Blizzard rättar kostnaden för Starcraft 2

Robot
Blizzard rättar kostnaden för Starcraft 2

Näe, några 700 miljoner ska det inte ha kostat att utveckla det butiksaktuella strategispelet.

#starcraft-ii, #blizzard, #world-of-warcraft


Medlem
Blizzard rättar kostnaden för Starcraft 2

hur lyckas man?

Medlem

hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna

And thats how its done

Medlem

Hur mycket kostade det att utveckla SC2 då?

Inaktiv
Skrivet av Mikaelh:

Hur mycket kostade det att utveckla SC2 då?

Mmm, precis. Känns som om något saknades där...

Medlem
Skrivet av ForrestFox:

hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna

And thats how its done

Ironiskt nog så snodde men det mesta från vanliga Warhammer då man gjorde Warcraft. De är duktiga på att göra spel men speciellt kreativa är de inte.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Är man inte kreativ när man lyckas göra något bättre än någon annan ?

Inaktiv

Att knycka saker av andra spel är ju en klassiker.


signatur

[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz

Medlem

"Good artists copy. Great artists steal"

Zerg och Protoss måste ju vara resultatet av det sistnämnda isåfall. Otroligt bra raser båda två.

Sedan förstår jag inte riktigt kopplingen. Terran är ju inte så lika Space Marine direkt. Zerg förstår jag jämförelsen med, men isåfall en ruskigt förbättrad variant av Tyranids. Protoss vet jag inte vad man ska jämföra med.

Medlem

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

Starship Troopers kom 1997 men är baserad på en bok från 1959.

Medlem

Vill lägga till att Blizzard frågade Games Workshop back in the days om de fick göra spel på deras "värld". De fick de inte, så de kokade ihop en något liknande egen "värld" och resultatet är det multimiljon varumärke känt som warcraft och starcraft.

SUCK IT!


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Inaktiv

Jag tror inte riktigt folk förstår sig på copy right lagarna, visst är StarCraft och WarCraft karaktärer visserligen baserade på filmer som t.ex. Starship Troppers men tvivlar på att om du kollar på någon annan film eller serie att du inte hittar likheter med något annat. Det är ju knappast som om någon åter-uppfinner hjulet varje gång.^^

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

Starship Troopers kom 1997 men är baserad på en bok från 1959.

Ja, det var boken jag syftade på.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det är ju ingen hemlighet att de lånat från Warhammer och DnD, det har de ju erkänt villigt. Warcraft var tänkt att vara ett Warhammer-spel först men games workshop sa nej. (Undrar om de ångrar sig?)

Men det är ju inte enbart en negativ grej att modifiera existerande idéer på ett uppfriskande sätt. Bioware t.ex. har gjort samma sak i princip vartenda spel de släppt; kanske är det en anledning till att de båda lyckats så bra.

Medlem

Skulle vara kul att få all information som härleder till att man kan fatta Rubriken, vad kostade det då om det inte kostade 700milj.
vad är den beräknade försäljningen av SC2 baserad på ?
och därefter vinst/försäljning, eftersom Jag har redan sett prisskillnader på spelet ifrån 379:- till 450:- och detta i svenska återförsäljnings leden.
Att det kommer bli en "försäljnings succe´" är det ingen tvekan om, Att detta och andra spel är kopior, liknar eller lånat delar är heller ingen tvekan om, men att kunna härleda vad som skapar vad och till vilken grad/pris tror jag ingen av oss är man till att finna ett bra svar på ( inte kvinna/tjej heller) så gläds åt och med dem som skapar dessa bra spel, var sjysst, var glad, så mår vi alla bättre och så kan vi se fram emot bra och trevliga spel i framtiden. : )

Medlem

Ja, den här nyheten blir lite meningslös när den inte ens berättar om SC2 kostade mer eller mindre att utveckla Misstänkte dock när förra nyheten postades att siffrorna inte stämde, frågan är bara vilken siffra det ska vara istället?

Medlem

Blizzard är GUDAR!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem
Skrivet av Remus:

Blizzard är GUDAR!

Och blir deras spel lärjungarna isåfall?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Bannor:

Skulle vara kul att få all information som härleder till att man kan fatta Rubriken, vad kostade det då om det inte kostade 700milj.
vad är den beräknade försäljningen av SC2 baserad på ?
och därefter vinst/försäljning, eftersom Jag har redan sett prisskillnader på spelet ifrån 379:- till 450:- och detta i svenska återförsäljnings leden.
Att det kommer bli en "försäljnings succe´" är det ingen tvekan om, Att detta och andra spel är kopior, liknar eller lånat delar är heller ingen tvekan om, men att kunna härleda vad som skapar vad och till vilken grad/pris tror jag ingen av oss är man till att finna ett bra svar på ( inte kvinna/tjej heller) så gläds åt och med dem som skapar dessa bra spel, var sjysst, var glad, så mår vi alla bättre och så kan vi se fram emot bra och trevliga spel i framtiden. : )

Prisskillnaderna till konsument kan skilja stort eftersom det är butikerna som sätter det slutgiltiga priset. Blizzard får ju räkna på ÅF-priset vilket nog är i stort sett detsamma till de flesta butiker.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Pettor:

"Good artists copy. Great artists steal".

I slutändan har dom samtliga inspirerats at Tolkien, inkl Warhammer, Wizards of the coast etc etc etc etc, det är inte direkt patent på gröna orcher, goblins och mages.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

Starship Troopers kom 1997 men är baserad på en bok från 1959.

gosigaste inlägget hur tänkte du där?

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.

verkligen .. filmen har egentligen inget gemensamt med den, särskilt inte budskapet. James Cameron skulle förmodligen kunna göra boken justice och om alla detaljer tas till vara, även överträffa Avatar

Medlem
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.

verkligen .. filmen har egentligen inget gemensamt med den, särskilt inte budskapet. James Cameron skulle förmodligen kunna göra boken justice och om alla detaljer tas till vara, även överträffa Avatar

justice!

Medlem
Skrivet av Runken:
Skrivet av HataMoto_:
Skrivet av Tybalt:
Skrivet av rmpyro:

Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.

... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.

verkligen .. filmen har egentligen inget gemensamt med den, särskilt inte budskapet. James Cameron skulle förmodligen kunna göra boken justice och om alla detaljer tas till vara, även överträffa Avatar

justice!

hehe for great justice!

Medlem

Ja vi förstår allting blir snott av nått annat, ingen kan göra något själv utan de tar allt från alla andra och sitter och slöar bara...

Kan folk sluta vara så blinda att de Alltid ska säga de snodde från "ex1" de snodde de från "ex2" osv. Det finns visa spel o filmer som jag kan hålla med om att de kan ha gjort de men det finns även spel som utvecklar på sina idéer. Även fast de liknar nån annan ide så är de ändå deras egen om de gör det till de. Och jag måste säga att Starcraft 2 har inte mycket likheter till Warhammer 40k, jag menar titta på rasernas bakgrunder och vad de är får några units etc. Titta även på storyn i som har en bra djuphet och handling i Starcraft 2 medans warhammer har den klassiska "there is only war" överallt xD Jag menar warhammer är bra och så men.
Kort sagt de har inte tagit hela spelet ifrån dem och liknelserna är minimala, vilket finns i allt.
Själv ser jag fram emot att få lira spelet

Medlem
Skrivet av Ilvion:

Ja vi förstår allting blir snott av nått annat, ingen kan göra något själv utan de tar allt från alla andra och sitter och slöar bara...

Kan folk sluta vara så blinda att de Alltid ska säga de snodde från "ex1" de snodde de från "ex2" osv. Det finns visa spel o filmer som jag kan hålla med om att de kan ha gjort de men det finns även spel som utvecklar på sina idéer. Även fast de liknar nån annan ide så är de ändå deras egen om de gör det till de. Och jag måste säga att Starcraft 2 har inte mycket likheter till Warhammer 40k, jag menar titta på rasernas bakgrunder och vad de är får några units etc. Titta även på storyn i som har en bra djuphet och handling i Starcraft 2 medans warhammer har den klassiska "there is only war" överallt xD Jag menar warhammer är bra och så men.
Kort sagt de har inte tagit hela spelet ifrån dem och liknelserna är minimala, vilket finns i allt.
Själv ser jag fram emot att få lira spelet

helt rätt, förutom att starcraft omöjligen kan ha mer djup än warhammer det är en konst att skapa bra storys med konceptet "there is only war" i grunden.

Medlem

"helt rätt, förutom att starcraft omöjligen kan ha mer djup än warhammer det är en konst att skapa bra storys med konceptet "there is only war" i grunden."

Hehe, de är sant att de kan skapa en mängd mindre stories inom den. De har de gjort också Men jag tycker main storien i warhammer universet inte är nå bra alls, annars så gillar jag den så ^^

Medlem

Oh gud, Skälet till att man snackar om stöld i Starcraft har inte med sketna storyn att göra.

Det är för att starcraft har snott hela sitt koncept från Warhammer. Man har inte tagit en ras för att den skulle passa i "deras värld". Man har tagit hela skiten.

123
Skriv svar