Problem efter avinstallation av AVG

Medlem
Problem efter avinstallation av AVG

Fick lite problem med AVG och konstaterade att jag nog inte behöver mer än Windows Defender.

Försökte avinstallera, men efter att ha avinstallerat AVG Protection (vilket fungerade) och då skulle fortsätta med att avinstallera entryt som bara heter AVG fick jag "Installation Error". (AVG själva anger den ordningen för avinstallation)

Jag körde då AVG's egna avinstallations-verktyg, som startade om datorn en gång och fortsatte efter att jag startat om. CMD-rutan den körde försvann och jag tolkade det som att den var färdig. Såg ingen bekräftelse eller något mer fönster med information, så det verkade vara det.

Problemet är att AVG inte verkar vara helt borta. Windows Defender går inte att starta, och kollar jag runt i installationsmappar osv så ligger det kvar filer överallt. Även registervärden finns kvar.

Deras cleanup program verkar inte vara särskilt bra med andra ord, så hur ska jag göra nu för att få bort AVG helt och faktiskt kunna använda Windows Defender? Vill helst inte formatera/installera om.

Någon som har några tips?


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

Fick lite problem med AVG och konstaterade att jag nog inte behöver mer än Windows Defender.

Försökte avinstallera, men efter att ha avinstallerat AVG Protection (vilket fungerade) och då skulle fortsätta med att avinstallera entryt som bara heter AVG fick jag "Installation Error". (AVG själva anger den ordningen för avinstallation)

Jag körde då AVG's egna avinstallations-verktyg, som startade om datorn en gång och fortsatte efter att jag startat om. CMD-rutan den körde försvann och jag tolkade det som att den var färdig. Såg ingen bekräftelse eller något mer fönster med information, så det verkade vara det.

Problemet är att AVG inte verkar vara helt borta. Windows Defender går inte att starta, och kollar jag runt i installationsmappar osv så ligger det kvar filer överallt. Även registervärden finns kvar.

Deras cleanup program verkar inte vara särskilt bra med andra ord, så hur ska jag göra nu för att få bort AVG helt och faktiskt kunna använda Windows Defender? Vill helst inte formatera/installera om.

Någon som har några tips?

Du kan avinstallera manuellt, d v s radera alla foldrar först och testa sedan att köra ex Ccleaner. Den bör, efter en omstart, kunna hitta alla registernycklar som inte längre är ok (d v s de pekar på icke-existerande objekt).
Du kan ju själv också manuellt ta bort dem i Registry om ovanstående inte skulle fungera.

Skulle du trots allt ha problem efter detta så kan du alltid testa att installera AVG igen. Starta sedan Windows i Safe-mode och kör avinstallationen.

Ibland undrar man vilket som är värst: Virusen eller Antivirusen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

I AVG's fall verkar det vara Antivuriset som är värst.

Ska prova att jaga ner alla objekt och köra Ccleaner. Gjorde det igår, men då klockan 2 på natten, så kanske missade något..

Edit: Har nu tagit bort alla AVG-filer, samt kört Ccleaner vilken hittade 66 register-värden relaterade till AVG som jag tog bort. Kan fortfarande inte starta Defender.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av Stag:

I AVG's fall verkar det vara Antivuriset som är värst.

Ska prova att jaga ner alla objekt och köra Ccleaner. Gjorde det igår, men då klockan 2 på natten, så kanske missade något..

Edit: Har nu tagit bort alla AVG-filer, samt kört Ccleaner vilken hittade 66 register-värden relaterade till AVG som jag tog bort. Kan fortfarande inte starta Defender.

Får du något felmeddelande?


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Nope. Det händer nada. Har heller inte hittat något i event log.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem

Prova gå in på http://www.avg.com/in-en/utilities och dra ner deras egna borttagningsverktyg. AVG-remover där och så väljer du x32 eller x64 beroende på vilken typ av operativsystem du har.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Prova gå in på http://www.avg.com/in-en/utilities och dra ner deras egna borttagningsverktyg. AVG-remover där och så väljer du x32 eller x64 beroende på vilken typ av operativsystem du har.

Han har redan testat detta "Jag körde då AVG's egna avinstallations-verktyg.."


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Stämmer bra. Har provat det ett flertal gånger.


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av magma:

Prova gå in på http://www.avg.com/in-en/utilities och dra ner deras egna borttagningsverktyg. AVG-remover där och så väljer du x32 eller x64 beroende på vilken typ av operativsystem du har.

Han har redan testat detta "Jag körde då AVG's egna avinstallations-verktyg.."

Jag ber om ursäkt. Missade det helt!


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

1
Skriv svar