Den nya sökningen

Medlem
Den nya sökningen

Postade detta häromdan i en kommentar till nyheten, men ingen verkar läsa den så jag tar det här också.

Citat:

Ärligt talat är systemet ganska kasst. En sökning på Half-Life ger 19 spel, varav just Half-Life är det SEXTONDE?! Söker man på Quake är Quake det åttonde resultatet, och Quake II nånstans långt ner på första sidan. Uruselt.

Det här duger inte, inte på långa vägar.

Jag uppskattar givetvis att ni försöker göra funktionen bättre, men i mitt tycke har resultatet blivit det motsatta den här gången. Söker man på Quake ska Quake vara först, punkt slut.

Dessutom ser det (som flera andra påpekat) ganska illa ut då sökresultaten inte är integrerade i sidans design..

Medlem

Man får inte glömma att särskilja sökningar med och utan citationstecken. Alltså, Half-Life mot "Half-Life" t ex, sedan så får man heller inte glömma att man kan begränsa sökningarna genom att tala om vad man inte vill söka efter.

Så om du söker efter Quake, men inte 2:an eller 3:an och så vidare, skriv det då:

"Quake NOT II NOT 3 NOT 4 NOT Arena NOT Wars NOT Open"

Detta ger Quake på en 3:e-plats. Varför UFO: Alien Invasion och Phosphor kommer före vet jag inte men...

En sökning på: Half-Life NOT 2

Plockar bort HL2 och ettan med mods/exp kommer först.

Visst, det tar längre att skriva, men ger exaktare sökningar. Anledningen till att HL2 samt mods + expansioner kommer före ettan är nog hel enkelt för att de är nyare och har fler träffar. Men ta bort 2:an, så kommer det inte upp i resultaten.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Man får inte glömma att särskilja sökningar med och utan citationstecken. Alltså, Half-Life mot "Half-Life" t ex, sedan så får man heller inte glömma att man kan begränsa sökningarna genom att tala om vad man inte vill söka efter.

Så om du söker efter Quake, men inte 2:an eller 3:an och så vidare, skriv det då:

"Quake NOT II NOT 3 NOT 4 NOT Arena NOT Wars NOT Open"

Detta ger Quake på en 3:e-plats. Varför UFO: Alien Invasion och Phosphor kommer före vet jag inte men...

En sökning på: Half-Life NOT 2

Plockar bort HL2 och ettan med mods/exp kommer först.

Visst, det tar längre att skriva, men ger exaktare sökningar. Anledningen till att HL2 samt mods + expansioner kommer före ettan är nog hel enkelt för att de är nyare och har fler träffar. Men ta bort 2:an, så kommer det inte upp i resultaten.

Visst kan man göra så, men i ett vettigt söksystem ska det inte vara nödvändigt.

Edit: Tänk dig att samma söksystem skulle finnas på en filmsida och man vill söka efter filmen M. Det blir några tusen NOT innan man får fram rätt film..

Medlem

Nja, alltså. En sökmotor söker efter det man anger. Anger man bara "Quake" så letar den upp alla spel osv med "Quake" i. Hur skall den veta att du inte vill se tvåa, trean och så vidare?

Sedan när det gäller film, jag vet inte riktigt hur du menar där. Är det en film som endast heter "M"? Då kommer nog bara den upp. Samma sak om du letar efter spelet "X" - då kommer bara det spelet upp, plus spel som har så många spel i serien så att de har kommit upp till antalet tio - exempelvis "Final Fantasy X". Sökmotorn söker ju på hela ord, den tar inte bara första bokstaven i ett ord om nu det t ex är "M". Såvida man inte skriver "M*", men då har man ju själv sabbat det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Den ska ju inte BARA hitta Quake, men Quake ska rimligtvis alltid vara den första träffen eftersom att den är mest exakt. Spel som bara har ordet Quake i sin informationstext bör prioriteras lägre och komma längre ner i resultatlistan än spel som har Quake i titeln.

Detta är fullständigt logiskt, just nu finns ingen tydlig logik i hur resultaten sorteras.

Medlem

Även om det inte alltid är helt logiskt vad som kommer först nu så är det gamla söksystemet ändå helt värdelöst i jämförelse. Spel med titlar som F.E.A.R. gick inte att söka efter alls. Sökte du efter John Carmack fick du upp alla nyheter med John ELLER Carmack i sig - AND eller citationstecken funkade inte.. söker du efter John Carmack (AND behövs inte, det är default) i nya systemet får du bara relevanta grejer.

Medlem
Skrivet av Mooorgul:

... Detta är fullständigt logiskt, just nu finns ingen tydlig logik i hur resultaten sorteras.

Nja, "logiken" i listan just nu är att den sorterar efter datum. Sedan om detta är fel, kan man diskutera.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Antikvitet

Nog finns det en logik i hur resultaten sorteras allt. Det är en kombination av relevans och datum. Nyare resultat hamnar högre upp än äldre.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

Nog finns det en logik i hur resultaten sorteras allt. Det är en kombination av relevans och datum. Nyare resultat hamnar högre upp än äldre.

För all del, men var finns logiken i att UFO: Alien Invasion och Phosphor kommer före Quake och att en mängd halvofficiella moddar kommer före Half-Life om man söker på det? Tycker definitivt att datumet spelar för stor roll och att relevansen/exaktheten borde prioriteras högre.

Antikvitet

Vi har bett Sesam inkorporera en möjlighet för sökaren att välja mellan "datum", "relevans" eller "mix" i sökresultaten. Det kommer förbättra situationen något.

I övrigt tycker jag att sökningar på både "quake" och "half-life" ger de resultat som de flesta som söker på dessa sökord vill ha.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Kanske mkt av problemet löses om man får ett val om att bara söka i titeln och inte i beskrivningen, då faller iaf de flesta mods bort med en gång, utan att ändra sökordet/sökorden.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar