Plattformar saknas i speldatabasen.

Plattformar saknas i speldatabasen.

Jag har kollat igenom detta underforumet nu efter fler trådar eller likadana, men hittade ingen som pekade på just det jag är ute efter. Tidigare har folk frågat efter underforum för gamla spel och liknande.

När jag reggade mig på fz hade jag förhoppningen att jag hade hittat en komplett spelsida som ska täcka allt som har att göra med spel till tv och datorer. Att folk inte skriver så mycket om gamla spel och att det därför inte finns någon större mening med massa underforum för alla konsoller/spel osv har jag full förståelse för, men:

Det jag är ute efter är att alla spelplattformar borde finnas med i speldatabasen. Dels för att kunna se vad andra har för gamla godingar till spel och dels för att kunna se vad som hänt med spelföretagen som gjorde ens gamla favoriter. Ens spelsamling skulle ju utökas lite med ens gamla NES-spel också. NES, SNES, SEGA MEGADRIVE, AMIGA, GAMEBOY, GAMEBOY ADVANCE, PSP etc borde ju finnas med i en speldatabas som försöker vara heltäckande.

Är det bara jag som saknar en mer heltäckande speldatabas och om så ej är fallet, varför hålls det tillbaka på den biten?

Tidigare trådar som har liknande diskussioner:
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=20746
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=15551
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=5937
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=3849
http://www.fz.se/forum/thread.fz?id=465


signatur
Medlem
Skrivet av MartinTernander:

NES, SNES, SEGA MEGADRIVE, AMIGA, GAMEBOY, GAMEBOY ADVANCE, PSP

Trodde det var 2007, inte 1997.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Redaktör

I nuläget begränsar vi oss på moderna maskiner - pc, PS3, Xbox 360 och Wii (och ibland de äldre PS2, Xbox och Gamecube). Bärbart och retromaskiner kanske kommer i framtiden, men i nuläget är de inte aktuella.

Speldatabasen, ja. Det vore naturligtvis guld värt att täcka in det mesta av spelhistorien. Den arbetsinsats det skulle kräva har vi dessvärre inte resurser nog att klara av. Jag rekommenderar läsning och skrivning i wiki.fz.se - en ypperig källa för spelinformation av alla slag.


signatur
Skrivet av AkirA:
Skrivet av MartinTernander:

NES, SNES, SEGA MEGADRIVE, AMIGA, GAMEBOY, GAMEBOY ADVANCE, PSP

Trodde det var 2007, inte 1997.

För att kunna se in i framtiden måste man se bakåt.

Skrivet av Tompa:

I nuläget begränsar vi oss på moderna maskiner - pc, PS3, Xbox 360 och Wii (och ibland de äldre PS2, Xbox och Gamecube). Bärbart och retromaskiner kanske kommer i framtiden, men i nuläget är de inte aktuella.

Speldatabasen, ja. Det vore naturligtvis guld värt att täcka in det mesta av spelhistorien. Den arbetsinsats det skulle kräva har vi dessvärre inte resurser nog att klara av. Jag rekommenderar läsning och skrivning i wiki.fz.se - en ypperig källa för spelinformation av alla slag.

Skulle inte några medlemmar som är intresserade av gamla spel kunna få i uppgift att samla in information om gamla spel och sammanställa till speldatabasen? Det kan ju vara en löpande uppgift, vilket betyder att det fylls på hela tiden. Wiki:n har jag inte kollat i ännu, ska ta mig en titt där och se vad den kan göra för mig.


signatur
Medlem

Tänkte på exakt samma sak för några dagar sedan då jag fick min pappas gamla Amiga 500 Plus men orkade inte skriva om det i forumet, men håler med som sagt.

Redaktör

Kul att intresset för gamla lir och maskiner är stort, inte minst för en åldring som jag.

Men - är det värt besväret? Redan nuvarande spel- och företagsdatabaser krävde stora arbetsinsatser, och då handlar det ändå om relativt nya titlar som det är enkelt att hitta information om. Gällande retrolir på avdankade plattformar blir informationssökningen svårare, samtidigt som infobehovet är större (svårsökta namn vill man ju kunna läsa mer om, eller hur?). Därtill krävs omkodning/tillägg till befintliga system - ytterligare arbetsbelastning.

Nej, i nuläget har vi varken tid eller resurser för att ordna ett heltäckande spelbibliotek, även om frivilliga utomstående källor bidrar. I framtiden kanske vi har de rätta medlen - vi får se. Tills dess är wiki.fz.se/ den bästa lösningen - se till att bidra där.


signatur
Inaktiv

Sen finns ju mobygames.com som samlar på info om alla spel till alla plattformar, om man är ute efter retro.

Då får vi väl spänt hoppas på att det löses i framtiden på något sätt.

Tack KazikluBey för en superb länk. Denna sidan kommer jag garanterat ha nytta av och ha många läsvärda timmar i.


signatur
Medlem

När ska FZ börja med bärbara konsoler då?

Skrivet av AkirA:

Trodde det var 2007, inte 1997.

PSP är inte så gammal

Medlem

trodde jag hade funnit ett ställe där jag kunde lista alla mina spel, oavsett konsol. fel hade jag där.. hoppas dock att det tillkommer innom sin tid.

Medlem

Varför kan ni inte lägga till bärbara konsoler bland plattformarna man kan välja att man har som visas i profilen, stör mig fortfarande på att det inte finns.

Medlem
Skrivet av Tompa:

I nuläget begränsar vi oss på moderna maskiner - pc, PS3, Xbox 360 och Wii (och ibland de äldre PS2, Xbox och Gamecube).

Det är mycket bra
(edit: quote fix)


signatur

hejsanhejsanhejsan

Antikvitet
Skrivet av BobiScarecrow:

trodde jag hade funnit ett ställe där jag kunde lista alla mina spel, oavsett konsol. fel hade jag där.. hoppas dock att det tillkommer innom sin tid.

För att vi ska känna oss trygga med att öppna upp vår databas mer, en databas som idag håller hög kvalitet, måste vi känna att vi kan förlita oss på hjälp från medlemmarna att bidra med och uppdatera information. Det kan vi inte i dag i en tillräckligt stor utsträckning - möjligheten har funnits i snart ett år.

Skrivet av Xphome:

Varför kan ni inte lägga till bärbara konsoler bland plattformarna man kan välja att man har som visas i profilen, stör mig fortfarande på att det inte finns.

Det kommer snart.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Apropå uppdatering information i speldatabasen...
Jag skulle vilja slänga upp någon screenshot på Moto Racer i.o.m. att det spelet saknar bilder. Text är alltid informativ men bilder säger också en hel del. Hur ser ni på det att skicka upp bilder till er (alternativet till att skicka bilder kan vara att man skapar en officiell tråd likt den för boxshots men för screenshots istället)?

Sedan hade i.a.f. jag jättegärna velat se alla konsoler i databasen. Känns annars som att man bläddra i ett uppslagsverk med hälften av sidorna utrivna.

Medlem

Det hade varit bra!
Så man kunde få lite bilder mer på spel som bara har runt tre bilder eller inga alls!


signatur

Wai

1
Skriv svar