Din speldator kan vara en energiskurk

Robot
Din speldator kan vara en energiskurk

Speldatorer drar massor av el, visar rapport. Men du kan enkelt både ha och äta kakan.


Medlem
Din speldator kan vara en energiskurk

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Kanske dags att elkraften går från att vara en konstant bristvara till en oändlig resurs någon gång framöver då... Min dator värmer för övrigt upp så att jag kan ha fönstren öppna nästan året om.

LFTR är framtiden.

Medlem

Det finns betydligt mycket större energibovar i vårt avlånga land. Hur många hus har vi inte kvar i Sverige som fortfarande värms upp med el? Genomsnittshuset i Sverige förbrukade år 2013 drygt 12000 kilowattimmar för uppvärmning och 4500 kilowattimmar för varmvatten.

Plus att industrin fortfarande förbrukar väldigt mycket energi. Speldatorer är krävande jämfört med andra datorer, men på det stora hela en piss i Atlanten.

Medlem

Ge fan i att ha gatubelysning tänt på blanka dagen så har vi löst detta 10 år framöver.

Kan tänka mig att gatubelysning drar liiite mer än en dator väl?

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Speciellt i USA, där dem bygger hus som knappt har isolering. Så mycket slöseri med el och resurser för att värma upp huset, istället för att bygga vettigt.

zeg
Medlem

Fattas nog lite indianer i kanoten hos dom som räknat på det där...

Medlem

Waaaaait a minute........

"Om inga ändringar görs tror forskarna att dedikerade speldatorer år 2020 kommer stå för 40 procent av energikonsumtionen"

Betyder INTE samma som

"...high hours of use will result in gaming computers being responsible for 40% of overall gaming energy use"

Det betyder att speldatorer kommer dra 40% av den totala energin för all spel-energi!!!

Misstänker att det inkluderar alla datorer och spelkonsoler. Då är det ju inte lika märkvärdigt.
Hade varit lite värre om speldatorer år 2020 drog 40% av den totala energikonsumptionen!!


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Fast då får man ju uppvärmning genom direktverkande el som är ineffektivt jämfört med andra värmekällor, men jo visst är det ju så att energin inte är till 100% bortkastad.

Men ska man spela så måste det ju få dra lite ström iaf, tycker moderna grafikkorten verkar dra så pass lite och idle-förbrukningen är ju nästan noll. En tre-timmars spelsession gör nog inte så mycket mer än förbrukningen av att vissa anser sig behöva ha på datorn 24/7. Har en kollega som inte vill stänga sin datorn över natten för att om Chrome av någon anledning inte lyckas spara ner alla hans flikar så mister han en massa länkar han tänkt läsa. Där snackar vi slöseri.

Redaktör
Skrivet av kallamamran:

Waaaaait a minute........

"Om inga ändringar görs tror forskarna att dedikerade speldatorer år 2020 kommer stå för 40 procent av energikonsumtionen"

Betyder INTE samma som

"...high hours of use will result in gaming computers being responsible for 40% of overall gaming energy use"

Det betyder att speldatorer kommer dra 40% av den totala energin för all spel-energi!!!

Misstänker att det inkluderar alla datorer och spelkonsoler. Då är det ju inte lika märkvärdigt.
Hade varit lite värre om speldatorer år 2020 drog 40% av den totala energikonsumptionen!!

Tänkte på det där när jag skrev och trodde jag hade fått det rätt, men tydligen inte. Fixat.


signatur

min elräkning är bara på 150-170 kr i månaden trots att jag har datorn igång alltid , och spelar ofta .. samt att jag lagar mat varje dag på en spis från 70-talet ..och har teven igång .. el är nästan gratis i sverige med andra ord.

Medlem

Skumt att jämföra med energiförbrukningen av ett kylskåp som står på 24/7 medan datorn används några timmar per dag.

Inaktiv

En bättre bild hade varit Romsons tyska kolkraftverk eller ryssarnas naturgas.

Medlem

Bra! Eftersom jag spelar Mad Max så tillför miljöförstöringen min dator bidrar till viktig inlevelse för mig.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Approp detta, drar inte datorn den el den behöver dra?

Jag spelar knappt längre, har ett 650W aggregat, inte fan drar datorn 650W hela tiden väl?

Testpilot

Min elräkning är betydligt lägre de senaste åren trots att jag haft en brutal spelmaskin.
Förr i tiden var inte datorerna lika energisnåla då de idlade , de körde ju fullt flås hela tiden.

Sen som många sagt innan , det blir varmt och gött i rummet då man har en spelmaskin igång så man minskar värmekostnaderna och jämkar ut dem mot datorns elförbrukning.

Medlem
Skrivet av totte1015:

Approp detta, drar inte datorn den el den behöver dra?

Jag spelar knappt längre, har ett 650W aggregat, inte fan drar datorn 650W hela tiden väl?

Det du kan läsa på ditt nätaggregat är en maximal uteffekt i watt som nätdelen kan leverera. Behöver bara datorn 75W så levererar nätdelen det. Förbrukningen är effekt över tid och anges därför i wattimmar.

Redaktör
Skrivet av totte1015:

Approp detta, drar inte datorn den el den behöver dra?

Jag spelar knappt längre, har ett 650W aggregat, inte fan drar datorn 650W hela tiden väl?

Nej, de säger ju det i rapporten, att de drar ungefär 50 procent av uppmätt värde.


signatur
Medlem

Alla kolkraftverk världen runt då? Har man glömt dom miljöbovarna?

Medlem
Skrivet av trassel:

Alla kolkraftverk världen runt då? Har man glömt dom miljöbovarna?

Det här handlar ju iofs om hur mycket energi datorn förbrukar, inte hur elen produceras. Så en mer korrekt rubrik från FZ kunde varit "Din speldator är en energibov" eller liknande, eftersom datorn inte är miljövidrig så länge elen är ren.

Redaktör
Skrivet av Bennii:
Skrivet av trassel:

Alla kolkraftverk världen runt då? Har man glömt dom miljöbovarna?

Det här handlar ju iofs om hur mycket energi datorn förbrukar, inte hur elen produceras. Så en mer korrekt rubrik från FZ kunde varit "Din speldator är en energibov" eller liknande, eftersom datorn inte är miljövidrig så länge elen är ren.

Taget!


signatur
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Kanske dags att elkraften går från att vara en konstant bristvara till en oändlig resurs någon gång framöver då... Min dator värmer för övrigt upp så att jag kan ha fönstren öppna nästan året om.

LFTR är framtiden.

https://www.youtube.com/embed/P9M__yYbsZ4

Fan vad skönt att det finns någon här som inser potentialen med LFTR. Det är verkligen framtiden....dock flera decennier försenad.

Geeks Gaming

Jaha? De är väl bara att bygga ut kärnkraften?

Medlem

Det är AMD-användarna som står för 75% av den onödiga energianvändningen ändå, så rikta er till dem.

Skämt åsido - LFTR på stor skala, tack.

Medlem
Skrivet av KatOne:

Det är AMD-användarna som står för 75% av den onödiga energianvändningen ändå, så rikta er till dem.

https://i.imgur.com/LTffA4A.gif

Skämt åsido - LFTR på stor skala, tack.

Men de flesta speldatorerna använder CPU från Intel så det jämnar ändå ut sig i slutändan.

Medlem

Ni kan ignorera denna idiotiska "forsknings"artikeln.

1: De har testat endast FEM olika speldatorer. Bra urval där alltså...

2: Idiotiska komponentval har gjorts. 2st AMD R9 295X2 och fem
skärmar representerar inte i närheten den typiska gamingdatorn. Dels så är det få som kör med så många skärmar och dels så valde de extra strömtörstiga grafikkort som inte säljer bra.

3. Idiotiska slutsatser. Tex år 2020/40%-påståendet, de verkar ha missat att alla datorkomponenter inklusive de som ämnas för speldatorer har minskat i strömförbrukning de senaste 5+ åren.

4. Slutsatsen att spelare drar sig till strömtörstigare komponenter är direkt falskt. Vi som klockar vill tex ha strömsnålare sådana för då har vi oftare större överklockningspotential. Samt att en dator inte behöver en dedikerad tornado för att kylas.

5: etc etc

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Ni kan ignorera denna idiotiska "forsknings"artikeln.

1: De har testat endast FEM olika speldatorer. Bra urval där alltså...

2: Idiotiska komponentval har gjorts. 2st AMD R9 295X2 och fem
skärmar representerar inte i närheten den typiska gamingdatorn. Dels så är det få som kör med så många skärmar och dels så valde de extra strömtörstiga grafikkort som inte säljer bra.

3. Idiotiska slutsatser. Tex år 2020/40%-påståendet, de verkar ha missat att alla datorkomponenter inklusive de som ämnas för speldatorer har minskat i strömförbrukning de senaste 5+ åren.

4. Slutsatsen att spelare drar sig till strömtörstigare komponenter är direkt falskt. Vi som klockar vill tex ha strömsnålare sådana för då har vi oftare större överklockningspotential. Samt att en dator inte behöver en dedikerad tornado för att kylas.

5: etc etc

Ang. punkt 2.
Uträkningen 1400kwh är inte från en dator med dubbla 295X2. Det är en dator med i7 4820K och ett GTX780. Hans uträkning finns presenterad i ett stapeldiagram högst upp på sidan 14 och jag kan även tillägga att de 1400kwh inkluderar skärmen.

En dator med dubbla 295X2 använder han i rapporten som ett worst case scenario.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Ni kan ignorera denna idiotiska "forsknings"artikeln.

1: De har testat endast FEM olika speldatorer. Bra urval där alltså...

2: Idiotiska komponentval har gjorts. 2st AMD R9 295X2 och fem
skärmar representerar inte i närheten den typiska gamingdatorn. Dels så är det få som kör med så många skärmar och dels så valde de extra strömtörstiga grafikkort som inte säljer bra.

3. Idiotiska slutsatser. Tex år 2020/40%-påståendet, de verkar ha missat att alla datorkomponenter inklusive de som ämnas för speldatorer har minskat i strömförbrukning de senaste 5+ åren.

4. Slutsatsen att spelare drar sig till strömtörstigare komponenter är direkt falskt. Vi som klockar vill tex ha strömsnålare sådana för då har vi oftare större överklockningspotential. Samt att en dator inte behöver en dedikerad tornado för att kylas.

5: etc etc

Däremot (för att stämma in i din kritik av studien) så har han räknat ganska högt på användningen av datorn. Han räknar på i genomsnitt: ca 4,5 timme gaming, 2 timmar surf, 1,5 timmar videostreaming och 10 timmar idle per dag. De siffrorna är jag mer kritiks till om det kan anses representera genomsnittet.

Medlem

min nätdel är bara på 240w och min Cpu är en Duo Core endå klarar min dator att köra Metal gear solid ground zero på high. Det ni!!! länge leve 750 korten!! Skulle vilja påstå att det är mer ekonomiskt å billigare att vara pc spelare idag än det är att vara konsoll spelare

123
Skriv svar