Sagan om den fasansfulla förbokningen

Medlem
Sagan om den fasansfulla förbokningen

Mitt förhållande till förbokningar av spel är ganska enkelt. Det finns inte någon anledning att slänga pengar på utvecklare och utgivare innan de visat mig en produkt som är värdig investeringen. Utgivare hatar personer som känner så och gör allt för att vi ska köpa deras produkt innan någon berättar för oss att den är ospelbar och trasig.

Den senaste i raden av marknadsföringsavdelningar som låter sina idéer spåra ur är Square Enix. Många har säkert redan sett deras nya förbokningsdeal för Deus Ex: Mankind Divided. För er som inte har det följer här en sammanfattning:

Kampanjens belöningar är uppdelade i olika nivåer – Tiers – och varje nivå ger dig möjlighet att välja en belöning. En ny nivå låses upp när ett visst antal förbokningar har genomförts. Med andra ord, ju fler som förbokar desto mer belöningar får du tillgång till. Den här typen av nivåbelöningar har använts vid några tillfällen tidigare och jag måste säga att jag avskyr dem. Jag skulle vilja jämföra den här typen av kampanj vid ett pyramidspel. En person nappar, och om du förbokar så kommer du självklart att sukta efter den där högsta nivån och därför göra vad du kan, medvetet eller omedvetet, för att hjälpa Square Enix att sälja förbokningar.

Bonusar för att förboka används vid nästan alla stora spelsläpp. Oftast rör det sig om kosmetiska, exklusiva uppgraderingar som du absolut inte hade klarat dig utan. Eller unika vapen som du får tillgång till direkt i början och som helt sabbar balansen och gör spelet alldeles för lätt. Eller varför inte ett speciellt uppdrag som bara du får tillgång till som köper spelet innan release. Allt det här är naturligtvis trams! Kosmetiska skins är inget du behöver för att njuta av spelet. Vapenbonusar förstör, som jag tidigare nämnde, ofta balansen och gör spelet sämre. Uppdrag ska naturligtvis inkluderas till alla som betalar för produkten och inte användas som lockbete för att skinna konsumenten på pengarna innan produkten kan testas av kritiker och amatörrecensenter.

Min förtroendenivå för Square Enix störtdök när jag läste detaljerna om den här idiotin. Jag hade väntat mig en förbokningskampanj, det är trots allt standard i dagsläget. Men det här var två steg över det förväntade. Någonstans måste det här få ett slut. Snälla, sluta förboka era spel! Ingen kommer dö om ni måste vänta 1-3 dagar innan ni spelar! Och i slutändan kommer det bara bli bättre. Spelutvecklare slutar med sån här skit eftersom ingen går på det längre. Och kritiker, Youtubetestare, amatörrecensenter och vanliga Svenssons kan gräva i produkten och meddela dig om den är ofärdig, buggig, trasig eller skitdålig innan du tar fram kreditkortet.

Allmänt upprop:
VÅGA VÄGRA FÖRBOKA!

#blogg

Testpilot
Sagan om den fasansfulla förbokningen

Jag har skärpt min spelpolicy.
Fiaskot med Arkham Knight öppnade ögonen rätt mycket , bokningar kommer inte att ske förrän man sett recensioner.

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har skärpt min spelpolicy.
Fiaskot med Arkham Knight öppnade ögonen rätt mycket , bokningar kommer inte att ske förrän man sett recensioner.

Bra!

Medlem

Jag kan med gott samvete säga att jag aldrig har förbokat ett spel, även om det är ett spel från en trovärdig utgivare och det rör sig om ett spel som är ett "säkert köp".

Jag ser ingen som helst vinst i att få hem spelet 1-2 dagar tidigare och de extra skinsen eller vapnen kan utgivarna stoppa upp i arslet.

Det är med avsky jag ser på individer som förbokar spel då jag håller dessa personligt ansvarig för den nedåtgående trend av kvalitet vi ser i spel. Många grinar illa över det senaste Batman men jag säger; skyll er själva, ni har själva bäddat er skitiga säng. Det är bara synd att det drabbar även oss som tålmodigt väntar.

Testpilot

Jag har ju förbokat förut men då somsagt av trygga tillverkare och spel som varit stabila serier tex.

Men Arkham Knight fiaskot där man vet att det är ett bra spel bakom men som ändå är trasigt har gjort att nu får det vara nog med även dessa. NO MORE!

Medlem

Har inte förbokat sen 2012, då med Witcher 2, Mass Effect 3 och Diablo 3. Köper knappt nya spel överhuvudtaget, brukar bli att man väntar 1 år eller mer. Absolut ingen gris i säcken sedan dess.

Förut kunde man spela före många andra om man fick spelet levererat dagen innan release. Men numera så hindras man från det med relase-date-check program..


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Förbokar spel hela tiden och har aldrig blivit bränd, så antingen är jag grym på att bedöma spel i förtid, har tokflax eller så är det för att jag håller mig till säkra kort som t.ex Bethesda som aldrig gjort mig besviken.

Ikväll är det dags att sätta tänderna i nästa förhandsbokning: Mad Max. Joy!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Blev lite bränd av Diablo 3 samt förköpet av DayZ SA så det har avskräckt mig lite. Dock har jag alltid och kommer alltid förboka alla Elder Scrolls för jag anser att den seriens kvalité aldrig kommer gå ner sig.


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Blev lite bränd av Diablo 3 samt förköpet av DayZ SA så det har avskräckt mig lite. Dock har jag alltid och kommer alltid förboka alla Elder Scrolls för jag anser att den seriens kvalité aldrig kommer gå ner sig.

Jag har hittills köpt samtliga Elder scrolls samt fallout spel men aldrig förbokat ett enda. Vad har du fått ut av det som inte jag har? Och säg inte collectors editions för det har jag också och det har inget med förbokning att göra.

Medlem
Skrivet av trasapa:
Skrivet av Kleptomaniac:

Blev lite bränd av Diablo 3 samt förköpet av DayZ SA så det har avskräckt mig lite. Dock har jag alltid och kommer alltid förboka alla Elder Scrolls för jag anser att den seriens kvalité aldrig kommer gå ner sig.

Jag har hittills köpt samtliga Elder scrolls samt fallout spel men aldrig förbokat ett enda. Vad har du fått ut av det som inte jag har? Och säg inte collectors editions för det har jag också och det har inget med förbokning att göra.

Endast av bekvämlighetsfaktorn samt att jag vet att jag får spelet när det släpps utan krångel. Gör det inte för att få pre-orderbonus eller nåt sånt utan bara av det tidigare nämnda. Att själva business-modellen är dålig vet jag men bra företag med bra varor får min pre-order. Och bethesda har inte svikit hittills.


signatur

Submission is for the weak

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Enda gången jag förbokar är nät jag själv har spelet typ en beta eller om jag har sett någon let's play och ser att detta är jävligt roligt spel som jag skulle spela. Och då förbokar jag för att kunna få spela från dag 0 och inget annat.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Jag var tvärsäker på ett Rocksteady skulle leverera en toppenprodukt som tidigare, men något sa mig att vänta, och det var tur jag gjorde det. PC-versionen är ju inte klar än.

I det här fallet har inte utvecklaren något att göra med den tråkiga kampanjen, de måste ju sälla sig till SE pipa. Spelet kommer säkert vara bra ändå.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av trasapa:
Skrivet av Kleptomaniac:

Blev lite bränd av Diablo 3 samt förköpet av DayZ SA så det har avskräckt mig lite. Dock har jag alltid och kommer alltid förboka alla Elder Scrolls för jag anser att den seriens kvalité aldrig kommer gå ner sig.

Jag har hittills köpt samtliga Elder scrolls samt fallout spel men aldrig förbokat ett enda. Vad har du fått ut av det som inte jag har? Och säg inte collectors editions för det har jag också och det har inget med förbokning att göra.

Många spel till konsol har jag fått billigare pga fel prissättning vid förhandsbokning.
Det är rätt skönt för man kan sälja spelen med vinst när man är klar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

1
Skriv svar