Din speldator kan vara en energiskurk

Medlem

Kör laptop. Spelar på under 100w. Miljöpartiet älskar mig.

Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Detta är sant utifall att du använder el eller en annan "dyr" energikälla. Om du däremot ersätter bergvärme, fjärrvärme kakelkamin etc med "gamingvärme" så är det mindre energieffektivt.

Medlem

VSync / Framerate limiter är väldigt bra, iallafall så att man kör en limit till skärmens refreshrate. Annars pumpar grafikkortet ut massa frames du inte ens kan se.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Saurfange:

min nätdel är bara på 240w men endå klarar min dator att köra Metal gear solid ground zero på high. Det ni!!!

Det har inte med nätdelen att göra...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av hellspooned:

Ni kan ignorera denna idiotiska "forsknings"artikeln.

1: De har testat endast FEM olika speldatorer. Bra urval där alltså...

2: Idiotiska komponentval har gjorts. 2st AMD R9 295X2 och fem
skärmar representerar inte i närheten den typiska gamingdatorn. Dels så är det få som kör med så många skärmar och dels så valde de extra strömtörstiga grafikkort som inte säljer bra.

3. Idiotiska slutsatser. Tex år 2020/40%-påståendet, de verkar ha missat att alla datorkomponenter inklusive de som ämnas för speldatorer har minskat i strömförbrukning de senaste 5+ åren.

4. Slutsatsen att spelare drar sig till strömtörstigare komponenter är direkt falskt. Vi som klockar vill tex ha strömsnålare sådana för då har vi oftare större överklockningspotential. Samt att en dator inte behöver en dedikerad tornado för att kylas.

5: etc etc

Precis, de flesta undersökningar av den här kalibern är oftast inte trovärdiga.
Bara att kasta saltkaret över hela rasket.

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Precis - jag har direktverkande el i mitt hus och istället för att elradiatorn på 600W står och går så hummar min spelburk lite mysigt och bjuder på lite mysigt rött lys samtidigt - win-win!

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av hellspooned:

Ni kan ignorera denna idiotiska "forsknings"artikeln.

1: De har testat endast FEM olika speldatorer. Bra urval där alltså...

2: Idiotiska komponentval har gjorts. 2st AMD R9 295X2 och fem
skärmar representerar inte i närheten den typiska gamingdatorn. Dels så är det få som kör med så många skärmar och dels så valde de extra strömtörstiga grafikkort som inte säljer bra.

3. Idiotiska slutsatser. Tex år 2020/40%-påståendet, de verkar ha missat att alla datorkomponenter inklusive de som ämnas för speldatorer har minskat i strömförbrukning de senaste 5+ åren.

4. Slutsatsen att spelare drar sig till strömtörstigare komponenter är direkt falskt. Vi som klockar vill tex ha strömsnålare sådana för då har vi oftare större överklockningspotential. Samt att en dator inte behöver en dedikerad tornado för att kylas.

5: etc etc

Ang. punkt 2.
Uträkningen 1400kwh är inte från en dator med dubbla 295X2. Det är en dator med i7 4820K och ett GTX780. Hans uträkning finns presenterad i ett stapeldiagram högst upp på sidan 14 och jag kan även tillägga att de 1400kwh inkluderar skärmen.

En dator med dubbla 295X2 använder han i rapporten som ett worst case scenario.

Nu använde jag den som exempel, men de gör samma sak med andra komponenter. Tar med worst case och får det att verka som om det är representativt för många.
Tex när man tittar i grafen där de listar strömförbrukning på grafikkort så finns 500W på skalan som om det vore lika vanligt som de andra alternativen. Inte någonstans står det att ca 1% av grafikkortsmarknaden är highend vilket det faktiskt är.
Och för att göra det värre så använder de ett exempelkort från tillverkaren som har löjligt liten marknadsandel medan konkurentens alternativ är markant mycket mer strömeffektiv.
Sedan att det inte heller någonstans nämns att dessa highend kort egentligen motsvarar två grafikkort både tekniskt sett och praktiskt sett gör inte artikeln direkt mer trovärdig.
Allt detta leder mig till slutsatsen att författaren är mest intresserad av att vinkla siffrorna så mycket som möjligt.

Medlem

FPS limiter!
En av de mest underskattade funktioner som finns, inte att
blanda ihop med vsynk


signatur

MattiAceGaming

k3m
Medlem

Knappast att man kan äta kakan och behålla den. Däremot så går det att kompromissa

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Saurfange:

min nätdel är bara på 240w men endå klarar min dator att köra Metal gear solid ground zero på high. Det ni!!!

Det har inte med nätdelen att göra...

Jasså? testa stoppa in ett 960 kort till ett 240W agg så ska du få se va som händer...

Medlem

Dags att speltillverkarna tar sitt förnuft till fånga och lanserar brädversioner av alla sina spel, så man slipper medverka till miljövidrig energiförbrukning. Varför ska bara de med konsol eller dator få spela, vi som sitter i sommarstugan utan el då?

Ser fram emot att veckla ut mitt Mafia 3-spelbord med tillhörande gubbar i gangsteruniform och radiobilar i trä, eller ta upp tärningarna i COD: 29 för att se hur hög procent träffar jag fick. Och så slipper man spawnpoints också!

Inaktiv

gäääsp min dator står på 24/7

Medlem

1400KwH per år = 3.84kWh per dag. Vi kan från Sweclockers se att speldatorer med moderna grafikkort drar totalt 220-400 Watt förbrukning från väggen under användning beroende på vilket grafikkort som är installerat. Vi använder snittet på 310 Watt förbrukning.

De räknar alltså med att snitt speldatorn används 12.4 timmar per dag...

Det ställer jag mig rejält skeptisk till! De som skrivit undersökningen verkar antingen ha bristande kunskap om datorhårdvara eller hur mkt speldatorer i snitt faktiskt används för spelande.

En speldator som inte används för spelande drar idag endast 80-150 Watt tack vare energispar funktioner på grafikkort. Alltså löjligt lite, och jämförligt med kontorsdatorer.

Medlem

Kan inte bry mig mindre.

Gnällkuk
Skrivet av Zerp:

1400KwH per år = 3.84kWh per dag. Vi kan från Sweclockers se att speldatorer med moderna grafikkort drar totalt 220-400 Watt förbrukning från väggen under användning beroende på vilket grafikkort som är installerat. Vi använder snittet på 310 Watt förbrukning.

De räknar alltså med att snitt speldatorn används 12.4 timmar per dag...

Det ställer jag mig rejält skeptisk till! De som skrivit undersökningen verkar antingen ha bristande kunskap om datorhårdvara eller hur mkt speldatorer i snitt faktiskt används för spelande.

En speldator som inte används för spelande drar idag endast 80-150 Watt tack vare energispar funktioner på grafikkort. Alltså löjligt lite, och jämförligt med kontorsdatorer.

Om man inte har XFX 390X som drar energi som ett kylskåp från finska vinterkriget typ http://www.sweclockers.com/test/21004-xfx-radeon-r9-390x-blac...


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag betalar för min el som alla andra. PUMPA PÅ!!!

Medlem
Skrivet av nixdorf:

Kör laptop. Spelar på under 100w. Miljöpartiet älskar mig.

Skrivet av marcus8958:

Datorer producerar värme så kostnaden för att värma huset från andra källor blir lägre.
Forskaren från Kalifornien har det så varmt att han måste öka kylningen i hemmet.
Därför är det inte lika relevant för oss i Sverige. Bara bygga sig en sli/cf rigg så man inte behöver frysa i vintermörkret.

Detta är sant utifall att du använder el eller en annan "dyr" energikälla. Om du däremot ersätter bergvärme, fjärrvärme kakelkamin etc med "gamingvärme" så är det mindre energieffektivt.

Som jag skrev blir värmningen från andra källor billigare men inte att EL är billigt på något sätt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag spelade historiskt lite under juli månad och jag tror elräkningen var minst 100kr lägre än normalt. Fast då brukar vi vara 2 som spelar och min flickvän har ovanan att lämna spel rullandes medans hon gör annat i 4 timmar.

Medlem

Min dator drar 470W under load och ca 90W under idle. Så visst, det är en av de mest krävande energibovarna i min fjärrvärmevärmda lägenhet. Men i det stora hela? Nej, bara att jag bytt alla glödlampor i lägenheten mot LED har jag sparat 40-50W per lampa. Dessutom skippar jag kvicksilverfyllda lågenergilampor.

Så jag "klimatkompenserar".


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Man får tänka på att de flesta gamers har bättre nätagg än en run of the mill surfdator, det vill säga den är mer effektiv och drar mindre faktist effekt från kontakten för att driva samma komponenter.

Så en speldator i idle drar inte nödvändigtvis mer än en surfdator i idle, förmodligen samma historia vid lättare användning.

Medlem
Medlem
Skrivet av Skyrage:

Fan vad skönt att det finns någon här som inser potentialen med LFTR. Det är verkligen framtiden....dock flera decennier försenad.

Decennier, snarare ett halvt sekel om inte grunden till kärnteknologin blev att få plutonium till kärnvapen och sekundärt att producera elenergi. Om ändå Alvin Weinberg fått sin vilja igenom och fört kärnkrafts forskningen mot thorium istället efter att plutonium "cykeln" var utforskad, undrar vilket samhälle vi skulle haft idag då...

Medlem
Skrivet av totte1015:

Ge fan i att ha gatubelysning tänt på blanka dagen så har vi löst detta 10 år framöver.

Kan tänka mig att gatubelysning drar liiite mer än en dator väl?

Man brukar tända gatubelysning på dagen för att kunna se vilka lampor som är trasiga och sedan byta dessa...

Medlem

Älskar hur folk går på defensiven och drar en massa bortförklaringar. Faktum är fortfarande att datorer drar en jävla massa el.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av trassel:

Alla kolkraftverk världen runt då? Har man glömt dom miljöbovarna?

Det här handlar ju iofs om hur mycket energi datorn förbrukar, inte hur elen produceras. Så en mer korrekt rubrik från FZ kunde varit "Din speldator är en energibov" eller liknande, eftersom datorn inte är miljövidrig så länge elen är ren.

Jo det är ju sant!

Medlem

Idiotiskt resonemang, speciellt på våra breddgrader. Har man fungerande termostater spelar det ingen roll var energin kommer ifrån eller resulterar. I slutändan blir det värme ändå.

El-uppvärmda hus kör "fin-elen" direkt in i elementen. Där kan man snacka slöseri. Om elen istället passerar en modern PSU och skänker lite glädje innan den sen blir värme. Det är inte sämre för miljön än om den direkt gått in i ett element.

Varför skulle fjärrvärme eller kol-/olja vara bättre för miljön än el som väremkälla? Visst, el är kanske inte optimalt ur privatekonomisk synvinkel, men på tok för många husägare med el-uppvärming är för korkade att inse att det inte spelar någon roll varifrån energin kommer. Det enda (!) viktiga är att man har fungerande termostater som slår ifrån.

Sommartid, när det verkligen är varmt vill säga är en annan femma. Men lägg i så fall hellre fokus på Kalifornien dit folk flyttar trots att de egentligen inte skulle stå ut i klimatet utan en tung AC som står och pumpar.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Inaktiv

Jag skulle kunna gå ner till 35watt och spela wow.. men istället kör jag en gammal dator som alstrar mycket värme


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem

Dessutom, glöm inte hur vi idag kör lågenergilampor och halogenspottar där det förr var rena glödlampor. Det bytet motsvarar med råga ett par stora element, eller en speldator som faktiskt går nära 100% och inte idlar för slösurfande.

Eller varför inte den "Earth Hour är årets största insats"-typiske Miljöpartistväljaren, som har 4-5 koltrådslampor som mysbelysning i trädgården. En koltrådslampa på 60W ger samma mängd lumen som en 40W glödlampa. Vi pratar alltså om 240-300W som bara står och pumpar ut värmen utomhus.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av humancentipede:

min elräkning är bara på 150-170 kr i månaden trots att jag har datorn igång alltid , och spelar ofta .. samt att jag lagar mat varje dag på en spis från 70-talet ..och har teven igång .. el är nästan gratis i sverige med andra ord.

... vad har du för bolag? Den fasta kostnaden för mig är 200 kr i månaden! Alltså, när jag har ALLT avstängt och inte vart hemma på bokstavligt talat 1 månad så hamnar elräkningen på ~210 kr. Om jag är hemma 1 vecka? Bam! 310kr.

Ps. Min dator står hemma hos tjejen, så det som dras mer när jag hemma är tv, spis, kyl/frys samt någon enstaka tvättning i tvättmaskin

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av humancentipede:

min elräkning är bara på 150-170 kr i månaden trots att jag har datorn igång alltid , och spelar ofta .. samt att jag lagar mat varje dag på en spis från 70-talet ..och har teven igång .. el är nästan gratis i sverige med andra ord.

... vad har du för bolag? Den fasta kostnaden för mig är 200 kr i månaden! Alltså, när jag har ALLT avstängt och inte vart hemma på bokstavligt talat 1 månad så hamnar elräkningen på ~210 kr. Om jag är hemma 1 vecka? Bam! 310kr.

Ps. Min dator står hemma hos tjejen, så det som dras mer när jag hemma är tv, spis, kyl/frys samt någon enstaka tvättning i tvättmaskin

Kanske har du någon energitjuv i din bostad, nåt gammal kylskåp eller nåt som står och går.

Men sen är det svårt att svara på utifrån en kostnad hur mycket el du förbrukar, eftersom olika elavtal har olika pris. Kolla istället på nästa räkning hur många KWh du förbrukar och jämför med normen om det är rimligt.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av humancentipede:

min elräkning är bara på 150-170 kr i månaden trots att jag har datorn igång alltid , och spelar ofta .. samt att jag lagar mat varje dag på en spis från 70-talet ..och har teven igång .. el är nästan gratis i sverige med andra ord.

... vad har du för bolag? Den fasta kostnaden för mig är 200 kr i månaden! Alltså, när jag har ALLT avstängt och inte vart hemma på bokstavligt talat 1 månad så hamnar elräkningen på ~210 kr. Om jag är hemma 1 vecka? Bam! 310kr.

Ps. Min dator står hemma hos tjejen, så det som dras mer när jag hemma är tv, spis, kyl/frys samt någon enstaka tvättning i tvättmaskin

Kanske har du någon energitjuv i din bostad, nåt gammal kylskåp eller nåt som står och går.

Men sen är det svårt att svara på utifrån en kostnad hur mycket el du förbrukar, eftersom olika elavtal har olika pris. Kolla istället på nästa räkning hur många KWh du förbrukar och jämför med normen om det är rimligt.

202kwh låg den på denna månad, ligger på strax över 75 när jag aldrig är hemma och allt är avstängt. Ja kylen och spisen är gamla och drar mycket, men tycker inte det borde vara så illa att förbrukningen skjuter i höjden på att vara hemma max 7 dagar på en månad. Den mer än fördubblades på den tiden, i min förra lägenhet så låg den på kring det när jag jämt var hemma och datorn stod och brummade 24/7

123
Skriv svar