Gears of War: Ultimate Edition

Robot
Gears of War: Ultimate Edition

Vi lider inte direkt någon brist på coverbaserade shooters numera. Men hur står sig spelet som startade trenden?

#gears-of-war, #epic, #gears-of-war-ultimate-edition


dmn
Medlem
Gears of War: Ultimate Edition

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Medlem
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Själv sitter jag och plöjer igenom Ocarina of Time på N64 just nu, det är låst till 20 så det ska automatiskt ha -1 eller?

FM-guru
F.d. Sisyr

Riktig klassiker. Kommer ihåg att jag dissade det rejält i början och menade att det var ännu ett hjärndött, menlöst skjutspel. Fick ändra mig rätt raskt när jag prövade det hos en polare, och fyfan vad kul det var i split screen, som sagt.

Minns också hur mycket jag började digga karaktärerna som jag inledningsvis hatade för dess ostighet - ett gäng kvadratformade taggtrådstugg med käkpartier som fick Johnny Bravo att blekna. Vill fan till något sånt för att man ska köpa melee mot Locusts.

Avstängd

Sen är ju frågan vilken version som faktiskt är ultimate.. Är det den vanliga ultimate utgåvan, ultimate deluxe eller ultimate deluxe med gamestop pre-order bonusarna? Sen kommer pc versionen vilken borde bli ännu mer ultimate med tanke på fest och upplösning.

Edit: lol. Fps blev tydligen fest. Hata auto-correct.


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Skribent
Skrivet av DrAg00nEn:

Sen är ju frågan vilken version som faktiskt är ultimate.. Är det den vanliga ultimate utgåvan, ultimate deluxe eller ultimate deluxe med gamestop pre-order bonusarna? Sen kommer pc versionen vilken borde bli ännu mer ultimate med tanke på fest och upplösning.

Vi kanske borde starta en omröstning? Vilken är den allra ultimataste ultimata versionen?

Inaktiv
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Isåfall är det väl bara att hålla sig till enbart PC.

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

Redaktör
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Visst får man tycka. Men det ska bli intressant att se om det gäller alla konsolspel han recenserar.

Hursomhelst. Multiplayer är sjukt bra. Allting känns som nytt och fräscht och rejält uppfiffat.

Redaktör
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Visst får man tycka. Men det ska bli intressant att se om det gäller alla konsolspel han recenserar.

Jag tycker det varierar på flera sätt. Dels i fråga om genre (30 fps kan vara ok i långsam action som Gears of War, men inte i snabba shoters som CoD), men samma framerate kan kännas olika i olika spel (30 fps i Driveclub kändes helt ok tycker jag, men sämre i Forza Horizon 2).

Vet inte om Kilman håller med mig. Vi får se, som du säger.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Visst får man tycka. Men det ska bli intressant att se om det gäller alla konsolspel han recenserar.

Jag tycker det varierar på flera sätt. Dels i fråga om genre (30 fps kan vara ok i långsam action som Gears of War, men inte i snabba shoters som CoD), men samma framerate kan kännas olika i olika spel (30 fps i Driveclub kändes helt ok tycker jag, men sämre i Forza Horizon 2).

Vet inte om Kilman håller med mig. Vi får se, som du säger.

Ja, Horizon var lite seg i styrning p g a att man flänger omkring så mycket och behöver reagera snabbt, det märkte jag redan i demon. Kampanjen i Gears är så långsam och i tredjeperson så det märks inte av i kontrollen. Flerspelarläget däremot kan bli riktigt hetsigt och man märker verkligen skillnad i remaken gentemot originalet. Man har mycket bättre kontroll över vart man är någonstans, särskilt när det blir galna köttgun-slag.

Medlem
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

Jag känner inte att jag behöver försvara Kilman, för det kan han säkert göra själv. Men jag kan tänka mig att om man spelat multiplayer i 60fps och får ett sämre flyt i singleplayer pga fps-låset så ställer man sig extra frågande till beslutet att låsa frameraten och därav förtjänar det ett minus.

Inaktiv

Synd bara att spelet inte finns till PC Förhoppningsvis kommer det till PC snart

Skribent
Skrivet av Törstig:
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Isåfall är det väl bara att hålla sig till enbart PC.

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

Nej. För det fösta är det ju något jag tycker. Inte nödvändigtvis alla andra. Men jag störs inte av frameraten i kampanjen heller, egentligen. Det är mest att det är synd att den inte också går i 60 som multiplayer gör. När vi ändå fick ena halvan så kunde vi ju fått andra också, tänkte jag.

Det är alltså inget som sänkt betyget eller så, men jag tyckte att det var värt att nämna i sammanhanget.

Medlem

Förresten, se till att fixa fram ett releasedatum för PC-versionen. Kidnappa någon som vet och ryck tånaglarna på honom!

Skribent
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Visst får man tycka. Men det ska bli intressant att se om det gäller alla konsolspel han recenserar.

Jag tycker det varierar på flera sätt. Dels i fråga om genre (30 fps kan vara ok i långsam action som Gears of War, men inte i snabba shoters som CoD), men samma framerate kan kännas olika i olika spel (30 fps i Driveclub kändes helt ok tycker jag, men sämre i Forza Horizon 2).

Vet inte om Kilman håller med mig. Vi får se, som du säger.

Jag håller helt med. Så länge det är stabila 30 fps så har jag oftast inga vidare problem med det. Jag är absolut inte någon fps-puritan. Långt därifrån.

Gears of War är inte ett jättesnabbt spel och det flyter stabilt och fint utan några nämnvärda dippar. Men nog hade jag gärna haft 60 även i kampanjen när vi ändå fick det i mp - även om det inte är någon stor sak i det här fallet (och inget som har påverkat betyget, mest värt att nämnas).

Medlem
Skrivet av purjo:
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Själv sitter jag och plöjer igenom Ocarina of Time på N64 just nu, det är låst till 20 så det ska automatiskt ha -1 eller?

Helt klart

dmn
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Eh? Vad recesenten tycker och tänker om produkten är rätt viktig i en recension som är subjektiv. Hur gör man en recension av tv/dataspel objektiv?

Att bara berätta vad som är i en produkt som datorspel utan att ge något peronligt intryck är väl mer ett referat vilket inte säger något om personens upplevelse vilket känns viktigt i sammanhanget.

Medlem

Single player är väl 60 fps? Bara split screen som är 30fps väl?

Medlem

Tycker inte det skiljer ngt på flytet i kampanjen vs multiplayer.. Anledningen till 30 fps i kampanjen är att utvecklarna ville få in lite mer ögongodis,.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Det går inte att recensera kultur (film, spel, musik, konst etc) objektivt. Det finns inga fasta stadgar som man kan jämföra mot.
Att säga att spelet är låst till 30 fps är objektivt.
Att det skulle vare bra eller dåligt är högst subjektivt

Medlem

Högst intressant!

dmn
Medlem
Skrivet av Lepr:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Det går inte att recensera kultur (film, spel, musik, konst etc) objektivt. Det finns inga fasta stadgar som man kan jämföra mot.
Att säga att spelet är låst till 30 fps är objektivt.
Att det skulle vare bra eller dåligt är högst subjektivt

Jo, det gör det.
Att du inte kan det betyder inte att det är omöjligt.
Det är till och med väldigt enkelt att inse och berätta om huruvida ett spel är bra eller dåligt, oavsett om man själv gillar spelet.

För att ta ett exempel från annan kultur, så är det inte särskilt svårt för ett tränat öra att avgöra om en låt är välproducerad, bra arrangerad och väl presenterad även om personen med örat absolut inte ens tycker om låten.
Likadant är det med spel.

Redaktör
Skrivet av dmn:
Skrivet av Lepr:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Det går inte att recensera kultur (film, spel, musik, konst etc) objektivt. Det finns inga fasta stadgar som man kan jämföra mot.
Att säga att spelet är låst till 30 fps är objektivt.
Att det skulle vare bra eller dåligt är högst subjektivt

Jo, det gör det.
Att du inte kan det betyder inte att det är omöjligt.
Det är till och med väldigt enkelt att inse och berätta om huruvida ett spel är bra eller dåligt, oavsett om man själv gillar spelet.

För att ta ett exempel från annan kultur, så är det inte särskilt svårt för ett tränat öra att avgöra om en låt är välproducerad, bra arrangerad och väl presenterad även om personen med örat absolut inte ens tycker om låten.
Likadant är det med spel.

Låter som att du är ute efter produktinformation, eller möjligen ett test (nåt mätbart), och utifrån det själv dra slutsatser om spelet är något att ha. Fine by me, men jag tycker inte det kvalar in som recension.


signatur
Skribent
Skrivet av dmn:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Törstig:

Och gällande minuset från recensenten, jag har aldrig sett att ni ger minus för att kampanjen kör i 30fps förut. Då antar jag att detta kommer gälla alla konsolspel från och med nu.

En recensent får tycka något utan att andra recensenter måste tycka samma sak.

Att inte vara konsekvent med betygsättning gör att betygsystemet blir helt värdelöst.
Dessutom är en bra recension objektivt skriven, vad recensenten själv tycker är oväsentligt - men kan ju givetvis reflekteras över i en recension.
En brist, som låga 30 FPS är, ska ju självklart också dra ner betyget.

Det beror ju på om recensenten tycker att det är en brist för spelet eller inte, och det kan som sagt variera beroende på vad det är för typ av spel. En recension är analys och åsikter, och varken analys eller åsikter är objektiva. Jag ser det här argumentet dyka upp av och till, och det förbryllar mig faktiskt.

Vill inte framstå som dryg eller överlägsen nu, men jag är förutom att arbeta som kritiker även litteraturvetare och utbildad gymnasielärare i svenska, så jag har ganska bra koll på olika texttyper och genrer (sorgligt vore ju annars, med tanke på de CSN-skulder jag dragit på mig). Inte minst vad en recension är och vad som utmärker dem. En recension kan inte vara objektiv för då är det inte en recension. Det är som att säga att en åsikt kan vara objektiv - vilket är en paradox.

Möjligen menar du istället att åsikterna ska underbyggas med sakliga argument? Saklighet är inte detsamma som objektivitet, men i min erfarenhet är det många som blandar ihop de begreppen.

Som Tomas säger ovan så är det du beskriver snarare ren produktinformation fast med ett betyg (som alltid är subjektivt eftersom det är en bedömning) på slutet. Varken spelkritik eller musikkritik bedrivs på det sättet.

Medlem
Skrivet av dmn:

Det är till och med väldigt enkelt att inse och berätta om huruvida ett spel är bra eller dåligt, oavsett om man själv gillar spelet.

Det här är bland det konstigaste jag läst denna vecka. Du menar alltså att om ett spel är välgjort (bra grafik, hög fps osv) ska det få bra betyg oavsett hur tråkigt en recensent tycker att det är?

KoP
Medlem
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Det håller jag inte med om. Personligen har jag inga som helst problem att spela spel som rullar på i 30 fps. Möjligtvis för att jag är av den gamla stammen då en hög, stabil fps i 3D spel var en lyxvara.

Medlem
Skrivet av dmn:

Allt som är låst till 30 fps bör få max 1 i betyg per automatik.

Så Witcher 3 till Ps4 borde med automatik få -2 för att det droppar ner till 17 fps?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

dmn
Medlem
Skrivet av herrkilman:

Det beror ju på om recensenten tycker att det är en brist för spelet eller inte, och det kan som sagt variera beroende på vad det är för typ av spel. En recension är analys och åsikter, och varken analys eller åsikter är objektiva. Jag ser det här argumentet dyka upp av och till, och det förbryllar mig faktiskt.

Hur kan det inte vara en brist, när input-standarden för skärmar (TV inkluderat) är 60 FPS?

Vet man dessutom om, vilket du gör, att anledningen till att det rullar på i 30 FPS är en kompromiss är det ju per definition en brist.

Skrivet av herrkilman:

Vill inte framstå som dryg eller överlägsen nu, men jag är förutom att arbeta som kritiker även litteraturvetare och utbildad gymnasielärare i svenska, så jag har ganska bra koll på olika texttyper och genrer (sorgligt vore ju annars, med tanke på de CSN-skulder jag dragit på mig). Inte minst vad en recension är och vad som utmärker dem. En recension kan inte vara objektiv för då är det inte en recension. Det är som att säga att en åsikt kan vara objektiv - vilket är en paradox.

Möjligen menar du istället att åsikterna ska underbyggas med sakliga argument? Saklighet är inte detsamma som objektivitet, men i min erfarenhet är det många som blandar ihop de begreppen.

Objektivitet ÄR saklighet och opartiskhet i största möjliga mån. Att hänga upp sig på smärre, semantiska nyanser är poänglöst.

En spelrecension kan visst vara objektiv eller saklig. Det är just objektivitetens vara eller icke vara som särskiljer en bra recensent.
Att det inte passar in i en strikt, litterär definition är irrelevant, då det är spel vi snackar om.

12
Skriv svar