Jag får upp pilar när jag tittar på bilder!?!?

Medlem
Jag får upp pilar när jag tittar på bilder!?!?

När jag tittar på bilder så på högra sidan är det en STOR pil riktad åt höger och på vänstra sidan är det en STOR pil riktad åt vänster. Man ser ju inte ett skit av vad bilden visar. Vad i %&¤+\@/# gör dom där?


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

nj
Medlem

Nytt navigationssystem, ta bort muspekaren från bilden så försvinner pilarna, möjligen att du kan behöva ladda om med ctrl+alt+r för att förnya cachen.

Medlem

Nej! jag som alltid kollar på bilderna i full storlek.. Annars var det väl en bra funktion

Medlem

För mig är pilarna där även om jag inte har muspekaren över bilden. Pilarna är heller inte translucenta som de ska vara. I Opera och Firefox fungerar det som det ska men inte i Maxthon. Att förnya cachen fungerar inte.


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Ah, haha! Detta är ju vad jag velat att FZ skulle lägga till. När jag kollade på bilderna från senaste recensionen så hade jag bara ett par länkar ovanför bilden "Föregående Nästa". Körde då en Ctrl F5 efter att ha läst denna tråd och vips! Tack FZ.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Antikvitet
Skrivet av Detrol:

Nej! jag som alltid kollar på bilderna i full storlek.. Annars var det väl en bra funktion

Länken till fullstorlek finns kvar, men återfinns en bit ner på samma sida, i informationstabellen.

Skrivet av Skribb:

För mig är pilarna där även om jag inte har muspekaren över bilden. Pilarna är heller inte translucenta som de ska vara. I Opera och Firefox fungerar det som det ska men inte i Maxthon. Att förnya cachen fungerar inte.

Maxthon? Har aldrig hört talas om webbläsaren. Om det inte fungerar så stöder din webbläsare inte XHTML+CSS och då kan vi tyvärr inte göra något. Vi kan inte designa speciallösningar för applikationer som inte fungerar som de ska, specifikationerna för XHTML och CSS är väldigt tydliga.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:
Skrivet av Detrol:

Nej! jag som alltid kollar på bilderna i full storlek.. Annars var det väl en bra funktion

Länken till fullstorlek finns kvar, men återfinns en bit ner på samma sida, i informationstabellen.

Skrivet av Skribb:

För mig är pilarna där även om jag inte har muspekaren över bilden. Pilarna är heller inte translucenta som de ska vara. I Opera och Firefox fungerar det som det ska men inte i Maxthon. Att förnya cachen fungerar inte.

Maxthon? Har aldrig hört talas om webbläsaren. Om det inte fungerar så stöder din webbläsare inte XHTML+CSS och då kan vi tyvärr inte göra något. Vi kan inte designa speciallösningar för applikationer som inte fungerar som de ska, specifikationerna för XHTML och CSS är väldigt tydliga.

Maxthon kör på IE6-motorn så det borde inte vara några problem (testade i IE6 nu, funkar inte där heller). Det är knappast ert fel men om någon har en lösning så vore det toppen

EDIT: Haha, jag gör det enkelt för mig. Svartlistade pilarna i AdMuncher


signatur

"When corporations create the music we all lose."

Medlem

Tack för att ni fixade pilarna så man ser igenom dem.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Skulle kolla på Philips Ambx högtalar system som ni recenserade nyligen, klickar på en bild, coolt, ett nytt navigerings system, stora svarta pilar som täcker 50% av bilden så man inte ser vad det är, flyttar snabbt musen till sidolisten för att ta bort pilarna, inget händer.
Nehe, klickar i mitten av bilden för att förstora, nästa bild kommer fram, vad fan!, provar igen, samma sak, ffs! Frustrationen växer.
Kollar in njs tips och laddar om, samma sak, stora svarta pilar som täcker bilden. Gaa!!
FZ... nej nej nej, gör om så pilarna är smalare och tar upp nedre delen av bilden i stället, eller varför inte flash galleri, detta är imo uruselt och onödigt krångligt.
Gråa och genomskinliga pilar får jag bara när jag kollar på en bild som jag redan har sett och varför vill jag se en bild om igen? ska man navigera med tumbnailsen under bilden så får man passa sig så att sidan inte far upp så att markören hamnar på bilden, oups två feta pilar som täcker halva bilden, bara att ladda om...........:down:

Samt om man vill ha stor bild så får jag numera scrolla ner på sidan för att hitta länken. Onödigt för en sådan simpel sak. Det förra galleriet var svårnavigerat också, vilken bild kollar jag på nu, var i galleriet är jag osv, men detta är sämre.:down:
kör IE6.


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem

Såg att mitt IE6 ibland också fick för sig att ignorera transparansen (använder normalt Firefox men testade IE nyss).
Det är ju mindre kul om detta sker, fast sedan så har jag inte uppdaterat mitt IE6 på minst 1½ år och tror säkert att det kan vara en anledning till problemet.
Så n3m35i5 - uppdaterar du ditt IE regelbundet?

edit: Kör med Firefox annars och har ännu inte stött på det problemet.

Medlem

IE7 är ju gratis så varför inte köra med det, ingen idé att anpassa sig efter dom som använder gamla versioner(har dock inte testat IE7 så vet inte om det fungerar bättre där)

Medlem

kör med FireFox eller liknande.
IE är bara till för dom som vill få strul.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

Så n3m35i5 - uppdaterar du ditt IE regelbundet?

'If it isn't broken, don't fix it", kör med alla de senaste uppdateringarna till IE6, men det duger tydligen inte. Gillar IE6 "minimalistiska" design, kan köra knappar, adress och menyn på en rad, har inte lyckats fixa det i opera eller firefox ännu så det är IE6 som gäller...
Lär väl ändå bli IE7 när Sp3 släpps så...
Problemet med att få upp full storlek på bilden kvarstår dock, borde kunna lösas bättre, alla har inte 22" skärmar i 1680x1050 (ännu) som kan visa hela bildsidan och därmed slipper scrolla för att hitta länken...


signatur

How can we win when fools can be kings?

Antikvitet
Skrivet av N3m35i5:

Problemet med att få upp full storlek på bilden kvarstår dock, borde kunna lösas bättre, alla har inte 22" skärmar i 1680x1050 (ännu) som kan visa hela bildsidan och därmed slipper scrolla för att hitta länken...

I mina ögon är det inte ett problem. Vi har gjort avvägningen att man oftare vill använda bildytan för navigering än man vill ha fram orginalstorleken.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Jag tycker att det är ganska enkelt att tillämpa navigering och inzoomning i samma gränssnitt. Dela upp bilden i tredjedelar, ytorna till vänster och höger används för navigering och den i mitten för att zooma bilden. Enkelt.

Medlem

N3m35i5: Kör själv 1280x1024 och det fungerar helt ok i många gallerier förutom i de där bildhöjden är något högre. Då försvinner länken. Sedan finns det de som kör i 1024x768 och då kan det nog bli lite jobbigt i längden.
Det Mjubbi säger låter i.s.f. som en bra lösning.

Medlem
Skrivet av ostmjuk hamster:

N3m35i5: Kör själv 1280x1024 och det fungerar helt ok i många gallerier förutom i de där bildhöjden är något högre. Då försvinner länken. Sedan finns det de som kör i 1024x768 och då kan det nog bli lite jobbigt i längden.
Det Mjubbi säger låter i.s.f. som en bra lösning.

Jag tycker inte det är jobbigt och jag kör 1024x768, håller med att Mjubbi's lösning låter bra

Antikvitet

Mjubbis lösning är nu implementerad. 45% vänster, 10% mitten, 45% höger.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Nu är ju pilarna ivägen igen!
Det funkade innan, när man tog bort muspekaren så försvann dom men nu försvinner dom inte!


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

nj
Medlem
Skrivet av Ellehbg:

Nu är ju pilarna ivägen igen!
Det funkade innan, när man tog bort muspekaren så försvann dom men nu försvinner dom inte!

Fungerar felfritt för min del, kan vara att du behöver rensa/uppdatera din lokala cache i webbläsaren så det inte är något sådant som strular. Ctrl+shift+r fixar det i Firefox iaf.

Medlem

Finns ett litet problem. När man kommer till sista bilden (och första bilden antar jag, hann inte kolla) lägger sig en pil i mitten. Så den bilden går inte att förstora på samma sätt.

Sedan skulle man i.o.f. kunna lägga till en "+" bild i mitten eller ett förstoringsglas.

Vet inte vad ni tycker om detta men pilarna skulle kunna vara mindre... En tanke som kom upp när en del klagar över att bilden täcks av de stora pilarna...
En fjärdedel av originalpilarna kanske? Och ett lika stort "+" eller förstoringsglas i mitten?

Medlem
Citat:

Fungerar felfritt för min del, kan vara att du behöver rensa/uppdatera din lokala cache i webbläsaren så det inte är något sådant som strular. Ctrl+shift+r fixar det i Firefox iaf.

Mä, det funkar inte.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Antikvitet

Vi kommer att köra på den här lösningen ett tag nu och se hur den fungerar. Det blir inga 25%-pilar just nu, inte heller någon +-bild i mitten. Jag förstår att ändringar ibland känns smärtsamma, men nu har vi gjort navigationen bättre och är nöjda med den för stunden. Det finns flera hundra olika saker vi vill ändra på sajten och nu finns det andra som har högre prioritet.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Hur svårt kan det vara för er att bygga in en liten if-sats i er smidiga lilla "pil-lösning som stör hela bilden för alla oss som kör IE6".

om webbläsaren identifierar sig som IE6, visa inte pilarna, annars visa pilarna.

Klappat och klart, alla nöjda.
Vill vi ha pilarna, då kör vi FF / IE7 / Opera osv

Inaktiv

Sista jag kolla på en bild så dålde pilarna halva bilden och då skojjar jag inte, går inte att titta på bilder =P använder IE.

Redaktör

Det går säkert att infoga stöd för pilarna för er som kör IE6. Men, det finns ingen anledning att uppmana folk att använda en mer än sex år gammal webbläsare. Uppgradera till IE7 eller byt till något bättre, t.ex. Firefox eller Opera. Om inte annat för att det ur säkerhetssynpunkt är vansinne att använda en så gammal browser som IE6.


signatur
nj
Medlem

Sedan så går det ju numera att stänga av pilarna för de som ändå vill använda tex IE6.
Använder man en nyare webbläsare så uppdatera sidan, kan vara cachen som strular helt enkelt.

Medlem
Skrivet av nj:

Sedan så går det ju numera att stänga av pilarna för de som ändå vill använda tex IE6.
Använder man en nyare webbläsare så uppdatera sidan, kan vara cachen som strular helt enkelt.

Ja, det har du rätt i, tack.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

1
Skriv svar