Diskutera – Hur mycket får VR kosta?

Robot
Diskutera – Hur mycket får VR kosta?

Allt har ett pris, även en förmodad spelrevolution.

#sony


Medlem
Diskutera – Hur mycket får VR kosta?

100kr men då måste den klara minst 8K, 210FOV och 240hz.

Medlem

Är det tillräckligt bra, det vill säga inget illamående och med vettiga spel, då är jag redo att betala upp till 4000kr för ett par riktigt bra brillor.


signatur

Have a good time!

Medlem

Jag är inte speciellt intresserad av att skaffa VR i dagsläget. Men skulle jag värdera det i pengar så får jag naturligtvis titta på funktionen det har. VR-brillor skulle ju ersätta min skärm-mus-tangentbord setup när jag spelar så att jag betalar ungefär lika mycket för VR som för nämnda utrustning är ganska troligt.

Medlem

Finns inget övre tak. Jag ser gärna att de kostar 10k om de har de nyaste skärmarna för bäst fov/upplösning/pixeltäthet/refreshrate som går att få tag på. Visst kanske de inte får lika mycket som köper det första året, men året efter blir version1s komponenter billigare och en ny version2 kan släppas.
Vore extremt trist om de släpper något som "ska vara framtiden" och det sedan anses vara "för dålig upplösning/ser pixlarna/laggigt/suddigt" och folk väljer bort det nu (och för de kommande åren) och produkten kanske dör, istället för "Åhh fan vad snyggt å bra! Synd jag inte har råd, men snart så!" och geeks+mediafolk/demos kan visa "Här har ni framtiden!" och det är riktigt awesome, för att sedan året och åren därpå kommer sälja mer och mer till folk.

Medlem

Upp till 2000 kr? Ni får nog klara er utan.


signatur

Skaffa QuakeWorld: http://nquake.com

Medlem

4000 kr hade behövt vara något VERKLIGEN speciellt, gärna mer än bara HMD:n i sig.
3000 tycker jag är en rimlig summa.
2000 känns lite väl budget...
1000...Lego VR?

Medlem

Upp till runt 4000 kr. Det beror på funktionerna och mjukvarustöd (både OS, spel och annan mjukvara inräknat).


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

I så fall måste jag få prova innan jag köper. Jag som lätt blir sjösjuk har inte en aning om jag ens kan spela med dessa en längre tid.

Medlem

Det är inte hårdvaran som ger illamående, många missförstår det.
Det är typen av spel du spelar i kombination med vad du faktiskt klarar av fysiskt.
Men det går att träna bort som tur är.

Efter hundratalet timmar i VR klarar jag långa sessioner flygsim och kan kliva i en bergodalbana efter det utan problem.

Medlem

Priset kommer att sjunka sakta men säker efter nått år! då tror jag slår till på en bättre utvecklad VR.. får känslan att dessa har inte vad jag är ute efter.. vi får se!


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Omkring 2500 är alldeles lagom tycker jag. Misstänker att generation 2 av VR-set kommer att vara både billigare och bättre, så jag kommer nog inte att köpa något vid release.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

3000.... Det kan man ju få ett svärd i bättre utförande för den summan... 4000 så kan man ju få ett rejält... Svinga svärd i verkligheten eller i VR... Hmmmm.... Kan man inte få VR OCH ett väl avvägt svärd till medeltida och/eller fantasyspelen för den pengen?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

Ju lägre desto bättre helt klart, men jag är beredd att betala 4000kr för ett bra VR-headset, men då borde motionkontroll också följa med.

Medlem

$99 för den nya Samsung VR! Helt lagom sådär.

Medlem

Så länge priset är berättigat så får det kosta vad det vill


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

99$ + en samsung telefon = vadå 5-6000kr ?! Låter lagom ^^

Medlem

Man bör vara försiktig i början och hålla lite i pengarna, att köpa nåt dyrt är inte svårt. Att köpa nåt dyrt som inte lever upp till förväntningar är dumt. Jag kan tänka mig betala det som krävs för nåt som uppfyller mina förväntningar. Än så länge har jag testat Oculus Rift DK1 och 2 utan att vara det minsta imponerad. Förväntningarna ligger just nu faktiskt på svenska Starbreeze som verkar tänka i rätt banor.

Medlem

Jag är beredd att lägga runt 2000-2500:-, men då har jag visserligen aldrig ens testat ett par VR-brillor. Sedan hänger det mycket på hur många av mina spel som stödjer VR. Det känns ju ovärt att lägga så mycket pengar på något man bara kan använda till en bråkdel av de spelen man spelar.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Vad exakt har du testat med dk2 ? Svårt att tro enbart fovven skulle göra dig imponerad.
Du måste ha provat något riktigt tokigt

Max 2000:-


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag vill betala max 2000kr för jag tror jag kommer ha sönder den minst en gång det första året. Ragequit med VR = dunka huvudet i väggen. Det tillkommer alltså reparationskostnader OCH ett läkarbesök.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

100kr men då måste den klara minst 8K, 210FOV och 240hz.

Vilket inte går med dagens bandbredd, va realistisk

Medlem

jag avvaktar och ser utbud och andras reaktioner/recensioner. Är det ASBRA kan jag tänka mig 3-4 papp. Blir inget köp första generationen iaf.
Wii var ju svinkul i 2 månader på lördagskvällningen med några polare och några fler bärs. dog sen rätt hårt.

Medlem

Svarade 4k men vill vara närmare 3k gränsen.

Då det krävs extern hårdvara för att producera vad som ska visas på skärmen, tex snabbt grafikkort, processor eller vad det nu kan vara. Så känns det som om det ska bli något för "gemene man" så måste priset pressas ner lite om det ska slå.

Lite som Wii.


signatur

Nämen!

Medlem

Tänkte köpa en Vive så fort det går. Kan tänka mig att betala 6-7000 för den.

k3m
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Max 2000:-

Absolut. Själv skulle jag inte ge mer än 1000kr. Jag tror VRs priser kommer sjunka snabbt. För att sen stanna på 1500-2000kr. Då försäljningen ökar.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av gerald:

99$ + en samsung telefon = vadå 5-6000kr ?! Låter lagom ^^

Ingen kommer köpa en Samsung-lur för att få en VR-lösning men många med någon av deras lurar som släppts i år kommer att köpa ett hyfsat billigt VR-tillbehör.

Tror Oculus gör en smart grej här. För många kommer detta vara inkörsporten. De kommer att kunna titta Netflix med "stor skärm" på flyget, se 360-videos på Facebook och Youtube eller glo på deras tidigare smått värdelösa panoramabilder med ny behållning. Gear VR kommer inte vara den bästa lösningen men det kommer göra VR "folkligt".


signatur
Medlem

Lite knepigt att svara på. Om jag bestämmer mig för att skaffa det så är inte priset det viktigaste, men jag är heller inte jättesugen för jag tror inte jag kommer vilja använda det så mycket. Fast jag hoppas att jag har fel och att det blir grymt! Hur som helst är det ju mer intressant och lovande än all hemsk 3D som varit trendigt senaste åren, urk!

Medlem

Jag tycker att 3000 Kr är överkomligt, fullt jämförbart med vad man får ge för en bra skärm eller ett bra grafikkort.

12
Skriv svar