Ubisoft väntar med att plocka ner World in Conflict-servrarna

Robot
Ubisoft väntar med att plocka ner World in Conflict-servrarna
Geeks Gaming
Ubisoft väntar med att plocka ner World in Conflict-servrarna

Låter ju bra. Hoppas på dom fixar de

Medlem

Spelar inte WiC MP men goda nyheter för de som gör det! Mycket bra spel, köp det om ni inte redan har det!

Medlem

Typ.. Låta folk hosta sina egna servrar kanske.. Som var standard för inte all för många år sedan..

Medlem

Det här spelet får mig alltid att tänka på den här låten.

Massive var ändå rätt lovande RTS utvecklare, kändes som att det var där deras riktiga passion låg. Hoppas lite naivt på att de kan återgå sen och utveckla nästa generations strategi spel. Någon gång måste väl folk ändå till slut tröttna på alla dessa generic greyshooters och moba spel.

Medlem

Gör en uppföljare!

Geeks Gaming
Skrivet av Stelefan:

Typ.. Låta folk hosta sina egna servrar kanske.. Som var standard för inte all för många år sedan..

De är ju just de att man kan hosta egna servrar... men dom vill stänga ner masterservern för spelet.

Medlem

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Det var inte den bästa jämförelsen efter som dom äldre bilarna brukar oftast vara billiga jämförelsen med en ny.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Skulle mer vara som att du köper en volvo från 75 och bara kan köra den hemma på gräsmattan för du får varken skatta eller besikta den.

Medlem

Ett av världens bästa RTS-spel. En liten pärla som många missat, tyvärr.

Skulle sälja min högra tumme för en uppföljare.

Medlem

Är det någon som använder Streamingverktyget som utvecklades? För att visa coola vinklar under matcher å så?

Medlem

Dom testade ju tydligen nån form av förstapersonläge till spelet innan det var färdigt. Verkligen synd att dom inte vågade ta ut svängarna i designen mer än vad dom gjorde.

Medlem
Skrivet av Nunk:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Skulle mer vara som att du köper en volvo från 75 och bara kan köra den hemma på gräsmattan för du får varken skatta eller besikta den.

Ibland får man vara realistisk även som konsument.
Blir det ingen patch som låser upp online-läget för användning utan masterservers så det ett val av utvecklare / förläggare man får acceptera på en så pass gammal titel. Blir jag glad om ms servrarna för cod1 och 1942, wic etc. fungerar , ja absolut! Är det en rättighet år 2015, nej såvida det inte var något som utlovades. Är det rimligt att de ska fungera för all framtiden ? Nej inte om man ska vara realistiskt och det kräver ingrepp i koden som kostar massa pengar. I så fall bör spelen vara byggda med det i åtanke vid release, och att det utlovas då i avtal med kund. (vilket inte lär hända då vi pratar mjukvara)

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Din speljämförelse haltar i det att jag fortfarande kan köra Wolfenstein 3D om jag så skulle vilja. Det nya som företagen har hittat på är att de kopplar spelets funktionalitet till sina egna tjänster, vilket gör att du som konsument egentligen inte äger din egendom i egentlig mening då de besitter din nyttjanderätt. Detta medför att du som konsument är helt utlämnad till företagets goda vilja och förmåga att hålla sig vid liv.

Att det exempelvis var åtta år sedan jag köpte Enemy Territory: Quake Wars tycker jag är helt ointressant, jag plockar fortfarande fram spelet och kör några rundor ibland. Att använda tid som argument mot konsumenträtten tycker jag bryter mot god sed, moral, etik och grundläggande logik.
Det enda de uppnår som producent och utvecklare är illvilja från de konsumenter som de rimligen skulle vilja ha på sin sida, helst om man är ett litet företag. Spelindustrin skjuter bara sig själv i foten när de beter sig på det här sättet då de gör att de framstår som oseriösa.

Att fixa serverproblem gör i mitt tycke inte de inblandade (både utgivare och utvecklare) till goda människor, de fixar trots allt bara en situation som aldrig skulle ha funnits redan vid spelsläppet. Däremot så håller de kvar vid sin trovärdighet, om än kantstött, tills nästa gång.

Beträffande bilen:

Skrivet av Nunk:

Skulle mer vara som att du köper en volvo från 75 och bara kan köra den hemma på gräsmattan för du får varken skatta eller besikta den.

Vad han sa.

TL;DR
Att släppa spelen ihop med serverfiler för linux skulle lösa många problem, samt göra att man som konsument skulle tro mer på en produkt och därmed kanske köpa den. Proprietära lösningar är ett otyg.


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

Medlem
Skrivet av psychoticus:

Dom testade ju tydligen nån form av förstapersonläge till spelet innan det var färdigt. Verkligen synd att dom inte vågade ta ut svängarna i designen mer än vad dom gjorde.

Förstapersonsläget fungerade inte, För att det skulle fungera var de tvugna att sega ned hela spelet till så att spelarna rörde sig realistiskt. Om du spelar spelet så kommer du förstå, för infanteriet rör sig kanske i 10-20km/h i spelet, en vanlig människa springer i 8.

Disclaimer: Arbetade som QA på WIC.

Inaktiv
Skrivet av xScaryKidx:

Gör en uppföljare!

^ ja tack!

Medlem
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Din speljämförelse haltar i det att jag fortfarande kan köra Wolfenstein 3D om jag så skulle vilja. Det nya som företagen har hittat på är att de kopplar spelets funktionalitet till sina egna tjänster, vilket gör att du som konsument egentligen inte äger din egendom i egentlig mening då de besitter din nyttjanderätt. Detta medför att du som konsument är helt utlämnad till företagets goda vilja och förmåga att hålla sig vid liv.

Att det exempelvis var åtta år sedan jag köpte Enemy Territory: Quake Wars tycker jag är helt ointressant, jag plockar fortfarande fram spelet och kör några rundor ibland. Att använda tid som argument mot konsumenträtten tycker jag bryter mot god sed, moral, etik och grundläggande logik.
Det enda de uppnår som producent och utvecklare är illvilja från de konsumenter som de rimligen skulle vilja ha på sin sida, helst om man är ett litet företag. Spelindustrin skjuter bara sig själv i foten när de beter sig på det här sättet då de gör att de framstår som oseriösa.

Att fixa serverproblem gör i mitt tycke inte de inblandade (både utgivare och utvecklare) till goda människor, de fixar trots allt bara en situation som aldrig skulle ha funnits redan vid spelsläppet. Däremot så håller de kvar vid sin trovärdighet, om än kantstött, tills nästa gång.

Beträffande bilen:

Skrivet av Nunk:

Skulle mer vara som att du köper en volvo från 75 och bara kan köra den hemma på gräsmattan för du får varken skatta eller besikta den.

Vad han sa.

TL;DR
Att släppa spelen ihop med serverfiler för linux skulle lösa många problem, samt göra att man som konsument skulle tro mer på en produkt och därmed kanske köpa den. Proprietära lösningar är ett otyg.

Kanske det men jag köper fortfarande inte ditt resonemang riktigt. Du har inte överseende med hur det är utifrån ett utvecklarperspektiv eller ett företagsperspektiv. Det luktar lite av den gamla myntan att "Konsumenten alltid har rätt" vilket verkligen inte är fallet.

Förövrigt så äger du inte innehållet på en cd-skiva utan du äger möjligheten att nyttja det. Du har alltså inte rätt att göra vad du vill med mjukvaran så som att sälja den vidare för egen vinning, eller modda den utan utvecklarnas tillåtelse.

Wolfenstein 3d lever endast på så många plattformar för att det blev open-source, inte för att ID släppte spelet i hundratals olika versioner för att göra konsumenter av alla slag nöjda. Då är då och nu är nu, utvecklingen går framåt. Wolfenstein 3d är ett tekniskt genombrott för sin tid men ett löjligt enkelt spel mot dagens spel med alla möjliga integrationer och online-tjänster.

Integrationer mot diverse system, interna och externa blir ju allt vanligare och är vardagsmat i dagens spelindustri.
Hur exempelvis ska man kunna motivera att WoW ska kunna fungera för den enskilda spelaren om alla spelare försvinner, eller företaget går under ? Att en arkitekt ska ta det i åtanke för ett sådant projekt är ju bara trams. (Ja WiC är inte Wow, men bara för att förtydliga min poäng)

Jag önskar också att allt fungerade för alltid, men tycker inte det är ett rimligt krav och det är inte heller någon rättighet.

Medlem
Skrivet av MaXMC:
Skrivet av psychoticus:

Dom testade ju tydligen nån form av förstapersonläge till spelet innan det var färdigt. Verkligen synd att dom inte vågade ta ut svängarna i designen mer än vad dom gjorde.

Förstapersonsläget fungerade inte, För att det skulle fungera var de tvugna att sega ned hela spelet till så att spelarna rörde sig realistiskt. Om du spelar spelet så kommer du förstå, för infanteriet rör sig kanske i 10-20km/h i spelet, en vanlig människa springer i 8.

Disclaimer: Arbetade som QA på WIC.

Förstår precis vad du menar. Det hade ju blivit ett strategiskt Quake av det hela i så fall hehe. (Fast inte riktigt, vill minnas att nån räknade ut den skalenliga hastigheten i första Quake till ca: 100kmh ) Kunde iofs vart kul ändå, men då blir det ju ett helt annat spel.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Svartsmurfen:

Bra att de försöker fixa detta, för egen del så finner jag det svårt att ta utvecklare/-givare på allvar när de låser användarna vid sig själva. Sedan när de mer eller mindre behagar så kan man inte längre nyttja en produkt man har betalat för. Klart osjyst, tycker jag.

Jo visst , men om jag köper en volvo från 70-talet år 2015 får jag skylla mig själv lite. Service m.m ingår helt enkelt inte, är den körbar? , ja, men på belånad tid.

Det är mjukvara vi talar om och om företagare osv ska anpassa sig måste även kunder och konsumenter ha en "realistisk" förväntan på hur det fungerar, och anpassa sig.

Vem har lovat att Wolf3D skulle funka för all framtid för att man köpte det på den första plattformen det kom ut på?

Din speljämförelse haltar i det att jag fortfarande kan köra Wolfenstein 3D om jag så skulle vilja. Det nya som företagen har hittat på är att de kopplar spelets funktionalitet till sina egna tjänster, vilket gör att du som konsument egentligen inte äger din egendom i egentlig mening då de besitter din nyttjanderätt. Detta medför att du som konsument är helt utlämnad till företagets goda vilja och förmåga att hålla sig vid liv.

Att det exempelvis var åtta år sedan jag köpte Enemy Territory: Quake Wars tycker jag är helt ointressant, jag plockar fortfarande fram spelet och kör några rundor ibland. Att använda tid som argument mot konsumenträtten tycker jag bryter mot god sed, moral, etik och grundläggande logik.
Det enda de uppnår som producent och utvecklare är illvilja från de konsumenter som de rimligen skulle vilja ha på sin sida, helst om man är ett litet företag. Spelindustrin skjuter bara sig själv i foten när de beter sig på det här sättet då de gör att de framstår som oseriösa.

Att fixa serverproblem gör i mitt tycke inte de inblandade (både utgivare och utvecklare) till goda människor, de fixar trots allt bara en situation som aldrig skulle ha funnits redan vid spelsläppet. Däremot så håller de kvar vid sin trovärdighet, om än kantstött, tills nästa gång.

Beträffande bilen:

Skrivet av Nunk:

Skulle mer vara som att du köper en volvo från 75 och bara kan köra den hemma på gräsmattan för du får varken skatta eller besikta den.

Vad han sa.

TL;DR
Att släppa spelen ihop med serverfiler för linux skulle lösa många problem, samt göra att man som konsument skulle tro mer på en produkt och därmed kanske köpa den. Proprietära lösningar är ett otyg.

Kanske det men jag köper fortfarande inte ditt resonemang riktigt. Du har inte överseende med hur det är utifrån ett utvecklarperspektiv eller ett företagsperspektiv. Det luktar lite av den gamla myntan att "Konsumenten alltid har rätt" vilket verkligen inte är fallet.

Förövrigt så äger du inte innehållet på en cd-skiva utan du äger möjligheten att nyttja det. Du har alltså inte rätt att göra vad du vill med mjukvaran så som att sälja den vidare för egen vinning, eller modda den utan utvecklarnas tillåtelse.

Wolfenstein 3d lever endast på så många plattformar för att det blev open-source, inte för att ID släppte spelet i hundratals olika versioner för att göra konsumenter av alla slag nöjda. Då är då och nu är nu, utvecklingen går framåt. Wolfenstein 3d är ett tekniskt genombrott för sin tid men ett löjligt enkelt spel mot dagens spel med alla möjliga integrationer och online-tjänster.

Integrationer mot diverse system, interna och externa blir ju allt vanligare och är vardagsmat i dagens spelindustri.
Hur exempelvis ska man kunna motivera att WoW ska kunna fungera för den enskilda spelaren om alla spelare försvinner, eller företaget går under ? Att en arkitekt ska ta det i åtanke för ett sådant projekt är ju bara trams. (Ja WiC är inte Wow, men bara för att förtydliga min poäng)

Jag önskar också att allt fungerade för alltid, men tycker inte det är ett rimligt krav och det är inte heller någon rättighet.

Jag tror att vi missförstår varandra här. Jag har aldrig menat att ett spel ska fungera för evigt i avseendet valfri plattform. Vad jag menar är att om du köpte ett spel till playstation 1, FF 7 till exempel, så är det fullt rimligt att förvänta sig att du ska kunna spela det än idag. Jag menar inte att det kan förväntas att du ska kunna spela det på din nya PC eller en playstation 4 idag, det håller jag med om är orimligt.

Jag kanske inte riktigt förstår vad du menar med att ha "överseende med hur det är utifrån ett utvecklarperspektiv eller ett företagsperspektiv". Jag håller med om att konsumenten inte alltid har rätt, men de har alltid rättigheter. Oavsett vilket så är de i alla fall konsumenten som betalar företagens löner, så det är bara korkat att behandla dem osjyst, inte bara från perspektivet det enskilda företaget utan även för branschen som helhet, som jag skrev i tidigare inlägg. Sedan håller jag inte med om att företag skulle ges särbehandling bara för att de utvecklar mjukvara istället för exempelvis knivar och gafflar, men jag kanske missuppfattade vad du menade.

Det är en bra poäng du tar upp med WoW, det är för övrigt en av anledningarna till att jag inte spelar sådana spel. Men som du säger så är WoW inte WiC, även om jag förstår vad du menar.
Jag tror att här är ett ganska bra läge att förtydliga vad jag menar, nämligen att vissa spel från vissa utvecklare och/eller distributörer har funktioner som i onödan gör produkten obrukbar efter en viss tid. Du skrev själv att man inte kan gardera sig för att företag går under, och det är just därför jag anser att man ska kunna kräva att en produkt inte ska vara bunden till ett företag på det sättet. Som utvecklare så borde man ju dessutom ha ett egenintresse i detta, tänk dig själv att se folk spela någonting du var med att skapa för tio år sedan. Måste vara en rätt skön känsla. Jag förstår såklart att detta inte är möjligt i alla fall, till exempel med WoW som du skrev ovan.

Detta anser jag är ett fullständigt rimligt krav i en majoritet av fallen, och dessutom en rättighet.
Ingen annan bransch kommer undan med att sälja en produkt utan att tydligt redogöra för konsumenten att hela eller delar av produkten plötsligt kan sluta fungera. Varför skulle spelindustrin vara annorlunda för?

Hoppas jag var lite tydligare nu, rätt sent så...


signatur

"Jävla skitprat" - Per Albin Hansson

1
Skriv svar