Skit i grafiken, vi behöver bättre AI!

Medlem
Skit i grafiken, vi behöver bättre AI!

Håller på med Gears of War Ultimate Edition till Xb1.

Kul spel, fint uppdaterat grafik, skön nostalgikänsla.... och en ai-kompanjon som går "full retard" hela _jävla_ tiden.

Skriker jag "regroup" åt honom så svarar han glatt "jajamensan chefen, jag kommer"; och sitter kvar i sin skitnödiga pose bakom en betongmur 300 meter åt fel håll.
När han inte är hård i magen så springer han rätt på en Boomer och dör på 2 sekunder. Men mest är han bara nöjd med att sitta bakom sin betongmur och lukta på blommorna.

Är i Act 4 nu och har egentligen glömt bort att jag har en medhjälpare. Så sällan hänger han med. Otaliga är de gånger Fenix säger "lock and load, prepare for incoming" och han är ensam, för att Dom drömmer bort sig 2 våningar upp. Sista uppdraget i act 4 där man ska försvara framsidan av huset var en mardröm på näst svåraste svårighetsgraden, pga att min käre kompanjon blockerar dörrar, gör kamikazeattacker eller bajsar i ett hörn....

Annars är GoW1 fortfarande lika kul som när den kom ut första gången

Men seriöst, jag skulle så mycket hellre spela ett fulare spel med awesome AI på fiender och medhjälpare, än ett spel med snygg grafik och efterblivna kompisar.

Tänk er t.ex. ett spel där man ska storma ett hus ockuperat av 10 fiendesoldater. Där de inte är statiskt utplacerade vid samma fönster, bakom samma pelare, i samma rum. Där de varje gång beter sig annorlunda. Några kanske hoppar ut genom fönstret och försöker smyga sig på dig bakifrån medans kompisarna distraherar dig med granater, nån gömmer bakom dörren du precis öppnat, en gömmer sig och väntar tills du tror alla är döda, ibland kanske alla väntar i ett rum med 10 vapen siktade mot dörren, för att nästa gång ha spritt ut sig. Fiender som kan tänka, anpassa sig efter vad du gör, inte är scriptade utan gör varje nu försök att klara ett uppdrag annorlunda pga du inte vet vad de gör denna gången. Är det fegisar som gömmer sig och väntar på dig, eller kommer de försöka storma dig?

Hade valt ett spel med AI som överraskar en alla dagar före ett med snygg grafik och en medhjälpare som puckot i GoW...

#blogg

Medlem
Skit i grafiken, vi behöver bättre AI!

Ja, AI är viktigt. Beräkningskraften ökar med åren, men det känns som väldigt lite av den används för AI.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Ja, AI är viktigt. Beräkningskraften ökar med åren, men det känns som väldigt lite av den används för AI.

Grafik säljer tyvärr bättre än AI, och resurserna går dit pengarna finns. Förhoppningsvis så kommer DX12 kunna erbjuda lite mer avancerad AI utan att utvecklarna ska behöva uppoffra grafiken. Sen är ju frågan i fall utvecklarna överhuvudtaget vet hur de ska fixa bättre AI?

Har lirat en hel del MGS 5 nu under veckan, och jag gillar AI:n i det spelet. Väder, tid på dygnet, hur du spelar osv påverkar AI:n. Men är AI: det den borde ha varit vid det här laget? Nja, långt ifrån skulle jag vilja säga.

Medlem

Vet inte om det är för att man var lättare imponerad förr när man var yngre, men av vad jag minns så kändes det som att AI'n i Half-Life 1 (soldaterna) och F.E.A.R 1 var oftast bättre än många nya spel ? Få ut spelaren ur sitt skydd med granater, samt försökte sig på att flanka.

Kanske bara vad jag vill minnas

Medlem

Dom var bra i HL1, men det är ju inte "sämre" nu, det är bara att utvecklingen inte går lika snabbt på det området, dessutom så märker man det mindre.

Sedan finns det alltid bra och dåliga produkter så klart, AIn kan ju vara bra i ett spel och dålig i ett annat.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Vi som spelar spel ganska ofta är luttrade och har snabbt avtryckarfinger och tycker nog att spelen var svårare förr.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Vet inte om det är för att man var lättare imponerad förr när man var yngre, men av vad jag minns så kändes det som att AI'n i Half-Life 1 (soldaterna) och F.E.A.R 1 var oftast bättre än många nya spel ? Få ut spelaren ur sitt skydd med granater, samt försökte sig på att flanka.

Kanske bara vad jag vill minnas

Känner detsamma, soldaterna i Killzone 2 vid första spelrundan så vart jag lite halvt imponerad hur dem försökte omringa mig.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vi som spelar spel ganska ofta är luttrade och har snabbt avtryckarfinger och tycker nog att spelen var svårare förr.

När jag var runt 18 år spelade jag som bäst shooters. Med åren spelar jag inte lika mycket och märker av att jag är sämre som spelare nu.
I spel som UT och Quake har man inte lika bra reaktioner.

Skrivet av Bennii:

Ja, AI är viktigt. Beräkningskraften ökar med åren, men det känns som väldigt lite av den används för AI.

Tror inte det är beräkningskraften som är problemet utan konsten att göra en bra AI.
Kan tänka mig att göra AI är bland det svåraste som finns för det finns så mycket som kan gå fel.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Comstedt:

Vet inte om det är för att man var lättare imponerad förr när man var yngre, men av vad jag minns så kändes det som att AI'n i Half-Life 1 (soldaterna) och F.E.A.R 1 var oftast bättre än många nya spel ? Få ut spelaren ur sitt skydd med granater, samt försökte sig på att flanka.

Kanske bara vad jag vill minnas

F.E.A.R. har väldigt bra AI.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Vi som spelar spel ganska ofta är luttrade och har snabbt avtryckarfinger och tycker nog att spelen var svårare förr.

Jag tror du är något på spåren där. Alla AAA-titlar MÅSTE tilltala alla. Ingen vågar släppa något där spelet är en utmaning utan allting måste vara så förbannat balanserat. Senast jag märkte det var när jag spelade betan för CoH2. Det krävs inte längre att du lär dig olika styrkor och svagheter, allting tar hela tiden ut vartannat. Allt för att någon 12-åring inte skall bli besviken och gråta ögonen ur sig på Youtube.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av returpack:
Skrivet av Comstedt:

Vet inte om det är för att man var lättare imponerad förr när man var yngre, men av vad jag minns så kändes det som att AI'n i Half-Life 1 (soldaterna) och F.E.A.R 1 var oftast bättre än många nya spel ? Få ut spelaren ur sitt skydd med granater, samt försökte sig på att flanka.

Kanske bara vad jag vill minnas

F.E.A.R. har väldigt bra AI.

Instämmer!

japp .. fear 1 bevisar att bra AI som kan tänka lite inte är omöjligt.. sen blev den korkad igen i 2 och 3....

1
Skriv svar