Datorkrångel = köpa ny dator...

Medlem
Datorkrångel = köpa ny dator...

Min dator är ca 4 år gammal och har funkar bra hittills, bytte till ett 7870 grafikkort ett par år sen och kunnat spela på helt ok.
Nu är dock problemet att datorn börjat stänga av sig själv, och går inte starta utan att dra ut strömsladden helt och sen försöka igen. Händer inget om trycker på on-knappen om inte pluggar ut och in den först,

Antar det är nätagget som spökar?

Känns dock som inte värt lägga massa pengar på ett försöka byta ut delar i en så pass gammal dator, och funderar på köpa något helt nytt, för runt 10 - 13k eller nåt.
Blir från komplett om jag köper eftersom har redan kreditkonto hos de och ingen lust skaffa fler kreditupplysningar.

Funderar på dessa två...

https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10954
grafikkort 970 låter ju bra, men processor gammal i5....

https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=11044
Nya skylake i5 men 960 grafikkort....

Kan ju byta till bättre processor och grafikkort men då dyrare.

Nån som har koll på hur stor skillnad det blir på i5 och i7; och nya skylake i5 jämfört med gamla i5?

Och grafikkort.. 960 känns inte värt, så minst 970 vill jag nog ha. Men kommer det nya kort snart som är bättre och mer kompatibla med dx12?

... beslutsångest!

Medlem

Personligen ser jag nackdelar med båda paketen. Exempelvis är moderkorten i båda i stort sett skräp, ena grafikkortet ligger på 2gb minne, billiga minnen, svaga nätagg för eventuell SLI, o.s.v. Detta med tanke på priset de vill ha för dem..

Kan du så bygg eget eller be en vän göra det åt dig. Läs recensioner/jämförelser på diverse komponenter, överväg framtida överklockningsmöjligheter, jämför priser m.m. för att knåpa ihop en bra dator.

De där du har sett på säljer enbart med ett fåtal säljargument då mindre insatta ser ett Geforce 970 4gb, Skylake, etc och tänker att det här måste ju vara bra.. sedan visar det sig att resten av komponenterna är skit.


signatur

Constants and variables

Medlem

Innan du gör något förhastat tycker jag att du ska dra i dom enklaste trådarna för att försöka få bukt med problemet.
Det kan vara så att din dator stänger av sig pga överhettning.

Om jag var du skulle jag ladda hem HWmonitor och kolla över temperaturerna. Har du riktig tur så är det bara en massa damm i fläktarna som är väldigt lätt åtgärdat. http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Är det inte värmeproblem så kan du alltid testa att ominstallera mjukvara, man vet aldrig.

Ett longshot är att själva startknappen kortsluter på något sätt (hände min bror efter att han spillde vatten på datorn) han var tvungen att fysiskt koppla ur den och knåpade till nån inställning i BIOS har jag för mig som gjorde att han kunde starta datorn genom att trycka någon knappkombination på tangentbordet.

Lycka till!

Medlem
Medlem
Skrivet av DrDoom:

Nån som har koll på hur stor skillnad det blir på i5 och i7; och nya skylake i5 jämfört med gamla i5?

Och grafikkort.. 960 känns inte värt, så minst 970 vill jag nog ha. Men kommer det nya kort snart som är bättre och mer kompatibla med dx12?

... beslutsångest!

1. Det beror helt och hållet på vad du spelar. Är du som jag inne i Arma/DayZ mycket så kommer du att vilja ha I7:an. Den är helt enkelt mycket bättre i den typen av spel. Detsamma gäller Total War e t c. Visst, de offloader lite på GPU, men trots allt har du hela världen och AI att hålla rätt på så då spelar det faktiskt roll.
Är du mer Battlefield/CoD e t c fantast så har CPU mindre betydelse så du bör klara dig med I5.

2. Det senaste är alltid det dyraste. Dessutom kommer det alltid nyare, häftigare och mer prisvärda produkter så om du skall vänta på det få får du i princip vänta i en evighet. Mitt råd är att när du väl bestämt dig, så hitta det mest prisvärda JUST DÅ. Framtidssäkra dig lite och det är den bästa lösningen. De senaste korten ger alltid sämst prestanda/pris så välj en generation bakom.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

1
Skriv svar