Dags att uppgradera. Men vad?

Medlem
Dags att uppgradera. Men vad?

Kära vänner. Det är nu dags att uppgradera min PC inför hösten/vinterns spel-titlar. Det som för mig kommer att bli mest intensivt grafiskt sett är Fallout 4. Pengar är det inte gott om så jag tänkte uppgradera det som behövs i omgångar. Ett grafikkort där, en ny hårddisk där, osv. Hårdvara är inte min starka sida så om nån kunde komma med lite matnyttiga tips vore jag tacksam.

Det här är vad jag har nu och som jag klarat mig fint på (Skyrim, Fallout 3 och Las Vegas, Divinity: Original Sin m.m.). Har börjat spela Shadow of Mordor men det orkar den inte riktigt med annat än på medium.

Citat:

QPAD FH Komplett L.E.
Gamingmatte, Hybratek overflate

Cooler Master Elite 430 Midi Tower Black
Fläktar: 1x 120mm Front, Blue LEDs, mATX, ATX, 2x

Silver Power SP-SS500 500W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin

ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3.0

Intel® Core i5-2400 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.1Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

Gainward GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX
PCI-Express 2.0, GDDR5, DVI, native-HDMI 1.4a, VGA

Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 7200RPM, 3,5"

Som sagt, jag är inte så kunnig på hårdvara men byta ut grejorna är inga problem. Det är vad som är prisvärt och inte som jag har noll koll på.

Tack på förhand.

PS: Om ni anser att det är lönlöst och jag lika gärna kan kosta på mig en ny dator så är det plan B. Tar jag en avbetalningsplan på ett år borde jag undvika att det blir blodpudding varje dag till middag. Men jag är lite anti mot avbetalningar så jag vill helst undvika det.

Medlem

Har du en begränsad budget skulle jag uppgradera enligt följande, steg för steg allteftersom plånboken tillåter:
1. Nätdel + grafikkort
2. SSD
3. Moderkort + CPU + Minne

Medlem

nätaggregatet borde hålla ett tag till. 500 watt kommer man väldigt långt på, speciellt när det är 80+ certifierat!

Medlem
Skrivet av simon857:

nätaggregatet borde hålla ett tag till. 500 watt kommer man väldigt långt på, speciellt när det är 80+ certifierat!

Silver Power är Solytech-nätdelar. De tillverkar en del OEM-skräp och deras bästa nätdelar är mediokra, at best. Jag skulle inte rekommendera att klämma in ett mer krävande kort med den nätdelen.

Stirra dig inte blind på effektangivelsen. I 97 fall av 100 skulle jag hellre välja en högkvalitets 350W framför en lågbudget 500W.

80+ certifikat är definitivt ingen kvalitetsgaranti, långt ifrån.

1
Skriv svar