Diskutera – Hur mycket får VR kosta?

Medlem

2000kr röstade jag, ska det bli något stort med VR krävs en lägre prisklass. Men det är nog bara en tidsfråga!

Medlem

Hur man än vrider på det så är VR en gimmick, priset jag är villig att betala för en sådan är långt under den realistiska kostnaden för tekniken som krävs för att den skall prestera bra. Motivering till att rösta på 1000kr.

Medlem

Svårt att säga när man inte har någon koll på hur det presterar. Kan såklart betala mer för en riktigt bra upplevelse.

Vem vill betala för något dåligt?

Medlem

Max 3 lök. Men jag kan tänka mig att betala med om man får med en sån här också.
https://www.youtube.com/watch?v=cJCsomGwdk0

Inaktiv

Hela Valves VR-demo:

Medlem

Har svårt att tänka mig att de landar under 3500:- från någon av de 3 största som det ser ut nu.
Åtminstone om vi pratar VR för PC/Konsol. Då är det med minst möjliga/inget tillbehör såsom handkontroller/kamera/basstation.

Går att hoppas att de landar under 3000, men lägg inte upp någon budget anpassad efter den summan eller lägre; det är mitt råd.

Medlem

Jag hade räknat med att de skulle kosta mellan 3-4000 sedan det började pratas om VR på riktigt. Sen finns ju möjligheten att de kommer säljas till förlustpris längre fram. Men då måste det till något annat de tjänar pengar på.

Medlem

Det får kosta vad det vill, men synfältet måste bli större. Just nu är (exempelvis) occulus som att titta genom en cyklop satt på snedden. Minst 120' FoV tack.

Och det är inte bara nya spel som blir bra med VR support (Spola till 1:56):

jag röstade på 1000kr, men köper hellre 100kg potatis än någon av dagens vr-lösningar .. krävs 20 år till innan det är något att ha.

Medlem

Tror det blir en ond cirkel tyvärr, det kan bli svårt att nå ut och bli något annat än en nisch om det är för dyrt och om det inte säljer tillräckligt kommer snart utveckling av spel för VR snart nedprioriteras.
Hoppas jag har fel dock.

Ambassadör
Xbox

Förstår inte det roliga... Kul grej att prova på, lite som bungyjump eller liknande, visst. Men nä.


signatur

Jump in.

Medlem

1995 kr, digital bundle med 3 st (bra) AAA-titlar gjorda för systemet.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Skrivet av Lepr:

Tror det blir en ond cirkel tyvärr, det kan bli svårt att nå ut och bli något annat än en nisch om det är för dyrt och om det inte säljer tillräckligt kommer snart utveckling av spel för VR snart nedprioriteras.
Hoppas jag har fel dock.

kanske blir ett lyft för soldater som simulerar operationer i virtual battlespace .. folk som spelar hemma i soffan vill halvligga och inte sitta raka i ryggen och vrida på huvet hela tiden .. så på konsollsidan blir det fail.. kan tänka mig att det ger alla typer av simulatorer ett rejält lyft, och det börjas göra såna på allvar igen..men marknaden är begränsad till överviktiga 40åringar som är bittra för dom inte fick bli pilot eller militär..
Vanliga spel? nej ..spel som är utvecklade till 100% för vr? Ja .. men det lär inte göras många, eftersom spelutvecklarna vill slå flera flugor i en smäll för att maximera profiten.. vrbrillorna blir en gimmick, eller bara ett annorlunda sätt att uppleva t ex gta 5 på .. och folk tröttnar fort när dom fått nackspärr.....

Inaktiv
Skrivet av Mortaigne:

Förstår inte det roliga... Kul grej att prova på, lite som bungyjump eller liknande, visst. Men nä.

Varför inte?
Varför spela spel på en liten 2d-skärm när man kan ha så att spelet omsluter hela ens synfält, ha headtracking och möjligtvis eyetracking samt 3d?

Inlevelsekänslan blir ju otroligt mycket större än om man spelar på en vanlig skärm.

Skrivet av humancentipede:
Skrivet av Lepr:

Tror det blir en ond cirkel tyvärr, det kan bli svårt att nå ut och bli något annat än en nisch om det är för dyrt och om det inte säljer tillräckligt kommer snart utveckling av spel för VR snart nedprioriteras.
Hoppas jag har fel dock.

kanske blir ett lyft för soldater som simulerar operationer i virtual battlespace .. folk som spelar hemma i soffan vill halvligga och inte sitta raka i ryggen och vrida på huvet hela tiden .. så på konsollsidan blir det fail.. kan tänka mig att det ger alla typer av simulatorer ett rejält lyft, och det börjas göra såna på allvar igen..men marknaden är begränsad till överviktiga 40åringar som är bittra för dom inte fick bli pilot eller militär..
Vanliga spel? nej ..spel som är utvecklade till 100% för vr? Ja .. men det lär inte göras många, eftersom spelutvecklarna vill slå flera flugor i en smäll för att maximera profiten.. vrbrillorna blir en gimmick, eller bara ett annorlunda sätt att uppleva t ex gta 5 på .. och folk tröttnar fort när dom fått nackspärr.....

Jag hoppas nästan att det förblir lite av en nisch. Tycker mainstream/casual-spel som GTA 5 är otroligt tråkiga.

Finns många vanliga spel som skulle bli bättre i VR. ArmA 3 är ju visserligen en soldatsimulator men väldigt populär bland vanliga gamers ändå. Det spelet i VR skulle vara grymt.
VR funkar för alla långsammare förstapersonsspel och skräckspel blir ju mycket läskigare med VR som ett exempel.

Själv gillar jag simulatorer trots att jag är en vältränad 25-åring.
Och nackspärr förstår jag inte varför man skulle få. Även om man har helt otränad nackmuskulatur så vänjer man sig med tyngden(som endast lär bli mindre) av headsetet efter ett tag.

Skrivet av Lepr:

Tror det blir en ond cirkel tyvärr, det kan bli svårt att nå ut och bli något annat än en nisch om det är för dyrt och om det inte säljer tillräckligt kommer snart utveckling av spel för VR snart nedprioriteras.
Hoppas jag har fel dock.

Så kan det kanske bli, men även om den första generationen new-age-VR inte blir någon supersuccé då det är för dyrt så blir elektronik och ny teknologi billigare och billigare med tiden.

Medlem

Lika som det finns kassa skärmar och jättebra skärmar...

Du ska få det du betalar för

Medlem
Skrivet av humancentipede:

krävs 20 år till innan det är något att ha.

Skrivet av Mortaigne:

Förstår inte det roliga...

Skrivet av humancentipede:

marknaden är begränsad till överviktiga 40åringar som är bittra för dom inte fick bli pilot eller militär..
Vanliga spel? nej ..

Skrivet av mapamapa:

Inlevelsekänslan blir ju otroligt mycket större än om man spelar på en vanlig skärm.
(...)
Finns många vanliga spel som skulle bli bättre i VR. ArmA 3 är ju visserligen en soldatsimulator men väldigt populär bland vanliga gamers ändå. Det spelet i VR skulle vara grymt.

Först: stäng av ljudet.
(seriöst ni missar inget, första är en typisk "youtube screamer").

GTA V - Spola fram till 42 sekunder

Arma3

Bara vuxna? (Alien Isolation)

Mirrors edge

Finns även filmer med Skyrim och lite annat. Ser själv fram att spela "The Hunter" , TDU, Euro Truck 2, Cabelas Big Hunt pro, Dying Light, MMOs och liknande. The Sims 5 kommer nog att ha ett nytt läge är min gissning.

Så, det är inget att ha? Visst sitt kvar med era 40" skärmar som ger en så härlig "Inlevelsekänsla". Själv tänker jag komplettera min 120" projektor med en Oculus (eller vilket märke det nu blir som kommer till hyllorna först).

Medlem

Det får såklart kosta vad som helst. Men inte förrän de kostar max 1500 kr så kan de slå igenom på allvar.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av Luciphear:

4000 kr hade behövt vara något VERKLIGEN speciellt, gärna mer än bara HMD:n i sig.
3000 tycker jag är en rimlig summa.
2000 känns lite väl budget...
1000...Lego VR?

Du har visst inte köpt Lego på sistone.... vanligt Lego med vrrrr från en liten elmotor kostar mer än 1000 kronor idag!

Medlem
Skrivet av Nocturnal77:

1995 kr, digital bundle med 3 st (bra) AAA-titlar gjorda för systemet.

LoL - man skall läsa ordentligt. Jag såg bara AAA och tänkte batterier och "den snåle j*keln vill att de skall ingå

12
Skriv svar