FZ's bildarkiv = sämst

Medlem
FZ's bildarkiv = sämst

Jag är bara tvungen att skriva det här...
Detta skrev jag i en annan tråd för nån dag sen, så jag bara kopierar det.

Citat:

Är det bara jag som hatar FZ's bildarkiv? :/
Du trycker på en bild, sen vet du inte om det är höger eller vänster du ska trycka för att se de nya bilderna.
Sen när du väl trycker höger eller vänster så måste du scrolla ner varenda jävla gång för att se bilden, men det slutar inte där, du måste trycka på bilden för att se den i dess verkliga storlek.

Absolut sämst...

Någon som typ... uhm... HÅLLER MED? Har t.om. slutat kollat i deras bildarkiv bara för att det är så jobbigt att se en bild. :/

Antikvitet

Jag tycker din kritik är orättvis. För det första, om du i bildarkivets portal vill komma till ett album i hetlistan eller senastelistan så klickar du på namnet, inte på bilden. Därifrån är det lätt att se vad som är nytt. För det andra, att bilden inte visas i sin fulla storlek direkt är för mig en självklarhet, vi har haft så tidigare och det förstörde mer än det gav - oftast är bilderna så stora att de inte får plats på skärmen, än mindre med FZ-skalet runt omkring. Och för det tredje, framåt- och bakåt-navigationen går efter albumets ordning. Klickar du på "Gå till album" så får du översikten du söker.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

nj
Medlem

1) Jag kan hålla med om att logiken kring höger/vänster (eller framåt/bakåt-knapparna som de så konstigt är döpta) är lite skev. För att se nyare bilder så måste jag gå bakåt, för att se äldre bilder framåt? Efter att ha läst ett antal webcomics, kikat i bildarkiv, etc, så ser jag det mer naturligt att det är bakåt man går för att få se äldre bilder, inte nyare.

2) Personligen så måste jag inte scrolla ner alls, har en 19" TFT-skärm som kör 1280x1024:s upplösning och jag kör webbläsaren i ett mindre fönster som kanske täcker ~8/10 av min skärm. Varje gång en ny bild laddas så ser jag ner till nederkant av bilden.

3) Att bli påprackad en bild som är i dess fulla storlek är imho värre än att få se en miniatyr först och få välja att se den fulla varianten eller ej. Dels för att blir man påprackad en bild i dess fulla storlek så måste man scrolla en massa för att se bilden, hitta knappar, etc, iom den kommer förstöra layouten på sidan. Sedan drar det helt klart upp laddningstiderna om alla som besökte bildarkivet skulle åka på att se de fullstora bilderna på en gång istället för att få välja att se dem.

Medlem

Jag ser nu att ni ändrat höger och vänster, istället för bara en pil, så står det nyare och äldre. Det är nytt väl, eller drömmer jag bara?

Antikvitet

Ja, det är ändrat till "Nyare" och "Äldre". Njs kritik var något mer konstruktiv, varpå den ledde till eftertanke och reflektion i undertecknads huvud. Därefter fattades beslut om åtgärd.

Låt det vara en läxa till framtiden: i stället för att gnälla, var saklig och föreslå gärna hur det kan göras bättre. Nj gjorde detta på irc och sedan tog det fem minuter innan ändringen var genomförd.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem
Skrivet av John:

Ja, det är ändrat till "Nyare" och "Äldre". Njs kritik var något mer konstruktiv, varpå den ledde till eftertanke och reflektion i undertecknads huvud. Därefter fattades beslut om åtgärd.

Låt det vara en läxa till framtiden: i stället för att gnälla, var saklig och föreslå gärna hur det kan göras bättre. Nj gjorde detta på irc och sedan tog det fem minuter innan ändringen var genomförd.

Vad är det som är så svårt att fatta med

"Du trycker på en bild, sen vet du inte om det är höger eller vänster du ska trycka för att se de nya bilderna."??

Andra har klagat på detta ett tag nu. Har sett det innan.

Citat:

2) Personligen så måste jag inte scrolla ner alls, har en 19" TFT-skärm som kör 1280x1024:s upplösning och jag kör webbläsaren i ett mindre fönster som kanske täcker ~8/10 av min skärm. Varje gång en ny bild laddas så ser jag ner till nederkant av bilden.

Jag kör 1024x768, och om jag tror rätt så kör fler folk på 1024x768. Ändra till den upplösningen och se hur det ser ut. Rätt så jobbigt.

W2k
Medlem

Jag tror du behöver höja din upplösning, eller köpa en bildskärm som klarar 1280x1024/1600x1200. Även 5-10 år gamla skärmar klarar dessa upplösningar utan problem.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Medlem

Jo. Men en äldre monitor klarar inte dessa upplösningar i 75hz och folk får ont i ögonen, sen är det även lättare att klaga än att fixa.


signatur
Medlem

Kanske vore bra att ändra Nyare och Äldre länken så att den går till http://www.fz.se/bilder/?id=12345#FZBildarkiv. Där #FZBildarkiv är till ramens början. D.v.s. så att den scrollar ner en bit när man klickar på knappen. Har man lägre upplösning än 1280x1024 så måste man scrolla ner varje gång som det är nu.

Jag kanske inte har lärt mig att navigera riktigt här på FZ ännu, men om man går in på ett spel och läser lite om det och sedan vill kolla på bilder så dyker det upp fint och smidigt. När man sen ser en intressant bild som man vill titta närmre på i lite större format så klickar man på den och hamnar i bildarkivet. Man fortsätter att titta på fler bilder i arkivet från samma spel och vill efter ett tag tillbaka till spelet. Hur gör man då? Måste man söka på nytt på spelet eller trycka back femtio gånger i sin webläsare? Ett förslag är att man skulle kunna ha en länk till spelets huvudsida vid varje bild så man inte behöver gå en omväg eller är det bara jag som skulle uppskatta den funktionen? Det går ju så klart att dra upp en extra flik för att kolla på bilder, men det är sällan man kommer ihåg det i stundens hetta.


signatur
1
Skriv svar