Supporta FZ.se - genom att vara delaktiga

Robot
Supporta FZ.se - genom att vara delaktiga
Medlem
Supporta FZ.se - genom att vara delaktiga

Webb-TV? Nu vart man riktigt nyfiken! Hoppas på en bra framtid med Geeks Publishing.

Medlem

Minns hur irriterande reklamen kunde vara pre-supporter..

Får se hur man gör med adblock. Beror på om annonserna kommer att vara lika irriterande.

Medlem

Adblock får vara på tills ni har slutat täcka hela sidan med reklam.
Till och med som supporter gick det inte att stänga av all reklam, tack vare eran "du kanske även gillar" dynga.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Märkligt, men någon har väl knappat fram att man tjänar mer på reklamintäckter än på inkomster från Supporterprogrammet. Kör på med Adblock jag, FZ är helt oanvändbart utan.

Medlem

Trist, att bli av med reklamen var det bästa med att vara supporter, men jag förstår förändringen. I skrivande stund ser jag reklam för spelrelaterade produkter på Webhallen, och är reklamen i samma stuk så är det helt okej för mig!

Medlem

Hoppas det blir en spelversion av Fredagspanelen. Mer streaming hade varit uppskattat med


signatur

- PiDuT

Medlem

Det jobbigaste med reklamen på sidan är inte att det är reklam, för det spelar mig ingen roll, utan att ibland så laddar reklamen ni har t ex där uppe ganska långsamt, det gör att jag inte alltid kan klicka på notifications och andra saker, sedan när reklamen laddar klart, då hoppar hela sidan för att justera sig för det nya utrymmet liksom. Störande.

Detta är ingen kritik just mot denna sidan, utan det är så på flera sidor över nätet, det är 2015+


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Gen
Medlem

Är inte lika känslig som vissa andra och även om det var trevligt att slippa reklamen via Supporterprogrammet så förstår jag förändringen. Kör hårt FZ!

Medlem

Snälla ge oss en liknande tjänst på nya sajten?

Medlem

Vore ballt om man kunde få någon slags Legacy Supporter status eller något liknande på sin profil sen Och hur länge man har varit det! Vore även lite nice att se hur många tips man har kommit med.

Medlem

Jag hoppas verkligen att ni kommer ta fram till en mjuk betalvägg, liknande den ni hade i supporterskapet. Det är inte reklamen (budskapet) i sig som jag stör mig mest på, det är att alla annonsnätverk innehåller spårare som kartlägger mig som besökare. Jag vill hemskt gärna betala för mig som besökare på FZ, men inte med mina surfvanor - hur oskyldiga de än må vara.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Att reklamen poppar upp är meningen för att man ska trycka fel. Samma sak på Youtube, iaf den mobila versionen.

Medlem

Det mest störande med reklamen, när man surfar på mobil, är att sidan åker upp och ner när man surfar mitt i buffrandet, och ska man mitt i klicka på en artikel så finns de risk för att man klickar på en reklam istället, riktigt störande.. På datorn gör reklamen mig inget illa.


signatur

Life is short , play more

Ambassadör
Xbox

Nog inte ett jättebra beslut. De som betalat för att slippa reklam kommer ju att använda adblock i stället, så på dem tappar ni både Supporter-inkomsten OCH reklamvisningar. Hur kan det visa plus?


signatur

Jump in.

Medlem

En stor anledning till att jag är FZ-supporter för andra året i rad (förutom att jag vill stödja verksamheten) är att sajten annars är oanvändbar på min iPhone/iPad. Reklamobjekt laddas in med ojämna mellanrum som gör att jag i misstag trycker på nån reklam när jag försöker öppna en artikel. Det är riktigt irriterande och slutar oftast med att jag ger upp och går till nån annan sajt i stället.

Hoppas på något nytt betalalternativ i framtiden! (Sen vore det häftigt om FZ-supporterlogon i profilen stannar kvar efter att supporterprogrammet stängs ner.)


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Har inget emot reklam så länge det sköts på rätt sätt. Vilket det sällan görs nu för tiden. Lägg det snyggt efter sidan och låt den smälta in i designen lite. Inget som blinkar eller stör. Annars kommer folk garanterat använda adblock

Medlem

Har varit supporter sedan ni införde funktionen (med undantag dom dagar efter att medlemskapet gått ut och innan jag kommit på att förnya igen) och jag har samma åsikt nu som när diskussionen var uppe förra gången så citerar mig själv från den gamla tråden.

Skrivet av psiko:

Använder AdBlock och NoScript tillsammans med FireFox och det kommer nog inte ändras om ni inte helt går över till statiska bilder samt text på era annonser och tar bort bakgrundsbildannonsen (eller åtminstonde gör så den inte länkar till något när man klickar på den).

Finns flera anledningar som att jag har svårt att koncentrera på innehållet med annonserna på, jag litar på FZ men inte på annonsföretagen (när det gäller elakartad kod och spårning av surfvanor) och att sidorna laddar snabbare och ser "renare" ut utan reklam. Jag tror dessutom att jag kan räkna på fingrarna på min ena hand dom antal gånger jag verkligen sett en intressant annons och dessutom klickat på den. Fast ni kanske inte får betalt per klick?

Nu är ju detta inget specifikt riktat mot just FZ, utan jag avskyr all reklam om det så handlar om TV (äger inte ens TV), internet eller reklamblad. Den enda reklam jag kan komma på som inte stört mig speciellt mycket är i tidningsform som t.ex. i Datormagazin. Kanske därför den har känts relevant till innehållet och för att den är väldigt statisk, bortsett från sidbyten då

Även om jag är emot reklam så är jag väldigt öppen för möjligheten att donera eller betala för att ändå bidra till att hålla sidan igång. En rimlig betalmodel då, i stil med vad en månadsprenumeration på tidning inom samma bransch skulle kosta. Nu vet jag inte vilka premium tjänster som ni kan tänka er att erbjuda, men rent spontant så känns det som att jag inte är villig att betala för mer än det som krävs för att täcka upp reklamintäckterna. Kanske ni kunde överväga en flerstegmodell, typ brons-, silver-, guld-medlemskap som då erbjuder olika mycket?

Som Mortaigne skriver så känns detta bara som en loss-loss lösning för båda sidor. Sannolikheten att jag stänger av adblock är väldigt liten (loss för er) och nu tar ni bort det alternativa sättet för mig att stödja er sida (loss för mig).

Undrar också vad som händer med oss som har betalat för ett helt år relativt nyligen (juni eller juli i mitt fall tror jag). Kommer vi få vara supportrar (utan reklam) hela denna tiden vi betalat för eller bara fram till plattformsbytet (räknar med att det kommer inom ett år)? Om inte blir det i så fall någon slags kompensation?

Medlem

Får man hoppas på bättre reklam liknande Sweclockers i framtiden?

Medlem

Ledsen, men er reklamladdning är förskräcklig. Det är som Hipshot skrev tidigare. När du laddar sidan så tar det alldeles för lång tid innan du kan klicka på notifieringar eller liknande för att reklamen ska laddas in...

Medlem

Har inga problem med reklamen förutom den där som ligger upptill och mellan texterna/delarna i sidflödet. Varför? Jo, som en del redan varit inne på: reklamen laddas en bra bit, ibland sekunder, efter resten av innehållet och eftersom att placeholderna för reklam inte har fast höjd så hoppar sidan till när reklamen har laddats och då riskerar man att klicka på reklamen istället för det man egentligen skulle klicka på.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Webb-tv? FRAGZONE MAYBE?!?! Saknar verkligen Fragzone med Calle Christer och Victor PLEASE comeback! Nu får man nöja sig med iallafall att se Christer i comviq reklamerna

Medlem

Men jag som tänkte bli FZ-Supporter igen.
Finns det något kontonummer man kan donera någon hundring till så man kan använda ad-block utan att känna sig som en tjuv?

EDIT: Jag har förövrigt stängt av ad-block men då ni verkar leverera annonser via javascript så syns de inte pga. noscript.

Medlem

hur stänger man av
"du kanske även gillar" rutan ???
den är bara i vägen och jag använder den inte.


signatur

Robert Bond www.bondmaster.tk
gratis spel från 3drealms: ftp.3drealms.com

FZ
Edin Mehinovic

Tack för alla reaktioner och svar! Jag kan svara som representant för Geeks Publishing och den dåre som tagit detta beslut. Är väldigt glad och stolt över att det finns vilja att stödja FZ.se på olika sätt oavsett om det varit som rent ekonomiskt stöd eller för att slippa bråka med annonserna som inte alltid lever upp till en bra standard. Det gäller förstås även tekniken kring dessa, det är svårt att lösa på ett bra sätt och annonsformat varierar i storlek vilket rent praktiskt inte går att påverka. Med det sagt ska vi göra vårt bästa för att det skall bli en trevligare läsarupplevelse men det är inget som kommer att ske över en dag.

Det finns flera skäl till att vi stänger FZ-supporter. En stor del är att intresset sviktat av olika anledningar och trenden går åt fel håll. Nu är det snarare en belastning för FZ.se av den enkla anledningen att administrationen och utvecklingen kostar mer än vad tjänsten inbringar. Man behöver nå en kritisk massa prenumerationer och det är väldigt ambitiöst för en ensam webbsajt i denna storlek att uppnå. Till råge på det har Egmont den senaste tiden varit generösa och skickat med 6 månaders prenumeration på PC Gamer vars redaktionella innehåll man heller inte skall ta för givet. Ett värde som egentligen överstiger det prenumerationen här kostat och även det som annonserna man slipper se inbringar.

Det tråkiga nu är att man som läsare hamnar i kläm, att göra annonserna valbart är mycket intressant eftersom en stor massa upplever annonser som störande (de växer ju dessutom i storlek för varje år). I realiteten är tröskeln för att dra igång Adblock idag obefintlig - detta går inte att konkurrera med. Det slår direkt mot en redaktionell webbsajts intäkter, men det är inget som en prenumerationstjänst i dagsläget kommer att kunna ändra på, 0,1-1 % är prenumeranter - 37 % blockerar annonser. Skall dock inte snöa in på siffror här, det enda intressanta nu är att fokusera på att skapa ett så kvalitativt innehåll som möjligt med den än så länge enda fungerande modellen, vilket är att FZ.se framåt är helt annonsfinansierade. Även vi hoppas att det dyker upp alternativ framåt och att vi ser nya betalmodeller som passar både läsare och publicister bättre, men vi är inte riktigt där ännu.

Om det längre fram sker ett avbrott i prenumeration på grund av plattformsbyte eller liknande kommer vi givetvis att gå in med kompensation för detta för dem det berör.Vi tar den kontakten längre fram.

Medlem
Skrivet av Edin:

Det gäller förstås även tekniken kring dessa, det är svårt att lösa på ett bra sätt och annonsformat varierar i storlek vilket rent praktiskt inte går att påverka. Med det sagt ska vi göra vårt bästa för att det skall bli en trevligare läsarupplevelse men det är inget som kommer att ske över en dag.

I egenskap av utvecklare kan jag inte hålla med. Enklaste lösningen är att ha en fixerad höjd på placeholdern, det vill säga det utrymme som reklamen skall visas i. Om man nu inte kan bestämma att "i utrymme X skall bara annonser med storlek Y visas" (vilket borde gå år 2015) vilket gör att reklamen inte fyller ut ut hela utrymmet och därmed skapar ett tomrum är i min mening det minst dåliga av alternativen och inte på långa vägar lika störande som en sajt som "hoppar till" och ändrar storlek/placering samtidigt som man läser.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

FZ
Edin Mehinovic
Skrivet av conthox:
Skrivet av Edin:

Det gäller förstås även tekniken kring dessa, det är svårt att lösa på ett bra sätt och annonsformat varierar i storlek vilket rent praktiskt inte går att påverka. Med det sagt ska vi göra vårt bästa för att det skall bli en trevligare läsarupplevelse men det är inget som kommer att ske över en dag.

I egenskap av utvecklare kan jag inte hålla med. Enklaste lösningen är att ha en fixerad höjd på placeholdern, det vill säga det utrymme som reklamen skall visas i. Om man nu inte kan bestämma att "i utrymme X skall bara annonser med storlek Y visas" (vilket borde gå år 2015) vilket gör att reklamen inte fyller ut ut hela utrymmet och därmed skapar ett tomrum är i min mening det minst dåliga av alternativen och inte på långa vägar lika störande som en sajt som "hoppar till" och ändrar storlek/placering samtidigt som man läser.

Vad jag menar är att det inte går att lösa "perfekt" som läget ser ut idag, men så pratar jag inte om FZ:s nuvarande plattform vilket kanske inte framkom i mitt inlägg. Lösningen som du nämner kör vi på våra andra sajter, och sådan justering inför vi här med på sikt och det fungerar rätt fint. Det negativa är att vi alltid då har en annons aktiv istället för att ibland köra tomt, men det överväger hoppandet såklart.

Medlem
Skrivet av Edin:
Skrivet av conthox:
Skrivet av Edin:

Det gäller förstås även tekniken kring dessa, det är svårt att lösa på ett bra sätt och annonsformat varierar i storlek vilket rent praktiskt inte går att påverka. Med det sagt ska vi göra vårt bästa för att det skall bli en trevligare läsarupplevelse men det är inget som kommer att ske över en dag.

I egenskap av utvecklare kan jag inte hålla med. Enklaste lösningen är att ha en fixerad höjd på placeholdern, det vill säga det utrymme som reklamen skall visas i. Om man nu inte kan bestämma att "i utrymme X skall bara annonser med storlek Y visas" (vilket borde gå år 2015) vilket gör att reklamen inte fyller ut ut hela utrymmet och därmed skapar ett tomrum är i min mening det minst dåliga av alternativen och inte på långa vägar lika störande som en sajt som "hoppar till" och ändrar storlek/placering samtidigt som man läser.

Vad jag menar är att det inte går att lösa "perfekt" som läget ser ut idag, men så pratar jag inte om FZ:s nuvarande plattform vilket kanske inte framkom i mitt inlägg. Lösningen som du nämner kör vi på våra andra sajter, och sådan justering inför vi här med på sikt och det fungerar rätt fint. Det negativa är att vi alltid då har en annons aktiv istället för att ibland köra tomt, men det överväger hoppandet såklart.

Fixerad höjd som conthox sa, case closed. Att det inte går? Byt webbyrå... Hatar verkligen när detta händer mig själv när jag surfar på mobilen.


signatur

IDKFA

Medlem

Skulle det kunna bli aktuellt med ett supporter program som omfattar alla Geeks Publishing sidor?
Givetvis vore det aktuellt för FZ efter plattformsbytet.

Medlem

Jag fortsätter också gärna som supporter och slipper reklamen.

Pretty please with sugar on top.

12
Skriv svar