Se nya världar från No Man's Sky hos Stephen Colbert

Robot
Se nya världar från No Man's Sky hos Stephen Colbert
Medlem
Se nya världar från No Man's Sky hos Stephen Colbert

Varje gång jag ser galax/universum-kartan så känner jag bara ett "...Fuck".

Jag är däremot lite fundersam på hur utvecklarna ska göra det varierat om planeter ändå går efter förutbestämda parametrar - vad mer för innehåll finns det än bara exploration?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Kul att se Colbert ta in game developers. Undrar ifall den tidigare generationen som tittade på det här avsnittet vart imponerade.

Otroligt coolt!

Medlem

Det är alltid imponerande att se när dom zoomar in och ut i universumet. Det jag däremot är tveksam till är hur spelet ska bli "roligt".
Att undersöka några planeter och se några djur och lite sånt kan ju vara kul, men att göra det om och om igen känns som man kommer tröttna ganska fort.

Medlem
Skrivet av ohem:

Varje gång jag ser galax/universum-kartan så känner jag bara ett "...Fuck".

Jag är däremot lite fundersam på hur utvecklarna ska göra det varierat om planeter ändå går efter förutbestämda parametrar - vad mer för innehåll finns det än bara exploration?

Tänk exponentiellt.
Antal parametrar = x
Antal möjliga värden parameter = y
Antal möjliga världar ungefär = x ^ x ^ y = Typ oändligt
Typ oändligt x slumpfaktor = Ännu mer oändligt

Medlem

Jag kan nog tänka mig att det blir en häftig upplevelse med VR hur som helst. Visst, det blir säkert tråkigt efter man besökt en miljard olika världar(överdrift) men sålänge man får ett gäng timmar ur det så är det värt det. Ser fram emot det.

Medlem

Sååå... Vad går det ut på..? Utforska planeter, sen då?

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Det är alltid imponerande att se när dom zoomar in och ut i universumet. Det jag däremot är tveksam till är hur spelet ska bli "roligt".
Att undersöka några planeter och se några djur och lite sånt kan ju vara kul, men att göra det om och om igen känns som man kommer tröttna ganska fort.

Vad som är roligt är ju väldigt subjektivt, det är ingen brist på spelare som gillar rena sandboxspel. Det finns ju många fler element än att bara flyga omkring i No man's sky och du måste inte titta på djur om du inte vill.

Medlem

jag är nyfiken som satan på detta spel, men min fråga är då ifall man kommer kunna bygga till exempel byggnader m.m i detta eller kommer man bara kunna upptäcka saker i spelet och samla saker?

Missat vissa nyheter gällande vad mer man kan göra därav jag frågar

Medlem

Desstu mer jag lär mig om det här spelet desstu mer skeptisk blir jag.

Så med "universum" menar dem en enda galax? Som innehåller 10^18 planeter?! Wat? Aldrig fattat detta eller har jag missat något? Åker man mellan galaxer också eller är det bara en enda mega-ultra-super galax, med flerfaldigt mer stjärnor än vad hela vårat universum har?

Inget emot att skapa alternativa universum men i det här fallet känns det mer som att de skapat dessa onödigt larvigt höga siffror för att skryta, inte för att göra ett bra och genomtänkt spel.

Varför inte koncentrera sig på något mindre och göra det bra och någerlunda trovärdigt, istället för lova ett universum man tröttnat på innan man ens börjat spela.

Något man kan typ ish kan smälta in, som ett mindre stjärnkluster utanför en galax, med kanske 10000 stjärnor, varrav bara 1/3 har solida planeter man kan landa på, varav 1 av 100 av dem planeterna har liv och vegitation. Där planeterna och eventuella livet som finns verkligen särskiljer sig mot något annat man sett innan. Dvs allt känns mycker mer unikt, istället för "meh... sett det där 100 gånger nu".

Plus de verkar heller inte bry sig om att försöka få till någon "realistisk" skala för själva planterna, stjärnorna och avstånden mellan dem. Så allt som borde kännas episkt, så som universums storlek, stjärnor, planeter och liv, lyckas de snabbt få att kännas alldagligt och menigslöst.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Desstu mer jag lär mig om det här spelet desstu mer skeptisk blir jag.

Så med "universum" menar dem en enda galax? Som innehåller 10^18 planeter?! Wat? Aldrig fattat detta eller har jag missat något? Åker man mellan galaxer också eller är det bara en enda mega-ultra-super galax, med flerfaldigt mer stjärnor än vad hela vårat universum har?

Inget emot att skapa alternativa universum men i det här fallet känns det mer som att de skapat dessa onödigt larvigt höga siffror för att skryta, inte för att göra ett bra och genomtänkt spel.

Varför inte koncentrera sig på något mindre och göra det bra och någerlunda trovärdigt, istället för lova ett universum man tröttnat på innan man ens börjat spela.

Något man kan typ ish kan smälta in, som ett mindre stjärnkluster utanför en galax, med kanske 10000 stjärnor, varrav bara 1/3 har solida planeter man kan landa på, varav 1 av 100 av dem planeterna har liv och vegitation. Där planeterna och eventuella livet som finns verkligen särskiljer sig mot något annat man sett innan. Dvs allt känns mycker mer unikt, istället för "meh... sett det där 100 gånger nu".

Plus de verkar heller inte bry sig om att försöka få till någon "realistisk" skala för själva planterna, stjärnorna och avstånden mellan dem. Så allt som borde kännas episkt, så som universums storlek, stjärnor, planeter och liv, lyckas de snabbt få att kännas alldagligt och menigslöst.

Poängen med att göra det så stort är vad jag förstår att ge ett stort antal spelare unika upplevelser men utan att utesluta att stöta på någon annan. Det kan även helt enkelt vara en bieffekt av att man behövde stor variation på planeterna i och med att samma algoritmer används för allt.

I övrigt låter det som att du vill att det här ska vara Elite: Dangerous.
No man's sky är ju rymdspelens Minecraft så du har lite fel utgångspunkt när du dömer det om du inte anser att Minecraft borde vara mer realistiskt och begränsat till en mer verklighetstrogen värld utan oändligt många variationer.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sapiens:

Desstu mer jag lär mig om det här spelet desstu mer skeptisk blir jag.

Så med "universum" menar dem en enda galax? Som innehåller 10^18 planeter?! Wat? Aldrig fattat detta eller har jag missat något? Åker man mellan galaxer också eller är det bara en enda mega-ultra-super galax, med flerfaldigt mer stjärnor än vad hela vårat universum har?

Inget emot att skapa alternativa universum men i det här fallet känns det mer som att de skapat dessa onödigt larvigt höga siffror för att skryta, inte för att göra ett bra och genomtänkt spel.

Varför inte koncentrera sig på något mindre och göra det bra och någerlunda trovärdigt, istället för lova ett universum man tröttnat på innan man ens börjat spela.

Något man kan typ ish kan smälta in, som ett mindre stjärnkluster utanför en galax, med kanske 10000 stjärnor, varrav bara 1/3 har solida planeter man kan landa på, varav 1 av 100 av dem planeterna har liv och vegitation. Där planeterna och eventuella livet som finns verkligen särskiljer sig mot något annat man sett innan. Dvs allt känns mycker mer unikt, istället för "meh... sett det där 100 gånger nu".

Plus de verkar heller inte bry sig om att försöka få till någon "realistisk" skala för själva planterna, stjärnorna och avstånden mellan dem. Så allt som borde kännas episkt, så som universums storlek, stjärnor, planeter och liv, lyckas de snabbt få att kännas alldagligt och menigslöst.

Poängen med att göra det så stort är vad jag förstår att ge ett stort antal spelare unika upplevelser men utan att utesluta att stöta på någon annan. Det kan även helt enkelt vara en bieffekt av att man behövde stor variation på planeterna i och med att samma algoritmer används för allt.

I övrigt låter det som att du vill att det här ska vara Elite: Dangerous.
No man's sky är ju rymdspelens Minecraft så du har lite fel utgångspunkt när du dömer det om du inte anser att Minecraft borde vara mer realistiskt och begränsat till en mer verklighetstrogen värld utan oändligt många variationer.

Nej alltså hela min poäng var ju att det just inte kommer bli unikt för att det ser ut som att de försöker kompensera bristen på kvalitet med kvantitet. Som att hälla en flaska koncentrerad saft i en sjö och kalla det ett saftkalas.

Och jämnförelsen mellan Minecraft och No Man's Sky funkar inte heller inte riktig av flera anledningart. En stor del med poängen med Minecraft var ju att man var med och skapar sin egna värld. Visst utforskning och randomgenreringen. var en del utav spelet men inte alls lika central som i No Mans Sky.

I Minecraft kan man kan hålla sig på ett och samma ställe i väldigt lång period utan att det påverkar spelet negativt, snarare tvärtom skulle nog många påstå.

I No Mans Sky får jag intrycket om att det är mycket mer fokus på att utforska nya platser. Men om universumet man utforskar är... ah fak it...

Medlem
Skrivet av ohem:

Varje gång jag ser galax/universum-kartan så känner jag bara ett "...Fuck".

Jag är däremot lite fundersam på hur utvecklarna ska göra det varierat om planeter ändå går efter förutbestämda parametrar - vad mer för innehåll finns det än bara exploration?

Försöker hålla hypen under kontroll efter Spores universum


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av Oddjob:

Det är alltid imponerande att se när dom zoomar in och ut i universumet. Det jag däremot är tveksam till är hur spelet ska bli "roligt".
Att undersöka några planeter och se några djur och lite sånt kan ju vara kul, men att göra det om och om igen känns som man kommer tröttna ganska fort.

Jag personligen kommer tycka det är roligt att bara åka runt och utforska. Åka från planet till planet och upptäcka nya arter, växter, miljöer osv. Det enda jag är lite orolig över är i fall upptäckterna kommer kännas enformiga efter ett tag eller om det kommer kännas nytt och fräscht för varje planet man besöker.

Man får väl helt enkelt vänta och se. Jag kommer hur som helst att införskaffa det när det släpps.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sapiens:

Nej alltså hela min poäng var ju att det just inte kommer bli unikt för att det ser ut som att de försöker kompensera bristen på kvalitet med kvantitet. Som att hälla en flaska koncentrerad saft i en sjö och kalla det ett saftkalas.

Och jämnförelsen mellan Minecraft och No Man's Sky funkar inte heller inte riktig av flera anledningart. En stor del med poängen med Minecraft var ju att man var med och skapar sin egna värld. Visst utforskning och randomgenreringen. var en del utav spelet men inte alls lika central som i No Mans Sky.

I Minecraft kan man kan hålla sig på ett och samma ställe i väldigt lång period utan att det påverkar spelet negativt, snarare tvärtom skulle nog många påstå.

I No Mans Sky får jag intrycket om att det är mycket mer fokus på att utforska nya platser. Men om universumet man utforskar är... ah fak it...

Det hela blir en väldigt hypotetisk och ärligt talat ganska menlös diskussion eftersom ingen av oss har en suck om hur varierade miljöerna och dess innehåll faktiskt kommer vara. Är nog smidigast att vänta tills folk har fått lira själva innan man bildar sig en uppfattning.

Medlem
Skrivet av sith:
Skrivet av ohem:

Varje gång jag ser galax/universum-kartan så känner jag bara ett "...Fuck".

Jag är däremot lite fundersam på hur utvecklarna ska göra det varierat om planeter ändå går efter förutbestämda parametrar - vad mer för innehåll finns det än bara exploration?

Tänk exponentiellt.
Antal parametrar = x
Antal möjliga värden parameter = y
Antal möjliga världar ungefär = x ^ x ^ y = Typ oändligt
Typ oändligt x slumpfaktor = Ännu mer oändligt

Du misstolkar mig, jag menar vad mer utöver exploration kommer det vara? Kommer det finnas djup ground och space-battles? Story? Vad är robot-AIns roll i det hela?

Med begränsade parametrar och logaritmer så kommer varje planet på ett eller annat sätt ha små variationer - men inte tillräckliga för att hålla spelaren uppehållen länge. Jag misstänker att till slut kännas att en planet är bara en dålig imitation på nästa.

Skrivet av Stelefan:

Sååå... Vad går det ut på..? Utforska planeter, sen då?

Precis samma känsla jag får.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Sååå... Vad går det ut på..? Utforska planeter, sen då?

Det övergripande målet ska vara att ta sig till mitten av universum, men det är resan dit som är spelet. Utöver det vill han inte säga så mycket om ska kan göra, han vill lämna det till spelarna själva att avgöra. Lite flummigt, men det är så han förklarar det själv.

Och visst, jag kan förstå tanken med att inte vilja tala om för spelarna vad man _ska_ göra, men däremot hade det varit väldigt kul att få veta vad man _kan_ göra... vilka möjligheter har man?


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

bygga skit hoppas jag


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Quid:
Skrivet av Stelefan:

Sååå... Vad går det ut på..? Utforska planeter, sen då?

hade det varit väldigt kul att få veta vad man _kan_ göra... vilka möjligheter har man?

Exakt.. Vi vet att vi kan flyga och samla resurser av något slag?
Men Vad kan vi göra med resurserna?
Ge oss info utvecklarna!

Medlem
Skrivet av Stelefan:
Skrivet av Quid:
Skrivet av Stelefan:

Sååå... Vad går det ut på..? Utforska planeter, sen då?

hade det varit väldigt kul att få veta vad man _kan_ göra... vilka möjligheter har man?

Exakt.. Vi vet att vi kan flyga och samla resurser av något slag?
Men Vad kan vi göra med resurserna?
Ge oss info utvecklarna!

Köpa bättre skepp och vapen för att nå det slutgiltiga målet i mitten av galaxen.

Medlem

Tycker Colbert skötte det där riktigt bra. Han verkade genuint intresserad.

Spelet ser verkligen magiskt mäktigt ut. Frågan är bara om det faktiskt är kul att spela.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

För er som vill veta mer, rekommenderar jag denna guide från Reddit,
som innehåller en lättläst sammanställning av information om spelet.

Medlem

Men multiplayer är nu alltså confirmed? Han sa att man kunde stöta på andra personer men att det var högst osannolikt att stöta på någon? Eftersom att det är så stort.

Medlem

I slutändan måste alla objekt ändå skapas, som djur, växter t.ex. Att skapa en egen evolution på varje planet i ett spel som har många många solsystem kan bara lyckas genom att skapa en kod som generar slumpmässiga resultat, vilket leder till att många saker förmodligen är likadana, för hur kan annars animationer och objekt hänga med och skapas av en dator och sedan få det att inte se helt galet ut? Osannolikt. Detta spelet och hypen påminner mig om Destiny.

Och om det är osannolikt att man träffar på en annan spelare, vad är vitsen med multiplayer? Är annars intresserad av spelet.

Medlem
Skrivet av nils45:

Och om det är osannolikt att man träffar på en annan spelare, vad är vitsen med multiplayer?

Dom ser det inte som ett multiplayer-spel, men jag antar att ju närmare universums center man kommer ju större är chansen att träffa någon annan.


signatur

40-årig tjock och matälskande ninja från västkusten.

Medlem

Skulle kunna tänka mig att multiplayern blir lite episkt som i Journey.

Medlem

Galaxen är cool. Men gameplay is king!

Medlem

Kan vi snälla få en genomgång av game play? Att åka runt och titta på saker blir tråkigt rätt fort. Han pratade om att samla material till bränsle osv.. Okej hur fungerar det? Kommer man kunna bli strandsatt? Kan man köpa nya skepp för pengar han pratade om?

Vill ha mer info.


signatur

P.L.U.R

Medlem
Skrivet av SorbP:

Kan vi snälla få en genomgång av game play? Att åka runt och titta på saker blir tråkigt rätt fort. Han pratade om att samla material till bränsle osv.. Okej hur fungerar det? Kommer man kunna bli strandsatt? Kan man köpa nya skepp för pengar han pratade om?

Vill ha mer info.

Läs denna sammanställningen som jag tipsade om innan, så får du en bra bild av vad du kan förvänta dig

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/wiki/archive

Medlem
Skrivet av Spit:
Skrivet av SorbP:

Kan vi snälla få en genomgång av game play? Att åka runt och titta på saker blir tråkigt rätt fort. Han pratade om att samla material till bränsle osv.. Okej hur fungerar det? Kommer man kunna bli strandsatt? Kan man köpa nya skepp för pengar han pratade om?

Vill ha mer info.

Läs denna sammanställningen som jag tipsade om innan, så får du en bra bild av vad du kan förvänta dig

https://www.reddit.com/r/NoMansSkyTheGame/wiki/archive

Tusen tack! Skall kolla in!


signatur

P.L.U.R

12
Skriv svar