Svenskskräckisen Soma säljer bra, Frictional nöjda

Robot
Svenskskräckisen Soma säljer bra, Frictional nöjda
Medlem
Svenskskräckisen Soma säljer bra, Frictional nöjda

Grattis Frictional, det är ni värda.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Inaktiv

Alltid svårare med ett nytt IP, hoppas verkligen det säljer bra nu!

Medlem

Som egen utvecklare skulle vara intressant att veta vad pengarna för dom första 5 åren kom från, om dom hade folk som investerade eller om det var sparkapital, 5 år är ändå ganska länge. Men dom kanske inte jobbade heltid?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Som egen utvecklare skulle vara intressant att veta vad pengarna för dom första 5 åren kom från, om dom hade folk som investerade eller om det var sparkapital, 5 år är ändå ganska länge. Men dom kanske inte jobbade heltid?

Amnesia?

SoL
Medlem
Skrivet av popperino:
Skrivet av Hipshot:

Som egen utvecklare skulle vara intressant att veta vad pengarna för dom första 5 åren kom från, om dom hade folk som investerade eller om det var sparkapital, 5 år är ändå ganska länge. Men dom kanske inte jobbade heltid?

Amnesia?

Haha minnesförlust

Medlem

Kul att höra att det går bra för dem! Jag köpte spelet själv och är än så länge nöjd med spelet! Dock så har kontot för underkläder inte ökat markant så jag är väl för luttrad för att bli skrämd, men när VR väl kommer så tror jag nog att jag behöver se över klädbudgeten... :).

Hoppas ni andra gillar spelet också!

Redaktör
Skrivet av Hipshot:

Som egen utvecklare skulle vara intressant att veta vad pengarna för dom första 5 åren kom från, om dom hade folk som investerade eller om det var sparkapital, 5 år är ändå ganska länge. Men dom kanske inte jobbade heltid?

De är väldigt, väldigt små. Åtta anställda för ett år sen.


signatur
Medlem

Hade ingen koll på att Frictional hade gjort fler spel - har typ ingen koll på min egen branch efter 2004...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Hade ingen koll på att Frictional hade gjort fler spel - har typ ingen koll på min egen branch efter 2004...

Utvecklare: Frictional Games *klick* Aha! Fler spel.

Medlem

Skulle jättegärna suppota dom, men kan verkligen inte spela skräckspel :(.

Njuter av deras spel i LP på Youtube istället.

Medlem

Välförtjänt alltid kul när det kommer vägjorda svenska spel.

Releasehästryttare

Älskar Soma , spelat igenom det själv kollat på 3 som spelat det på twitch och en som spelat det på youtube

Medlem

Jag blev riktigt nöjd med detta köp. Visst saknar jag att få skjuta och kunna försvara mig, men storyn och allt fluff i spelet var grymt och gjorde resan från start till slut väl värd.

Medlem

Ska köpa lagom till vintermörkret fallet, hoppas att det säljer bra även i fortsättningen! Gillar nischen som Frictional Games har.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Hipshot:

Som egen utvecklare skulle vara intressant att veta vad pengarna för dom första 5 åren kom från, om dom hade folk som investerade eller om det var sparkapital, 5 år är ändå ganska länge. Men dom kanske inte jobbade heltid?

De är väldigt, väldigt små. Åtta anställda för ett år sen.

Och dom var fem anställda under hela Amnesia: TDD


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Kan varna samtliga i denna tråd att SOMA är ett FRUKTANSVÄRT roligt, läskigt och djupt (no pun intended) spel. Det var allt.

Medlem

Välförtjänta framgångar för Frictional Games, fantastiskt mysigt och bitvis skrämmande spel.

Dessutom gör de HELT rätt med achievements, totalt 10 stycken och inga "babys first steps"-achievements när du hittar knappen för att röra dig och inget grindande för dem heller...bara noterat dem i förbifarten

Inaktiv

Roligt att höra att det är bra, väntar dock på Xbox One versionen. Ska bli spännande

Medlem
Skrivet av KatOne:

Kan varna samtliga i denna tråd att SOMA är ett FRUKTANSVÄRT roligt, läskigt och djupt (no pun intended) spel. Det var allt.

meh, kunde varit roligare. De skippade inventory som skadar ens lust att utforska. Sen hide-and-seek-skräck blir gammalt så snabbt... men det var ett bra spel ändå. Blev skrämd några gånger och fick uppleva en väldigt bra story i crazy miljöer.

Men jag ser inte spelet som någon ny skräck-klassiker precis... var hyped för mer.

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Välförtjänta framgångar för Frictional Games, fantastiskt mysigt och bitvis skrämmande spel.

Dessutom gör de HELT rätt med achievements, totalt 10 stycken och inga "babys first steps"-achievements när du hittar knappen för att röra dig och inget grindande för dem heller...bara noterat dem i förbifarten

Dock så är de alla jättetråkiga story-achievements som du inte behöver anstränga dig för - du låser upp dem ändå...

Medlem

Vilket just är poängen, achievements är skräp som inte bidrar till spelupplevelsen alls. Att knyta dem till storyn är ett sätt att säga "nytt kapitel!"

( http://kotaku.com/video-games-should-have-fewer-achievements-... )

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Vilket just är poängen, achievements är skräp som inte bidrar till spelupplevelsen alls. Att knyta dem till storyn är ett sätt att säga "nytt kapitel!"

( http://kotaku.com/video-games-should-have-fewer-achievements-... )

Håller absolut inte med. Det beror på vilket spel man spelar. Ett spel som SOMA kan lika gott vara utan achievements, men det är också för att spelet i sig är en linjär skräck-resa med stort fokus på storyn och inget extra-innehåll alls.

Ett spel som Resident Evil Remake gör sig jättebra för achievements, för det är menat att du ska spela om det flera gånger och få bättre tid, bättre rank, klara dig utan att save:a lika mycket, hitta alla saker, låsa upp alla sluten - achievements där kan fungera som en bra motivation till att spela bättre. Många spel använder achievements just så.

Sen finns där klart dåliga achievements i spel också - t.ex. kan man ställa sig frågande till Dead Spaces "Kill 20 enemies with weapon X" när man själv känner att man redan har hittat sitt favorit-vapen och det är INTE weapon X.

Medlem

Otroligt kul! Ser fram emot nästa rysare från Frictional.
Har dock en fråga till FZ (har själv inte spelar Soma ännu så kan ha fel), men bilden I er rubrik, kan vara en spoiler?

Medlem
Skrivet av Teddy:

Otroligt kul! Ser fram emot nästa rysare från Frictional.
Har dock en fråga till FZ (har själv inte spelar Soma ännu så kan ha fel), men bilden I er rubrik, kan vara en spoiler?

Äsch, hela spelet är så uppenbart. Man listar ut typ det direkt efter man blir brainscannad att man förmodligen inte är samma person längre. Det riktigt intressanta med spelet är ju snarare hur de tacklar hela grejen med medvetande, filosofin bakom det samt allting läskigt med det. Spelet är ju mycket mer än "OMG JAG ÄR EN ROBOT NU!"

1
Skriv svar