Ang användet av nedlåtande uttryck på FZ.se/forum

Inaktiv
Ang användet av nedlåtande uttryck på FZ.se/forum

Jag undrar hur fz.se ställer sig till att använda andra personers sexuella läggning för att beskriva något som nedlåtande. T.ex

Skrivet av skribb:

Japp, 100% gay.

från http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=28313

Nu kanske detta uttalandes med lite ironi men ändå, hör detta verkligen hemma på sveriges största spelforum? Om man anmäler sådana här uttalanden vad görs då?


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Vila i frid

Hej,

Även fast det kan anses vara stötande så är det inte möjligt att censurera helt godtyckligt. Ordet gay används i detta fall som ett skällsord för något annat, och vi kan inte bestämma över folks språkbruk.

Är det menat som ett personangrepp eller hets mot folkgrupp är det självklart en helt annan sak. Så länge ni/du anmäler inlägg så kan vi moderatorer/admins gå igenom fallen och ta bort det som inte hör hemma.


signatur

"Örnar kan kanske sväva högt, men vesslor blir inte insugna i jetmotorer."
Mikael 'the_maxx' Löfgren - FZ

Antikvitet

Vi ser inte världen som svart eller vit, det finns en mycket större gråzon än det finns tydliga poler. Formuleringen du hänvisar till kan i vissa fall vara harmlös, i andra mycket kränkande. FZ:s moderatorer har uppdraget och mitt förtroende att göra denna bedömning och agera därefter.

Anser du att en formulering eller ett uttalande på FZ är kränkande ska du aldrig tveka att trycka på knappen "anmäl".


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

@the_maxx Jag som trodde att forumsmoderatorer fanns till för att bestämma över folks språkbruk.

Det är klart att det finns gråzoner men ni som företag måste väl ha en uttalad policy för forumet?

Gäller det då bara inte att bestämma att detta tillåter vi och detta tillåter vi inte. Så i den här frågan tycker jag inte att gråzonen är så stor.

Använder man ordet "Gay" i betydelsen ovan är det ju för att uttrycka en negativ sak med ordet det måste ni väl hålla med om. Låter fz.se då det stå kvar betyder det ju om man hårddrar det att ni godkänner den användningen av ordet och det saker som uttrycks med det, alltså att fz.se tycker att ordet "Gay" mycket väl kan användas för att uttrycka något negativt.

Jag måste säga att fz.se är en av dom bättre "stora" forum där det oftast förs samtal utan personliga påhopp eller användande av "fördömande" (i avsaknad av ett bättre ord) ord.

Dock finns det ju alltid saker som slinker igenom och jag undrade hur ni ställde er till det i detta specifika fall.


signatur

Japp, jag är skitkass på att stava, hoppas att du kan ha överseende med det :-)

Antikvitet

Precis som jag skrev ovan, vår inställning är olika från situation till situation. Det beror på tonarten, på inlägget i övrigt, på stämningen i tråden, etcetera.

Ord är inte förbjudna, men deras betydelse kan vara det. Vilken betydelse ett ord ges avgörs av dess sammanhang.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Du fiskar inte efter filter hoppas jag?

Medlem

Jag börjar se var detta lutar när han tar upp just en sån här sak, nåt som jag ser 100000000 ggr dagligen på olika ställen och även som folk säger och jag jobbar så mycket mitt i smeten som man nästan kan komma.

I detta fall skulle det kunna stå idiotiskt eller sjukt eller bara larvigt som ord men personen i fråga har valt att använda ett annat ord. Ditt val i detta fall är nog att trycka anmäl och skriva varför du tycker som du gör, alternativt att läsa vidare och ignorera den kommentaren.


signatur
Inaktiv

Jag börjar bli van vid att FZ godtar mkt skällsord. I ont och gott.
Så länge jag får svara med samma ton som någon annan gett mig så bryr jag mig inte alls.

Folk kallar mig dumma saker och jag kallar dom dumma saker, vare sig det handlar om religiösa eller politiska idealer... kanske handlar det om en musik smak också.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Medlem

Well man får tänka på lite saker...

1. Hey, det är internet vi snackar om
2. massa geeks som måste ventilera sina tankar som dom aldrig annars gör irl
3. missförstånd, ibland kan ett skämt utan en ":P" smile uppfattas helt fel.

Tyvärr så är det stor skillnad på "Du är dum i huvet" och "du är dum i huvet :P".


signatur

Ledare av den svenska APB Klanen

Besök www.eqbm.se för mer information!

1
Skriv svar