användargränssnittet

Inaktiv
användargränssnittet

Att placera bevakaknappen där 'markera lästa' tidigare satt, och fortfarande sitter i vissa delar av forumet, var en riktigt, riktigt usel idé. konsekvent knapplacering är ändå ganska grundläggande.
(dessutom kan man ju ifrågasätta behovet att bevaka hela forumsektioner, vilket ju bara kommer ge fulla inkorgar och inte det minsta förbättrad översyn.)

det gäller även andra delar av användargränssnittet, som tex att man måste byta sida för att se kodexempel* och smileys, att man inte kan markera flera spel på en gång i spellistorna utan måste byta sida för varje spel man vill lägga till etc, etc...

snälla, testkör iaf designbeslut innan de genomförs!:evil:

(om jag verkar irriterad så är det för att... jag nog är det.)

edit: jag tänkte säga något om koderna också (därav *), men missade det; iaf, vad är meningen med att avvika från bbcode, som ju ändå är så nära en standard man kan komma?
det innebär bara ytterligare syntax att hålla reda på, och tillför ingenting öht.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

Medlem

Håller med, klickar automatiskt i högra hörnet :/


signatur

"I don't rock and roll, I BURN!"

Medlem

Jag med.

Sen håller jag med om att en 'Bevaka' knapp på ett helt forum känns överflödig när man kan se på ikonerna om nya inlägg gjorts.


signatur

I can't even tell you at the moment, what at the moment means....even momentarily.

Inaktiv

bildarkivet då: de fyra stora bilderna överst på sidan tillsammans med en banner innebär ständigt scrollande för att kunna se bilderna, och även där flyttar knapparna för bildnavigering på sig beroende på vilket bild som visas.
det gör det ganska frustrerande att bläddra sig igenom ett bildarkiv utan att (återigen) behöva gå fram och tillbaka till tumnagelsidan hela tiden - vilket nästan är värre.

gamla forum, kom tillbaka! alla databaskorrar är förlåtna.


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

W2k
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

Att placera bevakaknappen där 'markera lästa' tidigare satt, och fortfarande sitter i vissa delar av forumet, var en riktigt, riktigt usel idé. konsekvent knapplacering är ändå ganska grundläggande.

Ska byta plats på dem då så att Markera alla-knappen återfår sin gamla plats. Tänkte inte på att den var populär - själv använder jag den aldrig...

Skrivet av nolimitsoya.:

dessutom kan man ju ifrågasätta behovet att bevaka hela forumsektioner, vilket ju bara kommer ge fulla inkorgar och inte det minsta förbättrad översyn.

Någon annan tyckte tydligen att det var en värdefull funktion. Jag vet faktiskt inte vem som kom på den, men den dök upp min TODO med ganska hög prio. Man kan nog "ifrågasätta behovet" av ganska många funktioner på sajten, men det betyder inte att ingen har nytta av dem!

Skrivet av nolimitsoya.:

gamla forum, kom tillbaka! alla databaskorrar är förlåtna.

Jag tror jag kan lova dig att vi aldrig kommer att ta tillbaka det gamla forumet. Och nej, att 20k+ inlägg försvinner utan förvarning är fan inte förlåtligt...

Skrivet av nolimitsoya.:

edit: jag tänkte säga något om koderna också (därav *), men missade det; iaf, vad är meningen med att avvika från bbcode, som ju ändå är så nära en standard man kan komma?
det innebär bara ytterligare syntax att hålla reda på, och tillför ingenting öht.

De flesta av de forum jag bevistar regelbundet använder något annat än BBCode, så jag ser det inte som en standard över huvud taget. Vi använder vår egen formateringskod just för att slippa begränsa oss till en "standard". EosCode tillför faktiskt otroligt mycket, särskilt för våra nyhetsskribenter.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

Inaktiv

varför skulle det vara ett problem att härma bbcode, och på vilket vis är det en begränsning att syntaxen liknar alla tusentals andra forum som kör phpbb(2)?
behövs det specialfunktioner för nyhetsredaktionen kan de ju se ut hur som helst, men det är utan tvekan jobbigt att hålla reda på en syntax för varje forum, och att hålla sig konsistent med den mest utbredda (och i tidigare forum använda) är ju common sense...

databaskorrarna var jobbiga (och hade försvunnit iom en återgång till vaniljphpbb2), men sidan har användarmässigt inte tagit många steg framåt sedan förra forumet. ganska stora bakåt däremot...
ska vi ens gå in på nyhetsdelen?


signatur

Time wounds all heels. /Nick Lowe
#komsi - the Quiet life.

W2k
Medlem
Skrivet av nolimitsoya.:

varför skulle det vara ett problem att härma bbcode, och på vilket vis är det en begränsning att syntaxen liknar alla tusentals andra forum som kör phpbb(2)?

Det gör den ändå. Skillnaderna mellan EosCode och BBCode är inte så stora som du försöker påstå. I huvudsak handlar det om ett stort antal FZ-specifika tillägg, samt en enklare syntax för vissa taggar. De flesta medlemmar verkar hur som helst inte ha några som helst svårigheter att uttrycka sig i forumet, så jag ser inget problem.

Skrivet av nolimitsoya.:

att hålla sig konsistent med den mest utbredda (och i tidigare forum använda) är ju common sense...

Tycker du. Som du säkert kan gissa är vi av motsatt åsikt. Att slaviskt följa BBCode hade varit korkat. Dessutom finns det ingen enad standard för BBCode, så någon hade säkert klagat oavsett...

Skrivet av nolimitsoya.:

men sidan har användarmässigt inte tagit många steg framåt sedan förra forumet. ganska stora bakåt däremot... ska vi ens gå in på nyhetsdelen?

Återigen ett område där du och FZ Crew - samt, tror jag, en majoritet av medlemmarna - är av motsatt åsikt. Har du konstruktiv kritik att framföra är jag idel öga. Men om trådens syfte är att gnälla på att du inte fick vara med och bestämma hur sajten skulle utformas för >1 år sedan tycker jag du kan lägga ner.


signatur

Wilhelm Svenselius - Utvecklare/redaktör i FZ:s tjänst sedan 2001.
Synpunkter på sajten? Buggar? Skriv till mig!

1
Skriv svar