Se 12 minuter ryslig gameplay från Resident Evil Zero HD

Robot
Se 12 minuter ryslig gameplay från Resident Evil Zero HD
Inaktiv
Se 12 minuter ryslig gameplay från Resident Evil Zero HD

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Back in the days var det rätt spooky, nu inte så mycket

Har nog att göra med de hopplösa kontrollerna i alla konstiga kamera vinklar, så man blev rätt hjälplös haha


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Medlem

Har personen som spelar i videon aldrig sett en handkontroll innan?

FM-guru
F.d. Sisyr

Ser ruskigt tråkigt ut, tbh.

Ase
Medlem

Konsolllir det går inte ens gå riktigt i det.
En av anledningarna att det inte blir intressant alls.
Men finns ju massor av barn som gillar handkontroller i soffan.

Medlem

Har aldrig gillat de här spelen. Skräck+tredjepersonsvy funkar inte alls för mig.

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Har bara lirat 4-5 av dem, men enligt mig så är dem första mer skräck/pussel och på senare tid har det blivit mer action imo, åtminstone en mindre kuslig stämning. 5an tex, det är ju i stort sett bara ren action vad jag vill minnas.


signatur

Life is short , play more

Medlem
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Back in the days var det rätt spooky, nu inte så mycket

Har nog att göra med de hopplösa kontrollerna i alla konstiga kamera vinklar, så man blev rätt hjälplös haha

Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Nja, ni är ute och cyklar. Vill ni ha rena skräckspel ska ni nog titta åt ett annat håll. Visst "Survival Horror" genren som enligt mig och många andra inte kan bli mycket bättre än REmaken av det första RE-spelet från 2002 är själklart inte för alla. Dock så har allt sitt syfte: Kontrollerna, kameravinklarna, atmosfären etc etc.
Orkar inte skriva en uppsatts men här är en video som ni borde spana in för att förstå det som gör att vi älskar de klassiska Resident Evil titlarna

zsm
Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Så frustrerande kontroller är det just för att höja känslan och därmed är det inget fel på dem? Herregud vilken dålig ursäkt

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Så vad du menar är att om de lägger in att med jämna mellanrum att kontrollen slutar fungera för att fingera stress/panik så är det ok? Random mappas knapparna om (vilket faktiskt hände i Alone In the Dark), men det är en del av upplevelsen?

Jag är ingen fan av CoD, och kommer aldrig att bli det, men många spelföretag borde titta på hur de löser kontrollerna. Att medvetet eller omedvetet skapa frustration genom usla kontroller för att man brister i manus är ju så dumt och dåligt att jag inte har ord.

Det är inte svårt att göra ett spel svårt och det är enkelt att göra det enkelt. Men att balansera det och se till att det finns dynamisk utmaning, det är något helt annat. Tyvärr ser man ofta att framförallt japanska utvecklare väljer helt fantastiskt dåliga designval.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av zsm:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Så frustrerande kontroller är det just för att höja känslan och därmed är det inget fel på dem? Herregud vilken dålig ursäkt

Skrivet av azynkron:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Så vad du menar är att om de lägger in att med jämna mellanrum att kontrollen slutar fungera för att fingera stress/panik så är det ok? Random mappas knapparna om (vilket faktiskt hände i Alone In the Dark), men det är en del av upplevelsen?

Jag är ingen fan av CoD, och kommer aldrig att bli det, men många spelföretag borde titta på hur de löser kontrollerna. Att medvetet eller omedvetet skapa frustration genom usla kontroller för att man brister i manus är ju så dumt och dåligt att jag inte har ord.

Det är inte svårt att göra ett spel svårt och det är enkelt att göra det enkelt. Men att balansera det och se till att det finns dynamisk utmaning, det är något helt annat. Tyvärr ser man ofta att framförallt japanska utvecklare väljer helt fantastiskt dåliga designval.

Fast det är ju inget fel på kontrollerna herregud, har säkert sprungit igenom remastern 100+ ggr för att lösa alla achivements & speedruns utan minsta problem. Inte fan är kontrollerna ett problem. Kör man däremot med det nya ogenomtänkta noob-schemat så är det löjligt mycket lättare, ingen tyngd, och tydligt att spelet aldrig designades för de kontrollerna. De lades in enbart för att tillfredsställa sådana som dig.

Spelen är från tidigt 2000-tal (remake,zero), så att folk i nutid klagar på detta är ju bara absurt. De flesta av seriens fans vill inte ha bort detta. Fine gör de RE2-remaken som en actionpangare åt alla er casuals så kan de ta vilket kontrollschema som helst och modernisera det. Gör de som de äldre spelen så bör de ha ett snarlikt schema till det som används i re0 - re3.

Sen bör man komma ihåg att det är remakes och remasters vi talar om. Gör de ett helt nytt re i serien så fine , pröva något nytt, men ta inte sönder remakes och remasters bara för att dagens spelare inte kan hantera det som skapades för 10+ år sedan.

Medlem
Skrivet av azynkron:

Så vad du menar är att om de lägger in att med jämna mellanrum att kontrollen slutar fungera för att fingera stress/panik så är det ok? Random mappas knapparna om (vilket faktiskt hände i Alone In the Dark), men det är en del av upplevelsen?

Jag är ingen fan av CoD, och kommer aldrig att bli det, men många spelföretag borde titta på hur de löser kontrollerna. Att medvetet eller omedvetet skapa frustration genom usla kontroller för att man brister i manus är ju så dumt och dåligt att jag inte har ord.

Det är inte svårt att göra ett spel svårt och det är enkelt att göra det enkelt. Men att balansera det och se till att det finns dynamisk utmaning, det är något helt annat. Tyvärr ser man ofta att framförallt japanska utvecklare väljer helt fantastiskt dåliga designval.

Du hade haft en poäng om du... eh... hmm... vad exakt menar du med att Resident Evil årgång 2002 skulle vara dåligt designat? Det är som sagt det definitiva survival-horror spelet som många håller som mall för hur man skapar atmosfär och en känsla av utsatthet. Until Dawn är de senaste i raden av spel som lånat av RE som utan tvekan är mästare av sin domän. Det är en sak om man inte gillar en genre. En helt annan sak är dock om man kallar ett exemplariskt designat spel dåligt designat med samma argumentation.
Du skulle också må bra av att glo på videon jag postade i mitt förra inlägg

Skrivet av zauii89:

Fast det är ju inget fel på kontrollerna herregud, har säkert sprungit igenom remastern 100+ ggr för att lösa alla achivements & speedruns utan minsta problem. Inte fan är kontrollerna ett problem. Kör man däremot med det nya ogenomtänkta noob-schemat så är det löjligt mycket lättare, ingen tyngd, och tydligt att spelet aldrig designades för de kontrollerna. De lades in enbart för att tillfredsställa sådana som dig.

Spelen är från tidigt 2000-tal (remake,zero), så att folk i nutid klagar på detta är ju bara absurt. De flesta av seriens fans vill inte ha bort detta. Fine gör de RE2-remaken som en actionpangare åt alla er casuals så kan de ta vilket kontrollschema som helst och modernisera det. Gör de som de äldre spelen så bör de ha ett snarlikt schema till det som används i re0 - re3.

Sen bör man komma ihåg att det är remakes och remasters vi talar om. Gör de ett helt nytt re i serien så fine , pröva något nytt, men ta inte sönder remakes och remasters bara för att dagens spelare inte kan hantera det som skapades för 10+ år sedan.

Precis, du har rätt i sak. Försäljningen vittnar om hur omtyckt REmaken är nästan 15 år(!) senare. Förresten är RE4 faktiskt likt de klassiska RE-spelen i sitt grundutförande? Ännu en video för att jag är lat:

Medlem

Nu när man ser det så långt efter så fan vad slött spelet är. Alltså att gameplay designen är uråldrig. Estetiskt är det snyggt men usch vad slött. Det kanske funkade 1996 när Resident Evil dök upp på PS men nu platsar inte riktigt "tank"-designen

Medlem
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Det är skrämmande på ett sätt som nya spel inte är det på.

Nya spel är basically walking simulators med lite eller ingen gameplay där det är som du åker på en åktur fylld med en massa jumpscares här och där.
Resident Evil-spel och äldre skräckspel verkligen ansträngde sig att skrämma spelaren med hjälp av spelets regler istället - monster är starkare än dig, du styr inte din gubbe lika bra som i action-spel, du kan inte plocka upp allting, att spara spelet är det inte givet att du får lov göra, kamera-vinklar gör att du inte ser monstren men hör dem, ammo och hälso--items finns det ett begränsat antal av och du kan slösa bort dem och därmed göra det omöjligt att klara av spelet senare, vissa monster kan dyka upp närsomhelst helt random, osv

Sen är där givetvis jumpscares och bra atmosfär också. Jag tycker den kombinationen av saker och ting ger en mer intensiv känsla där allting du gör faktiskt har riktiga konsekvenser för din spelomgång - du kanske inte ÖVERLEVER SURVIVAL horror-spelet för att du spelade på just det sättet och skräcken ligger väl snarare i att alltid känna sig osäker på om man kommer klara ut spelet eller inte - d.v.s. riktiga konsekvenser för spelaren i verkliga livet också.

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av nhagyavi:

Jag har aldrig förstått mig på hur Resident Evil kan vara så skrämmande som folk säger att det är.

Testa att spela de med högt ljud, i mörker, så får du säkert en annan uppfattning.

Ser fram emot detta enormt!
Kontrollerna är de inget fel på, de är en del av känslan, kör man med det nya kontroll schemat så förstörs ju stor del av känslan.

Så vad du menar är att om de lägger in att med jämna mellanrum att kontrollen slutar fungera för att fingera stress/panik så är det ok? Random mappas knapparna om (vilket faktiskt hände i Alone In the Dark), men det är en del av upplevelsen?

Jag är ingen fan av CoD, och kommer aldrig att bli det, men många spelföretag borde titta på hur de löser kontrollerna. Att medvetet eller omedvetet skapa frustration genom usla kontroller för att man brister i manus är ju så dumt och dåligt att jag inte har ord.

Det är inte svårt att göra ett spel svårt och det är enkelt att göra det enkelt. Men att balansera det och se till att det finns dynamisk utmaning, det är något helt annat. Tyvärr ser man ofta att framförallt japanska utvecklare väljer helt fantastiskt dåliga designval.

Nu är egentligen inte tank-controls gjorda för att ge spelaren sämre kontroll, det var snarare en lösning för att få lov behålla de läbbiga kamera-vinklarna och ändå ha ett spel med konstant kontroll. Project Zero har inte tank-controls, men det har kamera-vinklarna. Resultatet är att man helt plötsligt finner sig springa åt fel håll ibland för att man inte hängde med när de byta kamera-vinkel. Ett nytt old-school Survival horror-spel vid namn White Night har samma problem. Där hade jag faktiskt jättegärna velat ha tank-control option, speciellt när spökena dödar en på one touch och de har ett område med fem kameravinklar och 77 spöken i ett rum...

Medlem

Alla ni som klagar på kontrollerna. Har ni ens testat dom gamla re spelen i mer än 1 timma? Det tar typ 30min att komma in i men sen är det sjukt bra kontroller art använda.

Och ni som säger att det är läskigt för kontrollerna aå undrar jag om ni har ens spelat dom gamla re spelen på svåraste? Det som gör det läskigt är att kameran är viklad så du ej vet vad som är framför dig, du vet ej exakt vart du ska. Du har ej ammo till eexakt alla monster. Sen måste du ibland springa på samma ställe flera gånger och kanske trodde du ej behövde så du lämnade någon zombie där. Sen alla pussel i spelet.

Jag älskar dom gamLa re spelen då dom spelar på din mentala bit att det är don hjärna som änker iväg och skrämmer dig. Sen har ni ens testat nya kontrollerna i re remaster? Dom suger veekligen och är bara jobbigt. Då du ej vet hur kameran i nästa rum kommer vinkla sig. Ni som klagar vad för spel gillar ni? Speciellt inom skräck. Sen hur gamla är ni?

1
Skriv svar