Träna sig att spela med kontroller till konsol?

Medlem
Träna sig att spela med kontroller till konsol?

Jag köpte en PS4 till barnen för några veckor sedan och inbiten PC-gamer som jag är var det en del spel som intresserade mig. Men jag SUGER på att spela med kontroller! Jag har försökt och försökt men kanske är det så, att en gammal hund inte kan lära sig sitta? Barnen skrattar gott åt mina försök att spela Shadow of Mordor och det är ju alltid kul att roa dem.

Är det bara att fortsätta nöta, nöta, nöta eller finns det någon "genväg", dvs något program där man kan träna upp sin färdighet? Det finns program/hemsidor där man kan träna på att skriva fortare. Nån borde väl ha insett behovet bland medelålders män och deras oförmåga att lära sig något nytt och skapat en tjänst för detta?

Medlem

Det enklaste sättet är nog att bara spela tills känslan infinner sig. Jag spelar personligen en hel del på PC med handkontroll och om jag byter i samma spel och kör med mus och tbord så känns det konstigt ett tag. Så det är nog mest en vanesak. Det gäller att få in känslan för hur spakarna reagerar jämfört med en mus vid kameraförflyttningar t.ex.

Medlem

Har du testat att ändra sensitivityn? Eller så kan du skaffa något sånt här som höjer precisionen en aning i och med att stickorna blir högre och får därmed större svängrum. Annars kan du ju alltid koppla in kontrollen till datorn med den medföljande USB-kabeln och smygträna.

Medlem
Skrivet av TheUnum:

Jag köpte en PS4 till barnen för några veckor sedan och inbiten PC-gamer som jag är var det en del spel som intresserade mig. Men jag SUGER på att spela med kontroller! Jag har försökt och försökt men kanske är det så, att en gammal hund inte kan lära sig sitta? Barnen skrattar gott åt mina försök att spela Shadow of Mordor och det är ju alltid kul att roa dem.

Är det bara att fortsätta nöta, nöta, nöta eller finns det någon "genväg", dvs något program där man kan träna upp sin färdighet? Det finns program/hemsidor där man kan träna på att skriva fortare. Nån borde väl ha insett behovet bland medelålders män och deras oförmåga att lära sig något nytt och skapat en tjänst för detta?

Kommer ihåg när man var yngre och det blev populärt att gå över från tangentbord till mus och tangentbord i fps. Tog ett tag att vänja sig.

Mitt tips är väl att fortsätta kämpa på. Börja med enkla spel som Shadow of Mordor, Little Big Planet och sedan gå vidare. Jag har spelat konsoler nästan hela mitt liv men aldrig kört speciellt mycket fps och där har jag aldrig blivit bra. Bemästrar handkontrollen i nästan alla andra typer av spel men i spel där man endast kört t-bord och mus hela sitt liv tar det tid att lära sig kontrollerna och tar lång tid att bli bra.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Börja med enkla spel som Shadow of Mordor (...)

Gulp! Det är det jag spelar nu och får kämpa hårt med.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Det enklaste sättet är nog att bara spela tills känslan infinner sig. Jag spelar personligen en hel del på PC med handkontroll och om jag byter i samma spel och kör med mus och tbord så känns det konstigt ett tag. Så det är nog mest en vanesak. Det gäller att få in känslan för hur spakarna reagerar jämfört med en mus vid kameraförflyttningar t.ex.

Det är kameran jag får kämpa mest med. Jag skulle vilja ha den låst till karaktärens huvud, så att kameran riktades åt samma håll som karaktären tittade. Som det är nu är det för svårt att styra både och.

Medlem
Skrivet av TheUnum:
Skrivet av marcus8958:

Börja med enkla spel som Shadow of Mordor (...)

Gulp! Det är det jag spelar nu och får kämpa hårt med.

Jo såg att du kämpade med spelet och måste nog säga att spelet är perfekt. Det har inga krävande delar men istället har den många olika moment där du som spelare får lära dig styra karaktären och kameran.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Att nöta är det bästa, men vill man göra det lite enklare för sig så kan man börja med 2d spel. Min flickvän hade jättesvårt för att hantera karaktärer i en 3d miljö, men när vi körde "Lara Croft and the temple of osiris" så gick det mycket enklare och hon kunde lära sig kontrollen först.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av TheUnum:

Jag köpte en PS4 till barnen för några veckor sedan och inbiten PC-gamer som jag är var det en del spel som intresserade mig. Men jag SUGER på att spela med kontroller! Jag har försökt och försökt men kanske är det så, att en gammal hund inte kan lära sig sitta? Barnen skrattar gott åt mina försök att spela Shadow of Mordor och det är ju alltid kul att roa dem.

Är det bara att fortsätta nöta, nöta, nöta eller finns det någon "genväg", dvs något program där man kan träna upp sin färdighet? Det finns program/hemsidor där man kan träna på att skriva fortare. Nån borde väl ha insett behovet bland medelålders män och deras oförmåga att lära sig något nytt och skapat en tjänst för detta?

Bah spela på det antar jag, Själv har jag alltid lira PC jag med sedan jag var runt 10, är 34 nu, men har även lirat konsoll, för mig så tar jag oftast fram min 360 eller PS4 dosa om det passar för spelen, t,ex Assassins creed, eller något bilspel om jag inte har tillgång ofc till en ratt,Ja eller precis som i ditt exemple, Shadow of mordor passar utmärkt att lira med en dosa, ingen super snabb uber precision behövs. Så jag skulle säga bara sätt dig framför dosan och spela, efter ett tag så blir det bekvämt, tror att man ska försöka att inte tänka så mycket på MEN gud va otympligt det känns, nä vete fan om jag ändå inte ska spela med tbord mus t,ex utan istället bara försöka tänka detta är det ända sättet att spela spelet på, lika bra att vänja sig, då går nog bättre.

Medlem
Skrivet av TheUnum:

Jag köpte en PS4 till barnen för några veckor sedan och inbiten PC-gamer som jag är var det en del spel som intresserade mig. Men jag SUGER på att spela med kontroller! Jag har försökt och försökt men kanske är det så, att en gammal hund inte kan lära sig sitta? Barnen skrattar gott åt mina försök att spela Shadow of Mordor och det är ju alltid kul att roa dem.

Är det bara att fortsätta nöta, nöta, nöta eller finns det någon "genväg", dvs något program där man kan träna upp sin färdighet? Det finns program/hemsidor där man kan träna på att skriva fortare. Nån borde väl ha insett behovet bland medelålders män och deras oförmåga att lära sig något nytt och skapat en tjänst för detta?

Min enkla mening är att en handkontroll helt enkelt inte är designad för vissa typer av spel (FPS t ex). Det drar med sig en hel massa problem, ex att samma FOV inte fungerar eftersom du är för långsam i rörelserna. Naturligtvis en av anledningarna att de envisas med 3e personsperspektiv.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Flakmonkey

Bara att nöta. Jag var själv en av de väldigt många som hävdade med all bestämdhet att det inte gick att spela vissa spel med handkontroll, speciellt då FPS. Sen så satte jag mig och spelade igenom Halo 1 och Halo 2 i Coop med en kompis och sedan dess har jag inga problem alls. Dock ska man ju vara väl medveten om att du aldrig (i min ringa mening) kommer få samma precision eller snabbhet som du har med mus och tangentbord, det finns helt enkelt inte på världskartan. Så om det är ditt krav kommer du nog bli sur och förbannad hur bra du än blir med handkontroll.

Medlem

Det är nöta som gäller. Sen ett litet tips är att köra med för hög sens i början (typ maxa) sedan spela en liten stund med hög sens för att sedan sänka ett snäpp i taget. När du kommer ner till standardsens så känns det mycket enklare än om man enbart kör på standard/låg sens.

Medlem
Skrivet av WildThing:

Att nöta är det bästa, men vill man göra det lite enklare för sig så kan man börja med 2d spel. Min flickvän hade jättesvårt för att hantera karaktärer i en 3d miljö, men när vi körde "Lara Croft and the temple of osiris" så gick det mycket enklare och hon kunde lära sig kontrollen först.

Diablo 3 till ps4 är ett bra exempel på 2dspel med, tycker själv det är roligare på ps4an än till PC och skönare lira med handkontroll.

Om du har PS+ eller vill testa det så passa på att göra det nu för då får du "Lara Croft and the Temple of Osiris" som ett av gratisspelen denna månad, så har du ett bra 2dspel att öva med sen.

Medlem

Vad är det du har svårt med? Om det handlar om kameran kan det hjälpa att ändra så att kameran är inverterad (eller tvärtom), så att den känns mer naturlig för dig.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Haha, usch så jag känner igen mig själv!
Är man en gedigen PC-spelare så är kontrollerna bland det jävligaste som finns.

Men det är bara att köra på. Till slut får man en någorlunda kontroll på läget.

EDIT: Har det gjorts några framsteg?

Medlem

Köpte en Xbox One i somras och har samma problem. Hoppade direkt in i elden med Halo, och kom igång rätt så snabbt med kontrollern. Tycker att FPS är bra träning, även om man är sämst ett tag.

Medlem
Skrivet av Entombed:

Haha, usch så jag känner igen mig själv!
Är man en gedigen PC-spelare så är kontrollerna bland det jävligaste som finns.

Men det är bara att köra på. Till slut får man en någorlunda kontroll på läget.

EDIT: Har det gjorts några framsteg?

Inte ett dugg. Jag snubblar fortfarande fram som en blind höna. Slagsmålen går hyfsat bra men jag har problem med kameran som jag måste styra själv. Jag hade föredragit att den var låst till karaktärens huvud. (Nu pratar jag om Shadow of Mordor, något annat spel har jag inte testat.) För att inte tala om att sikta med kontrollerna. Testade att spela samma spel på min PC och det var en ren fröjd att sikta (och sköta kameran) med musen.

Funderar på att köpa en Xim4 - http://xim4.com/

Medlem
Skrivet av TheUnum:
Skrivet av Entombed:

Haha, usch så jag känner igen mig själv!
Är man en gedigen PC-spelare så är kontrollerna bland det jävligaste som finns.

Men det är bara att köra på. Till slut får man en någorlunda kontroll på läget.

EDIT: Har det gjorts några framsteg?

Inte ett dugg. Jag snubblar fortfarande fram som en blind höna. Slagsmålen går hyfsat bra men jag har problem med kameran som jag måste styra själv. Jag hade föredragit att den var låst till karaktärens huvud. (Nu pratar jag om Shadow of Mordor, något annat spel har jag inte testat.) För att inte tala om att sikta med kontrollerna. Testade att spela samma spel på min PC och det var en ren fröjd att sikta (och sköta kameran) med musen.

Funderar på att köpa en Xim4 - http://xim4.com/

Haha, jag är inte ensam om att vara ett hopplöst fall med andra ord. Det är precis som du säger, det är kameravinkeln samt sikta som är största boven. Får aldrig till det jag heller.
Sist skulle jag gav mig på ett konsolspel(Var något CoD..) så siktade jag mer rakt upp i luften än på fienden.
Gav mina vänner ett gott skratt iaf.

Xim4 ser intressant ut. Skulle utplåna mina vänner varje gång vi har en spelkväll hos någon av dom.

1
Skriv svar