Är FZ.se seg och minneskrävande?

Inaktiv
Är FZ.se seg och minneskrävande?

Vad är det som gör FZ så "minneskrävande"? Jag var inne och kikade i task managern och såg att ie sessionen för fz.se tog runt 90mb minne medans en site som fileplanet.com (vilket oxå har reklam och mycket bilder) låg runt 35mb. Verkar inte riktigt optimerat eller något...

...saker som man funderar på när man inte kan somna, drygt 03.00 och man ska till jobbet om ett par timmer. typ då man precis känner att man skulle kunna somna

Medlem

Ibland händer det att vi råkar ut för dåligt gjord flashreklam, tyvärr. Kanske är det.

I övrigt kan jag bara rekommendera att du byter till Firefox.

Medlem

Vill först bara säga att jag vet väl att flash och mycket rörlig bild tar sin kraft, och att FZ behöver reklamen för att gå runt och jag har inget emot att den finns där för att detta ställe ska gå runt.
Jag gjorde hur som helst ett litet test efter att precis ha läst denna tråd. Starta upp Firefox med FZ's nyhetssida belastar CPUn till 30-40 procent och upptagandet av arbetsminnet steg upp till 80-90mb, fortfarande trappande upp över hundra. Installerade AdBlock som jag annars inte använder och gjorde exakt samma sak med FZs nyhetssida i Firefox. CPUn går mellan 2-3% max och minnesanvändningen steg inte alls mycket från ursprunget, och här vid vidareklickning ligger den på 35mb utan särskild motivation att gå över det.
Långt ifrån att vilja uppmana folk att använda blockerande mjukvara så vill jag snarare peta. Finns där ingen möjlighet att ni kan ställa krav på den reklam ni får in på sidan? Speciellt när sidan är så pass skönt ren i övrigt.


signatur

'It is the mark of an educated mind to be able to entertain a thought without accepting it' -Aristotéles

Medlem

Visst kanske flash tar sin kraft och suger lite resurser, men det blir inte tvärstopp på min 1.2Ghz burk som när jag går till aftonbladet. (Vilket har ledit till att jag slutat läst på den sidan, även om jag har snabbare burkar).

Medlem

Jag tycker mig ha märkt på senare tid att jag måste vänta ganska många sekunder innnan jag kan ladda trådar osv. Altså inte bara att sidan drar mycket resurser men är mycket seg på att ladda.


signatur

Life is like a shit-sandwich; the more bread you have the less shit you eat.

Redaktör

Nuvarande hårdvara börjar bli otillräcklig. Nya servrar står på inköpslistan, som sagts här kommer de i början av nästa år.

Reklamen - vi bråkar med marknadsfolket så fort vi märker Flashannonser som tar orimligt mycket prestanda.


signatur
Inaktiv

låter bra de, för även antalet användare som är inloggade på FZ har väl ökat en hel del.

FZ är ju trots allt sveriges i särklass bästa gaming site.

Antikvitet

Serverfrågan: Precis efter nyår lägger vi många gröna tusenlappar på nya monsterservrar till serverparken.

Reklamfrågan: För att ha råd att lägga många gröna tusenlappar på nya monsterservrar till serverparken måste vi i november och december sälja in mycket annonser. Därför är det extra tungt nu. I januari lugnar det ner sig.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

alltid mysigt med ny hårdvara, trevlig nyhet :heart:

ser fram emot nästa år, max warp speed för fz med andra ord?

Medlem

Det verkar främst vara svenska sidor som drabbats av denna "reklamsjuka". Om jag har Fragzone öppen samtidigt som t.ex. Aftonbladet eller TV4 eller liknande sida så blir datorn varmare än när jag spelar spel.

Jag ser inga problem med att ha reklam på sidan men i vissa fall har jag till och med haft problem att se på flash-filmer här när det samtidigt kryllar av flash-reklam runt om.

1
Skriv svar