Helgdisskusion - Förboka spel! Eller inte...

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag förbokar , mest då vi pratar om collectors edition av spel jag är bergsäker på att de är bra.
Har bokat spel tidigare som varit mer "osäkra" men har ändrat min policy efter Batman Fiaskot och förra årets många katastrofer.

De mer och mer galna förbokningshysterin har gjort att man blivit luttrad och numera vet man att det gör ingen skillnad i slutändan om man köper före eller efter.

Jag försöker avgifta mig själv!

Jag ligger lite på samma nivå som dig, det mesta jag förbokat har varit collectors edition och på spel jag själv trott på, och sen är det ju lite kul med alla extraprylar man får med

Men efter Diablo3´s CE så blev det stopp på det för mig... blev besviken dels på innehållet man fick med samt spelet (vid release) sög ju... och jag gillar inte alls storyn de la in i spelet heller...

Medlem

Förbokar i stort sätt endast olika collectors. Mest för att jag samlar. Fallout 4 pip-boy edition visade sig inte alls vara dumt och förboka när dom hade utannonserat ut det.

Medlem

Jag är snål och köper mest spel på rea, och ibland är ju preorder prissänkt så då kan jag slå till om jag är säker på spelets kvalitet. Annars vill jag ändå nästan alltid vänta en månad eller så, för att spelen ska hinna patchas.

Ambassadör
Xbox

Finns ingen anledning att förboka spel. *Skulle känna mig lågbegåvad om jag trodde att de digitala kopiorna skulle "ta slut". *Jag vill ha ett fungerande, färdigt spel och då kan man få vänta lång tid efter release. *Både förbokningar (köpa grisen i säcken) och retarderade DLC är dumt, fånigt och förstör.


signatur

Jump in.

k3m
Medlem

Förbokar endast de (väldigt få) spel som jag verkligen vill ha. För som många redan sagt, för mycket skit glorifieras n.f.t.

Medlem

Generellt sett förbokar jag inte spel sedan digital distribution blev praktiskt. Men det händer fortfarande i speciella fall där jag känner att det här är ett spel som jag verkligen gillar och jag vill stödja spelutvecklaren lite extra.

Huvudsakligen så köper jag annars spel under reor något år eller månader efter release.

Medlem

Jag avskyr förhandsbokning och har köpt Fallout 4 på Steam samma dag som det var möjligt så jag är en hycklare av stora mått.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Inte förhandsbokat något sen Guild Wars 2. Brukade göra dry mycket förut när jag spelade på 360 men nu när jag kör på PC är det på tok för osäkert så länge det inte är PC only och knappt något är ju det nu för tiden.

Medlem

Jag har ännu inte blivit besviken på någon förbokning. Den dagen det händer ska jag fundera på att sluta, inte innan.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Om jag förbokar? Bra fråga.

Jag brukar kasta pengar på en del Kickstarter-spelkampanjer varje år som jag tycker verkar intressanta - om nu det räknas som "förbokning" så är svaret definitivt ja.

Men annars nej, för jag köper bara spel samma dag det släpps eller senare. Oftast blir det några dagar eller veckor efter release, helt enkelt eftersom jag inte köper nytt spel när jag är mitt uppe och spelar ett annat, vilket jag oftast är.

Ett superhypat och bra spel blir förstås inte sämre bara för att jag väntar några veckor, utan tvärtom - ofta blir spelet ännu bättre i och med att det hinner få en eller flera patchar. Det är som ett gott vin som mognar lite till innan jag lägger vantarna på det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Förstår inte syftet med att förboka ö.h.t.

Röstade ja.

Älskar förbokning, förbokat bokstavligt alla AAA spel och köpte faktiskt nyss season pass till Just Cause 3.

Så ja, kommer aldrig sluta

Medlem

Förhandsbokar mest Nintendos spel, då jag känner mig tillräckligt säker på att jag kommer få bra spel jag gillar, annars är det oftast då jag vill ha en collectors edition.

Medlem
Skrivet av anon_178365:
Skrivet av dmn:
Skrivet av anon_178365:

Kickstartar en del RPGs så det är väl liknande förbokningar,

Kickstarter är inte ett dugg likt förbokningar.

Med Kickstarter går du in som riskkapitalist. Med en förbokning visar du att du kommer köpa spelet oavsett skick, spelet kommer också att släppas oavsett om du förbokar eller inte, då det redan har fått sin budget.

Det du säger stämmer dock inte alls med alla kickstarters, t.ex. Divinity Original Sin 2 som ändå kommer att financieras av företaget, men man kan kickstarta spelet för att göra det större. I detta fall skulle jag säga att det är exakt som en förbokning.

Nej inte direkt, hade Square eller andra utgivare sagt att "Om vi får 100.000 förbokningar så blir första DLC:n gratis, men så är inte fallet. Du kommer få exakt samma produkt oavsett om du förbokar eller inte, kickstarter så blir det mer innehåll i spelet om fler bidrar. Sen tycker jag det däremot är idiotiskt att kickstarta en uppföljare på ett spel, tjänade de så lite pengar på första spelet att de inte har råd?

Medlem
Skrivet av brandter:

Sen tycker jag det däremot är idiotiskt att kickstarta en uppföljare på ett spel, tjänade de så lite pengar på första spelet att de inte har råd?

Ja, det gjorde de troligtvis. Larian Studios är en liten utvecklare som finansierar sina spel själv och använder Kickstarter som kompletterande inkomstkälla. Första Original Sin-spelet var nära att välta skutan och hade inte Kickstarterpengarna trillat in hade företaget troligtvis inte funnits kvar. Jag skulle tro att Larian befinner sig i balans, men inte mycket mer än så. Och DOS 2 har de också finansierat till största delen själva. Troligtvis skulle de kunna släppa ett hyggligt bra spel. Men med Kickstarter kan de släppa ett fantastiskt spel.

Medlem

Saknar alternativet "ibland". Saker som StarCraft II episoderna förbokar jag. Sen förbokade jag nya Deus Ex men efter deras otroliga fail med crowfunded-preorder unlocks (se TB videon ofan) så avbokade jag den fort som fan. Det var en ny nivå som är så sorgligt att det skulle drabba just den titeln

Sen kan man ju fundera på om inte "crowfunding" är samma sak som preorder. Jag har crowdfundat en del spel och i det är ju löfte om att få spelet och det är innan spelet ens är byggt så det är ju definitivt preorder.

Medlem

Förhandsbokar ibland.
Nu senast Fallout 4 pipboy edition och Rise of the Tomb Raider collectors edition.
Gick dock på en nit med Bioshock två då man förhandbokade det när man några månader senare kunde köpa collectors för en hundring.

Medlem

Jag förbokar spel men mest för att det till exempel är ett bra sätt att sprida ut kostnaden. Nu är en sådan månad när det släpps hur mycket som helst. Då är det skönt att redan ha betalat sitt Fifa, Forza, osv.

Medlem

Visst har man lärt sig lite efter SimCity.

Men med spel som Witcher 3 och PoE så är det inte som en chansning när man förbokar. Man vet helt enkelt att det kommer vara schysst.

Medlem

Jag förhandsbokar ibland. Alla rollspel från Bethesda förhandsbokas, då jag gillar fysiska utgåvor och vill spela på releasedagen. Samma sak om det är ett spel jag verkligen tror på, och som har en collector's edition jag tycker är prisvärd.

The Last of Us Ellie Edition är nog det bästa exemplet där, särskilt eftersom jag på grund av Webhallens miss fick spelet tio dagar innan release och hade spelat klart det innan det släpptes, så jag behövde inte isolera mig från internet för att slippa spoilers.

Då min ekonomi inte är helt lysande och jag har andra saker jag måste lägga pengar på så förhandsbokar jag ibland några kommande spel när jag har tjänat ett par extra tusenlappar någon månad.

Medlem
Skrivet av GooGeL:

Visst har man lärt sig lite efter SimCity.

Men med spel som Witcher 3 och PoE så är det inte som en chansning när man förbokar. Man vet helt enkelt att det kommer vara schysst.

PoE? Det enda jag kan tänka på är Path of Exile, men det är ju ett gratisspel.

dmn
Medlem
Skrivet av Augustus:

Jag förbokar spel men mest för att det till exempel är ett bra sätt att sprida ut kostnaden. Nu är en sådan månad när det släpps hur mycket som helst. Då är det skönt att redan ha betalat sitt Fifa, Forza, osv.

Ett bättre sätt är att lägga undan pengar.

Medlem

Förbokar inte spel till PC längre av den enkla anledningen att för många spel släpps ofärdiga eller med väldigt många/stora buggar. Tvärtom så brukar jag försöka hålla mig tills efter de första patcharna är släppta. Då blir det oftast lite billigare och bättre. Skulle däremot ett spel släppas med omdömet buggfritt, då köper jag det gärna på releasedagen.

Medlem
Skrivet av LVX156:
Skrivet av GooGeL:

Visst har man lärt sig lite efter SimCity.

Men med spel som Witcher 3 och PoE så är det inte som en chansning när man förbokar. Man vet helt enkelt att det kommer vara schysst.

PoE? Det enda jag kan tänka på är Path of Exile, men det är ju ett gratisspel.

Pillars of Eternity.

Inaktiv

Senaste jag bokade var Rome 2, största misstaget jag gjort i spelvärlden. Sen dess har jag inte förbokat.

Gnällkuk

Slutat med det helt nu. Även börjat pirata spel eftersom nedladdningsbara demos verkar märkligt nog ha försvunnit i samma veva som PC-spel verkar bli trasigare och trasigare vid släpp. Less på att köpa grisen i säcken.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Eftersom jag samlar på CE boxar så förbokar jag CE boxar av de spel jag finner intressanta men ska jag inte ha någon CE förbokar jag inte.

Medlem

Tidigare har det hänt att jag förbokat ett och annat spel, men numera är jag mera principfast och väntar.

12
Skriv svar