Minecraft-Markus: "Jag har aldrig känt mig mer isolerad"

Medlem

Skulle du vilja ha Markus "Notch" Perssons liv?
Både ja och nej. Jag avskyr pengar och jag avskyr människor. Hade jag haft pengar så jag kunde göra vad jag ville så skulle jag antagligen avsiktligt isolera mej. Jag skulle inte partaja med kändisar på varma badstränder, eller leta efter "Hollywood brudar". Jag skulle försöka få tag på en isolerad ö uppe i Norrland och bli eremit.

Medlem

Så det stämmer då, man fick den vibben lite grann efter att han köpte den där Villan, att han kunde vara en sådan person som gillade pengar mer än att göra någonting.

Mina förebilder är framgångsrika personer som Ingvar Kamprad och andra personer som brinner för deras sak, och använder pengarna till någon nytta, personer som kan hantera pengar och som gillar att använda dom till någon nytta för andra.

Den här Markus är ju bara en lat småfet ointressant miljardär. Det finns ju inte mycket med honom förutom hans plånbok.

Medlem

”Vad hjälper det en människa att hon vinner hela världen men förlorar sin själ?”


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

Detta är bevis att pengar kan inte köpa dig lycka när man har i princip obegränsat som han då...

Skulle knappast säga att det är ett bevis på att pengar inte köpa dig lycka. Snarare så att en viss personlighetstyp inte blir lyckligare av mycket pengar.
Jag är helt övertygad av att det finns massvis med personer som är blivit otroligt lyckliga av mycket pengar.

Medlem

Marcus jag vore sjukt tacksam ifall du kunde skänka över iallafall 10-20 miljoner. Mer tackar jag givetvis inte nej till. Jag känner att jag har en livssyn som gör att jag skulle fortfarande hitta lycka i att vara ekonomiskt oberoende.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av eld:

FZ, vad fan håller ni på med, det här är inte journalistik, det är skvaller.

Vi citerar Markus själv. Det är inte skvaller. Och eftersom han är en av spelvärldens mest kända människor, och dessutom svensk, finns ett rejält nyhetsvärde.

Håller till stor del med "eld". Jag vet att Markus är en av de mest kända personerna i spelvärlden men artikeln känns lite som ett frosseri i en enskild persons olycka, även om Markus själv söker uppmärksamheten genom sitt twittrande. Nyhetsvärdet för oss som besöker FZ för datorspel har jag faktiskt lite svårt att se.

Medlem

Skulle inte tacka nej till hans egendommar om han erbjöd mig dem, men hans liv kan han få behålla.

Medlem

Tror knappast att någon "tvingade" honom att sälja Minecraft.

Ambassadör
Xbox

Det måste vara fruktansvärt att vara ekonomiskt oberoende.


signatur

Jump in.

Inaktiv

Haha köp ett NHL/SHL -lag och ta position i laget : D

KoP
Medlem

Var är twitterinlägget där han bad sina gamla medarbetare att dra åt helvete? Senast jag kollade i helgen var det kvar.

Jag förstod att det skulle bli så. Pengar gör ingen lycklig, snarare går hela hans tillvaro ut på att just nu hantera dessa pengar och ständigt ha kontakt med människor som vill komma åt dem. Det måste vara en förbannelse.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av totte1015:

Då tycker jag, om han nu hatar sina miljarder, att han sållar ut dem bland fattigt svenskt folk, så MÅNGA andra slipper känna sig miserabla.

Hur skulle det hjälpa? Om han gör något sådant så hamnar han ännu mer i rampljuset, och blir ännu mer exponerad för den skit som får honom att må dåligt. När man är förföljd av en flock fiskmåsar så blir man inte av med dem genom att mata dem.
Lås in pengarna på banken och umgås enbart med en överklass som inte pratar om pengar - så gör alla rutinerade rika.

Där är problemet Notch är nyrik och har inte de i blodet.
Där är en fin gräns där och bara för man har ett antal millar i brallan så välkomnas man inte bara rakt in i grädden.

Tyvärr tror jag Notch sitter på en rätt dum plats med sina pengar för han bor bland kändisar osv som drivit in pengar under många år osv och byggt upp en stabilt stomme.
Notch har inget, han flytta dit, köpte flotta bilar osv. men han har ingen stomme i de landet på samma sätt.

Samma med Sveriges elit du köper inte STIL, ungefär som när Zlatan fick sina första millar å ville köpa en Lambo å blev nekad.

Tycker inte synd om Notch för fem öre för han visa sig vara en ful fisk och nu ska man tycka synd om honom för han inte har nån att leka med förutom några råttor som vill bli bjudna på mat, alkohol och godis?

Medlem

notch får väl fixa en hobby eller nått som alla andra

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cybersoul:

notch får väl fixa en hobby eller nått som alla andra

Spela spel kanske?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Cybersoul:

notch får väl fixa en hobby eller nått som alla andra

Spela spel kanske?

Spela minecraft!

Där kan man sitta och klura ut en hel livstid var spelet egentligen går ut på! Det skulle nog passa karln!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Cybersoul:

notch får väl fixa en hobby eller nått som alla andra

Spela spel kanske?

Ja varför inte

Medlem
Skrivet av delli:

Tycker inte synd om Notch för fem öre för han visa sig vara en ful fisk och nu ska man tycka synd om honom för han inte har nån att leka med förutom några råttor som vill bli bjudna på mat, alkohol och godis?

Ful fisk? Vad gjorde han? Sålde?

Medlem

Hade inte haft något problem med det. Musik är mitt absolut största intresse, både att skapa och att lyssna på. Jag hade använt den förmögenheten både till att ta tag i den egna musikkarriären men också för att starta en egen festival.

Med så mycket pengar är ingenting omöjligt, bara fantasin sätter gränser.

Medlem

Dear God, you made many, many poor people.
I realize, of course, that it's no shame to be poor.
But it's no great honor either!


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Skrivet av Mellansalt:

Dear God, you made many, many poor people.
I realize, of course, that it's no shame to be poor.
But it's no great honor either!

https://youtu.be/RG3fZAMfP9A


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hah, han känner av andra problem än monetära, för att pengar inte är ett problem längre. Istället "förstoras" de vanliga problemen till en nivå där pengar funnits tidigare. Löjelseväckande nyhet när folk beklagar sig över sin nyvunna rikedom. Gör ngt av pengarna då för fan! Finns miljarder människor som behöver hjälp!


signatur

Instant Gaming - Billigaste spelen på nätet

Hade gärna bytt med han, för jag hamnar i fas 3 imorgon och blir utan ersättning från försäkringskassan = katastrof ekonomiskt.. Hellre är man rik och mår dåligt än fattig och mår dåligt.

Medlem

Ge mig lite cash om du inte gillar att ha dom

Medlem

Njaa, vill inte ha hans liv. Pengarna kan jag ta dock.

Medlem

Först och främst tycker jag han gjorde rätt som "tog pengarna och stack". Han har aldrig velat vara kändis och trycket på att skapa "nästa Minecraft-succé" är ju rena döden. Han är fan inte skyldig någon någonting, har gjort sina vänner och anställda (som inte ens hade haft ett jobb utan honom...kanske...) förmögna. Att någon kan ställa någon sorts krav på honom är rent ut sagt löjligt och eftersom folk ändå gör det så var det rent självklart att "sticka"...

Vad gäller förmögenhet: Pengar öppnar många dörrar, många möjligheter, men precis som droger tenderar de att förstärka ens egna personlighetsdrag. Han var olycklig när man fick pengarna, då gör dom honom inte lyckligare. Några av de mest olyckliga personerna jag känner är mycket välbärgade, men har ungar i fängelset, fruar som lämnat dem, är alkoholiserade och har dålig hälsa och få vänner kvar. Pengar gör en misstänksam om man inte växt upp med dem eller tjänat in dem under en längre tid och "vant" sig vid dem. Svårt att lära sig hantera dem.
Men visst mår man hellre dåligt i en Lambo än på bussen, och man har råd med terapi (för vuxen-psyk kan man inte sitta och vänta på).

Medlem

Han får investera pengarna i något som han är intresserad av eller starta upp ett nytt project. Här är ekonomiexperternas tips:


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Mirage:

Hade jag haft en tiondel av hans cash hade min familjs liv blivit mycket lättare. Till att börja med hade jag emigrerat härifrån, till ett land som bryr sig om sina medborgare.

Vad heter det landet?

Jag kanske skulle varit mer specifik: Ett land som bryr sig om sina medborgare med speciella behov, där både Mexiko och USA (skrämmande nog) inte bara slår skiten ur Sverige, utan verkligen misshandlar Sverige till koma.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag hade köpt fastigheter och hotell utomlands.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av MadMartigaN:

Jag hade köpt fastigheter och hotell utomlands.

ja, alla projekt som gör att man känner en mening med livet är värt att satsa i. Jag hade nog gjort samma och Sverige lider t.ex. av bostadsbrist så där finns det någonting att bita i om man vill och har pengarna.


signatur

Filosofi: "Ett bra spel är ett bra spel oavsett ålder eller utvecklare"

Skriv svar