Förslag till era recensioner

Medlem
Förslag till era recensioner

Tjena,

Är lite allt för ofta när man läser igenom en recension och den antingen får jättebra eller jättedåligt betyg, utan att ni beskriver orsakerna riktigt i recensionen. Kanske är att ni hackar på en eller två saker i spelet och därav ger spelet en 2a eller framhäver en eller två saker som mycket bra och ger spelet en 4a.

Skulle ni inte som exempelvis ign ta fram flera skalor, grafik / ljud / presentation / funfactor ? .. mm.

Skulle även vara intressant om ni hade utpekade personer för olika genre's. Exempelvis varför låta någon som hatar rpg's och fps recensera dem. Utan låta de recensera den genre'n de gillar. De som läser recensionen gillar ofta den typen av spel och en recension som är skriven av någon som inte gillar den typen ger ett helt fel intryck.

Samt att det ger oss läsare mer tillit till era recensioner. Någon som recenserar allt jämför ofta alla de spel de har spelat, även från olika genre's. Har man då en förkärlek till en typ av spel så ger man nog den typen ett undermedvetet bättre betyg överlag. Och att jämföra exempelvis ett rent rts med fps går ju knappast.

Eller att som någon här tog in sina egna feministiska värderingar i sin recension av the witcher. Ett spel där faktist kvinnorna består av starka karraktärer, men recensenten såg inte riktigt förbi det. Låt honom inte recensera Duke nukem forever om det nu någonsin kommer ..

Bara lite förslag, gillar er sida i övrigt. Men den kan alltid bli bättre, säkert några som stör sig på vad jag skrivit, eller tycker jag skriver osammanhängande (vilket jag är fullt medveten om). Hur som helst, enbart förslag.

Väl mött.

Redaktör

Hallå och tack för synpunkterna. Jag ska försöka besvara dem, vi tar det i tur och ordning.

Skrivet av Horniak:

Är lite allt för ofta när man läser igenom en recension och den antingen får jättebra eller jättedåligt betyg, utan att ni beskriver orsakerna riktigt i recensionen. Kanske är att ni hackar på en eller två saker i spelet och därav ger spelet en 2a eller framhäver en eller två saker som mycket bra och ger spelet en 4a.

Jag tror det hänger lite på hur recensenten skriver. Vissa bygger recensionerna på att stapla upp innehållet och redovisa vad som är bra eller dåligt, medan andra skriver mer övergripande, inte lika konkret. I det senare fallet kan det hända att betyget inte är lika klart. Men man ska ha klart för sig att tvåor och fyror inte är några ytterligheter; det står ettan och femman för. Hursomhelst, vi ska ha din synpunkt i åtanke.

Skrivet av Horniak:

Skulle ni inte som exempelvis ign ta fram flera skalor, grafik / ljud / presentation / funfactor ? .. mm.

Högst tveksamt. Såna bedömningar ger betygen mer tyngd, och personligen är jag av åsikten att betyg redan har på tok för stor betydelse. Att dela upp det i underkategorier kräver mycket jobb och bedömningskriterierna passar inte alltid. Ta t.ex. grafik: #Super Mario Galaxy ser bra ut med Wii-mått, men jämfört med andra spelmaskiner är grafiken undermånlig. Eller musik, som är extremt subjektivt.

Det finns inget värde i att skriva definitioner lika långa som en lagbok bara för att kunna få till några extra underbetyg - läs texten, där står vad vi tycker om spelet.

Skrivet av Horniak:

Skulle även vara intressant om ni hade utpekade personer för olika genre's. [...]

Det är självklart alla spelmediers målsättning. Men resurser och skribentmaterialet räcker inte alltid till. Men vi låter givetvis aldrig någon recensera en genre han/hon hatar. Jag har t.ex. aldrig bedömt ett rollspel.


signatur
1
Skriv svar