Datorkunnig? Ny dator som inte funkar!

Medlem
Datorkunnig? Ny dator som inte funkar!

Hallå!

Jag har precis byggt en ny dator, jag köpte följande:
Inte core i7-4790k
ASUS Ranger IV
HyperX 16 GB RAM
GTX 660
CM Storm Trooper

När jag spelade CS:GO på första uppstarten så frös spelet, när man "Tabba" ner spelet och klicka upp det igen så fungerade det ett tag sedan skedde samma sak igen. Jag började kolla över lite temperaturer och såg att processorn blev över 100 grader. Jag började snacka med komplett och de tog in processorn då de trodde att det var fel på den. Jag fick en ny men problemen fortsatte. Så komplett tog in moderkortet och kunde konstatera att några "taggar" var böjda i Processoranslutningen om ni förstår vad jag menar. Processorns temperatur är nu normal men problemen fortsätter. Jag kan spela tillexempel GTA V i 10 min sedan fryser spelet och kraschar. När jag spelar CS:GO så fryser det eller börja lagga. När spelet börja lagga eller frysa så kan man "tabba" ner och klicka upp det igen så funkar det igen ett litet tag sedan sker det igen. Det känns som någon typ av överhettning men Grafikkortet ligger mellan 50-70 grader alltså normalt vad jag vet. Drivrutiner är uppdaterade och jag har provat allt och mina kunskaper om datorer räcker inte till för att lösa detta problemet. Jag hade varit jätte tacksam om någon har något förslag eller anledning till varför det blir som det blir. Hoppas ni förstår vad jag menar! Tack på för hand!

Medlem

Vad har du för temp på processorn numera?
Samt vad du har för fps och vilka inställningar på spelen.
Är det en gammal hårddisk du använder eller köpte du ny då också?
Och slutligen har du överklockat nåt?
Hoppas det löser sig

Medlem

Mellan 50-65 när jag spelar
Ligger på typ 200 fps på cs med max inställningar. Vet inte vad jag ligger på GTA men kör med Medium och högsta upplösning. När jag sänker grafiken så blir det bättre eller det dröjer tills problemen kommer men grafikkortet funkade på min gamla dator så det borde funka nu också. Tänker låna min polares grafikkort och se om det hjälper.
Jag har inte överklockat.

Megadelux

Temp på GFXkortet? Hur pass kraftigt Nätagg har du?

Medlem

Kan snabbt säga med din historia att det finns bara 2 saker som kan vara fel. Moderkortet har fortfarande inte full kontakt mot prollen eller att dit nätagg är dålig.

Medlem

Drabbades också av cpu överhettning, Nu är min gamla Doris inte ny som din men har aldrig krånglat förr, Har även slutet vattenkylningssystem och blev mäkta förvånad när datorn började bete sig konstigt så kollade tempen och den låg runt 90, Så stängde av datorn tog bort cpu-kylar blocket och kikade ifall kylpastan var kass men den såg reko ut och skruvade fast den riktigt ordentligt igen, verkade som om cpu kylaren inte fick kontakt mot processorn därav överhettning, sedan dess har det funkat.

Vet inte om det är till någon hjälp, Men värt å kika.

Medlem
Skrivet av renod:

Temp på GFXkortet? Hur pass kraftigt Nätagg har du?

Det har jag inte kollat, nätagget är ett coolermaster 650 w.

Medlem
Skrivet av askus:

Kan snabbt säga med din historia att det finns bara 2 saker som kan vara fel. Moderkortet har fortfarande inte full kontakt mot prollen eller att dit nätagg är dålig.

Okej, tack! kan det kanske vara nätagget? Tror du att coolermasters 650 w är för lite?

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Drabbades också av cpu överhettning, Nu är min gamla Doris inte ny som din men har aldrig krånglat förr, Har även slutet vattenkylningssystem och blev mäkta förvånad när datorn började bete sig konstigt så kollade tempen och den låg runt 90, Så stängde av datorn tog bort cpu-kylar blocket och kikade ifall kylpastan var kass men den såg reko ut och skruvade fast den riktigt ordentligt igen, verkade som om cpu kylaren inte fick kontakt mot processorn därav överhettning, sedan dess har det funkat.

Vet inte om det är till någon hjälp, Men värt å kika.

Tack! Har gjort det några gånger och temperaturen är bra så ska inte kunna vara det

Medlem

Nej då är det rakt av moderbordet. Troligen är det pinnar fortfarande som inte kommer åt prollen som den ska och på grund av det får du alla dessa problem. Låter dock konstigt att det gjorde att du fick en varm prolle. Om prollen inte har full kontakt brukar det mest resultera i att det händer buggar och konstigheter i operativet och spel. inte överhättning. så det låter mer som dålig kylning eller att du satt på kylnings pastan mycket fel.

Jag har iallafall återvänt med moderkortet. låter som det fortfarande är skadat.

Medlem

annars hade jag gått denna väg.

1. Uppdaterat Bios på Moderkortet.
2. Updatera Graffikgrivrutinen.
3. Checka att graffikortet sitter korrekt i och inte snett.
4. Checka Bios inställning och se om det överklockar saker.
5. Om 4:a se till att den kör standard på allt istället för att den överklockar din prolle.
6. Uppdatera Nätverks Drivrutiner.
7. Kasta Moderkortet och köp ett nytt. om inte dom byter ut det åt dig. Men efter som du pajjade koppar kontakterna själv så lär dom inte byta ut det.

Medlem

Böt dem ut moderkortet med böjda pins? Vet att det i vanliga fall inte är ett garantifel utan brukar räknas som ett handhavande då man satt i processorn fel, har dem returnerat moderkortet utan åtgärd så skulle det i så fall kunna vara det; att processorn inte får full kontakt med moderkortet då det fortfarande har böjda pins.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Devolution:

Böt dem ut moderkortet med böjda pins? Vet att det i vanliga fall inte är ett garantifel utan brukar räknas som ett handhavande då man satt i processorn fel, har dem returnerat moderkortet utan åtgärd så skulle det i så fall kunna vara det; att processorn inte får full kontakt med moderkortet då det fortfarande har böjda pins.

Komplett fixade till moderkortet på plats och det fick jag inte utbytt.

Medlem
Skrivet av Olsson:
Skrivet av Devolution:

Böt dem ut moderkortet med böjda pins? Vet att det i vanliga fall inte är ett garantifel utan brukar räknas som ett handhavande då man satt i processorn fel, har dem returnerat moderkortet utan åtgärd så skulle det i så fall kunna vara det; att processorn inte får full kontakt med moderkortet då det fortfarande har böjda pins.

Komplett fixade till moderkortet på plats och det fick jag inte utbytt.

Ah det kan vara så att någon av pinnarna på moderkortet kan vara lite skadat fortfarande, även om dem böjde tillbaka dem åt dig. Finns alltid en risk tyvärr.


signatur

“Everything’s impossible until somebody does it.”

Medlem
Skrivet av Olsson:
Skrivet av Devolution:

Böt dem ut moderkortet med böjda pins? Vet att det i vanliga fall inte är ett garantifel utan brukar räknas som ett handhavande då man satt i processorn fel, har dem returnerat moderkortet utan åtgärd så skulle det i så fall kunna vara det; att processorn inte får full kontakt med moderkortet då det fortfarande har böjda pins.

Komplett fixade till moderkortet på plats och det fick jag inte utbytt.

Förstoringsglas + knappnål. Brukar gå att fixa om man ger fan i kaffet ett par timmar

Medlem
Skrivet av Frisell:
Skrivet av Olsson:
Skrivet av Devolution:

Böt dem ut moderkortet med böjda pins? Vet att det i vanliga fall inte är ett garantifel utan brukar räknas som ett handhavande då man satt i processorn fel, har dem returnerat moderkortet utan åtgärd så skulle det i så fall kunna vara det; att processorn inte får full kontakt med moderkortet då det fortfarande har böjda pins.

Komplett fixade till moderkortet på plats och det fick jag inte utbytt.

Förstoringsglas + knappnål. Brukar gå att fixa om man ger fan i kaffet ett par timmar

Precis haha, men det var det komplett gjorde men kanske får kolla och se hur det ser ut Det blir ju svårt att ge fan i kaffet

Medlem

Rör inget mer olsson då du redan pajja datorn när du skulle sätta ihop den. Ta den till komplett och låt dom ta en titt igen.

Troligen är Moderkortet pajj.

Men följer du mina instruktioner så röjjer du ut alla andra problem som kan uppstå.

1
Skriv svar