Helgdiskussion – Vilket VR-headset lägger du dina pengar på?

Robot
Helgdiskussion – Vilket VR-headset lägger du dina pengar på?

Virtual reality är framtiden, och framtiden är snart här. Berätta vilket headset du tror mest på!

#sony, #valve, #htc, #starbreeze


Medlem
Helgdiskussion – Vilket VR-headset lägger du dina pengar på?

Kommer säkerligen köpa HTC Vive och Oculus Rift men ser framemot Riften mer.

Medlem

Jag vill ha möjligheten att ge flera svar.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.

Starbreeze VR verkar dock hamna på skyhögt pris.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av marcus8958:

Tror Starbreeze har den bästa hårdvaran och tanken bakom hela VR men tror Oculus går ut som segrare med större fan base just nu och flest som utvecklar till den.

Starbreeze VR verkar dock hamna på skyhögt pris.

och släppas år efter konkurrenter om den släpps alls.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Har DK2 idag så vet ej om det blir CV1 eller Vive .
Tror dock båda går ut som vinnare.
Men...oculus sammarbetar med MS och mkt möjligt att cv1 blir körbart på Xbox för att kontra morpheus .. å en krysslåda står under tv'n så det väger in i valet också

Medlem

HoloLens. Gillar AR mer än VR.

Medlem

Röstar på Morpheus då jag endast kör konsol. Blir intressant

Medlem

Om spelen blir bra nog så skulle jag säga Valve. OR lät bra ända tills Facebook blandade sig i.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

beror helt på spelen

Medlem

skulle man få en gratis skulle jag nog välja en HTC skulle aldrig lägga pengar på VR iaf klarar mig med en skärm

Medlem

Om Oculus samarbetar med MS lär ju visiret bli kraftigt nerfat i upplösning om xbone skall kunna klara av det

Medlem

Ett köp sitter rätt långt inne för mig. Som två-barns farsa så känner jag inte riktigt att jag kommer få den tid jag skulle behöva till att skärma av mig på det sättet. Att sitta framför datorn gör mig iaf medveten om omgivningen på ett sätt som ett VR-headset inte gör.
Väntar iaf ett tag tills det hunnit släppas en hel del bra spel, och förhoppningsvis förfinad hårdvara.

Medlem

Jag kommer köpa ett HTC tror jag, jag ser framemot att vara dyngrak och och åka bergochdalbana, eller slakta lite.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Den version som inte beskrivs som ett headset utan mer som glasögon, dvs inget på många år.


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem

Lite svårt att avgöra nu då all information inte finns tillgänglig, men spontant så känns Oculus Rift som det bästa alternativet för min del. Rift känns mer skrivbordsinriktat medan Vive känns mer inriktat mot att dedikera ett helt rum för VR.

Hårdvarumässigt så verkar de väldigt lika varandra. Samma upplösning och uppdateringsfrekvens. Samma display månntro? Men då Oculus Rift ändå stöder SteamVR så känns det som att man får ett betydligt större spelutbud med Rift som kommer ha hårdvaruexklusiva titlar, något som Vive troligtvis aldrig kommer få med en öppen plattform.

Medlem

Star VR låter ju intressant med sin breda betraktningsvinkel.
Känns som det kan vara en av säljpunkterna för mig men än är det nog några år innan jag kanske ger mig in i VR branschen


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Inget för mig just nu tekniken är för färsk för kännas lönt att lägga ner pengar på det.

väntar 1-2 år när dom varit ute ett tag.

Medlem

Nej, det är inte intressant för mig.
Känns som en gimmick.
Vem kommer sitta med VR-headset på ESL Cologne och spela CS:GO final?

Medlem

blir vad som helst utom oculus

Medlem

Ser just nu ut att bli en Morpheus (spelar i stort sett endast på konsoler) och tror att Sony kommer att integrera bra mjukvara till denna...men vi får se.

Inaktiv
Skrivet av JaoL:

Nej, det är inte intressant för mig.
Känns som en gimmick.
Vem kommer sitta med VR-headset på ESL Cologne och spela CS:GO final?

Ingen. Men det är inte gjort för såna typer av spel heller.

Medlem

Har ingen spel-PC, sitter istället på en PS4 så det lär bli Project Morpheus om det överhuvudtaget blir något.

Medlem

Ser väldigt mycket fram emot Eve: Valkyrie just nu, men det är också det enda spelet jag vill spela som utannonserats till VR. Vet inte om det kommer vara värt att köpa ett headset bara för det, får se vad priserna hamnar på innan jag köper något.

Medlem

Blir Morpheus om det det kommer kul spel till. Testat Rift en del och tycker konceptet är kul men blir ingen ny speldator för mig, någonsin.

Releasehästryttare
Medlem

Man kan ju hoppas Oculus med fler tar efter star VR:s vidvinkel.. *håller tummarna*


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skrivet av Bojkott:

Lite svårt att avgöra nu då all information inte finns tillgänglig, men spontant så känns Oculus Rift som det bästa alternativet för min del. Rift känns mer skrivbordsinriktat medan Vive känns mer inriktat mot att dedikera ett helt rum för VR.

Hårdvarumässigt så verkar de väldigt lika varandra. Samma upplösning och uppdateringsfrekvens. Samma display månntro? Men då Oculus Rift ändå stöder SteamVR så känns det som att man får ett betydligt större spelutbud med Rift som kommer ha hårdvaruexklusiva titlar, något som Vive troligtvis aldrig kommer få med en öppen plattform.

Jag har informationen du söker!

Vive fungerar utmärkt med modulerna på skrivbordet. Du behöver inte dedikera ett helt rum.
https://www.youtube.com/watch?v=tpWz_LcPXrI

Jag såg att du undrade över Vive's linser också & svaret är ja, du kan justera linserna på Vive.
http://www.roadtovr.com/wp-content/uploads/2015/06/htc-vive-i...

Jag har följt utveckligen av VR med väldigt stort intresse. Av allt jag hört & läst så står det klart att Vive ger den bästa VR upplevelsen redan i prototyp stadiet. Spårningen är överlägsen.

http://gizmodo.com/this-is-how-valve-s-amazing-lighthouse-tra...

Lighthouse modulerna med sin LED & laser kombination som läser av hela utrymmet samt sensorerna på headset & kontroller i 100Hz ger det nära nog 1-1 spårning för att våra hjärnor direkt ska köpa illusionen av VR. Intrycken jag sett ifrån årets mässor har varit eniga, Vive är en klass för sig. Det blir en fin jul när tomten har VR i säcken.

Finns en jättebra representation av Lighthouse teknikens spårning här.
https://www.youtube.com/watch?v=J54dotTt7k0

Den är så precis att man kan jonglera frukt i Job Simulator. (de som kan jonglera)
https://www.youtube.com/watch?v=6FdTDkv9h7I

Start Replay har gjort en bra samanfattning av visningarna ifrån årets Gamescom.
https://www.youtube.com/watch?v=IKZG56veAQI

Det finns mycket i utveckling specifikt för Vive också så det där med exklusivt utbud får vi vänta med innan vi kan säga någonting om det. Det enda Valve har sagt är att de inte kommer betala någon utgivare eller utvecklare för att spärra stöd för andra headsets bara för att konkurrera, fast det är fritt fram för utvecklare att göra spel enbart för Vive. Rent spontant så känns det säkrare för alla som vill skapa "gå runt i VR" upplevelser att satsa på Vive då det säljs komplett med allt som behövs.

Valve har ett par demos för Vive som verkligen är något allderles extra. Finns ingen direct feed än så det får duga med mobilkamera än så länge. Men herrejävlar vilken grafik! ~4k i 90hz, helt otroligt. Jag tror att framtiden för VR på Vulcan i Source 2 kommer bli något allderles speciellt.

OBS SPOILERS!

Aperture
https://www.youtube.com/watch?v=u28oYid7pOU

Secret Shop (börjar 6min in)
https://www.youtube.com/watch?v=bEdTbJ1yq80

Medlem

Jag tror Oculus:en kommer vara mer finslipad och möjligtvis mer anpassad efter i spel och annat då utvecklarna kommer jobba mer med den misstänker jag.

12
Skriv svar