Robot
Fran Bow

Den svenska äventyrsscenen mår förträffligt, inte minst efter den här älskvärda mardrömmen.

#skygoblin, #the-journey-down-2, #the-samaritan-paradox, #fran-bow, #killmonday-games, #sanitarium


Medlem
Fran Bow

Sanitarium är ett av de bättre äventyrsspelen jag spelat. Kanske inte håller idag, men när det kom var det grymt.

Medlem

Nice, det här hamnar direkt i min Wishlist.

Skribent
Skrivet av Ichabod:

Sanitarium är ett av de bättre äventyrsspelen jag spelat. Kanske inte håller idag, men när det kom var det grymt.

Det håller förvånansvärt väl, tycker jag. I alla fall vad gäller atmosfär och hur obehaglig spelets psykedeliska berättande är bitvis. Jag älskade hur spelet vågade berätta om sorg på ett ganska nedtonat (för att vara ett skräckspel) sätt.

Rent tekniskt har det åldrats, så klart, och det är är rätt ojämnt. Det är okej för mig att spelet är lite ojämnt dock eftersom det hela tiden kastar en mellan så olika, groteska miljöer och allegoriska berättelser. Modigt spel, minst sagt.

Fran Bow har liknande kvaliteter, fast med en egen ton och atmosfär.

MEG
Medlem

Kanske man ska slå till på detta, var ett tag sedan man spelade både äventyr och skräckspel...


signatur

Death is only the beginning

k3m
Medlem

Det här måste testas

Medlem

Klarade precis demot som finns på steam, jag har väldigt svårt att fastna i spel men detta var något utöver det vanliga. Från att jag starta det var jag tvungen att spela tills demot var slut i en sittning. Sjuk atmosfär i spelet som inte går att förklara riktigt. Kommer bli ett köp!


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Efter att ha kikat lite på let's plays så verkar det inte som att mängden dialog är problemet, snarare bristen på den. Trodde att vi lämnade textbaserat narrativ någon gång mellan SNES och PS1 på 90-talet..

MEG
Medlem

Har nu införskaffat det via Steam och spelat ett tag, det är en riktigt bra stämning med en tragisk känsla, ett spel som jag kan rekommendera.
Men testa demot först det passar nog inte all....


signatur

Death is only the beginning

Skribent
Skrivet av kebbe:

Efter att ha kikat lite på let's plays så verkar det inte som att mängden dialog är problemet, snarare bristen på den. Trodde att vi lämnade textbaserat narrativ någon gång mellan SNES och PS1 på 90-talet..

Nä. Några av senare års bästa spel har smått litterära kvaliteter, som Shadowrun Dragonfall (alla Harebraineds Shadowrun-spel är jättebra) och Pillars of Eternity. Det senare har lite röstskådespeleri, men majoriteten av texten måste man läsa. Välskriven text har alltid varit en viktig del av spelmediet, särskilt i äventyr och rollspel.

I Fran Bows fall tycker jag dock att dialogen är som allra skarpast när den är koncis och direkt. Det passar den naiva tonen bäst.

Medlem

Jag köper spel som godis så varför inte får sallad finger vibbar av detta vilket är mumsigt!

1
Skriv svar