EA-chef: HD-remakes känns som brist på idéer

Robot
EA-chef: HD-remakes känns som brist på idéer

EA går hellre framåt än släpper gamlingar i snyggare kostym, menar Peter Moore.

#ea, #microsoft


Medlem
EA-chef: HD-remakes känns som brist på idéer

Mycket beror ju på. Den största fördelen med HD remakes är att kunna spela igenom gamla klassiker igen eller för första gången men på ny plattform. Jag har t.ex. aldrig spelat igenom Final Fantasy 7 trots alla hyllningar men jag kanske ger det en chans då HD remaken kommer ut istället för att försöka hitta ett PSX + spelet på loppis.

Medlem

Karln har ju helt rätt. Att släppa massa remakes är en kreativ återvändsgränd och det i en tid när det kommer otroligt få nya ip:s från de stora drakarna i spelbranschen.

Om han nu kan få ut det tänket bland alla EA:s olika bolag, kanske vi slipper battlefield nr 2065 om 40 år.

Medlem

Har inget emot remakes av gamla utgåvor alls, felet är att dom allt som ofta blir "sämre".

För att företag som t ex Ubisoft inte förstår att det kostar mycket att göra en bra remake - eller så förstår dom inte vad en bra remake är (det är inte bara att man byter en textur till en som är dubbelt så stor).
Ju äldre spelen är ju svårare blir det, kostar betydligt mer, säkert mycket mer än vad det kostade att göra originalet från början.

Heroes 3 och Chaos Engine är bra exempel på spel där man verkligen kunde ha, styrt upp det - ganska mycket bättre.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Vilken ärkesopa. EA släpper ju samma skit varje år. Vad är skillnaderna mellan alla sport spel de spottar ut varje år? NHL 14 vs 15 var ju exakt samma spel.

Medlem

För att släppa ett nytt NHL/NBA/NFL/FIFA varje år med uppdaterade spelarnamn är sjukt fantasifullt. För att inte tala om alla FPS med nya banor som lika väl kunde vart en expansion.

Medlem

Tycker om när det kommer hd remasters i ett samlat paket, typ uncharted collection eller metal gear solid hd collection. Köper faktiskt sånt mer för frameraten än dom uppdaterade visuella grejerna.

Medlem

Aaaaahahahahahahaha good one EA, ni som släpper samma spel år ut och år in, kom inte och anklaga andra för brist på nya idéer när ni inte är bättre själva xD. Jaja, gott med ett morgonskratt

Medlem
Skrivet av Chomag:

Karln har ju helt rätt. Att släppa massa remakes är en kreativ återvändsgränd och det i en tid när det kommer otroligt få nya ip:s från de stora drakarna i spelbranschen.

Om han nu kan få ut det tänket bland alla EA:s olika bolag, kanske vi slipper battlefield nr 2065 om 40 år.

... EA bestämmer över sina bolag, vad får dig att tro något annat?

Medlem

"Men en sak kan de inte beskyllas för – att släppa visuellt förbättrade nyutgåvor av gamla spel."

Jasså, vad är då NHL/FIFA som kommer varje år?

Redaktör
Skrivet av Gaara:

"Men en sak kan de inte beskyllas för – att släppa visuellt förbättrade nyutgåvor av gamla spel."

Jasså, vad är då NHL/FIFA som kommer varje år?

Det kan man tycka vad man vill om, men de uppdaterar ju lag, spelare mm, och det brukar alltid finnas nån ny funktion eller spelform. Så klassiska remakes är det inte, även om spelen är extremt lika varandra år från år.


signatur
Medlem

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Redaktör
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Första PS3-versionen var det.


signatur
k3m
Medlem

håller med Gaara och Smoo87.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Första PS3-versionen var det.

Wii kan väl även spela Gamecube?
Eller har jag fel för mig?

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Första PS3-versionen var det.

Nja, var den det?

Det funkade väl inte så bra?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

En del spel drån Xbox 360 går väl att spela på¨Xbox one nu. Om de har släppt den funktionen.

Medlem

NHL,FIFA,The sims. Hardline, battlefield 4 var ju så mycket nyare än förgångaren.

Medlem

Till vis del kanske men att lägga ut en digital deluxe edition för 100kr extra för att sälja animationer och få direkt tillgång till låsta vapen som redan finns i spelet som man kan låsa upp själv genom att spela spelet är ju väldigt innovativt och idérikt.

Medlem
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Första PS3-versionen var det.

Nja, var den det?

Det funkade väl inte så bra?

Har första versionen av PS3 och har inga problem att köra PS2 spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

PS2 är väl kungen av bakåtkompatibilitet. Till och med med PS1:ans minneskort fungerar ju på PS2.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem

Preach!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

HUMOR! EA anklagar andra för att "ha brist på idéer"!

Roligaste jag hört i år

Snacka om att kasta stenbumlingar i glaspalatset...

Medlem
Skrivet av krumpli:

Vilken ärkesopa. EA släpper ju samma skit varje år. Vad är skillnaderna mellan alla sport spel de spottar ut varje år? NHL 14 vs 15 var ju exakt samma spel.

Nej NHL 15 va väsentligt sämre än NHL 14

Medlem

Han kanske har en poäng om bristande idéer. Men med tanke på vilka nya idéer som blir storspel idag så är kanske inte nytt alltid bäst...

Medlem

Jaa, att komma på att man ska göra en HD-remake är ju en idé?

Jag tror inte att det handlar så mycket om brist på idéer utan mer om marknadsstrategiska beslut, som han säger. En helt ny idé inom spelbranschen kan ta flera år att utveckla, de måste ju försöka hålla studion flytande under tiden på nåt sätt.

Medlem
Skrivet av ArcticFire:
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

PS2 är väl kungen av bakåtkompatibilitet. Till och med med PS1:ans minneskort fungerar ju på PS2.

Wii är ju också minst lika bra, den har ju uttag för Gamecube kontroller och minneskort, allt förutom tillbehören man satte under en GC fungerar ju.

Wii U har också så bra stöd för Wii att den är lika lätt att modda som en riktig Wii i Wii-läget.
Mycket Wii där

Medlem
Skrivet av Seraium:
Skrivet av Norrin:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

Första PS3-versionen var det.

Nja, var den det?

Det funkade väl inte så bra?

Har första versionen av PS3 och har inga problem att köra PS2 spel.

Coolt. Tog dom bort det sen?
Det funkar inte för mig.

Medlem
Skrivet av Smoo87:
Skrivet av Chomag:

Karln har ju helt rätt. Att släppa massa remakes är en kreativ återvändsgränd och det i en tid när det kommer otroligt få nya ip:s från de stora drakarna i spelbranschen.

Om han nu kan få ut det tänket bland alla EA:s olika bolag, kanske vi slipper battlefield nr 2065 om 40 år.

... EA bestämmer över sina bolag, vad får dig att tro något annat?

Jag har väl inte påstått motsatsen? Om nu den här EA Chefen har den här sunda inställningen och vill ändra på EA:s policy angående nya spel, är det som sagt bara positivt.

Tror tyvärr dock de grå eminenserna i styrelsen bryr sig mer om höga aktieutdelningar och stora vinster, än att lägga hundratals miljoner på nya ip:s som kanske går mer förlust. Rent affärsmässigt är det naturligtvis bättre att istället satsa på säkra kort som genererar stora pengar årligen. Kreativt är det som sagt en jävla återvändsgränd och alla som skriker av glädje när det utannonseras nya remakes, stödjer indirekt en tragisk polariserad marknad, med endast ett fåtal stora spel som ständigt kommer i nya (om)förpackningar årligen.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vilka konsoler är egentligen bakåt-kompatibla?
Måste ju vara ytterst få känns det som?

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Backward-compatible_vi...

12
Skriv svar