75 miljoner enheter kör Windows 10

Medlem
Medlem
Skrivet av LoffeLuff:

Dumheter. De som har resurser och intressen, i Sveriges fall, är snarare amerikanska aktörer. Det skadar inte att ha en uppslagsbok i det fall det blir nödvändigt. Även om du själv är ointressant just nu är du ett av många mätvärden som ger underlag för att märka evtla trender. Tröskeln för en repressionsapparat och selektiv utfiltrering av människor sänks. Utpressning m.m. blir enkelt att genomföra. Sen vad gäller IS m.m. lär jänkarna vara måttligt intresserade av att stoppa dem helt, precis som med mycket annat, så länge de inte utgör direkta hot mot amerikanska intressen, vilket de inte gör, snarare tvärtom (bortsett från supporters som verkar inom deras gränser).

Skrivet av marcus8958:

Vad får dig att tro att säkerhet går före politisk och ekonomisk agenda?
Tittar vi på USA har dom fokuserat på allierade länder (Tyskland, Frankrike) och företagsspionage på bland annat brasilianska oljebolag.

Som svar till båda; det är skillnad på att skapa ett statistiskt underlag, se trender och att utföra åsiktsbevakning på enskilda individer. (Knappt ens Kina och Nordkorea gör det, där är det mer censur.)

Angående säkerhet kontra ekonomi; Till största del tror jag det. Men det är sant att det finns stora ekonomiska intressen också, helt klart. Annars hade dom inte startat andra Irak-kriget, eller rört om i grytan nere i Syrien osv osv. Krigsrelaterad industri omstätter miljarder och åter miljarder i USA varje år, så det vore katastrof om dom slutade bomba civila. För att inte tala om all olja...

Att man kollar på vad Frankrike, Tyskland och andra rikare ekonomier gör är mer förståeligt. Men att dom skulle ha ett större ekonomiskt intresse av Sverige är mindre troligt. Ibland är det bra att vara liten...


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Pierre:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Pierre:

löjligt att vara paranoid så man tror att _STATEN_ vill kolla just dig.

Rätt korkad om man tror att dom inte vill.

Sedan alliansen gett grönt tecken åt FRA att avlyssna samtliga människor över hela världen med fokus i sverige är du som privatperson redan på listan.

Att alliansen också vill förbjuda kryptering för privatpersoner är endast i syfte att avlyssna just individer som inte är kriminella.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15208-folkpartisten-johan-pe...

Och exakt vad känner du att du besitter som kan vara till nytta för staten ? )

Microsoft är inte "staten". Personligen gillar jag inte att uppgifter om mig själv samlas in utan min vetskap, om än "bara" för marknadsföringssyften.
Oskönt att folk är så blasé idag att dom bara tar fisten om och om igen för att: "men det händer ju redan, varför bli upprörd när det fortsätter?"

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Pierre:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Pierre:

löjligt att vara paranoid så man tror att _STATEN_ vill kolla just dig.

Rätt korkad om man tror att dom inte vill.

Sedan alliansen gett grönt tecken åt FRA att avlyssna samtliga människor över hela världen med fokus i sverige är du som privatperson redan på listan.

Att alliansen också vill förbjuda kryptering för privatpersoner är endast i syfte att avlyssna just individer som inte är kriminella.

http://www.sweclockers.com/nyhet/15208-folkpartisten-johan-pe...

Och exakt vad känner du att du besitter som kan vara till nytta för staten ? )

Om du inte har något att dölja varför låter du inte dina grannar få titta på när du är intim i sovrummet?

Om den åsiktsregistrering vi redan har i sverige lyfts upp till högre nivåer där man registrerar allt om varje individ, Då kan verktygen användas effektivt för att gå efter speciella folkgrupper.
Det är ett stort problem emot demokratin där staten lätt kan förfölja och tysta personer tillhörande en speciell folkgrupp, religion, politisk åsikt eller sexuell läggning.

Om dom inte vet vilka som reser ned till Mellanöstern och joinar IS, samt har kollen på vilka som kommer tillbaka osv osv.,. tror du då att dom har intresse och resurser att kolla på vad du laddar ned från TPB?

Har MS något att vinna på kunskapen om vilka som åker fram och tillbaka till Mellanöstern? Har MS något att vinna på kunskapen om vilka som besöker sidor som PB? Antagligen nej på båda.
Har MS något att vinna på genom att sälja sådana uppgifter till andra som har något att vinna på det? Vad tror du själv.

Ifall dessa jäkla avlyssningar och informationsuppsamlingar vi så passivt accepterat kunde leda till saker som gripande av pedofiler, grooming, terrorister och trafficking eller liknande, istället för några fildelare och anpassad marknadsföring så kanske jag kunde vara mer positivt inställd

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av dmn:

Det är ju inte så att 10:an är gratis. Det är ju bara gratis att uppgradera om man redan har en tidigare version av Windows...

Äger du 7 eller 8 är 10:an gratis, annars inte.

Grattis, du upprepade exakt det jag sa.

Poängen är ändå att villkorat gratis inte är det samma som gratis.

En "tidigare version av Windows"...coolt, har en Vista-skiva här någonstans, uppgraderar direkt!

Medlem
Skrivet av conthox:

Att man kollar på vad Frankrike, Tyskland och andra rikare ekonomier gör är mer förståeligt. Men att dom skulle ha ett större ekonomiskt intresse av Sverige är mindre troligt. Ibland är det bra att vara liten...

Där håller jag iaf med dig, intresse för enskilda individer i ett land som Sverige är antagligen relativt svalt, speciellt då jag inte har "något att dölja", Däremot kommer jag aldrig att vara bekväm med att "klara mig undan pågående integritetskränkningar bara för att jag tillhör den gråa massan.

Sedan avskyr jag också att vara en del av en miljardindustri genom mitt ofrivilliga deltagande som konsument, där mina åsikter, köpvanor och intressen är fria att säljas till högst bjudande, Att det inte sitter en fysisk person och tittar på mina privata bilder är en liten tröst när en dator bekvämt kartlägger vem jag är och anpassar mitt onlineliv efter någon annans vinning.

Det är inte långt kvar tills Sifo skickar ett kort med "Tack för din medverkan" skrivet på baksidan, istället för en förfrågan ifall man vill vara med på en opinionsundersökning.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag kan uppgradera till Windows 10 gratis då jag har Windows 8.1. Rutan kommer upp varje gång jag startar Windows 8.1. Men jag är så jävla lat så jag orkar inte omformatera C partitionen...

Jag väntar tills om 1 år då alla barnsjukdomar är borta så installerar jag det gratis.

Vilken tur då att man inte behöver omformatera för att uppgradera men ja. Man avlider ju inte av att vänta för lite buggfixar.

Medlem

Glenn Greenwald: Why privacy matters

Glenn Greenwald was one of the first reporters to see — and write about — the Edward Snowden files, with their revelations about the United States' extensive surveillance of private citizens. In this searing talk, Greenwald makes the case for why you need to care about privacy, even if you’re “not doing anything you need to hide."

http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag kan uppgradera till Windows 10 gratis då jag har Windows 8.1. Rutan kommer upp varje gång jag startar Windows 8.1. Men jag är så jävla lat så jag orkar inte omformatera C partitionen...

Jag väntar tills om 1 år då alla barnsjukdomar är borta så installerar jag det gratis.

Uppgraderar du så formateras inte C: du får behålla alla filer osv.

För mig har det funkat smärtfritt, förutom att jag fick uppgradera lite drivrutiner, och det är mycket snabbare än både win8.1 och 7 på min maskin.

Medlem
Skrivet av Ender:

Har MS något att vinna på genom att sälja sådana uppgifter till andra som har något att vinna på det? Vad tror du själv.

Javisst, men det verkar som om det inte är det som folk i denna tråden är rädda/irriterade för. Det är som om att någon har intresse av att rota i deras liv. Det är ju inte det som det handlar om. Det handlar ju om, precis som du är inne på, att antingen använda informationen själva eller sälja, eller sälja beteendemönstren som sedan används som underlag för att anpassa tjänster och produkter för efter marknaden.

Huruvida det är bra eller dåligt råder det delade meningar om. En del säger att det är kränkande och ett hot mot integriteten, andra säger att det är praktiskt då man slipper leta lika mycket och automatiskt får förslag som passar ens tycke och smak.

Skrivet av Ender:

Ifall dessa jäkla avlyssningar och informationsuppsamlingar vi så passivt accepterat kunde leda till saker som gripande av pedofiler, grooming, terrorister och trafficking eller liknande, istället för några fildelare och anpassad marknadsföring så kanske jag kunde vara mer positivt inställd

Absolut och det används den till också. Men eftersom den allra största delen av användarna (lyckligtvis) inte begår grövre brott så är ju de marknadsstrategiska och ekonomiska helt klart störst.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Remus:

Jag kan uppgradera till Windows 10 gratis då jag har Windows 8.1. Rutan kommer upp varje gång jag startar Windows 8.1. Men jag är så jävla lat så jag orkar inte omformatera C partitionen...

Jag väntar tills om 1 år då alla barnsjukdomar är borta så installerar jag det gratis.

Du behöver inte omformatera något, den installerar Windows 10 och du behåller allt, moderna tider. Värst vad folk är dåligt informerade.


signatur

Varför skriver ni om detta nu?

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Glenn Greenwald: Why privacy matters

Glenn Greenwald was one of the first reporters to see — and write about — the Edward Snowden files, with their revelations about the United States' extensive surveillance of private citizens. In this searing talk, Greenwald makes the case for why you need to care about privacy, even if you’re “not doing anything you need to hide."

http://www.ted.com/talks/glenn_greenwald_why_privacy_matters

Word.

12
Skriv svar