Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Medlem
Skrivet av Lepr:

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Ett tips till alla som undrar om Save.. Antingen kan man gå in och ur så kallad hotzone så sparas det eller så kan man bara gå in i menyn och tex välja motherbase kategorin och sedan välja mellan dom olika underkatergorierna tex staff eller Development och kolla välja nått fram och tillbaka så sparas det. Funkar för mig när jag inte vill köra om 30-40 min gameplay igen.

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Jag tror Kojima klipptes bort av Konami och inte på eget bevåg.
Men spelet är hursomhelst designat och skapat av Kojima så allt som är MGSV är hans vision. Det är en ny approach till serien och enligt mig en mycket lyckad sådan. Spelet är tillräckligt öppet för att kännas levande och som om spelaren verkligen är i kontroll över hur saker och ting ska ske.
Samtidigt är det storydrivet och även om det mesta av storyn förmedlas genom kasettband så dyker det upp riktigt häftiga filmsekvenser här och var.

Som spelare får du denna gång fler och större möjligheter att bestämma hur uppdrag skall utföras. Du kan verkligen skjuta dig fram och spränga allt om du känner för det men det kan kosta dig både förlorad utrustning och manskap samt, i min erfarenhet, eskalerar svårigheten markant när det börjar skjutas lite för mycket.
En smygande approach är alltid billigare, mer belönande och i många fall enklare.

Jag saknar de långa mäktiga filmsekvenserna från tidigare spel men gameplayet är bättre än någonsin nu. Jag råder dig att ge det en chans, eller kanske slå till på Ground Zeroes när det är billigt och se hur det känns, för MGSV är verkligen en spelupplevelse
Och det känns som ett MGS trots allt!

Det är bara på boxen han klipptes bort. När du startar spelet står det "a Hideo Kojima game" eller något i den stilen.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Var ju knappast Kojima som inte ville ha sitt namn med, någon som missat dramat mellan konami/kojima kanske?

Väldigt trevligt spel btw, finns många timmar underhållning i det.

Medlem
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Var ju knappast Kojima som inte ville ha sitt namn med, någon som missat dramat mellan konami/kojima kanske?

Väldigt trevligt spel btw, finns många timmar underhållning i det.

Medlem

Big Boss, but not Big Boss
Dun Dun Dun


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Låter onekligen intressant! Den där tjejkompisen verkar härlig

SoL
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Soulless:
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Jag tror Kojima klipptes bort av Konami och inte på eget bevåg.
Men spelet är hursomhelst designat och skapat av Kojima så allt som är MGSV är hans vision. Det är en ny approach till serien och enligt mig en mycket lyckad sådan. Spelet är tillräckligt öppet för att kännas levande och som om spelaren verkligen är i kontroll över hur saker och ting ska ske.
Samtidigt är det storydrivet och även om det mesta av storyn förmedlas genom kasettband så dyker det upp riktigt häftiga filmsekvenser här och var.

Som spelare får du denna gång fler och större möjligheter att bestämma hur uppdrag skall utföras. Du kan verkligen skjuta dig fram och spränga allt om du känner för det men det kan kosta dig både förlorad utrustning och manskap samt, i min erfarenhet, eskalerar svårigheten markant när det börjar skjutas lite för mycket.
En smygande approach är alltid billigare, mer belönande och i många fall enklare.

Jag saknar de långa mäktiga filmsekvenserna från tidigare spel men gameplayet är bättre än någonsin nu. Jag råder dig att ge det en chans, eller kanske slå till på Ground Zeroes när det är billigt och se hur det känns, för MGSV är verkligen en spelupplevelse
Och det känns som ett MGS trots allt!

Det är bara på boxen han klipptes bort. När du startar spelet står det "a Hideo Kojima game" eller något i den stilen.

Har nog sett hans namn typ 1000 gånger sen jag börja spela

Medlem
Skrivet av Hexon:
Skrivet av Lepr:

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Ett tips till alla som undrar om Save.. Antingen kan man gå in och ur så kallad hotzone så sparas det eller så kan man bara gå in i menyn och tex välja motherbase kategorin och sedan välja mellan dom olika underkatergorierna tex staff eller Development och kolla välja nått fram och tillbaka så sparas det. Funkar för mig när jag inte vill köra om 30-40 min gameplay igen.

Hehe, jag får prova det
Är ju oftast inne i långa uppdrag där man smyger sig in en bra bit, så att dra ur hotzone är inte aktuellt iaf.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av laban005:
Skrivet av Sisyr:

Är mäkta imponerad hittills. Spelat ganska exakt 30h och har 28% i "Overall Progression". Inte ens låst upp multiplayerläget än (samt en sjukt massa annat). Proppat med innehåll, med överlag hög nivå.

Skrivet av returpack:

Jag har blivit sugen på att skaffa spelet, men har ej rört tidigare installationer i serien.
Jag vet att ni postade en video för att komma in i storyn, men samtidigt känns det lite "fuskigt". Kan det möjligtvis komma en samling till PS4?

Jag har bara spelat tvåan tidigare, och eftersom det var 10+ år sen jag körde den minns jag inget av storyn. Har inte haft problem med storyn. Finns massa kassettband i spelet man får efter varje uppdrag som ger info om lite allt möjligt. Med det sagt betvivlar jag inte att upplevelsen blir som bäst om man spelat serien tidigare.

Multiplayerläget släpps väl, likt gta online, runt en månad efter release?

Det fulla ja, men FOB:s och dess invasioner finns med från början. De låser man upp efter

uppdrag 22

. Är på 20.

Tack att du klargjorde det, trodde det gällde all multiplayer

Medlem
Skrivet av Hexon:
Skrivet av Lepr:

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Ett tips till alla som undrar om Save.. Antingen kan man gå in och ur så kallad hotzone så sparas det eller så kan man bara gå in i menyn och tex välja motherbase kategorin och sedan välja mellan dom olika underkatergorierna tex staff eller Development och kolla välja nått fram och tillbaka så sparas det. Funkar för mig när jag inte vill köra om 30-40 min gameplay igen.

Tack för tipset, bra att veta, har inte kommit så långt än men har försökt att stänga av precis när man landar med helikoptern inför varje uppdrag eftersom jag då är säker på att det sparats. Tycker det är rätt skönt nästa gång man startar då ifall man glömt var man är o vad man ska göra.

Men nånting borde ändå göras åt sparningssystemet i nån kommande patch, skulle önska att det helt enkelt sparas när man väljer att sluta spela så ett quitval med automatisk save skulle sitta fint.

Medlem
Skrivet av laban005:
Skrivet av Hexon:
Skrivet av Lepr:

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Ett tips till alla som undrar om Save.. Antingen kan man gå in och ur så kallad hotzone så sparas det eller så kan man bara gå in i menyn och tex välja motherbase kategorin och sedan välja mellan dom olika underkatergorierna tex staff eller Development och kolla välja nått fram och tillbaka så sparas det. Funkar för mig när jag inte vill köra om 30-40 min gameplay igen.

Tack för tipset, bra att veta, har inte kommit så långt än men har försökt att stänga av precis när man landar med helikoptern inför varje uppdrag eftersom jag då är säker på att det sparats. Tycker det är rätt skönt nästa gång man startar då ifall man glömt var man är o vad man ska göra.

Men nånting borde ändå göras åt sparningssystemet i nån kommande patch, skulle önska att det helt enkelt sparas när man väljer att sluta spela så ett quitval med automatisk save skulle sitta fint.

Spelar på PS4 och där kör den autosave varje gång du gör något eller när du rör dig mellan zoner (osynliga zoner).


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

När man läser recensionen så låter det ju mer som 4.7/5

Borde inte fz börja med 4.5/5 igen?

Medlem

5/5. Galet grymt

NuZ
Testpilot

Som en riktig MG/MGS spelare och även äger de flesta så tycker jag spelet är riktigt bra! Men saknar mycket av MGS charm. Spelet är för mig också 4/5. Bra gameplay men alldeles för mycket morderniserat för att passa "alla", open world wtf? Samma stad hela tiden? Och varför kan man köpa igc för riktiga pengar? Det är väl inget f2p spel?!

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Sedan ger ni ett spel som är ännu mer reperativt och spelas i 12 fps 5/5 (unity) men årets spel får bara 4/5


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

5/5 - Spelet är ett mästerverk, pinsamt att FZ sätter ett betyg som 4/5 baserat på dem grunderna som "ojämnt i tonen".

Medlem
Skrivet av D01tY:

Som en riktig MG/MGS spelare och även äger de flesta så tycker jag spelet är riktigt bra! Men saknar mycket av MGS charm. Spelet är för mig också 4/5. Bra gameplay men alldeles för mycket morderniserat för att passa "alla", open world wtf? Samma stad hela tiden? Och varför kan man köpa igc för riktiga pengar? Det är väl inget f2p spel?!

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Sedan ger ni ett spel som är ännu mer reperativt och spelas i 12 fps 5/5 (unity) men årets spel får bara 4/5

Läste bara hade bara en boss fight mot .....spoiler
Varna för spolier nästa gång tack.

Tänk på det som inte kommit så långt som du än. t.ex jag.

Medlem

Att fz ger Tales from the Borderlands och sånt skit 5/5 och sedan en fyra till detta mästerverk?

Fy på er. Tar hellre denna storyn över Borderlands elva dagar i veckan.

k3m
Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Jag tror Kojima klipptes bort av Konami och inte på eget bevåg.
Men spelet är hursomhelst designat och skapat av Kojima så allt som är MGSV är hans vision. Det är en ny approach till serien och enligt mig en mycket lyckad sådan. Spelet är tillräckligt öppet för att kännas levande och som om spelaren verkligen är i kontroll över hur saker och ting ska ske.
Samtidigt är det storydrivet och även om det mesta av storyn förmedlas genom kasettband så dyker det upp riktigt häftiga filmsekvenser här och var.

Som spelare får du denna gång fler och större möjligheter att bestämma hur uppdrag skall utföras. Du kan verkligen skjuta dig fram och spränga allt om du känner för det men det kan kosta dig både förlorad utrustning och manskap samt, i min erfarenhet, eskalerar svårigheten markant när det börjar skjutas lite för mycket.
En smygande approach är alltid billigare, mer belönande och i många fall enklare.

Jag saknar de långa mäktiga filmsekvenserna från tidigare spel men gameplayet är bättre än någonsin nu. Jag råder dig att ge det en chans, eller kanske slå till på Ground Zeroes när det är billigt och se hur det känns, för MGSV är verkligen en spelupplevelse
Och det känns som ett MGS trots allt!

Ett bra svar på många sätt måste jag säga Nu har kag dock inte ändrat uppfattning för den skull. Kanske jag testar det i framtiden

Inaktiv

Efter 32 timmar och på mission 8 så njuter jag fullt ut vad spelet har att erbjuda! Verkligen mysigt spel!

Dock har Life is Strange tronen för GOTY!


signatur

You can´t kill whats already been killed!

Bland det bästa jag spelat! Men är jag den enda som stör mig så hårt på att konstant se kojima's namn överallt hela tiden?

Bortsett från det ett givet köp på pc!!

Medlem

Så sjukt mycket content i spelet. Sällan att man får så mycket valuta för pengarna. Kört en hel del i helgen och är bara på 17%. Galet!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Hexon:
Skrivet av D01tY:

Som en riktig MG/MGS spelare och även äger de flesta så tycker jag spelet är riktigt bra! Men saknar mycket av MGS charm. Spelet är för mig också 4/5. Bra gameplay men alldeles för mycket morderniserat för att passa "alla", open world wtf? Samma stad hela tiden? Och varför kan man köpa igc för riktiga pengar? Det är väl inget f2p spel?!

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Sedan ger ni ett spel som är ännu mer reperativt och spelas i 12 fps 5/5 (unity) men årets spel får bara 4/5

Läste bara hade bara en boss fight mot .....spoiler
Varna för spolier nästa gång tack.

Tänk på det som inte kommit så långt som du än. t.ex jag.

Ber om ursäkt. Fan skall dubbel kolla nästa gång!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av D01tY:
Skrivet av Hexon:
Skrivet av D01tY:

Som en riktig MG/MGS spelare och även äger de flesta så tycker jag spelet är riktigt bra! Men saknar mycket av MGS charm. Spelet är för mig också 4/5. Bra gameplay men alldeles för mycket morderniserat för att passa "alla", open world wtf? Samma stad hela tiden? Och varför kan man köpa igc för riktiga pengar? Det är väl inget f2p spel?!

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Sedan ger ni ett spel som är ännu mer reperativt och spelas i 12 fps 5/5 (unity) men årets spel får bara 4/5

Läste bara hade bara en boss fight mot .....spoiler
Varna för spolier nästa gång tack.

Tänk på det som inte kommit så långt som du än. t.ex jag.

Ber om ursäkt. Fan skall dubbel kolla nästa gång!

Det är lugnt. Blir bara till att ligga i fosterställning hela kvällen pga spoilern

Medlem
Skrivet av D01tY:

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Tycker the End i Snake Eater var en bättre sniper boss fight. Tog jävligt lång tid att klara av den fighten och fick äta många djur.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag satt och tittade på ps3 versionen igår och fy bubblan vilken produktions nivå det har för o vara en sådan gammal maskin. Makalöst vad de lyckats kräma ur den.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Har aldrig spelat MGS tidigare och bara tittat lite fisförnämt på det när spelen väl lanserat. Men detta verkar ju rätt skoj, så om man inte har spelat några tidigare spel förstör det själva upplevelsen? Hur är spelet som en helt newbie när det gäller MGS?

Inaktiv
Skrivet av oskj:

Har aldrig spelat MGS tidigare och bara tittat lite fisförnämt på det när spelen väl lanserat. Men detta verkar ju rätt skoj, så om man inte har spelat några tidigare spel förstör det själva upplevelsen? Hur är spelet som en helt newbie när det gäller MGS?

Du kommer nog inte ha så stora problem, finns så många andra spel som man inte äns fattar något av. MGSV kan vem som hellst börja spela och fatta bakgrunden till det hela som det har kommit fram till. så det är MGS-N00B säkert!


signatur

You can´t kill whats already been killed!

NuZ
Testpilot
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av D01tY:

Saknar dom episka karaktärerna och boss fighterna. Haft bara 1 " boss fight?" mot Quiet och måste säga att även om det är en av dom bästa fighterna någonsin i ett spel så är det lamnt med bara 1 sådan. Kanske kommer fler, vet inte men min åsikt iaf. Är 30% in i spelet isch.

Tycker the End i Snake Eater var en bättre sniper boss fight. Tog jävligt lång tid att klara av den fighten och fick äta många djur.

Ja den var också rätt intressant. Exploderande ögon minns jag och att han inte syntes.
Visst var han som en växt och vart känner man igen det nu då?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Testpilot

Nån som vet 100%
Köper man spelet i butik så får man en steam-kod så man kan ladda hem via steam?

Jag är snål och minst 150 spänn tjänar man på att köpa det i butik mot att köpa direkt på steam.

Inaktiv
Skrivet av Harakiri:

Nån som vet 100%
Köper man spelet i butik så får man en steam-kod så man kan ladda hem via steam?

Jag är snål och minst 150 spänn tjänar man på att köpa det i butik mot att köpa direkt på steam.

Man får bara en kod i fodralet till steam.


signatur

You can´t kill whats already been killed!

123
Skriv svar