Halo 5 har olika upplösning i kampanjen – för att köra konstant i 60 fps

Robot
Halo 5 har olika upplösning i kampanjen – för att köra konstant i 60 fps
Medlem
Halo 5 har olika upplösning i kampanjen – för att köra konstant i 60 fps

Jag tycker detta är en bra kompromiss och borde implementeras i dom flesta nya AAA titlar för konsoler (Om man inte kan få båda självklart)!

Medlem

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Medlem

Vanligtvis hade jag valt att framerate är viktigast men med FPS är båda viktigt, framerate för spelkänsla och respons och upplösning för att kunna uppfatta spelare bättre på avstånd.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Alltså, antingen så drar man ner på grafiken och kör allting i 1080p60 eller så fläskar man på med grafik och drar ner på upplösning och/eller fps.

Någon annan lösning finns ju inte. Det spelar ingen roll om konsollerna hade mostsvarande PC-hårdvara för 40 000kr, exakt samma avvägning hade du fått göra då.

Medlem

Detta är helt rätt väg att gå för konsoler. Fler borde göra på det här viset.

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Alltså, antingen så drar man ner på grafiken och kör allting i 1080p60 eller så fläskar man på med grafik och drar ner på upplösning och/eller fps.

Någon annan lösning finns ju inte. Det spelar ingen roll om konsollerna hade mostsvarande PC-hårdvara för 40 000kr, exakt samma avvägning hade du fått göra då.

40 000? Jag vill hemskt gärna veta vad du spelar för spel som kräver en sån rigg. Istället för att överdriva som bara den kom med nått vettigt istället

Jag tycker att full hd och 60 fps ska vara standard år 2015 helt enkelt.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

när PC har 4k och 60fps så kanske är 1080p 60fps är standard på consol

Medlem

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag så man kan ju knappast kräva det från konsoller som har hårdvara motsvarande en PC ett par år gammal... det är ju endast grafikkorten som kostar dubbelt så mycket som konsollerna som mäktar med 60fps i alla spel...

Däremot så borde konsollerna utvecklas mer mot en gemensam plattform, och kanske ha mer standardiserad hårdvara som är billigare att ta fram än att de hela tiden ska göra helt egna lösningar. Sedan kan ju operativsystemet alltid vara mera bare metal mot hårdvaran för att få upp prestanda, men hårdvaran borde vara mer lik PC för att få ner kostnader och få upp prestanda.

Säg t.ex en nedlåst konsoll med fast processor, minne och ett modulärt grafikkort i modern tappning. Sedan kan de om 2-3 år erbjuda en uppgradering av grafikkort för att på så sätt få upp prestandan utan att behöva skriva om hela spelet för en helt ny hårdvara, spelen behöver ju inte skrivas om för en GF970 om de funkat bra på en äldre 8-serie eller 7-serie. Blir då billigare för konsollägare att få upp prestandan utan att behöva köpa ny konsoll och nya spel, och billigare för utvecklare då de behöver endast göra spel för en plattform (eller två-tre om de väljer Linux och OSX, dock så är ju dessa marginal-marknader som de är ändå). DirectX på en konsoll och PC blir identisk, den enda skillnaden är mjukvaran som är slimmad och specialskriven för lågt resursanvändande, säkerhet och prestanda.

dmn
Medlem
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

dmn
Medlem

Pinsamt av utvecklarna att sänka upplösningen istället för "inställningarna". Upplösningen ska ALLTID vara samma som skärmens native, i fallet med en TV (som inte är 4K) är det alltså 1080p60 som gäller.

Medlem
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Alltså, antingen så drar man ner på grafiken och kör allting i 1080p60 eller så fläskar man på med grafik och drar ner på upplösning och/eller fps.

Någon annan lösning finns ju inte. Det spelar ingen roll om konsollerna hade mostsvarande PC-hårdvara för 40 000kr, exakt samma avvägning hade du fått göra då.

40 000? Jag vill hemskt gärna veta vad du spelar för spel som kräver en sån rigg. Istället för att överdriva som bara den kom med nått vettigt istället

Jag tycker att full hd och 60 fps ska vara standard år 2015 helt enkelt.

Alltså, poängen jag försöker få fram är att det endast handlar om programvaran... spelen. Du kan SJÄLVKLART göra spel till PS4 och Xbone som går i 1080p/60... nemas problemas.

Problemet uppstår endast när folk förväntar sig att konsollerna ska kunna köra 1080p/60 med SAMMA detaljrikedom som en PC som kostar mycket mer.

Varför någon förväntar sig att en konsoll för 3-4000kr ska kunna motsvara en PC för mer än det dubbla har jag aldrig förstått.

Visst, gamlingar som är uppvuxna med konsoller och arkadmaskiner med särskild hårdvara som krossade mer allmänt inriktade datorer som Amiga och dåtidens PC:s, de kan jag förstå att de är besvikna på de senare generationernas konsoller. Men kids? Jag förstår inte...

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Jag utmanar dig att spela Marvel heroes i några av de mer intensiva zonerna och återkomma med rapport om hur det gick med "60fps utan problem". Finns en uppsjö med spel som garanterat dippar under 60fps.

Medlem

Jag har varit en stor följare av halo serien, första spelet var det som avgjorde att jag blev en xbox människa ( i valet mellan xbox och Playstation).

4an tycker jag var kanon och gillar verkligen storyn för halo och alla spel.

MEN ..... Jag är lite små rädd att 5an kommer vara en besvikelse i tal om singleplayer och story.

Va tror ni ?

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Alltså, antingen så drar man ner på grafiken och kör allting i 1080p60 eller så fläskar man på med grafik och drar ner på upplösning och/eller fps.

Någon annan lösning finns ju inte. Det spelar ingen roll om konsollerna hade mostsvarande PC-hårdvara för 40 000kr, exakt samma avvägning hade du fått göra då.

40 000? Jag vill hemskt gärna veta vad du spelar för spel som kräver en sån rigg. Istället för att överdriva som bara den kom med nått vettigt istället

Jag tycker att full hd och 60 fps ska vara standard år 2015 helt enkelt.

Alltså, poängen jag försöker få fram är att det endast handlar om programvaran... spelen. Du kan SJÄLVKLART göra spel till PS4 och Xbone som går i 1080p/60... nemas problemas.

Problemet uppstår endast när folk förväntar sig att konsollerna ska kunna köra 1080p/60 med SAMMA detaljrikedom som en PC som kostar mycket mer.

Varför någon förväntar sig att en konsoll för 3-4000kr ska kunna motsvara en PC för mer än det dubbla har jag aldrig förstått.

Visst, gamlingar som är uppvuxna med konsoller och arkadmaskiner med särskild hårdvara som krossade mer allmänt inriktade datorer som Amiga och dåtidens PC:s, de kan jag förstå att de är besvikna på de senare generationernas konsoller. Men kids? Jag förstår inte...

Jag förstår inte hur man som konsument kan försvara ett föråldrat koncept gång på gång...

Är det någon som säger att dom tror en konsol för 3000/4000 ska vara lika bra som en dator som kostar dubbla?

Och med tanke på att mina xbone spel kostar 100-300 kronor mer än pc spel vid släpp så är jag ju snart uppe i en hyffsad spel dator. Jag förstår fortfarande inte hur man som konsument kan försvara en produkt inom teknikens värld som är så föråldrad allt annat.

Utan riktig kritik och hårda krav från konsumenterna "oss spelare" så kommer aldrig konsolerna leva upp till våra drömmar. Lägg ner fanboy yxan snälla, dom enda som tjänar på det är företagen som kan fortsätta leverera föråldrad teknik.

Medlem

Variabel upplösning känns mindre störande än variabel fps i den här typen av spel. En sak som kunde blivit fint i den här generationen hade varit om konsolerna fanns i extra kraftiga konfigurationer. Tex en standard xbox och en 4k version för säg 5k extra som då klarar 4k i 60 fps. Sedan kunde spel ha särskild certifiering för att de har stöd för 4k versionen.

Medlem

Bara naughty dog som faktiskt anstränger sig för att nå guldstandarden 60-1080...
Peasant utvecklare och peasant hårdvara.

dmn
Medlem
Skrivet av IceClimber:
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Jag utmanar dig att spela Marvel heroes i några av de mer intensiva zonerna och återkomma med rapport om hur det gick med "60fps utan problem". Finns en uppsjö med spel som garanterat dippar under 60fps.

Undermåligt konstruerade MMOs är irrelevanta, precis som din kommentar.

dmn
Medlem
Skrivet av Hullken:

Problemet uppstår endast när folk förväntar sig att konsollerna ska kunna köra 1080p/60 med SAMMA detaljrikedom som en PC som kostar mycket mer.

Det är det ingen som gör.
Konsollerna fixar ju inte samma detaljrikdom ens med de fulknep utvecklarna kör med idag.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av IceClimber:
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Jag utmanar dig att spela Marvel heroes i några av de mer intensiva zonerna och återkomma med rapport om hur det gick med "60fps utan problem". Finns en uppsjö med spel som garanterat dippar under 60fps.

Undermåligt konstruerade MMOs är irrelevanta, precis som din kommentar.

Den dödsmaskinen hade man velat se.

dmn
Medlem
Skrivet av VirtualBoost:

Den dödsmaskinen hade man velat se.

1920x1080 kräver inte särskilt häftig burk.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Arma3? Nej, just det


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

dmn
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Arma3? Nej, just det

Jodå, det gör den, när det är möljigt att ens ha 60 FPS - det vill säga när servern inte begränsar.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Jag kan nog lista flera spel som din rigg inte kan köra i 60fps i 1080p utan problem. Men oavsett, bara för att DU har fläskat på med ett topp-grafikkort som klarar "alla" spel i 60fps i 1080p (och då menar jag med max detaljrikedom, inte allt på minimum) så betyder det inte att det är vanligt i datorvärlden eller någon standard, vilket var det jag kommenterade på. Min dator är också ca 2 år gammal med ett grafikkort runt samma ålder och den klarar verkligen inte 60fps i många spel i 1080p... och jag tror inte varenda gamer och unge sitter med ett 970 eller Fury X... Inte ens om jag uppdaterar grafikkortet så kommer allt köra i 60fps med allt påslaget. 60fps är verkligen inte en norm, själv är jag glad om jag klarar 30fps, för då är spelet iaf spelbart. För mig iaf, finns ju de som tycker allt under 100fps är ospelbart, men jag spelar inte spel som CSgo där varje picosekund tydligen räknas innan någon gnäller "lagg"...

Några spel som jag ens önskar jag kunde köra i 1080p 60fps utan problem:

Shadow Of Mordor
GTA V
senaste två Batman-spelen
Arma3
Witcher 3
Ryse
Assassins Creed: Unity
Battlefield 4
Vanishing Of Ethan Carter Redux
Metro 2033 Redux

Dessa spel kör jag med standard eller dålig detaljrikedom bara för att få spelen att inte dippa under 30fps... Som sagt, inte alla gamers sitter på ultra-grafikkort och nyaste processorerna. Visst, mitt grafikort är till åldern just nu, men jag tror fler gamers har grafikkort i min klass än nyaste toppkorten. Sedan så kostar ju ett toppkort mer än dubbelt så mycket som en hel konsoll idag.

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Bara naughty dog som faktiskt anstränger sig för att nå guldstandarden 60-1080...
Peasant utvecklare och peasant hårdvara.

Turn 10 har dock inte misslyckats med att leverera 1080p 60fps på sina spel iaf. Last of Us-remastered droppar även till och från, något forza-spelen inte gör.

https://www.youtube.com/watch?v=OTEw3qfrh30


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Inaktiv
Skrivet av gusgun577:
Skrivet av Hullken:
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Alltså, antingen så drar man ner på grafiken och kör allting i 1080p60 eller så fläskar man på med grafik och drar ner på upplösning och/eller fps.

Någon annan lösning finns ju inte. Det spelar ingen roll om konsollerna hade mostsvarande PC-hårdvara för 40 000kr, exakt samma avvägning hade du fått göra då.

40 000? Jag vill hemskt gärna veta vad du spelar för spel som kräver en sån rigg. Istället för att överdriva som bara den kom med nått vettigt istället

Jag tycker att full hd och 60 fps ska vara standard år 2015 helt enkelt.

Du missar ju poängen.
Oavsett hur kraftfull en konsol är kommer det vara en avvägning mellan upplösning, grafiska effekter och bildfrekvens.

Höjer man en av dem måste man minska de andra. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara. Det är ren logik.

Om 1080p i 60 fps hade varit ett måste hade inte Bungie kunnat ha lika avancerad grafik i spelet.
De har offrat upplösning för att de ska kunna "get really crazy with vehicles, visual effects and combat".

Skrivet av dmn:
Skrivet av mrpijey:

1080p och 60fps är ju inte ens standard på PCs idag.

Min 2½ år gamla dator fixar 60FPS i alla spel i 1080p utan problem.

Det beror ju på vad du har för grafikinställningar i spelet. Klart den klarar av det mesta om du kör på low.

dmn
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Jag kan nog lista flera spel som din rigg inte kan köra i 60fps i 1080p utan problem.

När så är fallet är det inte på grund av att spelen är för krävande, utan för att de är dåligt gjorda (som ex. senaste Batman).

Jag spelar på tre skärmar, som vardera har högre upplösning än 1080p, så att nå 60 FPS på mindre än enbart en av mina skärmar är en barnlek.

dmn
Medlem
Skrivet av mapamapa:

Om 1080p i 60 fps hade varit ett måste hade inte Bungie kunnat ha lika avancerad grafik i spelet.
De har offrat upplösning för att de ska kunna "get really crazy with vehicles, visual effects and combat".

Det är ju det som är problemet - att de felprioriterar. Upplösning och uppdateringsfrekvens ska vara native, för bästa upplevelse...men det skiter väl konsolfolket i, eftersom de spelar på konsol från första början.

Medlem

Tänk om dom gjorde en pc version då skulle inget av dessa vitktiga faktorer påverka spelet.

Medlem
Skrivet av gusgun577:

När ska full hd Under HELA spelets gång och 60 Fps Bli standard för konsoler? :/

Aldrig tydligen, men den ruttna hårdvara som är dagens konsoler. PS4 är väl lite vassare men fortfarande skit tycker jag. Sen får man ju vad man betalar för, en 10-20k PC kan inte jämföras med en 3k konsol.

12
Skriv svar