Spel jag minns: Aztec Challenge

Flakmonkey
Spel jag minns: Aztec Challenge

De minnen jag har från mina tidiga gamingår handlar lika mycket om spel jag lirade själv som de jag såg min äldre bror ta sig an. Aztec Challenge till Commodore 64 är ett sådant och till skillnad mot de andra titlarna jag skrivit om under den här kategorin så är det inte några trevliga minnen. Faktum är att det här spelet gav mig mardrömmar.

Namnet säger egentligen allt om spelet. Du är en Aztec-krigare som måste ta sig igenom ett antal livsfarliga utmaningar där den första ser dig springa mot ett tempel samtidigt som spjut kastas mot dig medan nästa går ut på att springa uppför templets vägg medan stora stenar slängs mot dig. Ja ni förstår nog att de resterande fem banorna inte är några trevliga saker de heller och förstår ni inte är det ju bar at titta på filmen nedan

Hursom så var det spelets första bana med löpturen till templet som skrämde skiten ur mig. Det är kanske svårt att förstå nu när man ser på grafiken, men som en unge i 4-5 årsåldern som inte var van vid realistiskt grafik så räckte det här för att jag skulle gömma mig under en filt och ha svårt att somna på kvällen. Så fort jag blundande kunde jag ser hur spjuten träffade den stackars löparen som tvingades springa helt oskyddad hoppandes och duckandes för sitt liv.

Nu har det givetvis inte påverkat mitt liv på något större sätt, men den här typen av upplevelser (och jag har många flera exempel) har ändå gjort att jag definitivt kommer hålla koll på vad mina framtida barn spelar. En koll som verkligen inte mina föräldrar hade. De hade nog gillat att jag såg min bror spela Aztec Challenge som att jag spelade Sex Games...

#blogg

Medlem
Spel jag minns: Aztec Challenge

Framför allt var det ett fruktansvärt dåligt spel, som jag av någon anleding verkligen ville försökte gilla, men det gick bara inte. Jag förstår varför idag.

Flakmonkey
Skrivet av Takachimaya:

Framför allt var det ett fruktansvärt dåligt spel, som jag av någon anleding verkligen ville försökte gilla, men det gick bara inte. Jag förstår varför idag.

Hehe, jag var nog för liten för att reflektera över om det var bra eller dåligt, men nu när jag tänker på det så spelades det nog inte alltför många gånger

1
Skriv svar