Fyra DLC till Star Wars: Battlefront – och de blir inte gratis

Medlem

Visst, det är ett par få timmar på jobbet att dra ihop ~1100:- in i näven.

Men när spelet känns och ser ut som ett copy+pasta utav de senaste BF-spelen så, ger man pengar för en hypead gammal ounik relik. Tycker jag.

Det är väl lite lätt provocerande att DICE/EA fortsätter med sin stil att kräva stålar för varenda (extra) pixel. Man tror ju att de som är så stora ska räta till marknaden när sättet de har surnar till det i skutet på folk.

Men varför skulle de göra det så länge den överhängande(!?) delen utav folk fortsätter och hinkar ut ur sina madrasser för deras tjänster.
Vi är nog inte tillräckligt många som är blåröda eller som har slutat handla utav dom, än.

Röd ros till CD Projekt Red.

Medlem

Nej tack!


signatur

MattiAceGaming

Medlem

När dom delar upp spelarbasen genom att ta betalt för nya banor då drar jag gränsen, dom kan sköta det på ett bra mycket bättre sätt än så, giriga jävlar.

Medlem

Ingen direkt nyhet, men oavsett så hade det inte blivit köp för min del.
Är snyggt och så, men tyckte inte det var i närheten av att vara kul. Håller mig till BF4,

Medlem
Skrivet av azynkron:

En kanal som inte fanns på 90-talet var den digitala. All kostnad för en digital kopia kan läggas på den image som finns och som alla andra nedladdningar skapas från. I det avseendet så har de i princip 0 kr för distributionen idag (förutom en kostnad för bandbredden) från kopia 2 och framåt.

Det är ju inte direkt gratis att ha en serverpark med kapacitet för 100 000-tals, kanske miljoner, samtida nedladdningar och/eller inloggningar samt statistik.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Inaktiv

Vad är det för tomte som skrivit den här artikeln? Jämföra med ett 10 år gammalt spelsläpp med helt andra förutsättningar och marknad. Har ea betalat för den här snyfthistorien eller?

Ambassadör
Xbox

Det intressanta är väl om kvaliteten på spel har höjts i samma takt som antal anställda/kostnad? Tror inte det.

I övrigt är man hyfsat mentalt utmanad om man betalar 1100 kr för det här. Det finns naturligtvis att få tag i till ett rimligare pris.


signatur

Jump in.

tka
Medlem

Dom säger inte att dom bara släpper 4 DLCs, dom säger att man kan köpa 4 DLC's i förskott redan nu, kommer det fler måste man köpa dom separat.

Medlem
Skrivet av SorbP:

Och där blev det ett no-buy för mig.

Inte imponerad över DLC till BF4 som började den här cirkusen.

Tack men nej tack!

BF3 hade också ett "Premium program".

Sen är det ju inte tvunget att köpa "Premium" eller vad det nu kommer att kallas. Varje DLC går att köpa löst.

Dessutom, köper man på Originstore i Singapore istället så kostar Ultimate paketet ca 850 kr istället. Möjligt att det är ännu billigare i något annat land. Bara att slänga in Hola och testa sig fram. Singapore är safe att köpa från iallafall, gjorde jag med BF4, har fungerat utmärkt.

Redaktör
Skrivet av vampyrer_suger:

Vad är det för tomte som skrivit den här artikeln? Jämföra med ett 10 år gammalt spelsläpp med helt andra förutsättningar och marknad. Har ea betalat för den här snyfthistorien eller?

Kolla rubriken och infon att hela spelet kostar 1100 kr.


signatur
Medlem

Vad man saknar spelköp för 15 år sedan, ibland.

Medlem

/thread


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Som konsument tycker jag det är ganska trevligt. Att få ett något nedbantat spel från början som är relativt billigt (billigare än förr) och sedan kan jag köpa till mer innehåll om jag tycker det är värt det. Alternativet hade ju varit att spelet kanske inte kommit alls om spelmakarna måste investera i så mycket content från början. Mer content = mer utvecklingstid = hög utvecklingskostnad = dyrare spel eller inget spel alls.

Medlem
Skrivet av Rydike:

Nästan alla spel får season pass nuförtiden, men när det gäller DICE ja då jävlar.

Är väl en jävla skillnad på season pass till t ex The Witcher 3 och season pass till Battlefield 4.2?

Medlem
Skrivet av bandite:
Skrivet av SorbP:

Och där blev det ett no-buy för mig.

Inte imponerad över DLC till BF4 som började den här cirkusen.

Tack men nej tack!

BF3 hade också ett "Premium program".

Sen är det ju inte tvunget att köpa "Premium" eller vad det nu kommer att kallas. Varje DLC går att köpa löst.

Dessutom, köper man på Originstore i Singapore istället så kostar Ultimate paketet ca 850 kr istället. Möjligt att det är ännu billigare i något annat land. Bara att slänga in Hola och testa sig fram. Singapore är safe att köpa från iallafall, gjorde jag med BF4, har fungerat utmärkt.

Ah jo det var lika skevt i BF3 men det satte inte lika mycket stopp.

Och valde du att INTE köpa DLC så blev du mer eller mindre utestängd från communityn, så det är väll tveksamt hur jävla frivilligt det var


signatur

P.L.U.R

Medlem

Vet inte om jag kan hålla med argumentet, spel iofs har blivit "dyrare" att göra. Men instrumenten att göra spelen med, "enklare"/snabbare/effektivare än förr. Dessutom satt du oftast inte med ett halvfärdigt spel i näven som blev obrukbart och behövdes patchas i 1-2 år innan det blev direkt spelbart.

Att göra ett Red Alert från 1996 idag, är bra mycket enklare och billigare än vad det var 1996. Det finns ju till och med de skolelever som kan göra ett som hobbyprojekt.

Vad bekommer jämförelsen också är att det inte nämns massorna som ett sådant här storspel riktar sig åt?

Red Alert sålde i runda slängar 3 miljoner exemplar. (Det är Freeware idag btw, för den som vill nostalgia sig lite).

Ett spel så som Battlefield 3, som är mycket riktigt mer kostsamt och mycket mera komplext, sålde däremot också därför, i runda slängar 20 Miljoner ex.

Eller varför inte egentligen det enklast av det alla? Copy + Paste spel i mångas ögon? Black Ops II tog två år att utveckla efter Black Ops, sålde i 24 miljoner exemplar.

Men allt behöver inte vara med tiden eller kostnaden av att skapa ett spel, se på Minecraft 70 Miljoner sålda exemplar. Nu kostar inte Minecraft som ett "fullpris" spel men. Dom klarar sig bra?

Ta SOMA som ett exempel, för att vara modernare.

"Soma har gått åt i 92 000 exemplar på pc och PS4 på de första tio dagarna (förhandsbeställningar inräknade). Det räcker för att den lilla skånska studion ska kunna hålla igång i åtminstone två år till, och målet – 100 000 krängda ex den första månaden – lär nås utan större besvär. Men det längre målet är att sälja ungefär 300 000 Soma, vilket behövs för att täcka kostnaderna för de fem år spelet tog att göra. Men utvecklarna säger att de inte har någon brådska, de har själva finansierat utvecklingen och all försäjning går till dem själva för framtida projekt."

Så, ett spel som tog dem Fem år att Utveckla, är, relativt komplext enligt mig, tar många modiga steg och prövar lite nytt, har bra grafik, bra ljud, bra animationer. Kan finansiera sin Studio under 2 år till med drygt 100 000 sålda exemplar. För att täcka själva spelets fem års kostnad, Krävs det 300 000 exemplar sålda, vilket dom säkert kommer uppnå.

Nja, jag vet inte om jag skulle direkt vilja säga att det här är något som man bör tycka är "normalt". Hur kommer det sig att det kan finnas företag som gör bland de största spel jag spelat Witcher 3, och ändå släppa massor av fritt DLC i form av alternativa modeller, extra uppdrag, new game+, ny utrustning. För att sedan göra en expansion (som iofs kostar pengar, men det är en expansion, inte en emote) som ger mig minst 10 timmar extra speltid? Dom har sålt ruskigt bra, och istället för att ha bara Multiplayer, har dom bara Singleplayer, en idag, av branchen ansedd, "död" marknad.

Det är som skivindustrin, det har inte blivit dyrare eller svårare att producera en egen hit och slänga den på nätet. Tvärsom. Däremot sitter det giriga och kladdiga mellanhänder som ska ha ut % andel av allting för att inte göra någonting.

Gör man ett stor spel, och riktar det till en stor massa, så får man se till att det håller måttet med. Se på sista Batman, och ta en tankeställare vart vi är på väg egentligen, med dom stora jättarna, jämför det sen med hur det går för indie utvecklare.


signatur

Nämen!

Medlem

Skulle aldrig få för mig att betala 600:- för ett multiplayer only spel. Speciellt inte när det dessutom bara har 12 banor. Det är helt oacceptabelt.

Fick ni hjälp av Dice att skriva den här artikeln? Kanske lite smartare att jämnföra med t.ex. Unreal Tournament 99 eller något åt det hållet.

Medlem

När jag köpte BF4 premium för 900 kr tyckte jag det var lite dyrt men så här i efterhand så måste jag säga att jag fått valuta för pengarna.

Har kört Battlefront betan under de senaste dagarna. Försökte gilla det. Tyvärr så blev intrycket jag fick från betan ganska dåligt och ser det färdiga spelet likadant ut så blir det nog inget köp för min del.

Hade spelet dock sett bättre ut så hade jag nog kunnat tänka mig att betala 900 kr för det om de körde ungefär samma upplägg som de gjorde med BF4. Enda skillnaden jag hade velat se är att det bara ska gå att köpa "premium" varianten för att slippa bli tvingad att köpa DLC senare för att kunna spela med vänner.

Lite högre pris på det vanliga spelet alltså som finansierar "gratis" DLC senare.

Medlem
Skrivet av musse1:

Som konsument tycker jag det är ganska trevligt. Att få ett något nedbantat spel från början som är relativt billigt (billigare än förr) och sedan kan jag köpa till mer innehåll om jag tycker det är värt det. Alternativet hade ju varit att spelet kanske inte kommit alls om spelmakarna måste investera i så mycket content från början. Mer content = mer utvecklingstid = hög utvecklingskostnad = dyrare spel eller inget spel alls.

Detta måste vara det sjukaste jag har läst på FZ idag...
Billigt? Det är inte alls billigt jämfört med vad man får från andra titlar idag för samma summa.
För 500-600kr förväntar man sig faktist ett fullvärdigt spel, inte nedbantat skit.
Det handlar inte det minsta om att spel skulle vara för dyra att utveckla, det handlar om att suga så mycket pengar ur folk som dom kan för minsta möjliga investering.

Sluta hitta på ursäkter för dessa giriga skitstövlar.

Medlem

Finns det verkligen någon som köper spel direkt från Origin? /facepalm

Medlem
Skrivet av Thane:

Personerna som gör banorna ska ha lön?

Jag hoppas att du skojjar.

Medlem

BF4 var det sista jag köper någonsin från DICE/EA. Sjukt tråkigt/dåligt. Insurgency som började som en mod och kostar ca 150 kr är hästlängder bättre FPS. Ser inte hur Battlefront kommer vara någon som helst förbättring.

Redaktör
Skrivet av BadMrBox:

Skulle aldrig få för mig att betala 600:- för ett multiplayer only spel. Speciellt inte när det dessutom bara har 12 banor. Det är helt oacceptabelt.

Fick ni hjälp av Dice att skriva den här artikeln? Kanske lite smartare att jämnföra med t.ex. Unreal Tournament 99 eller något åt det hållet.

Du är den tredje som tycker nyheten går spelbolagens ärenden. Varför? Jag tar ju upp två sidor av saken: enbart spelet är billigare idag, medan spel plus DLC är mycket dyrare. Jag har svårt att tro att EA eller Dice hade kört denna rubrik.


signatur
Medlem

Lite skrattretande är det ju ändå att folk är beredda att lägga ut så mycket som 1100kr på ett spel från EA, bara för att under de första månaderna få möjlighet att klaga på krascher, buggar, dålig prestanda m.m..

Kommer nog att införskaffa det när det kostar runt 200kr, vilket borde vara i lagom tid då det går att spela utan större problem.

Inaktiv

Tack och adjö DICE nog får vara nog! Massive och Avlanche får bära fanan i mina ögon, DICE har tappat allt förtoende, det räcker nu.

Medlem
Skrivet av Wattem:
Skrivet av Chokladkakan:

Har aldrig fattat varför alla blir så hysteriska över DLC's. Spel är kanska billig underhållning. Jag har T ex spelat både BF3 och Bf4 över 1000h (per spel) alltså ca 1-2kr per timme. Folk går på krogen och bränner 5-600kr på lite rus (plus bakfylla) utan att klaga. Netflix landar på ca 1000kr om året. Problemet ligger möjligen vad man får för pengarna, Bf4 tog typ 1-1,5 år innan det funkade korrekt. Ni som klagar att banor borde vara gratis verkar glömma att banorna nuförtiden är mycket komplexare än för 10 år sedan, att spel inte längre görs i en källare av 4 nördar utan av 200 personer som ska ha lön osv. Det vore dock kul med någon extra bana gratis här och där för att hålla communityt vid liv.

För att det är över 1000 kr för Ett spel.
Och att göra den jämförelsen funkar inte riktigt då det också blivit enklare att göra spelen, samtidigt som dessa storföretag inte Behöver ha alla dessa anställda egentligen de skulle säkerligen kunna göra det billigare men det ska gå fort att få ut skiten.
Sen att du spenderar 1000 h i ett spel betyder inte att alla gör det, då ärdet i saftigaste laget. Inte konstigt att Valve ligger så bra till som de gör hos kunder med reor (och ett bättre kundbemötande än många andra företag).

Det var väl spritt över ett par år va? Räkna ut vad 2 år med WoW kostar, för att bara nämna ett exempel.

Medlem

Nej tack, jag avstår!

Gnällkuk

Sen finns det spelstudior under EA som gör tvärtom, åtminstone som det ser ut nu. Ghost som utvecklar nya Need for Speed.

Q) Will there be paid DLC?
A) We plan to release a series of free content updates for Need for Speed. We currently have no plans for any paid DLC.

Q) Will there be micro transactions?
A) There will be no micro transactions.

http://www.needforspeed.com/en_GB/news/nfs-faq


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Sen finns det spelstudior under EA som gör tvärtom, åtminstone som det ser ut nu. Ghost som utvecklar nya Need for Speed.

Q) Will there be paid DLC?
A) We plan to release a series of free content updates for Need for Speed. We currently have no plans for any paid DLC.

Q) Will there be micro transactions?
A) There will be no micro transactions.

http://www.needforspeed.com/en_GB/news/nfs-faq

Ja för NFS är ju ett skit bra bil spel??? Icke, sämsta skiten som ryms i datorn......


signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 "Signaturen är nästan stulen"

Gnällkuk

Smaken är som baken, ungefär som din svenska


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skriv svar