Youtubers fällda för att hemlighetshålla betalning från Microsoft

Robot
Youtubers fällda för att hemlighetshålla betalning från Microsoft

Det är tydligen inte okej att sprida betalda åsikter utan att berätta det.


FM-guru
F.d. Sisyr
Youtubers fällda för att hemlighetshålla betalning från Microsoft

Äckligt. Tur att jag inte sponsrat dem med views.

Medlem

Jag utgår ifrån att alla som skriver eller säger något på nätet är köpta...

Nu skall jag spela det utmärkta post-apokalyptiska actionspelet MAD MAX från alltid lika pålitliga Avalanche Studios. Om du som jag gillar bra spel så kan MAD MAX verkligen vara något för dig!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Machinima i allmänhet verkar rätt shady. Inte förvånade att det är just dom som hamnar i blåsväder kring detta.

Medlem

är inte förvånad att microsoft behöver korrupt marknadsförning för att sälja potatis for 4000kr styck.

Medlem

Blir inte förvånad att det är MaSHITima som gjort det här...


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

är inte förvånad att microsoft behöver korrupt marknadsförning för att sälja potatis for 4000kr styck.

Fast om man ska hålla sig till fakta i det här fallet så framgår det i rapporten att Machinima gjort detta trots klar policy från MS att man ska redogöra för betalningar, och att MS och deras PR-firma påpekat detta så fort de upptäckt att detta dolts.

Så man kan självklart tycka vad man vill om MS, men enligt FTC så har de inte begått några fel här, utan det är helt på Machinimas och deras youtube-partners axlar.

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Cybersoul:

är inte förvånad att microsoft behöver korrupt marknadsförning för att sälja potatis for 4000kr styck.

Fast om man ska hålla sig till fakta i det här fallet så framgår det i rapporten att Machinima gjort detta trots klar policy från MS att man ska redogöra för betalningar, och att MS och deras PR-firma påpekat detta så fort de upptäckt att detta dolts.

Så man kan självklart tycka vad man vill om MS, men enligt FTC så har de inte begått några fel här, utan det är helt på Machinimas och deras youtube-partners axlar.

vem vet, kanske dom hade en muntlig överenskommelse sen om någon kom på dom kan dom säga att det inte fanns ett skriftligt avtal att inte redovisa om det var betald marknadsförning

Medlem
Skrivet av Erenthal:

Fast om man ska hålla sig till fakta i det här fallet så framgår det i rapporten att Machinima gjort detta trots klar policy från MS att man ska redogöra för betalningar, och att MS och deras PR-firma påpekat detta så fort de upptäckt att detta dolts.

Så man kan självklart tycka vad man vill om MS, men enligt FTC så har de inte begått några fel här, utan det är helt på Machinimas och deras youtube-partners axlar.

Man kan ju dock undra vad de hade förväntat sig av att ge en massa pengar till Machinima för marknadsföring? Det verkar ju mest handla om att ha ett lager eller två mellan sig själva och "skiten".

De har väl även haft program där folk får belöningar om de övertalar vänner att köpa en Xbox?

Medlem

Är inte det här en gammal nyhet? Har för mej att Machinima har åkt på skriverier om det här förr? Just om dom och Microsoft.

Medlem

"Enligt Microsoft var detta inte en del av affärsuppgörelsen och när det upptäcktes ska de ha krävt att kommunikationen åtgärdades. Machinima har erkänt misstaget och har åtagit sig att inte upprepa misstaget."

Machinima behåller sina pengar och MS avsäger sig ansvar. Man kör så länge det håller liksom. Med lite snabba ursäkter och nekande kommer man alltid undan med till slut.

Medlem

Sånt här är vanligt bland svenska bloggare med. Många av dem tror jag inte ens är medvetna om att det är ett brott.

Is
Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Erenthal:

Fast om man ska hålla sig till fakta i det här fallet så framgår det i rapporten att Machinima gjort detta trots klar policy från MS att man ska redogöra för betalningar, och att MS och deras PR-firma påpekat detta så fort de upptäckt att detta dolts.

Så man kan självklart tycka vad man vill om MS, men enligt FTC så har de inte begått några fel här, utan det är helt på Machinimas och deras youtube-partners axlar.

Man kan ju dock undra vad de hade förväntat sig av att ge en massa pengar till Machinima för marknadsföring? Det verkar ju mest handla om att ha ett lager eller två mellan sig själva och "skiten".

De har väl även haft program där folk får belöningar om de övertalar vänner att köpa en Xbox?

Dom har program kallas rewards där du får poäng om en kompis skaffar guld bland annat. Man får poäng av många andra saker också som i sin tur betalas ut i lite pengar. Dock kan jag inte se anledningen att ha guld live utan att ha en xbox

Medlem

Jaså världen är byggd runt mutor? Vem hade trott det!

Räcker att läsa hur mkt skit Sweclockers skriver om AMD för att se att man inte behöver gå långt för att hitta mutade arslen.

Medlem

klart det blir såhär. Pengar är otroligt viktigt och då gör folk va som krävs för att få mer pengar. så det funkar va. inte alls förvånande och jag hatar ingen som gör på detta vis för det säger sig själv att det blir såhär i ett penning system.

Medlem

jag måste fråga - fällda på vilket vis? Är de fällda som i att fått mottaga ett straff, eller fällda som i enbart påkomna? Det är ju en viss skillnad. Kan tycka det är lite konstigt att skriva de är fällda om det inte inneburit något över huvud taget...

Medlem

Konsekvenser?

Medlem

Vadå fällda? Är det en domstol på något vis? Vad blev i sådana fall påföljden? Känns som en halvfärdig artikel.

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

är inte förvånad att microsoft behöver korrupt marknadsförning för att sälja potatis for 4000kr styck.

Du missa delen med att hemlighetshållandet inte var en del av dealen. De ville väl mer ha något som var mer uppenbart som när MajorNelson hälsade på Boogie2988

Medlem

oj så oväntat, om man är en idiot


signatur

//monster

Medlem

dom bad om förlåtelse dessutom, som om det någonsin kan förlåtas att dom lät sig köpas, billigt dessutom. hoppas det var värt 100 lax att aldrig igen vara med


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Vadå fällda? Är det en domstol på något vis? Vad blev i sådana fall påföljden? Känns som en halvfärdig artikel.

Står i artikeln att det är FTC, dvs en grov motsvarighet till vårt Konsumentverk. I länken till FTCs uttalande kan man läsa att de i stort sett fått lova att aldrig göra om det. Detta då i utbyte mot att slippa grova böter, får man anta.

Medlem

Kul att folk tror att Microsoft är ensamma om att betala folk för marknadsföring. Just nu försöker ju Sony t ex att övertyga folk att slösa pengar på Until Dawn som är mer som gamla FMV-spel till Sega CD än ett modernt spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Kul att folk tror att Microsoft är ensamma om att betala folk för marknadsföring. Just nu försöker ju Sony t ex att övertyga folk att slösa pengar på Until Dawn som är mer som gamla FMV-spel till Sega CD än ett modernt spel.

Sony kanske gav dom pengar för att inte gå ut med dom fått av MS och då får dom att verka sämst av dom.

Inaktiv

Lite orättvist att kasta skit på Microsoft för detta, det företaget hittar på så mycket hyss i övrigt att man knappast behöver ge dem gulit-by-association-skit.

Medlem

Lobbyism och korruption är lika äckligt i alla dess former

Medlem

Man behöver inte hacka på Microsoft. Nintendo dömdes till dryga böter för kartellbildning av EU back in the days och det drabbade mig direkt med sjukt dyra spel. Gulliga Nintendo och alla gamers vän-image Sony är lika sviniga vid andra tillfällen.

Och be mig inte länka, googla det istället.

1
Skriv svar