tills då OR faktiskt är släppt. Det är ändå inte så värst långt mellan releasen (Q1 2016).

Vi vet inte hur det blir med stödet mellan de två. Om Windows 10 stödjer Oculus Rift bättre än det gör med HTC Vive, samt kanske fler applikationer och spel i allmänhet så blir det OR för mig.

En sak Oculus Rift har som jag tycker om starkt är möjligheten att själv justera positionen för linserna, eller vad man kallar det, så att det passar dina ögon perfekt. Jag vill att HTC Vive ska lyckas men jag är lite skeptisk med tanke på hur deras kontroll och Steam Machines tycks bli(inget som imponerar på mig längre).

Vi får väl se! Jag är glad sålänge jag får rätt produkt!

Gnällkuk

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag avvaktar med att välja mellan HTC Vive och Oculus Rift tills då OR faktiskt är släppt. Det är ändå inte så värst långt mellan releasen (Q1 2016).

Vi vet inte hur det blir med stödet mellan de två. Om Windows 10 stödjer Oculus Rift bättre än det gör med HTC Vive, samt kanske fler applikationer och spel i allmänhet så blir det OR för mig.

En sak Oculus Rift har som jag tycker om starkt är möjligheten att själv justera positionen för linserna, eller vad man kallar det, så att det passar dina ögon perfekt. Jag vill att HTC Vive ska lyckas men jag är lite skeptisk med tanke på hur deras kontroll och Steam Machines tycks bli(inget som imponerar på mig längre).

Vi får väl se! Jag är glad sålänge jag får rätt produkt!

Vive är än så länge bara en prototyp och justerbara linser kommer i stort sätt att vara ett måste på slutprodukten då avståndet mellan våra ögon kan skilja en hel del från person till person. Om HTC och Valve inte har detta i åtanke så kommer Vive att floppa stort.

Så här spontant så känns det som att Rift kommer dominera VR-marknaden nästa år.

Skribent
Skrivet av tricky:

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...

Jag hoppas ju verkligen så jävla hårt att den kommersiella hårdvaran blir så bra som alla hoppas - oavsett om man i slutänden väljer Vive, Oculus eller Morhpeus.

Viktigt också att de får bra mjukvarustöd i form av smarta spel som utnyttjar konceptet.

I mina ögon känns Oculus och Morpheus mer lämpade för att spela "vanliga" spel, medan Vives lösning öppnar för mer specifika VR-upplevelser.

Egentligen vill jag ju ha alla, men plånboken ska väl ha ett ord med i leken också antar jag.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är rätt ointresserad av VR egentligen. Det enda jag kan tänka mig att det vore häftigt (för min del) till är skräckspel. Lär dröja läääänge - om det nu någonsin sker - innan jag skaffar ett set dock.

Medlem

"Oculous Rift"?

Oculus Rift!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av tricky:

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...

Jag hoppas ju verkligen så jävla hårt att den kommersiella hårdvaran blir så bra som alla hoppas - oavsett om man i slutänden väljer Vive, Oculus eller Morhpeus.

Viktigt också att de får bra mjukvarustöd i form av smarta spel som utnyttjar konceptet.

I mina ögon känns Oculus och Morpheus mer lämpade för att spela "vanliga" spel, medan Vives lösning öppnar för mer specifika VR-upplevelser.

Egentligen vill jag ju ha alla, men plånboken ska väl ha ett ord med i leken också antar jag.

Där har Fabror Ankh en fördel...min sambo gav mig klartecken att köpa Oculus/Vive och Holodeck när de släpps

Jag fruktar dock för vad hon vill ha i utbyte!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

"För den som föredrar att spela sittande i alla lägen ligger kanske Morpheus eller Oculous Rift närmre till hands, även om de i nuläget inte är lika starka som rena VR-upplevelser."

Har ni öht testat konsumentversionen av Oculus, eller är detta bara spekulationer utan grund???

Skribent
Skrivet av Ankh:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av tricky:

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...

Jag hoppas ju verkligen så jävla hårt att den kommersiella hårdvaran blir så bra som alla hoppas - oavsett om man i slutänden väljer Vive, Oculus eller Morhpeus.

Viktigt också att de får bra mjukvarustöd i form av smarta spel som utnyttjar konceptet.

I mina ögon känns Oculus och Morpheus mer lämpade för att spela "vanliga" spel, medan Vives lösning öppnar för mer specifika VR-upplevelser.

Egentligen vill jag ju ha alla, men plånboken ska väl ha ett ord med i leken också antar jag.

Där har Fabror Ankh en fördel...min sambo gav mig klartecken att köpa Oculus/Vive och Holodeck när de släpps

Jag fruktar dock för vad hon vill ha i utbyte!

Ha ha ha! Du får se upp.

Skribent
Skrivet av Zerp:

"För den som föredrar att spela sittande i alla lägen ligger kanske Morpheus eller Oculous Rift närmre till hands, även om de i nuläget inte är lika starka som rena VR-upplevelser."

Har ni öht testat konsumentversionen av Oculus, eller är detta bara spekulationer utan grund???

Det är en personlig iakttagelse av det jag testat, och det jag menar är att möjligheten att röra sig i det virtuella rummet rent fysiskt bidrar till en stark VR-upplevelse som jag värdesätter högt. Men ingen har skrivit något om några konsumentversioner här. Det är mina personliga intryck, men vad man personligen föredrar eller värdesätter är så klart upp till var och en. Jag kan bara redogöra för hur jag upplever det.

Medlem
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Zerp:

"För den som föredrar att spela sittande i alla lägen ligger kanske Morpheus eller Oculous Rift närmre till hands, även om de i nuläget inte är lika starka som rena VR-upplevelser."

Har ni öht testat konsumentversionen av Oculus, eller är detta bara spekulationer utan grund???

Det är en personlig iakttagelse av det jag testat, och det jag menar är att möjligheten att röra sig i det virtuella rummet rent fysiskt bidrar till en stark VR-upplevelse som jag värdesätter högt. Men ingen har skrivit något om några konsumentversioner här. Det är mina personliga intryck.

Okej, det sätt det var forumelat på i artikeln så såg det ut som anledningen till den starka upplevelsen inte hade främst att göra med stå eller sitta, utan med modellerna, och då blir det ju konstigt om ni testat den ena modellen men inte den andra! ( och endå uttalar er om vilken som ger starkast VR upplevelse ).

Medlem

Vive verkar vara det som kommer bli bäst tycker jag. Fy fan vad jag har längtat på release av VR


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

De flesta skeptiker måste ju ändå vara det pga att de inte har möjlighet till att driva fps i VR.

Skribent
Skrivet av Zerp:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Zerp:

"För den som föredrar att spela sittande i alla lägen ligger kanske Morpheus eller Oculous Rift närmre till hands, även om de i nuläget inte är lika starka som rena VR-upplevelser."

Har ni öht testat konsumentversionen av Oculus, eller är detta bara spekulationer utan grund???

Det är en personlig iakttagelse av det jag testat, och det jag menar är att möjligheten att röra sig i det virtuella rummet rent fysiskt bidrar till en stark VR-upplevelse som jag värdesätter högt. Men ingen har skrivit något om några konsumentversioner här. Det är mina personliga intryck.

Okej, det sätt det var forumelat på i artikeln så såg det ut som anledningen till den starka upplevelsen inte hade främst att göra med stå eller sitta, utan med modellerna, och då blir det ju konstigt om ni testat den ena modellen men inte den andra! ( och endå uttalar er om vilken som ger starkast VR upplevelse ).

Fair point. Jag har testat alla tre, men det var ett tag sedan jag provade just Oculus. Det här är dock ingen slutgiltig dom utan bara ett försök att samanfatta mina intryck. Ser fram emot att testa de färdiga produkterna i framtiden. Som fan.

Kan tillägga att jag tycker om alla tre, även om just det demo som Vive visade är det enskilt bästa och mest imponerande jag sett i VR-väg. Det var ett smart demo som verkligen visade upp potentialen i VR.

Medlem

Det kommer nog bli vanligt med VR-centra som spelhallar, likt Lazerdome och liknande idag.

Kolla t ex in The Void i Utah!
https://youtu.be/cML814JD09g

Medlem

Och det byggs hjälpmedel för fullt för att ännu mer kunna utnyttja VR och göra upplevelserna än mer emersive.
https://youtu.be/9yplHQhaVXU

Skribent
Skrivet av Qezlot:

Och det byggs hjälpmedel för fullt för att ännu mer kunna utnyttja VR och göra upplevelserna än mer emersive.
https://youtu.be/9yplHQhaVXU

Skrivet av Qezlot:

Det kommer nog bli vanligt med VR-centra som spelhallar, likt Lazerdome och liknande idag.

Kolla t ex in The Void i Utah!
https://youtu.be/cML814JD09g

Oh, schysst.

Medlem

Kan man ha glasögon och använda de? Får glasögonen plats? Värdelöst att gå på 3D bio (avskyr 3D) och 3D glasögonen kan man inte ha på glasögonen....


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Kan man ha glasögon och använda de? Får glasögonen plats? Värdelöst att gå på 3D bio (avskyr 3D) och 3D glasögonen kan man inte ha på glasögonen....

Skaffa mindre glasögon?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Vet att man brukar säga att man ska frysa in sig för att tiden går snabbare och så, men helt ärligt nu, jag kan fan inte vänta... ge mig nuuu!
Precis köpt mig en ny dator enbart för att vara klar när det här kommer, om än med ett lite sämmre grafikkort (970) då jag inväntar nästa generations nästa år, men ändå

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Luciphear:

Jag avvaktar med att välja mellan HTC Vive och Oculus Rift tills då OR faktiskt är släppt. Det är ändå inte så värst långt mellan releasen (Q1 2016).

Vi vet inte hur det blir med stödet mellan de två. Om Windows 10 stödjer Oculus Rift bättre än det gör med HTC Vive, samt kanske fler applikationer och spel i allmänhet så blir det OR för mig.

En sak Oculus Rift har som jag tycker om starkt är möjligheten att själv justera positionen för linserna, eller vad man kallar det, så att det passar dina ögon perfekt. Jag vill att HTC Vive ska lyckas men jag är lite skeptisk med tanke på hur deras kontroll och Steam Machines tycks bli(inget som imponerar på mig längre).

Vi får väl se! Jag är glad sålänge jag får rätt produkt!

Vive är än så länge bara en prototyp och justerbara linser kommer i stort sätt att vara ett måste på slutprodukten då avståndet mellan våra ögon kan skilja en hel del från person till person. Om HTC och Valve inte har detta i åtanke så kommer Vive att floppa stort.

Så här spontant så känns det som att Rift kommer dominera VR-marknaden nästa år.

Tänker det med, tystnaden runt HTC Vive skrämmer mig lite. Prestanda och funktioner åsido, blir väldigt förvånad om HTC Vive ens kommer i närheten av Oculus Rift i form av försäljningssiffror...

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av tricky:

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...

Jag hoppas ju verkligen så jävla hårt att den kommersiella hårdvaran blir så bra som alla hoppas - oavsett om man i slutänden väljer Vive, Oculus eller Morhpeus.

Viktigt också att de får bra mjukvarustöd i form av smarta spel som utnyttjar konceptet.

I mina ögon känns Oculus och Morpheus mer lämpade för att spela "vanliga" spel, medan Vives lösning öppnar för mer specifika VR-upplevelser.

Egentligen vill jag ju ha alla, men plånboken ska väl ha ett ord med i leken också antar jag.

Där har Fabror Ankh en fördel...min sambo gav mig klartecken att köpa Oculus/Vive och Holodeck när de släpps

Jag fruktar dock för vad hon vill ha i utbyte!

Det lär inte vara virtuella diskhandskar du får ta på dig... och sedan kan du säkert köra igenom alla dammsugare i SibGantenMarkets VR provrum innan du bestämmer dig för vilken modell som passar dig och hemmet bäst. Lycka till!

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av tricky:

Man är redigt taggad på VR nu, frågan är bara hur det blir med hårdvaran. Det känns ju lite surt att köpa ett headset för 3500:- (gissningspris på t ex Oculus) och sedan inte mäkta med att hålla de 90fps eller liknande som resulterar i att man blir illamående...

Jag hoppas ju verkligen så jävla hårt att den kommersiella hårdvaran blir så bra som alla hoppas - oavsett om man i slutänden väljer Vive, Oculus eller Morhpeus.

Viktigt också att de får bra mjukvarustöd i form av smarta spel som utnyttjar konceptet.

I mina ögon känns Oculus och Morpheus mer lämpade för att spela "vanliga" spel, medan Vives lösning öppnar för mer specifika VR-upplevelser.

Egentligen vill jag ju ha alla, men plånboken ska väl ha ett ord med i leken också antar jag.

Där har Fabror Ankh en fördel...min sambo gav mig klartecken att köpa Oculus/Vive och Holodeck när de släpps

Jag fruktar dock för vad hon vill ha i utbyte!

Det lär inte vara virtuella diskhandskar du får ta på dig... och sedan kan du säkert köra igenom alla dammsugare i SibGantenMarkets VR provrum innan du bestämmer dig för vilken modell som passar dig och hemmet bäst. Lycka till!

Haha det blir nog lite så


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

1
Skriv svar