Xbox-chefen: PS4-framgångarna är välförtjänta

Robot
Xbox-chefen: PS4-framgångarna är välförtjänta

Ödmjuk Phil Spencer är inte säker på att Xbox One kan vinna generationskriget.

#microsoft


Medlem
Xbox-chefen: PS4-framgångarna är välförtjänta

Är inte slut på striderna än. Tycker MS göra många smarta val med arbetet runt maskinen och nu rätt många bra spel.

Vi hade liknande scenario med PS3/360 där 360 var dominerande i början men där PS3 tog segern i slutet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Microsofts inställning o pr var under all kritik, trevligare med en lite mer ödmjuk approach. Äger båda konsolerna men måste säga att ps4an är mer omtyckt o andvänds mer.

Medlem

Egentligen spelar det ingen roll vem som "vinner". Det är kapplöpningen som driver utvecklingen, så länge de är jämna så vinner alla på det.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

XB1 är ju helt klart ett mer attraktivt alternativ nu är den var vid release. Även om jag nog skulle fortfarande föredra PS4.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Hade Microsoft visat ett uns av denna ödmjukhet från dag ett hade jag fortsatt varit trogen Xbox & PC. Men att all cred till Phil, fortsätt så.

Medlem

Hade MIcrosoft gjort en starkare konsoll och tänkt på spelarna från början, så kanske det skulle ha gått bättre för dem.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag har PS4 och har inget sug eller anledning att köpa Xbox One(just nu). Men jag blir avundsjuk på alla grymma uppdateringar Microsoft gör till sin konsol. Sony kan jag inte säga samma sak om, speciellt när deras "3.0" är ett stort jävla skämt.

Kämpa på Microsoft!

Medlem

Nej, Microsoft klanta sig som fan och lämnade Sony som winner by default.

Hade MS bara från början satsat på en 100% spelkonsol, utan kinect, tv och always online tramset, med samma prislapp som PS4, hade de troligtvis varit ungefär lika nu.

Hade MS dessutom satsat på en mer traditionell x86 cpu/gpu intel/nvidia lösning, istället för den här halvtaskiga amd apu lösningen båda nu valde, hade de nog kunnat sälja konsolen för typ samma pris idag fast med nästan dubbla prestandan.

Då hade xbox1 varit 60fps konsolen och ps4 varit den där mehiga 30fps konsolen, för tro mig då fan hade 60fps helt plötsligt spelat en jävla roll.

Men nu suger båda konsolerna, xbox1 suger bara lite mer. That it's.

Inaktiv

Det är väldigt svårt när Sony kommer undan med vadsomhelst medan MS sitter under mikroskop. Detta kommer ändå bli en kort generation.

Medlem

Sony har ju också gjort episka blundrar, som avsaknad av mediestreaming. Visst PLEX löste det, och inkuderingen av Spotify är en riktig vinnare. Att de sent omsider släppte en streamer som verkar vara hämtad från sent 90-tal hjälpte dock inte alls. Förvånad över att ingen av dem hoppat på "app-marknaden" mer än de har gjort. Både Move och Kinect känns som billiga försök att "komma ikapp" Wii, men tänk vad världen kunde sett annorlunda ut om Nintendo hade släppt en bra wii från början och följt upp den med en riktigt jäkla het maskin. Wiimoten var och är än idag riktigt jäkla cool, med outnyttjad potential. https://youtu.be/Jd3-eiid-Uw

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Nej, Microsoft klanta sig som fan och lämnade Sony som winner by default.

https://www.youtube.com/embed/RhvIISDoarU

Hade MS bara från början satsat på en 100% spelkonsol, utan kinect, tv och always online tramset, med samma prislapp som PS4, hade de troligtvis varit ungefär lika nu.

Hade MS dessutom satsat på en mer traditionell x86 cpu/gpu intel/nvidia lösning, istället för den här halvtaskiga amd apu lösningen båda nu valde, hade de nog kunnat sälja konsolen för typ samma pris idag fast med nästan dubbla prestandan.

Då hade xbox1 varit 60fps konsolen och ps4 varit den där mehiga 30fps konsolen, för tro mig då fan hade 60fps helt plötsligt spelat en jävla roll.

Men nu suger båda konsolerna, xbox1 suger bara lite mer. That it's.

Jag har extremt svårt att se hur en intel/nvidia-kombo skulle kunnat ge dubbla prestandan för samma pris jämfört med den väldigt billiga lösningen från AMD som faktiskt används.

Medlem

Har alltid haft playstation men bytte denna generation till x1 pga kompisar.

Jag är riktigt nöjd med den och kommer nog fortsätta med xbox nästa generation.

Jag avskydde kontrollen och ville inte ha nån annan än dual shock som jag vant mig vid under alla år. Nu vill jag inte byta, gillar verkligen xbox kontrollen!

hade inte MS gjort alla dessa ändringar hade jag nog bytt till ps4 för länge sen men konsollen blir bättre och bättre för varje månad.

Inaktiv

Tyckte att Microsoft fick oförtjänt mycket skit i början, visst de gjorde misstag men så fatala var det ju ändå inte. Samt så gillade jag den vision de hade och vart de ville att konsolen skulle bli tillsammans med deras andra plattformar.

Har precis fått den nya uppdateringen med det nya Dashboarden och den är ruggigt kvick och lättnavigerad. Man märker att hela företaget har börjat lyssna mer på sina konsumenter än vad de gjorde tidigare och detta har lett till många bra uppdateringar.

Kommer bli intressant när Xbox One kan börja använda resten av apparna som finns i Windows Store. En butik för datorer, mobiler, Xbox One med flera, detta kommer att göra den mycket mer attraktiv för utvecklare, mig inkluderad.

Medlem

Kul och se att Microsoft säger sånt här. Något Sony aldrig skulle göra. Allt jag minns är Sony under konferenser snacka skit och backstaba Microsoft. Skönt att see hur Microsoft inte sjunker ner till Sony's nivå.

Medlem
Skrivet av kabex:

Jag har extremt svårt att se hur en intel/nvidia-kombo skulle kunnat ge dubbla prestandan för samma pris jämfört med den väldigt billiga lösningen från AMD som faktiskt används.

Processorn i både xbox1 och ps4 är inget vidare, det räcker med en ~5år gammal medelklass cpu för att matcha eller prestera över. Desamma gäller grafikdelen som är ännu sämre i xbox1. Dvs man behöver ingen monster cpu eller gpu för att få rejält mycket mer prestanda.

Där jämnför de också med ps4 som har ~40% bättre grafikdel jämnfört med xbox1. Tror det inte hade varit svårt att masstillverka en konsol med liknande eller bättre delar som idag kostat ungefär lika mycket som dagens xbox1.

Medlem
Skrivet av anon_646:

Tyckte att Microsoft fick oförtjänt mycket skit i början, visst de gjorde misstag men så fatala var det ju ändå inte. Samt så gillade jag den vision de hade och vart de ville att konsolen skulle bli tillsammans med deras andra plattformar.

Jo, men då tillhörde ju du Microsofts målgrupp! De flesta gamers gör inte det. De flesta gamers vill ha en konsol som är så kraftfull som möjligt och ett företag som satsar på SPEL - inte på tv, amerikansk fotboll och en massa andra saker som vi inte ens får här i Europa. Att Microsoft helt ändrade på de viktigaste saker de sagt - inga begagnade spel, always online - visar bara att de inte hade någon koll på vad deras kärnanvändare ville ha, utan stirrade sig blinda på Apples framgångar och ville ha en del av kakan.

Medlem

Jag äger en av vardera konsol. Tidigare aldrig ägt ett playstation och mitt första Xbox var 360. Måste säga att jag i dagsläget föredrar allt med PS4:an men ser mer fram emot spelen som kommer till Xbone och den nya kontrollen. Problemet är att Xbone är så jäkla klumpig och ful, den tar bokstavligen dubbelt så mycket plats som PS4 och det förpassar den till garderoben för min del. Jag skulle idag byta in min Xbone mot en slim version med något bättre hårdvara och lägga kanske 2000kr mellan men jag har svårt att se MS presentera en sådan verklighet.

Medlem

Äger ingen av maskinerna än. Men hade jag köpt en idag hade det i första hand blivit en ps4.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Törstig:

Det är väldigt svårt när Sony kommer undan med vadsomhelst medan MS sitter under mikroskop. Detta kommer ändå bli en kort generation.

Hoppas verkligen inte det här blir en kort generation, 10år med Ps4 ja tack

Medlem
Skrivet av Törstig:

Det är väldigt svårt när Sony kommer undan med vadsomhelst medan MS sitter under mikroskop. Detta kommer ändå bli en kort generation.

Det är inte grafikkortens utveckling som bestämmer hur lång en generation blir. Den här kan gott bli lika lång som förra.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Jag vill ha så lite devices som möjligt i vardagsrummet samt bra hand kontrollerså från början var det bara xbox 1 som gällde.

ps4 må vara kraftfullare men det är inget sälj argument för mig.

Jag gillar ms vision även om den var lite buggig i början, men visst finns det grejer som irriterar men dom jobbar hårt på att förbättra upplevelsen.

Dom har iaf bättre chef för xbox än tidigare hoppas han är kvar i många år till.

Sen för dom som lirar ihop med andra kompisar så brukar man välja det som alla andra ska köpa mest naturligt så klart:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

1
Skriv svar