Varför överger FZ sina ideal?

Inaktiv
Varför överger FZ sina ideal?

För drygt 1 år sedan blev jag medlem på FZ. Har tidigare surfat nyheter på FZ men det var först förra hösten som jag blev medlem. Tyckte sidan var skön och nischen mot PC var helt perfekt, äntligen en sida som nästan helt var dedikerad åt PC-spel.

Nu ser jag hur multispel efter multispel recenseras på Xbox 360. BioShock, Medal of Honor: Airborne o.s.v. Och en kort fråga: Varför?

Om man själv bestämt att man ska ha och recensera PC som primärplattform, varför bryts detta gång på gång? Jag har inget emot att ni rapporterar konsolnyheter eller att ni recenserar spel som enbart kommer till konsol, men jag har något emot när Xbox 360 väljs framför PC. Jag vill inte veta hur grafiken och AIn är på Xbox 360, jag vill veta hur den är på PC!

Detta är sorgligt. Ska FZ som sista vettiga PC-sajt nu också sväljas av konsolernas licensknullade värld? =(
Förlåt mina starka åsikter, men jag tycker verkligen om det FZ var för 1-2 år sedan och nu tycker jag inte om hur det hela utvecklar sig.


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Antikvitet

Du kommer med en insiktsfull kommentar, som förstås förtjänar såväl ett snabbt som ett väl genomtänkt svar. Jag ska göra mitt bästa, men hoppas att du ursäktar mig om jag låter sömnig.

Det du beskriver är något vi har sett tillta på senare tid. De spel vi recenserar är de vi får tillskickade oss från distributörer och utgivare. Oftast får vi spelen före release i samband med att de även ges till speltidningarna. Jag tror att utgivarna är försiktiga med att skicka ut pc-versioner i förtid av den enkla anledning att de är livrädda för att spelet ska läcka ut piratkopierat. Att piratkopiera ett spel till en konsol är långt ifrån lika enkelt, dessutom skickas många recensionsexemplar ut i versioner som enbart kan köras på debugkonsoler, varpå utgivarna får ett ytterligare skydd.

Sverige är det land i världen där pc-spelandet är störst i förhållande till konsolspelandet. De flesta utgivare har nordiska representanter, men de är dessvärre ofta väldigt toppstyrda av sina europeiska och amerikanska kollegor. De svenska branschvillkoren är inte alltid en tillräckligt god anledning för att pc ska få den uppmärksamhet plattformen förtjänar.

Varför väntar vi inte bara med recensionen då? Det är förstås en svår avvägning, men i grund och botten handlar det om att ni, våra kära läsare, förväntar er en snabb recension innan spelet har släppts i butik.

Jag håller med om att vi borde prövat Bioshock på pc också, men ibland är skillnaden mellan spel försumbar. Och något beslut om att pc är vår "primärplattform" har vi aldrig tagit, sedan ett par år är FZ en multiplattformssida och vi jobbar hårt för att hålla lika mängder pc, 360, ps3 och wii.

Samtidigt är det du skriver självklart en tankeställare som vi måste ta oss tid att fundera igenom, inte minst med hur vi ska hantera recensioner av multiplattformsspel i framtiden.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv

Jag hade gärna uppskattat om ni dessutom kollat upp hur spelet gör sig på olika grafikkort och upplösningar. Har tjatat på PCG om det men de muttrar något om att det är för dyrt, men PC Gaming World hade ju en utmärkt utvärdering av spelets prestanda på tre olika datorer efter varje recension? Varför skulle inte FZ kunna profilera sig där?


signatur

BioShock är den mest överlägsna komponeringen som släppts under denna halvan av decenniet.

Redaktör

Våra resurser räcker i nuläget inte till. Hårdvara kostar pengar och utförliga tester kostar resurser. För att det ska bli bra krävs att alla testar med samma utrustning; det är inte möjligt i dag i och med att alla själva köper sina prylar.

Men ibland testar vi på flera system, en möjlighet som ökat nu när redaktionen har denna godbit att tillgå. Huvudinriktningen är dock fortfarande hur spelen är, inte hur de fungerar på olika hårdvara.


signatur
Inaktiv

SkarZnik... PC Gamer har även köpt upp FZ.. så vi läre nog inte få se så mycket hårdvara.

Som tur är så samarbetar FZ ganska mycket med Sweclockers.. så gå dit om du vill ha hårdvare recensioner.

FZ känns halv klockrent, precis som Sweclockers.
Dock tycker jag att FZ borde likna PCGamer ännu mer då det är min absoluta favorit blaska någonsin.


signatur

"Nothing is more intolerable than to have to admit to yourself your own errors"

Inaktiv
Skrivet av DarthZ:

PC Gamer har även köpt upp FZ..

Nej, men Hjemmet Mortensen AB äger både PC Gamer och FZ (samt en massa andra tidningar).

Redaktör
Skrivet av DarthZ:

SkarZnik... PC Gamer har även köpt upp FZ.. så vi läre nog inte få se så mycket hårdvara.

Som tur är så samarbetar FZ ganska mycket med Sweclockers..

Det där stämmer inte alls. FZ ägs sedan förra sommaren av förläggaren Hjemmet Mortensen. De driver en rad tidningar, bland annat PC Gamer och Super Play, vilket gör det naturligt att vi ibland samarbetar med dem (rycker PCG-Tompa i skägget och annat skoj). Det har hänt att vi jobbat med Sweclockers, men "ganska mycket" är nog att ta i.

FZ:s tidigare historia står det kort om här och grunden beskrivs här.


signatur
1
Skriv svar