Medlem
Vad nu?

Oj.

Precis klarat Dragon Age: Inquisition och känner nästan samma tomhet som efter slutet på Mass Effect 3.
Det har varit en grym resa på ca. 80 timmar, som har spunnit över en månad ungefär. Jag har tagit min tid med spelet, och för en gångs skull gjort saker och ting grundligt, supit in en hel del lore från världen, och kaffe med för den delen. Det har varit buggigt, stort, snyggt och episkt precis som man förväntar sig att en AAA-titel från en av de största utvecklarna ska vara, och musiken har imponerat stort. Alla pussel, alla sidospår och alla små detaljer har för en gångs skull inte känts så onödiga, utan att för den delen bli MMO-grindigt som det kan bli. Repetition förekommer såklart, men att micro-managera sin inkvisition har varit riktigt skoj. För mig, som inte är en die-hard RPG-fantast så har detta möjligtvis varit den bästa rollspelsupplevelsen på länge. Vi får se om jag köper spelets DLC eller inte, men jag är väldigt hungrig för mer. Ni som har spelat klart storyn, vet vilken cliffhanger man får genomlida. Om frågorna rätas ut i sista DLC-paketet så känns det lite som ett måste.

Om det är något jag hade ändrat, så är det antagligen att ha lagt till lite fler klasser. Grey Warden hade varit rolig att ha som en spelbar klass, även om det kanske hade krockat lite med storyn. På tal om det, så var det lite roligt att

Hawke dök upp och hjälpte till litegrann

.

Så, vad ska man göra nu? Backloggen på Steam hägrar, men jag vill utforska Thedas lite till.

5/5 strumpor.

#blogg

Vad nu?

I feel you, fast med andra spel i åtanke.

Började spela "Deus Ex" igen, det finns vissa saker jag ännu inte utforskat, trots att jag spelat det över 15 gånger. Helt sjukt hur vissa spel kan dröja kvar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

I feel you, fast med andra spel i åtanke.

Började spela "Deus Ex" igen, det finns vissa saker jag ännu inte utforskat, trots att jag spelat det över 15 gånger. Helt sjukt hur vissa spel kan dröja kvar.

Kom ihåg att det var likadant efter Deus Ex: HR. Det blir väl så när man investerar så mycket tid, känslor och eftertanke i ett spel, och får tillbaka nästan lika mycket. Deus Ex har mycket i sig som gör att man börjar kontemplera diverse existentiella ting, utöver atmosfären i sig. Fantastiska lir det med, ser fram emot Mankind Divided.

Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av walter_iego:

I feel you, fast med andra spel i åtanke.

Började spela "Deus Ex" igen, det finns vissa saker jag ännu inte utforskat, trots att jag spelat det över 15 gånger. Helt sjukt hur vissa spel kan dröja kvar.

Kom ihåg att det var likadant efter Deus Ex: HR. Det blir väl så när man investerar så mycket tid, känslor och eftertanke i ett spel, och får tillbaka nästan lika mycket. Deus Ex har mycket i sig som gör att man börjar kontemplera diverse existentiella ting, utöver atmosfären i sig. Fantastiska lir det med, ser fram emot Mankind Divided.

Samma här, "Mankind Divided" är ett måste.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Blackwall är ju dock "bara" en Champion, eller det är hans specialklass i alla fall.

Han är ju ingen Grey Warden, utan en bedragare som man får lära sig av spelet.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Blackwall är ju dock "bara" en Champion, eller det är hans specialklass i alla fall.

Han är ju ingen Grey Warden, utan en bedragare som man får lära sig av spelet.

Ja, det är det jag menar med att Grey warden inte är en klass, utan en titel. Blackwall är en Warrior / Champion som råkar vara en Grey warden (även om hans historia är lite mer komplicerad än så). Så som seriens lore skrivits fram till nu så är Grey warden en titel som kan tilldelas krigare, magiker och alla andra som har styrkan att klara deras antagningsprov och som kan bidra till deras kall. Därför är det svårt att göra helt om och plötsligt göra Grey warden till en klass i rollspelssystemet.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Blackwall är ju dock "bara" en Champion, eller det är hans specialklass i alla fall.

Han är ju ingen Grey Warden, utan en bedragare som man får lära sig av spelet.

Ja, det är det jag menar med att Grey warden inte är en klass, utan en titel. Blackwall är en Warrior / Champion som råkar vara en Grey warden (även om hans historia är lite mer komplicerad än så). Så som seriens lore skrivits fram till nu så är Grey warden en titel som kan tilldelas krigare, magiker och alla andra som har styrkan att klara deras antagningsprov och som kan bidra till deras kall. Därför är det svårt att göra helt om och plötsligt göra Grey warden till en klass i rollspelssystemet.

Borde det då inte gälla Templars också, som är en klass? Templars använder sig ju av Lyrium för att kontrollera magi och dess användare, medan Grey Wardens dricker Darkspawnblod (om jag minns rätt) i sin ritual, och får diverse krafter kopplade till detta. De skulle, teoretiskt kunna vara en motsvarighet till Templars, fast istället för odöda vara specialiserade mot Darkspawn. Kanske inte optimalt då man inte möter så mycket Darkspawns i spelet, plus att Grey Wardens är lättmanipulerade av The Elder One, men ändock!

Sen för att vara petig, så gjorde Thom Rainier aldrig klart sin Grey Warden ritual, utan tog bara namnet. Så per se, ingen Grey Warden. Den riktiga Blackwall var helt klart en Grey Warden dock.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Blackwall är ju dock "bara" en Champion, eller det är hans specialklass i alla fall.

Han är ju ingen Grey Warden, utan en bedragare som man får lära sig av spelet.

Ja, det är det jag menar med att Grey warden inte är en klass, utan en titel. Blackwall är en Warrior / Champion som råkar vara en Grey warden (även om hans historia är lite mer komplicerad än så). Så som seriens lore skrivits fram till nu så är Grey warden en titel som kan tilldelas krigare, magiker och alla andra som har styrkan att klara deras antagningsprov och som kan bidra till deras kall. Därför är det svårt att göra helt om och plötsligt göra Grey warden till en klass i rollspelssystemet.

Borde det då inte gälla Templars också, som är en klass? Templars använder sig ju av Lyrium för att kontrollera magi och dess användare, medan Grey Wardens dricker Darkspawnblod (om jag minns rätt) i sin ritual, och får diverse krafter kopplade till detta. De skulle, teoretiskt kunna vara en motsvarighet till Templars, fast istället för odöda vara specialiserade mot Darkspawn. Kanske inte optimalt då man inte möter så mycket Darkspawns i spelet, plus att Grey Wardens är lättmanipulerade av The Elder One, men ändock!

Sen för att vara petig, så gjorde Thom Rainier aldrig klart sin Grey Warden ritual, utan tog bara namnet. Så per se, ingen Grey Warden. Den riktiga Blackwall var helt klart en Grey Warden dock.

Visst skulle det fungera att skapa en Wardenklass på samma sätt som templars, men samtidigt skulle du underminera hela första spelet. Där kan du spela som fighter, rogue eller mage och ändå vara en Warden för Grey wardens har alltid letat rekryter bland alla grupper i samhället. Att skapa en Wardenklass skulle gå emot det och det skulle cementera en speciell bild av hur en warden ska vara och vilka skills han ska ha.

Edit:
Och nu glömde du spoilervarna ditt inlägg! Tänk så många liv du förstört med ditt avslöjande.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:

Bra spel, definitivt. Men jag håller inte med dig om att sidospåren inte kändes onödiga. Jag tyckte spelets side quests var Inquisitions tveklöst svagaste del, med få undantag.

Grey warden som spelbar klass kanske de kan göra något med. Men jag är lite tveksam till hur det skulle fungera för Grey warden är mer en titel än en klass. Du har ju till exempel en Grey warden i ditt party i Inquisition - Blackwall.

Blackwall är ju dock "bara" en Champion, eller det är hans specialklass i alla fall.

Han är ju ingen Grey Warden, utan en bedragare som man får lära sig av spelet.

Ja, det är det jag menar med att Grey warden inte är en klass, utan en titel. Blackwall är en Warrior / Champion som råkar vara en Grey warden (även om hans historia är lite mer komplicerad än så). Så som seriens lore skrivits fram till nu så är Grey warden en titel som kan tilldelas krigare, magiker och alla andra som har styrkan att klara deras antagningsprov och som kan bidra till deras kall. Därför är det svårt att göra helt om och plötsligt göra Grey warden till en klass i rollspelssystemet.

Borde det då inte gälla Templars också, som är en klass? Templars använder sig ju av Lyrium för att kontrollera magi och dess användare, medan Grey Wardens dricker Darkspawnblod (om jag minns rätt) i sin ritual, och får diverse krafter kopplade till detta. De skulle, teoretiskt kunna vara en motsvarighet till Templars, fast istället för odöda vara specialiserade mot Darkspawn. Kanske inte optimalt då man inte möter så mycket Darkspawns i spelet, plus att Grey Wardens är lättmanipulerade av The Elder One, men ändock!

Sen för att vara petig, så gjorde Thom Rainier aldrig klart sin Grey Warden ritual, utan tog bara namnet. Så per se, ingen Grey Warden. Den riktiga Blackwall var helt klart en Grey Warden dock.

Visst skulle det fungera att skapa en Wardenklass på samma sätt som templars, men samtidigt skulle du underminera hela första spelet. Där kan du spela som fighter, rogue eller mage och ändå vara en Warden för Grey wardens har alltid letat rekryter bland alla grupper i samhället. Att skapa en Wardenklass skulle gå emot det och det skulle cementera en speciell bild av hur en warden ska vara och vilka skills han ska ha.

Edit:
Och nu glömde du spoilervarna ditt inlägg! Tänk så många liv du förstört med ditt avslöjande.

Yikes! Åtgärdat, nu får du bara spoila ditt citat.

Bra poäng, men då skulle man ju kunna få valmöjlighet att välja Grey Warden som specialité oavsett om man är Rogue, Mage eller Warrior.

1
Skriv svar