Project Morpheus

Robot
Project Morpheus

När Sony visar sin PS4-exklusiva VR-satsning i London har den gått från primitiv till närmast färdig, och trots ett ojämnt spelutbud blir Tobias Garsten snabbt förälskad. Det blå pillret har aldrig varit lika lockande.

#sony, #starbreeze, #london-heist, #overkill, #overkills-the-walking-dead, #headmaster, #simogo, #device-6, #wayward-sky, #planetary-annihilation, #uber-entertainment, #godling, #the-witcher-3, #rigs, #guerilla-games, #quake, #rocket-league


Medlem
Project Morpheus

Jo visst är det så att spelen gör allt, så blir det för alla VR-headset. Jag är lite rädd att det hela blir en gimmick och inte kommer bli så fantastiskt som så många tror och hoppas med VR. Men jag hoppas verkligen att det inte blir så...


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Precis son Milky_81 skriver så känns det som ett VR till ps4 kan bli en enda stor gimmi med 2-3 bra spel och en massa halvdassiga produkter. Bara se hur Vitan i det närmaste varit övergiven av Sony en tid nu.

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Jo visst är det så att spelen gör allt, så blir det för alla VR-headset. Jag är lite rädd att det hela blir en gimmick och inte kommer bli så fantastiskt som så många tror och hoppas med VR. Men jag hoppas verkligen att det inte blir så...

Med DK2 ett sedan release måste jag säga att spelen är allt. Titlar gjorda specifikt för VR funkar riktigt bra. Nackdelen är att det är inga AAA titlar vi talar om utan enklare demon.

Stora nackdelen är alla spel som inte är optimerade för VR. När vi spelar spel som Skyrim stöter vi på många stora problem. Största problemet är nog att flesta spels 3D funktion inte är mer än bara Z buffer, Det hindrar oss från riktig 3D känsla.
Andra stora problem är att man måste börja modda spelen och därför ta bort saker som skuggor och liknande.

För att VR ska slå igenom tror jag det måste vara en helt öppen plattform så många indieutvecklare får tillgång till den och att det kommer släppas riktiga AAA titlar som är optimerade och utvecklade med VR i fokus.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Finns flera AAA titlar med oculus support under utveckling... och du kan idag spela större releaser med native vr support. ALIEN , DCS , mfl . Så den biten behöver ingen oroa sig för.

Medlem

Jag är väldigt skeptisk till Project Morpheus. För det första så är specsen ingen höjdare. För det andra så har jag svårt att tro att PS4 någonsin kommer orka driva tungdrivna AAA-titlar i 1080p120, vilket gör att spelen som kommer att utnyttja PM mest troligt kommer ha PS3-liknande grafik.

Visst kan det kommer roliga titlar, men jag tror väldigt få kommer lägga ut tusentals kronor för att få spela några enstaka spel.

Medlem

DCS och liknande flyg/rymdsimulatorer är det som lockar mest för min del. Tror jag skippar Morpheus och kör på PC med antingen OR eller Vive.

Medlem

Kan rekommendera dcs i dk2 .. så sjukt coolt att sitta i en su-33 och försöka sätta henne på ett hangarfartyg .. kolla youtube

Medlem
Skrivet av Ichabod:

DCS och liknande flyg/rymdsimulatorer är det som lockar mest för min del. Tror jag skippar Morpheus och kör på PC med antingen OR eller Vive.

Stödet i DCS idag är ganska så värdelöst, men nästa månad när 1.5 släpps så blir det andra bullar

Och om du inte redan vet om denna addon så ger den bra VR-stöd i både FSX och Prepar3d.
https://flyinside-fsx.com/

Medlem
Medlem
Skrivet av TheConsul:

Bara se hur Vitan i det närmaste varit övergiven av Sony en tid nu.

Tycker Vitan får mycket kärlek när det gäller RPGn.

Kommande spel närmaste tiden:
Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
Sword Art Online: Lost Song
Dungeon Travelers 2: The Royal Library and the Monster Seal
Steins;Gate Limited Edition
och
Persona 4: Dancing All Night


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Off topic : DCS VR funkar perfekt i nuvarande version , nuff said

KoP
Medlem

Tror inte alla dessa headset kommer slå på så bred front som utvecklarna vill, tyvärr.

Medlem

Jag vill ha detta som en extra/alternativ skärm till ps4an. Är inte intresserad alls av några exklusiva spel till den. Och föresten Vitan rolar fett fortfarande!!!!!! (inte för er som kräver fysiskt och inte gillar japanskt dok)

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ichabod:

DCS och liknande flyg/rymdsimulatorer är det som lockar mest för min del. Tror jag skippar Morpheus och kör på PC med antingen OR eller Vive.

Stödet i DCS idag är ganska så värdelöst, men nästa månad när 1.5 släpps så blir det andra bullar

Och om du inte redan vet om denna addon så ger den bra VR-stöd i både FSX och Prepar3d.
https://flyinside-fsx.com/

Sjysst att kunna köra en browser som virtuellt fönster direkt i cockpit.

Medlem
Skrivet av Ichabod:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Ichabod:

DCS och liknande flyg/rymdsimulatorer är det som lockar mest för min del. Tror jag skippar Morpheus och kör på PC med antingen OR eller Vive.

Stödet i DCS idag är ganska så värdelöst, men nästa månad när 1.5 släpps så blir det andra bullar

Och om du inte redan vet om denna addon så ger den bra VR-stöd i både FSX och Prepar3d.
https://flyinside-fsx.com/

Sjysst att kunna köra en browser som virtuellt fönster direkt i cockpit.

Väldigt smidigt för t.ex. tutorials. Får hoppas på att det kommer något liknande till DCS.

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Jo visst är det så att spelen gör allt, så blir det för alla VR-headset. Jag är lite rädd att det hela blir en gimmick och inte kommer bli så fantastiskt som så många tror och hoppas med VR. Men jag hoppas verkligen att det inte blir så...

This.

Jag hoppas verkligen vi har fel.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TheConsul:

Bara se hur Vitan i det närmaste varit övergiven av Sony en tid nu.

Tycker Vitan får mycket kärlek när det gäller RPGn.

Kommande spel närmaste tiden:
Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
Sword Art Online: Lost Song
Dungeon Travelers 2: The Royal Library and the Monster Seal
Steins;Gate Limited Edition
och
Persona 4: Dancing All Night

2 stycken visuel novels? Fantastiskt, men något för oss som är 18+ och inte klarar av spel fulla med japansk fanservice och vad det innebär då?

Medlem
Skrivet av kaealy:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av TheConsul:

Bara se hur Vitan i det närmaste varit övergiven av Sony en tid nu.

Tycker Vitan får mycket kärlek när det gäller RPGn.

Kommande spel närmaste tiden:
Danganronpa Another Episode: Ultra Despair Girls
The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel
Sword Art Online: Lost Song
Dungeon Travelers 2: The Royal Library and the Monster Seal
Steins;Gate Limited Edition
och
Persona 4: Dancing All Night

2 stycken visuel novels? Fantastiskt, men något för oss som är 18+ och inte klarar av spel fulla med japansk fanservice och vad det innebär då?

Tråkigt att du inte klarar av att spela spel som inte är riktade åt personer under 18 år.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hallå tack för ännu en intressant artikel om VR
Någon som vet hur det ser ut på mic fronten för något av headseten?

Medlem
Skrivet av Avedagreat:

Hallå tack för ännu en intressant artikel om VR
Någon som vet hur det ser ut på mic fronten för något av headseten?

Tack själv!

Morpheus har en inbyggd microfon som verkade fungera bra i den utsträckning jag fick möjlighet att prova den. Med Star VR vet jag faktiskt inte hur det är, men Oculus Rifts slutgiltiga version ska ha inbyggd mic, och det sägs att även HTC Vive ska ha det.

1
Skriv svar