Bli organdonator

Medlem
Bli organdonator

Senaste veckans nyheter om hur få som är registrerade som organdonatorer har fått mig att försöka få folk omkring mig att registrera sig.

Av ca 90 000 dödsfall förra året var endast ca 160 registrerade donatorer.
Mellan 30-50 människor dör varje år i väntan på nya organ.

Det är så enkelt som att skriva under ett papper (numer funkar e-legitimation också) och sen är det klart, vid din eventuella död så kan dina organ då rädda livet på andra och dina anhöriga behöver inte stå i sorg och fatta detta beslut, som oavsett vad de väljer kommer att gnaga dem resten av livet hurvida de "gjorde rätt".

Det finns enligt mig ingen ursäkt för att inte donera sina organ efter sin död, oavsett vad du tror på eller ej så är din kropp inte längre användbar för dig och det är väl bättre att friska organ får rädda livet på levande människor istället för att gödsla kyrkogårdar?

Och för de som tycker det är jobbigt att tänka på döden, det kan jag förstå men registrera er och släpp det sedan. Tänk på de som vet att de snart kommer dö om de inte får ett nytt organ, samtidigt som mängder med friska organ grävs ned dagligen.

Så snälla registrera er, det tar ingen tid och kostar inga pengar och ni kan ordagrant rädda livet på någon.

http://www.socialstyrelsen.se/donationsregistret/anmalan


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Jag som har tänkt göra det här så länge, men av någon anledning aldrig gjort det... Känns lite konstigt att skriva på något som bara gäller vid det tillfälle att jag dör. Ganska väldigt konstigt faktiskt.

Men självklart ska man göra det.

Edit: När vi ändå är inne på sånt här; Lämna blod. Jag hade inte setat här och skrivit detta om det inte vore för blod-donatorer. Jag har lämnat sen jag fick göra det lagligt sett, och lika så har hela min familj. Jag hoppas att du också göra det. (Du får också Sveriges utan tvekan godast macka när du gör det!)


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Inaktiv

Bra grejer! Skrev upp mig direkt.

Medlem
Skrivet av Stag:

Jag som har tänkt göra det här så länge, men av någon anledning aldrig gjort det... Känns lite konstigt att skriva på något som bara gäller vid det tillfälle att jag dör. Ganska väldigt konstigt faktiskt.

Men självklart ska man göra det.

Edit: När vi ändå är inne på sånt här; Lämna blod. Jag hade inte setat här och skrivit detta om det inte vore för blod-donatorer. Jag har lämnat sen jag fick göra det lagligt sett, och lika så har hela min familj. Jag hoppas att du också göra det. (Du får också Sveriges utan tvekan godast macka när du gör det!)

Tänk på hur viktigt det är för de som behöver donationer och tänk på att för din egen del så kommer det inte att påverka ditt liv alls då du endas förlorar nått när det inte längre är användbart för dig!
Väldigt enkelt, 3 minuters engagemang, och för vissa ovärdeligt.

Jag erkänner att jag inte lämnat blod själv, ytterligare något alla borde göra men få faktiskt gör. Jag känner mig dålig när jag tänker på det och ska kolla vart och hur jag enklast gör så: tack för påminnelsen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Bra grejer! Skrev upp mig direkt.

Gött!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:
Skrivet av Stag:

Jag som har tänkt göra det här så länge, men av någon anledning aldrig gjort det... Känns lite konstigt att skriva på något som bara gäller vid det tillfälle att jag dör. Ganska väldigt konstigt faktiskt.

Men självklart ska man göra det.

Edit: När vi ändå är inne på sånt här; Lämna blod. Jag hade inte setat här och skrivit detta om det inte vore för blod-donatorer. Jag har lämnat sen jag fick göra det lagligt sett, och lika så har hela min familj. Jag hoppas att du också göra det. (Du får också Sveriges utan tvekan godast macka när du gör det!)

Tänk på hur viktigt det är för de som behöver donationer och tänk på att för din egen del så kommer det inte att påverka ditt liv alls då du endas förlorar nått när det inte längre är användbart för dig!
Väldigt enkelt, 3 minuters engagemang, och för vissa ovärdeligt.

Självklart! Jag menade inte att jag försökte motivera att inte göra det, utan snarare att det är en rätt udda känsla. Men jag gjorde det direkt och uppmanar alla andra att göra detsamma!


signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

1
Skriv svar