Gamestop: "Fysiska spel kommer aldrig att försvinna"

Robot
Gamestop: "Fysiska spel kommer aldrig att försvinna"

Trots en ökande digital försäljning är spelkedjan inte orolig - tror starkt på VR.

#paradox-interactive


Medlem
Gamestop: "Fysiska spel kommer aldrig att försvinna"

Vill helst ha allt fysiskt. Det går inte att lita på Steam och sånt.

Medlem

När det är mycket billigare att köpa fysiska spel är det inte så konstigt.
När företagen lär sig att sätta vettiga priser blir det en annan sak.
För oss som inte gillar DRM finns det inte heller så många alternativ, då GoG i huvudsak satsar på äldre eller indie-spel.

Medlem

Jag köper fysiska spel för det mesta. Jag tycker det är skönt att slippa ladda ner hela spelet på min sega lina. Med skivor behöver jag bara tanka uppdateringarna. Jag vill inte säga att jag samlar på fysiska spel, men jag tycker de ser bra ut i hyllan där de står. Vissa fysiska spel är ju dessutom ganska konstfulla. Jag gillade t.ex GTA5-boxen och skivorna i sig var färgglada med olika motiv.

Inaktiv

Har nog sagt de tidigare, jag uppskattar att spela spelen mer om dom är på skiva en digital. Några andra spel tvingas man ha på steam vilket går lika väl de.

Inaktiv

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Medlem

Fysiskt hela vägen. Kan jag inte ställa det på hyllan så ställer jag det hellre i torrentlistan än betalar för det. (Om det inte är små indies vi pratar om, sådana spel har jag inget mot om de är digitala.)


signatur

// Bacon <3

Releasehästryttare
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Inaktiv
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Ja men då får väl dom komma med nytt format.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Nope.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Sällan, det är bara att formatera dem till något annat än FAT32

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Nej, det gäller enbart om du använder filsystemet FAT32. Formatterar man dem med NTFS så finns inte den begränsningen.

Medlem

Fysiska kopior är gött men inte från Gamestop, det är bara dyrt.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

4gig år 2004 kanske

+ självklart att Gamestop som gör sina pengar på fysiska skivor säger det, det är som att aftonbladet skulle säga att kvällstidningen aldrig kommer försvinna, Eller en speltidning som propagerar för spel det är ju i deras intresse.

Inaktiv

Marknadspriserna har verkligen inte påverkats av att de blivit fler konsumenter. klart vissa butiker har gått ner i pris tidigare på grund av väl försäljning.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Jag har ett usb på 16gb. Såatteh...

Inaktiv
Medlem

Jag tror inte att någon förväntar sig att fysiska spel kommer att försvinna helt. Det finns ingenting i historien som visar att det skulle hända.

Vi har fortfarande filmer på DVD och Bluray, och musik på CD och LP. Fysiska format kanske håller på att bli en gimmick för en begränsad marknad, men de kommer aldrig att försvinna helt.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

KoP
Medlem

Köper mest fysiskt. Det ligger dessutom i människans natur att samla på fysiska ting, saker man kan känna och ta på. Vore hemskt trist att inte kunna ha en fin samling spel i hyllan.

ELF
Medlem
Skrivet av returpack:

När det är mycket billigare att köpa fysiska spel är det inte så konstigt.
När företagen lär sig att sätta vettiga priser blir det en annan sak.
För oss som inte gillar DRM finns det inte heller så många alternativ, då GoG i huvudsak satsar på äldre eller indie-spel.

Tror det still största del hänger på om studiorna vill släppa sina spel DRM fria eller ej. GOG tar nog mer än gärna emot nybakade AAA spel.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Och internet är en fluga.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

För 15 år sedan började vi använda NTFS filsytem på datorer och det gav oss normala datoranvändare möjligheten att lagra filer större än 4gb.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Endast utvalda spel jag köper fysik kopia av. (Ex Wow expansioner) Enbart för att ha fodralet. Laddar ändå ner det elektroniskt. I övrigt köper jag dom få spel jag vill ha på reor eller Kinguin/Fast2Play.

Medlem
Skrivet av Devan:
Skrivet av Joql:

problemet ligger väl på att några av favoritspelen går upp över 50gb. Kan dom inte sälja dom på usb?

Du kan enbart ha max 4 gig filer på usb

Det finns ju USB minnen med 512GB på webhallen har ocksp läst nånstans att det ska komma 1TB minnen om det nu inte redan har kommit

Medlem

Mmmhmm...

Medlem

Jag har uppfattning att det är mer Fysiska spel på konsoler än PC. Det är ju också på konsoler begagandhandeln flyter på.

Inaktiv

För konsol köper jag begagnat och säljer av eftersom. På så vis kostar det mig kanske ungefär 100-150:- för tyngre titlar, istället för 500-800 för digitala nedladdningar. Bara hoppas att marknaden fortsätter efterfråga fysiska kopior.

Medlem

Köper 98% digitalt, men har en del äldre spel på DVD där expansionerna måste köpas på skiva.

Men blir tvungen att köpa GTA 5 på skiva, min månadskvot på 60 GB är borta om jag tankar från Steam

Skrivet av Pjotor:

Jag tror inte att någon förväntar sig att fysiska spel kommer att försvinna helt. Det finns ingenting i historien som visar att det skulle hända.

Vi har fortfarande filmer på DVD och Bluray, och musik på CD och LP. Fysiska format kanske håller på att bli en gimmick för en begränsad marknad, men de kommer aldrig att försvinna helt.

År 3015 kommer vi alltså att ha mjukvara på en fysisk skiva eller annat format.....haha

Inaktiv

Vart är svaret "alltid digitalt"?

123
Skriv svar