Blir det skillnad på grafiken om man använder vga från moderkortet eller grafikkortet

Medlem
Blir det skillnad på grafiken om man använder vga från moderkortet eller grafikkortet

Hej. Som alla vet sitter det ett vga uttag på moderkortet och ett på grafikkortet. Nu undrar jag om det blir någon skillnad på grafiken om man kopplar in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet eller blir det samma grafik på båda?

Medlem

VGA på moderkortet använder en helt annan GPU som sitter integrerad i processorn.

Nu skriver du inte alls vad du har för hårdvara men grafikkortet är snabbare, om du inte har något riktigt gammal sunkigt grafikkort.

Med andra ord: Använd grafikkortet, inte den integrerade grafiken.

Medlem
Skrivet av Bennii:

VGA på moderkortet använder en helt annan GPU som sitter integrerad i processorn.

Nu skriver du inte alls vad du har för hårdvara men grafikkortet är snabbare, om du inte har något riktigt gammal sunkigt grafikkort.

Med andra ord: Använd grafikkortet, inte den integrerade grafiken.

Tack.

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Hej. Som alla vet sitter det ett vga uttag på moderkortet och ett på grafikkortet. Nu undrar jag om det blir någon skillnad på grafiken om man kopplar in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet eller blir det samma grafik på båda?

Skall du streama film eller bara smurfa så kan du använda det integrerade grafikkortet för att spara energi.
Naturligtvis så kommer sannolikt ditt dedikerade grafikkort vara långt mycket bättre för spel.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Det är väl bara en fråga och självklart kopplar du med DVI, DP eller HDMI och inte VGA?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

"Är där skillnad på saltvatten och kranvatten?"


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Zippiex:

Hej. Som alla vet sitter det ett vga uttag på moderkortet och ett på grafikkortet. Nu undrar jag om det blir någon skillnad på grafiken om man kopplar in skärmen i moderkortet istället för grafikkortet eller blir det samma grafik på båda?

Skall du streama film eller bara smurfa så kan du använda det integrerade grafikkortet för att spara energi.
Naturligtvis så kommer sannolikt ditt dedikerade grafikkort vara långt mycket bättre för spel.

Fast grafikkortet är strömsnålt nog när man bara kör video. Dessutom kan även video lagga, i värsta fall redan vid 720p med hög bitrate, om du kör ditt integrerade chip istället för ditt regelrätta grafikkort. Jag skulle rekommendera att du bara kör ditt integrerade chip för att troubleshoota eller ta dig förbi ev. kompabilitetsproblem med (ur)gamla spel.

Medlem

Problemet är att jag kommer använda en VGA skärm nu de 3 första månaderna sen bytar jag till en annan eftersom då har jag mer cash.

Medlem

Du borde byta från vga till dvi så snart du kan

Medlem
Skrivet av Zippiex:

Problemet är att jag kommer använda en VGA skärm nu de 3 första månaderna sen bytar jag till en annan eftersom då har jag mer cash.

Vad har du för grafikkort? Lättast vore ju om du har något dvi uttag och bara köpa en dvi till vga adapter. En sån här: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/27648-dv...

1
Skriv svar