Helgdisskusion - Förboka spel! Eller inte...

Robot
Helgdisskusion - Förboka spel! Eller inte...

Spelutgivarna gör allt galnare saker för att du ska förboka.


Medlem
Helgdisskusion - Förboka spel! Eller inte...

Nej, jag förbokar inte spel. Dels för att jag spelar på PC och vi vet alla hur bra PC-portar kan vara ibland. Dels för att jag inte vill bidra till en förbokningskultur som är på väg att spåra ur. Och dels för att jag faktiskt inte ser någon som helst anledning att betala för ett spel innan jag bildat mig en bra uppfattning om det via ett antal pålitliga källor.

Medlem

senaste spelet jag förhandsbokade var SC2:Legacy of the Void. För mej var det helt självklart, hade garanterat köpt det oavsett plus att förhandsbokningen gav mej tillgång till betan och jag fick tre-fyra missions att köra i väntan på den riktiga kampanjen.
Har förhandsbokat en del spel, och det enda bottennappet är väl Civ: Beyond eath som fan inte var bra, men som det fan av Civ jag är hade jag garanterat köpt spelet ändå även om jag väntat på släppet och hunnit läsa alla negativa recensioner.

Medlem

Jag slutade förhandsboka efter förra året då nästan allt släpptes ofärdigt


signatur

Game long and prosper

Medlem

Min gigantiska backlog (Steamångest...) motiverar mig utöver TB's visdomsord att inte förhandsboka.

Testpilot

Jag förbokar , mest då vi pratar om collectors edition av spel jag är bergsäker på att de är bra.
Har bokat spel tidigare som varit mer "osäkra" men har ändrat min policy efter Batman Fiaskot och förra årets många katastrofer.

De mer och mer galna förbokningshysterin har gjort att man blivit luttrad och numera vet man att det gör ingen skillnad i slutändan om man köper före eller efter.

Jag försöker avgifta mig själv!

Medlem

Det fanns en tid då jag gärna förbokade men har helt slutat nu efter att man blivit lurad på tok för många gånger av spel som inte ett dugg lever upp till vad som sagts.

Nu för tiden ska det mycket till att ens betala fullpris för ett spel, iaf vad gäller AAA titlar. Väntar man några ynka månader kan man ofta köpa dem för halva priset eller mindre vilket är betydligt mkt bättre


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

dmn
Medlem
Skrivet av Bennii:

Nej, jag förbokar inte spel. Dels för att jag spelar på PC och vi vet alla hur bra PC-portar kan vara ibland. Dels för att jag inte vill bidra till en förbokningskultur som är på väg att spåra ur. Och dels för att jag faktiskt inte ser någon som helst anledning att betala för ett spel innan jag bildat mig en bra uppfattning om det via ett antal pålitliga källor.

Bra sammanfattning av anledningarna till varför man inte ska förboka spel!

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Bennii:

Nej, jag förbokar inte spel. Dels för att jag spelar på PC och vi vet alla hur bra PC-portar kan vara ibland. Dels för att jag inte vill bidra till en förbokningskultur som är på väg att spåra ur. Och dels för att jag faktiskt inte ser någon som helst anledning att betala för ett spel innan jag bildat mig en bra uppfattning om det via ett antal pålitliga källor.

Bra sammanfattning av anledningarna till varför man inte ska förboka spel!

Precis, skulle inte drömma om att förboka ett spel dessa dagar.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Spel jag förbokat (senaste):

Fallout 4
Blood Bowl 2
MGS 5

Nu har jag bara fått MGS 5, inte besviken, precis som jag inte kommer bli besviken på Falout 4 och BB 2. Kvalificerad gissning.

Saker jag tidigare sponsrat på Kickstarter (exakt samma som preorder, do not kid yourself):

Divinity Original Sin
PIllars of Eternity

Sådär nöjd - spelar Divinity enbart för multiplayer, spelar knappt Pillars då det var sådär i gameplay.

Läxan lärd: Förboka mer AAA titlar från spelserier man gillar ger till 90% belåtenhet. Kickstarter/pre-buy. Njae...

Medlem

Vad är det för spel på bilden?

Medlem
Skrivet av bulan880:

Vad är det för spel på bilden?

Legend of Grimrock

Medlem

Har gjort det men nu blir det nog inget mer!

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Senaste spelet jag har förbokat var Cities: skyline.

Jag förbokar bara spel om jag har sett bra Let's play innan.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Gjorde det en gång i tiden, kommer aldrig göra det mer.

Medlem

Jag förbokar spel som jag känner mig säker på lever upp till mina förväntingar. Nintendo och Valve är exempel på företag jag litar på, medans Ubisoft och EA är företag jag inte litar på.

Medlem

Förbokar väldigt sällan och i säkert 90% av fallen får man skit med som man ändå inte egentligen vill ha. Testa framtida betor på andra spel, fler hattar till TF2 och annan dynga.

Därtill är det inte sällan som större kedjor säljer det billigare än vad Steam eller spelhuset gör. Elgiganten och ICA MAXI är två som ofta har kampanjer på releasedagen.

Ser väldigt få fördelar för mig som kund att förboka. Inte minst för att var och varannat spel har launchproblem med epic fails.

Att köpa fysisk produkt är inget problem, i nästan alla fallen kan man åka hem och lösa in sin nyckel på Steam/Origin och tanka det digitalt...


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Det enda spel jag för-köpt är Arma 3. Motiverat med att jag var 100% säker på att jag kommer spela det mycket (700+ timmar nu = 63 öre/timme).

Medlem
Skrivet av Ellakk:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Bennii:

Nej, jag förbokar inte spel. Dels för att jag spelar på PC och vi vet alla hur bra PC-portar kan vara ibland. Dels för att jag inte vill bidra till en förbokningskultur som är på väg att spåra ur. Och dels för att jag faktiskt inte ser någon som helst anledning att betala för ett spel innan jag bildat mig en bra uppfattning om det via ett antal pålitliga källor.

Bra sammanfattning av anledningarna till varför man inte ska förboka spel!

Precis, skulle inte drömma om att förboka ett spel dessa dagar.

En gång i tiden fanns det en tanke med att förboka spel, det fanns bara ett visst antal spel som kunde säljas. Nuförtiden med Steam så finns det noll och ingen anledning. Så länge du inte är ute efter en collectors edition.

dmn
Medlem
Skrivet av anon_178365:

Kickstartar en del RPGs så det är väl liknande förbokningar,

Kickstarter är inte ett dugg likt förbokningar.

Med Kickstarter går du in som riskkapitalist. Med en förbokning visar du att du kommer köpa spelet oavsett skick, spelet kommer också att släppas oavsett om du förbokar eller inte, då det redan har fått sin budget.

Medlem

Hm, har förbokat Fallout 4, senast jag förbokade innan det var GTA4, innan det så vettefan om jag förbokat spel med tanke på hur riskabelt det är och att det finns noll anledning att göra det om det inte är collectors edition eller liknande..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Medlem

Köpte ett visst pang-pangspel jag inte vill göra reklam för, för att man fick night vision goggles till. Jo dom fungerade i nattsvart rum på vintern med alla persienner nere. Mono och man såg ungefär en meter fram. Inget djupseende alls. Minsta ljus så såg man bättre med sina gamla hederliga ögon.
Men fräckt var det ju. Snygg skalle att sätta dom på också.

Däremot är jag omåttligt förtjust i min Darth Malgus-staty och vårdar min Hitman-tröja (med "slips" på) ömt. Tröjan går givetvis att köpa separat och Malgus-statyn var väl det bästa med SWTOR. Däremot borde man väl samla ihop alla papperskartor och annat och sätta upp på jobbet.

...och så var det ju det där med Steam backlog. Fortsätter köpa rea-spel som jag förmodligen aldrig kommer att ha tid att spela, ibland bara för att "stötta" företaget, visa support för originella idéer, för vad skulle man annars [SIC] göra för pengarna?

Medlem

Ganska så sällan jag förhandsbokar, det händer i stort sett bara med vissa samlarutgåvor. Senast jag förhandsbokade var när Ni no Kuni släpptes i början av 2013, vilket visade sig vara ett bra drag då samlarutgåvan tog slut direkt.

EDIT: Ah, just det. Förhandsbokade Castle of Illusion Starring Mickey Mouse till PS3 sent 2013 också, trots det var digitalt. Detta gjordes endast pga att man fick Mega Drive-originalet om man förhandsbokade nyversionen.

Inaktiv

Som endast PS4 spelare förbokar jag, vill ha mina spel i kartong och vet precis vilka spel jag kommer spela. Väldigt fin relation med grabbarna i min spelbutik, förbokat just nu:
- Rainbow 6 Seige
- The Division

Kommer förboka
- Cyberpunk 2077

Spelar väldigt få spel men dom jag spelar plöjer jag ner hundratals timmar i både PVE och PvP.
Spelar Metal Gear Solid V Phantom Pain.

Medlem

Jag har förbokat många spel under åren. Borde lärt mig min läxa men nejdå..

Jag är så himla svag

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

Saker jag tidigare sponsrat på Kickstarter (exakt samma som preorder, do not kid yourself):

Nej, inte exakt samma som en förbokning. Alla spel börjar som en vision. Ofta finansieras visionen av en stor utgivare som sen vill att du betalar spelet innan de låtit någon spela det, enbart baserat på deras vertical slice av produkten.

Vid crowd funding investerar du direkt i visionen som annars troligtvis inte blivit verklighet. På många sätt innebär det naturligtvis en risk. Det är som alla andra investeringar en risk/reward-situation. Fördelen med crowd funding är att när många investerar en mindre summa så blir den personliga risken mindre och vi får ta del av projekt som de stora utgivarna inte skulle våga satsa på eftersom risken är för stor i förhållande till reward.

Deus Ex Mankind Divided och Fallout 4 kommer däremot släppas i precis samma skick, oavsett om du förbokar eller inte.

Medlem

Hinner knappt spela klart det jag har köpt nuförtiden, och spelet är densamma en månad eller ett halvår senare så jag känner ingen hets, vissa undantag såklart inräknat, så blir inga förbokningar.

Hetsar utgivaren med massa exklusivt material som endast fås via förbokning ignorerar jag det som en del av kärnupplevelsen och bedömer spelet utefter det man får när man väl köper det.

Sedan brukar releasedagar sällan va kul nuförtiden när spelen i princip aldrig är klara utan släppta med "vi fixar det i en patch sen"-tanken så man ändå får vänta en vecka.

Med mindre tid ägnat åt spel överlag för min del så funkar det bättre ha is i magen, snarare än slänga slantarna på något som ändå får damma några månader innan det prioriteras.

Medlem

Bokar om jag får det billigare eller om det är ett spel jag verkligen vill ha.
Har dock inget bokat just nu.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Förbokar bara spel jag vet jag vill ha.
Fallout 4, köpt alla spel sedan 1an.
X-Com 2, Lirade de gamla spelen och har både X-Com 1 + expansion.

Är lite nojig över att tanka hem spel faktiskt via tex steam etc, har hellre en fysisk kopia.

Medlem

Vissa spel men isåfall behöver jag mer information om spelet - och då inte spel med en massor av "bonus content" (då de oftast floppar...)

Lärde mig min läxa från Diablo 3 Collector's Edition. Jag är glad för mina vingar *idag* men på release var det ett rent helvete. Nej tack.

12
Skriv svar