Nvidia gör det igen

Medlem
Nvidia gör det igen

Vi alla kommer ihåg när GTX 970 fick slut på vram och hade mer stuttering än SLI/CF när det var som värst. Allt för att Nvidia inte hade sagt att kortet bara har 3.5gb snabbt minne och resten var söligt skit som gjorde saken bara sämre.

Nu har dom gjort det igen och marknadsfört sina kort som fullt DX12 kompatibla men saknar stöd för asynchronous compute. Det betyder att nyare spel med DX12 som använder sig av dynamiskt ljus, skuggor och global illumination presterar mycket sämre än väntat.
Det betyder även att när mantle blir tillgängligt för Nvidia kommer dom inte få samma prestanda boost som AMD.

Nu är det inte hela världen att korten inte har stöd för det för just nu har majoriteten av spelen inte stöd. Men konsolerna har stöd för det och när PC hinner ikapp med DX12 är det bara en frågan om tid innan allt fler spel har stöd för DX12.

Så det känns rätt surt att vi med flera Nvidia kort blivit lurade än en gång när vi kunde ha köpt AMD kort för en 3e del av priset som hade presterat likvärdigt i DX12 titlar med en fördel när det gäller jämn FPS.

#blogg


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Nvidia gör det igen

Trist detta. Falsk marknadsföring är vad det är. Så, inom de närmaste dagarna/veckorna kan vi förvänta oss en stor mängd kort ur maxwellserien som läggs upp på blocket/tradera.

Som amd också skrev på deras reddit:
"“I think gamers are learning an important lesson: there’s no such thing as “full support” for DX12 on the market today.”
Amd är i alla fall ärliga med det och vilka kort i deras serie som har stöd för dx12 och s.k nivåer.

Egentligen borde folk få rättighet att reklamera sina maxwellkort för falsk marknadsföring.

Sen verkar det som att nvidia har börjat jobba för att implentera dx12 async compute enligt:
http://www.overclock.net/t/1569897/various-ashes-of-the-singu...

Vi får se, helt enkelt. Jag tänker då inte köpa något nvidiakort på ett bra tag. Nu är det dags att stödja amd och skapa konkurrens på marknaden!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Trist detta. Falsk marknadsföring är vad det är. Så, inom de närmaste dagarna/veckorna kan vi förvänta oss en stor mängd kort ur maxwellserien som läggs upp på blocket/tradera.

Som amd också skrev på deras reddit:
"“I think gamers are learning an important lesson: there’s no such thing as “full support” for DX12 on the market today.”
Amd är i alla fall ärliga med det och vilka kort i deras serie som har stöd för dx12 och s.k nivåer.

Egentligen borde folk få rättighet att reklamera sina maxwellkort för falsk marknadsföring.

Sen verkar det som att nvidia har börjat jobba för att implentera dx12 async compute enligt:
http://www.overclock.net/t/1569897/various-ashes-of-the-singu...

Vi får se, helt enkelt. Jag tänker då inte köpa något nvidiakort på ett bra tag. Nu är det dags att stödja amd och skapa konkurrens på marknaden!

Tror det var Komplett och Webhallen som tillät köpare att lämna tillbaka sina GTX 970. Tror inte vi kommer få samma scenaro med 900 serien då DX12 är på intågande och när vi väl har en majoritet av spelen i DX12 så kommer korten vara för gamla.

Vi får hoppas Nvidia kan fixa det här för dom sa samma sak om GTX 970 men där gick det inte att fixa för att det var på en hårdvarunivå.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Det är för tidigt för maxade DX12-kort, brukar väl ta ett år eller två innan de dyker upp?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har det kommit någon ny info om detta senaste dagarna, eller är det fortfarande AMD-vänliga Oxide och "Ashes of Singularity" som är källan?

Riktigt besviken hur som, först floppen med 970 och minnet, nu detta. Nvidia borde veta bättre, speciellt efter första magplasket.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Har det kommit någon ny info om detta senaste dagarna, eller är det fortfarande AMD-vänliga Oxide och "Ashes of Singularity" som är källan?

Riktigt besviken hur som, först floppen med 970 och minnet, nu detta. Nvidia borde veta bättre, speciellt efter första magplasket.

Ingen ny info då Ashes är enda DX12 benchmark som är tillgängligt.

Lär dröja rätt länge innan vi börjar se titlar som Ashes som har stöd för DX12 av den enkla anledningen att flesta spelarna idag sitter på riktigt dåliga datorer som inte har stöd för DX12.
Sedan är det inte heller säkert att nya titlar kommer ha stöd för asynchronous compute för att snabba upp ljuseffekterna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

From the looks of it, NVIDIA will - at least for now - rely on software/hardware solution for Async Compute instead of fully hardware one.

Vilket bekräftar det dom som gör spelet sa i början, korten stödjer men man måste köra med låga ködjup om max 31-32. Amd klarar upp till 127.

On the maxwell architecture, up to 31 simultaneous command lists (the lmit of Maxwell in graphics/compute workload) run at nearly the exact same speed - indicating Async Shader capability. Every 32 lists added would cause increasing render times, indicating the scheduler was being overloaded. Vilket jag tolkar som att ködjup är längre än det = inget vidare bra. Men de märks om nvidia kan trolla fram kaninen ur hatten...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

From the looks of it, NVIDIA will - at least for now - rely on software/hardware solution for Async Compute instead of fully hardware one.

Vilket bekräftar det dom som gör spelet sa i början, korten stödjer men man måste köra med låga ködjup om max 31-32. Amd klarar upp till 127.

On the maxwell architecture, up to 31 simultaneous command lists (the lmit of Maxwell in graphics/compute workload) run at nearly the exact same speed - indicating Async Shader capability. Every 32 lists added would cause increasing render times, indicating the scheduler was being overloaded. Vilket jag tolkar som att ködjup är längre än det = inget vidare bra. Men de märks om nvidia kan trolla fram kaninen ur hatten...

Ah, vad dum jag är. Jag läste GNC som Maxwell i Reddit-länken av något skäl.

Ja, vi får se helt enkelt. Nvidia har ändock tid på sig att implementera ny systematik via drivers. Men hitills, med det enda ofärdiga DX12-benchmark som finns ute etc, så verkar AMD helt klart ha sitt på det torra.

Dock så är det ingen tvivel om att Nvidia stödjer asynchronous computing.

"Async compute has been a feature of CUDA/nVidia GPUs since Fermi. https://www.pgroup.com/lit/articles/insider/v2n1a5.htm

NVIDIA GPUs are programmed as a sequence of kernels. Typically, each kernel completes execution before the next kernel begins, with an implicit barrier synchronization between kernels. Kepler has support for multiple, independent kernels to execute simultaneously, but many kernels are large enough to fill the entire machine. As mentioned, the multiprocessors execute in parallel, asynchronously.

That's the very definition of async compute."

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av magma:

From the looks of it, NVIDIA will - at least for now - rely on software/hardware solution for Async Compute instead of fully hardware one.

Vilket bekräftar det dom som gör spelet sa i början, korten stödjer men man måste köra med låga ködjup om max 31-32. Amd klarar upp till 127.

On the maxwell architecture, up to 31 simultaneous command lists (the lmit of Maxwell in graphics/compute workload) run at nearly the exact same speed - indicating Async Shader capability. Every 32 lists added would cause increasing render times, indicating the scheduler was being overloaded. Vilket jag tolkar som att ködjup är längre än det = inget vidare bra. Men de märks om nvidia kan trolla fram kaninen ur hatten...

Ah, vad dum jag är. Jag läste GNC som Maxwell i Reddit-länken av något skäl.

Ja, vi får se helt enkelt. Nvidia har ändock tid på sig att implementera ny systematik via drivers. Men hitills, med det enda ofärdiga DX12-benchmark som finns ute etc, så verkar AMD helt klart ha sitt på det torra.

Dock så är det ingen tvivel om att Nvidia stödjer asynchronous computing.

"Async compute has been a feature of CUDA/nVidia GPUs since Fermi. https://www.pgroup.com/lit/articles/insider/v2n1a5.htm

NVIDIA GPUs are programmed as a sequence of kernels. Typically, each kernel completes execution before the next kernel begins, with an implicit barrier synchronization between kernels. Kepler has support for multiple, independent kernels to execute simultaneously, but many kernels are large enough to fill the entire machine. As mentioned, the multiprocessors execute in parallel, asynchronously.

That's the very definition of async compute."

Det är lätt hänt

Precis. Och enligt ett annat inlägg:
"And yes, they stopped even posting a changelong inside their drivers release notes PDF. I suspect that almost everything is broken now and they decide to conceal all those weak spots by not publishing them. I feel that you can hardly find the truth from any tech site these days.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Det är lätt hänt

Precis. Och enligt ett annat inlägg:
"And yes, they stopped even posting a changelong inside their drivers release notes PDF. I suspect that almost everything is broken now and they decide to conceal all those weak spots by not publishing them. I feel that you can hardly find the truth from any tech site these days.

Den som lever får se!

Men i mina ögon, även som mycket nöjd kund hos det gröna laget, så är båda "företagen" (vilka ju inte är monoliter utan har en massa branches... etc) kapabla till seriösa mängder fulspel.

Vi får inte glömma att det är vi konsumenter som egentligen är på samma lag

1
Skriv svar