Valve: "Skitsnack att VR-hårdvaran måste göra dig åksjuk"

Robot
Valve: "Skitsnack att VR-hårdvaran måste göra dig åksjuk"

Det är upp till spelutvecklarna att hålla dig kry.

#valve, #htc


Medlem
Valve: "Skitsnack att VR-hårdvaran måste göra dig åksjuk"

Anledningen till att folk blir illamående är att ögonen ser rörelse medans balanssinnet säger att du är still. Då tolkar kroppen/hjärnan det som att du har blivit förgiftad och försöker då bli av med det du har ätit eller druckit som orsakar förgiftningen.
Det går att träna bort detta genom invänjning.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av warh0g:

Anledningen till att folk blir illamående är att ögonen ser rörelse medans balanssinnet säger att du är still. Då tolkar kroppen/hjärnan det som att du har blivit förgiftad och försöker då bli av med det du har ätit eller druckit som orsakar förgiftningen.
Det går att träna bort detta genom invänjning.

På tal om att träna bort det kan jag tillägga att det även går att träna in. Jag blir nämligen åksjuk så fort jag känner doften av insidan av en bil. Jag är övertygad om att detta är något som rotar sig i min barndom, då min far alltid brukade fråga om jag var åksjuk medan vi åkte bil. Det blev en slags noceboeffekt av det hela.

Tack och lov luktar inte någon av VR-apparaterna som insidan av en bil.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Folk blir illamående av att titta på 3D-bio/3D-tv, är det alla filmers fel också eller?

Så klart finns det folk som kan bli illamående då hela grejen handlar om att man lurar hjärnan. Trodde faktiskt att någon som Chet Faliszek faktiskt var smartare än så här men hade visst fel.

eld
Medlem
Skrivet av kaealy:

Folk blir illamående av att titta på 3D-bio/3D-tv, är det alla filmers fel också eller?

Så klart finns det folk som kan bli illamående då hela grejen handlar om att man lurar hjärnan. Trodde faktiskt att någon som Chet Faliszek faktiskt var smartare än så här men hade visst fel.

Jo men hårdvaran står inte för att lura hjärnan, det gör spelet.

I valves portal-demo så rör du dig själv i miljön, så balanssinnet konfliktar inte med vad du ser.

Medlem

Man får inte läsa för mycket in i Chets uttalande. Poängen med hans kommentar var ju bara att försöka eliminera en negativ inställning innan man ens provat. Er personliga åsikt kvarstår.

Även Chet själv inser ju att risken kvarstår om användaren reagerar på något som t.ex. spelets innehåll, FoV, FPS, Latency eller annat.

Inaktiv

Åka som passagerare i en jumbojet och massa luftgropar och galen pilot, plus VR? Mums...


signatur

You can´t kill whats already been killed!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Folk blir illamående av att titta på 3D-bio/3D-tv, är det alla filmers fel också eller?

Så klart finns det folk som kan bli illamående då hela grejen handlar om att man lurar hjärnan. Trodde faktiskt att någon som Chet Faliszek faktiskt var smartare än så här men hade visst fel.

Fast nu pratar du ju om en helt annan teknik, i det fallet kanske det är tekniken det är fel på, det han säger är ju att tekniken i dagens (morgondagens) VR-set inte gör dig åksjuk om inte spelet du spelar har moment som framkallar åksjuka.

Avstängd

Skönt att man inte är illamående.

Medlem

Kul (eller snarare puckat) att det är Valve som säger detta... Valves Half Life 2 bjöd mig på mina värsta upplevelser med anledning av illmående(åksjuka) jag kunde sällan spela Half Life 2 mer än 30 min innan jag blev blek i synen och började må så dåligt att jag var tvungen att gå och lägga mig och vila, det kunde ta 2-3 timmar innan jag hade återhämtat mig och kände mig någorlunda normal.

"– Som konsumenter och människor i communityn, håll utvecklarna ansvariga. De ska inte behöva göra er sjuka. Det är inte längre hårdvarans fel. Det är utvecklarna som gör val som gör dig sjuk. Säg åt dem att du inte vill det."

Så till Valve säger jag... JAG VILL INTE HA ÅKSJUKA!

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av warh0g:

Anledningen till att folk blir illamående är att ögonen ser rörelse medans balanssinnet säger att du är still. Då tolkar kroppen/hjärnan det som att du har blivit förgiftad och försöker då bli av med det du har ätit eller druckit som orsakar förgiftningen.
Det går att träna bort detta genom invänjning.

På tal om att träna bort det kan jag tillägga att det även går att träna in. Jag blir nämligen åksjuk så fort jag känner doften av insidan av en bil. Jag är övertygad om att detta är något som rotar sig i min barndom, då min far alltid brukade fråga om jag var åksjuk medan vi åkte bil. Det blev en slags noceboeffekt av det hela.

Tack och lov luktar inte någon av VR-apparaterna som insidan av en bil.

Wow, av nån anledning skönt att höra att det inte bara är jag som mår illa när jag känner doften av insidan av en bil!

Medlem

Finns rapporter att doften av en oculus dk2 framkallar illamående .. samma fenomen alltså (ja dk2 har en distinkt doft)

Medlem
Skrivet av Qutini:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av warh0g:

Anledningen till att folk blir illamående är att ögonen ser rörelse medans balanssinnet säger att du är still. Då tolkar kroppen/hjärnan det som att du har blivit förgiftad och försöker då bli av med det du har ätit eller druckit som orsakar förgiftningen.
Det går att träna bort detta genom invänjning.

På tal om att träna bort det kan jag tillägga att det även går att träna in. Jag blir nämligen åksjuk så fort jag känner doften av insidan av en bil. Jag är övertygad om att detta är något som rotar sig i min barndom, då min far alltid brukade fråga om jag var åksjuk medan vi åkte bil. Det blev en slags noceboeffekt av det hela.

Tack och lov luktar inte någon av VR-apparaterna som insidan av en bil.

Wow, av nån anledning skönt att höra att det inte bara är jag som mår illa när jag känner doften av insidan av en bil!

Jag kan känna mig lite illamående om jag känner doften av "solstekt" plastinredning i en gammal volvo eller Saab. Samma doft blir det inte i nyare bilar.

Medlem

Jag mår illa när jag känner doften av anis kryddad sprit men det är en annan femma

Aldrig haft problem med åksjuka av spel eller av något annat. Men har inte testat något av VR hjälmarna. Har inte bestämt mig för vilken jag är sugen på mest men Vive och Starvr är väl högst på listan men starvr kommer inte ut på länge vad jag fattat det som. Oculus rift är på 3e plats.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Folk blir illamående av att titta på 3D-bio/3D-tv, är det alla filmers fel också eller?

Så klart finns det folk som kan bli illamående då hela grejen handlar om att man lurar hjärnan. Trodde faktiskt att någon som Chet Faliszek faktiskt var smartare än så här men hade visst fel.

Han säger att VR i sig inte gör någon illamående utan att det handlar om vad man ser och hur det presenteras, vilket stämmer. Det gäller även 3D-bio om du inte påstår att själva glasögonen/headsetet är vad som orsakar illamående oavsett om något visas i dem eller ej.

Medlem

Precis.
Ett parti virtuellt schack får dig knappast att må illa .
Men spela nästa parti på en liten jolle i stormande hav så lovar jag att spypåsen åker fram.

Medlem
Skrivet av Chimaera72:

Kul (eller snarare puckat) att det är Valve som säger detta... Valves Half Life 2 bjöd mig på mina värsta upplevelser med anledning av illmående(åksjuka) jag kunde sällan spela Half Life 2 mer än 30 min innan jag blev blek i synen och började må så dåligt att jag var tvungen att gå och lägga mig och vila, det kunde ta 2-3 timmar innan jag hade återhämtat mig och kände mig någorlunda normal.

"– Som konsumenter och människor i communityn, håll utvecklarna ansvariga. De ska inte behöva göra er sjuka. Det är inte längre hårdvarans fel. Det är utvecklarna som gör val som gör dig sjuk. Säg åt dem att du inte vill det."

Så till Valve säger jag... JAG VILL INTE HA ÅKSJUKA!

Du spelade dock inte med Valves VR headset, antagligen använde du någon oculusmodell, båda som finns ute på marknaden är väldigt utdaterade. Och HL2 var ett väldigt tidigt experiment för VR-spel, knappast något att basera dagens uttalande på.

Medlem

Dk1 dk2 eller vive gör ingen skillnad i illamående om du spelar hl2, du kan inte "Vr anpassa" ett fps av denna typ så det valve säger är att de inte kommer ge hl3 vr stöd?
Hur som helst finns redan idag tillräckligt med spel till oculus som passar alla , inget att oroa sig för.

Du har inte riktigt förstått hur vr åksjuka fungerar

Medlem
Skrivet av Deragorn:
Skrivet av Chimaera72:

Kul (eller snarare puckat) att det är Valve som säger detta... Valves Half Life 2 bjöd mig på mina värsta upplevelser med anledning av illmående(åksjuka) jag kunde sällan spela Half Life 2 mer än 30 min innan jag blev blek i synen och började må så dåligt att jag var tvungen att gå och lägga mig och vila, det kunde ta 2-3 timmar innan jag hade återhämtat mig och kände mig någorlunda normal.

"– Som konsumenter och människor i communityn, håll utvecklarna ansvariga. De ska inte behöva göra er sjuka. Det är inte längre hårdvarans fel. Det är utvecklarna som gör val som gör dig sjuk. Säg åt dem att du inte vill det."

Så till Valve säger jag... JAG VILL INTE HA ÅKSJUKA!

Du spelade dock inte med Valves VR headset, antagligen använde du någon oculusmodell, båda som finns ute på marknaden är väldigt utdaterade. Och HL2 var ett väldigt tidigt experiment för VR-spel, knappast något att basera dagens uttalande på.

Han menade dock att han blev illamående av att spela hl2 helt som vanligt, utan vr alltså.

Jag har samma erfarenhet, de spel som gör mig mest illamående är hl2 och portal (1&2) misstänker att jag även skulle bli det av tf, men jag har inte testat det. Så varje gång Valve pratar om att man inte ska bli åksjuk av vive så skrattar jag lite åt ironin

Medlem

Exakt... det jag pratade om är att spela Half Life utan VR, på den tiden det släpptes :-). Det har inget med VR att göra.

Bara ett konstaterande att just Valves Half Life 2 gav många människor problem med illamående (det finns forumtrådar till förbannelse om detta).

Så när Valve går ut och säger att det är speltillverkarna som själva orsakar detta så garvar jag eftersom dom är den speltillverkare med det mest ökända spelet när det kommer till åksjuka.

Och nu sitter folk och kör demo av Half Life 2 i kombination med Oculus(eller Vive), jag kan inte ens föreställa mig det illamåendet som det måste orsaka haha!!!

1
Skriv svar