Trots Skyrim-fiaskot – Valve vill testa betalmoddar igen

Robot
Trots Skyrim-fiaskot – Valve vill testa betalmoddar igen
Medlem
Trots Skyrim-fiaskot – Valve vill testa betalmoddar igen

Horse armor mod 15$


signatur

Mother of God, GTA V is soon here!

Medlem

Håller helt med, det ska absolut finnas ett alternativ för att ta betalt för moddar.

Sedan kommer det självklart finnas konsekvenser för de modskapare som gör det. Counter Strike kanske inte ens hade funnits idag om de hade tagit (för mycket?) betalt för det till att börja med?

Men alternativet ska finnas där. Speciellt med tanke på att övriga marknaden ändå gått med på att ta betalt för hattar och texturer, då känns det nästan extremt fjantigt att någon som lagt månader / år på att utveckla något inte ska få möjlighet att önska en summa för det.

Medlem

Trodde moddare helt enkelt var eldsjälar som vill visa att de älskar spelet och vill ge någonting till communityn i form av nya upplevelser i spelet. Men nu är de tydligen affärsmän..?


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Det var väl inget konstigt, alla vet att det kommer ske, det var bara inte rätt tidpunkt då, fel spel med.

Jag tycker det är jävligt tråkigt dock, inte för att folk inte skall kunna få betalt för vad dom gör, utan av massa anledningar, bland annat så skall visst allt vara en marknad nu, bara för att det går - jag väntar dock på moddar som är gratis till moddarna som kostar, eller dom som gör en gratis mod som är lik men gratis än den som kostar och sedan kommer den som kostar stämma den gratis.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

För att detta ska fungera måste det ställas högre krav på moddar, valve måste moderera vad som får säljas isåfall. T.ex. att ställa krav på att moddar MÅSTE fungera till spelet om de säljs, något det inte gör i t.ex. skyrim. Många moddar slår ut varandra eller slutar uppdateras helt så de inte längre fungerar.

Har inget emot att moddare kan ta betalt för sina saker men det ställer helt andra krav på oss som konsumenter vad vi ska acceptera.

Medlem

Tycker också det ska finnas alternativ för moddare att kunna ta betalt för sina verk. Detta kan ju förhoppningsvis öka kvalité och support på moddar.

Men finns en hel del frågor som behöver svaras på innan jag ska köpa en mod.

Kommer moddar ligga under samma refund policy som vanliga spel nu gör, att man kan få tillbaka pengarna om modden slutar fungera efter en patch t.ex.

"Jo, för att folk ska få betalt för sitt arbete, eller åtminstone ha möjlighet att kunna ta betalt för det. Så här förklarar Eric Johnson"

Håller med Eric till fullo problemet jag såg vi Skyrims betalmoddar var väl att Valve och Bethesda tog den stor del av den kakan.

"Man borde istället ha börjat med ett litet, oetablerat spel, och därtill informerat folk om planerna på betalmoddar. Johnson igen".

För mig låter det som "Lägg på betalmoddar på ett community som inte har en aning om vad en mod är så kan vi nog tjäna ett par slantar ".


signatur
Medlem

Inget fel i att människor som lägger ner tusentals timmar på att skapa en mod ska kunna ta betalt för den. Men det här kommer också att leda till att vi som spelar förväntar oss mer. Vi accepterar att en Skyrim-mod är lite oslipad och inte uppdateras speciellt ofta därför att den är gratis och görs av en glad amatör på dennes fritid. Ska du ha betalt får du ge något för pengarna.

Så fort du tar betalt för något äntrar du en helt annan arena med högljudda kritiker, krav från köparna och massiv negativ respons om du inte möter kraven.

Det här kommer också att skapa krav på utvecklarnas eget DLC. Om jag kan köpa en mod som lägger till story och innehåll för 4 dollar, är jag då beredd att betala 15 dollar för Bethesdas eget DLC? Vad får jag om jag köper det officiella DLCt som betalmodden inte erbjuder?

Medlem

Förstår inte varför folk har problem med betalmoddar. Dom som är dumma nog nog att ta betalt för dåliga små skräp mods säljer ju inge vidare, än värre de som sedan betalar 15$ för en horse armor. Om de sedan tjänar pengar på skräpet, gör eget skräp och sälj.

Medlem

Jag är försiktigt positiv. Självklart bör små moddar som t.ex. ändrar på textstorlek i Skyrim, eller tar bort encumbrance i Witcher 3 vara gratis, men en del av de mod-projekt man ser är ju helt gaaaalet stora och dylika mastodonter kanske mår bra av att lite pengar ramlar in så skaparen/skaparna kan lägga mer tid på modsen.
Fallgropar finns det gott om (drama om vinstfördelning när en grupp gjort en mod? garanterat!) , men möjligheter också.

Skrivet av brandter:

För att detta ska fungera måste det ställas högre krav på moddar, valve måste moderera vad som får säljas isåfall.

Kanske man kan kalla det att.... modderera?
YEEEEAH!

om det går lika lätt att få refunds på moddar som på spel..
Ännu viktigare med moddar, eftersom dom oftast är gjorda av klåpare utan professionell bakgrund.

Medlem

Kanske om mod skaparen fick den större delen av pengarna, det är trotsallt dom som har gjort det och inte steam.

Redaktör
Skrivet av BladeCrazy:

Kanske om mod skaparen fick den större delen av pengarna, det är trotsallt dom som har gjort det och inte steam.

Jag kollade igenom avtalet från i april för att se om det stod nåt om hur pengarna fördelas mellan modskaparna och Valve, men hittade inget om det. Nån som vet hur det ligger till?


signatur
Medlem

Så trött på alla idioter som håller på att bråka om att behöva betala.

Som moddare.. om det faktiskt gick att tjäna lite kaffepengar på sitt blod och svett hade det vart en sjukt stor motivation till att göra mer saker av hög kvalitet, men det begriper väl inte 13-åringarna som inte har 5 spänn att undvara.

I övrigt, varför är kvalitet något man inte kan regulera? Om Valve gör tillräcklig förtjänst kan de väl behandla det likadant som Tf2 eller CS?

Och med detta system skulle moddare kunna utveckla ett varumärke där man litar på vissa mod-authors. Lägg därtill ett betygsystem som redan finns, så har du TRE säkerhetsbälten för dina dyrbara 10 kronor.

Man löper större risk att köpa en dålig macka på pressbyrån.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Jag kollade igenom avtalet från i april för att se om det stod nåt om hur pengarna fördelas mellan modskaparna och Valve, men hittade inget om det. Nån som vet hur det ligger till?

Det debatterades rätt grundligt tidigare iom turerna kring skyrim, jag kommer inte ihåg några exakta siffror men steam + spelutvecklarna fick betydligt MER än mod skaparen fick.

Men det är bara ett av de problem som lyftes fram i debatten. Huvudargumenten mot lyder ungefär:
- Ett företag kan erbjuda support 1-5 år i framtiden, det kan ej en modskapare garrantera.
- Ett företag förväntas leverera en felfri produkt ( nåja ), det kan inte en modskapare garrantera
- Företaget kan närsomhelst ändra koden och ha sönder mods utan förvarning, vilket betyder att du som modskapare måste vara standby 25/7 och kunna lägga dussintals timmar för att lappa ihop din mod om inte kunderna skall bli förbannade.
- Vilken support kan du som modskapare förvänta dig från utvecklarna om deras kodändring omöjliggör din mod?
- Hur fördelas intäkterna mellan moddare? Ett team på 5 arbetar lite som det känner utan struktur och på fritiden när de har tid över. Gräl om vem som skall ha mest av pengarna riskerar att förstöra många bra mod projekt.
- Hur kan man veta vem som ursprungligen gjort en mod och förhindra att någon snor mods från 3:e part forum t.ex. och lägger up som betalmod på steam?

Ännu har jag inte sett några trovärdiga lösningar på någon av ovan problem, så jag kommer hålla mig undan både som innehållskapare och som kund.

Medlem

Tycker att det är en helt ok idé, kommer garanterat att höja kvaliteten och mängden på vissa typer av mods (men så klart även skapa en massa skit från folk som försöker casha in). Tror att det behövs hållas på en låg nivå primässigt sätt dock. Jag kommer iaf inte vara beredd att betala mer än 10kr för en mod av TC-slag, och därmed ännu mindre för mindre moddar.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Trodde moddare helt enkelt var eldsjälar som vill visa att de älskar spelet och vill ge någonting till communityn i form av nya upplevelser i spelet. Men nu är de tydligen affärsmän..?

Har du själv jobbat på en mod nån gång?
Eldsjälar eller inte upptar det en väldigt stor del av ens vardag, vad är "affärsmässigt" med att tjäna en så liten summa på sin hobby? Du verkar tro att moddare skulle bli rika på det här.

Medlem

Att kunna donera hade varit bättre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Problemet uppstår väl när folk tar koder från andra personer, gör det till något eget, och säljer det sedan för ett pris? Det kan ju bli svårt att bevisa att en kod är stulen.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Kleptomaniac:

Trodde moddare helt enkelt var eldsjälar som vill visa att de älskar spelet och vill ge någonting till communityn i form av nya upplevelser i spelet. Men nu är de tydligen affärsmän..?

Har du själv jobbat på en mod nån gång?
Eldsjälar eller inte upptar det en väldigt stor del av ens vardag, vad är "affärsmässigt" med att tjäna en så liten summa på sin hobby? Du verkar tro att moddare skulle bli rika på det här.

Nope, har ingen som helst kunskap angående kodning.
Angående betalningen tror jag helt enkelt att färre kommer att använda sig av moddar ifall de kommer kosta. Måste verkligen allt folk gör resultera i att det blir pengar i plånboken? Ett arbete av passion är IMO bättre än ett arbete för profit. Fast det är bara min åsikt.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Svår fråga, har inte bara med hur bra modden är, även storleken. Jag betalar hellre pengar för NYTT innehåll i spel, istället för samma gamla mjölk företagen försöker sälja i ny förpackning. Bara för att dom kallar den tjocka klumpiga mjölken för "den fräscha nya syrliga keson" så blir det inte mindre gammal mjölk

Medlem

Dem borde satsa på om något på att göra de lätt att donerar till moddar man gillar. T ex då ha på varje mod så man kan donera med typ steam wallet/paypal m.m.

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Kleptomaniac:

Trodde moddare helt enkelt var eldsjälar som vill visa att de älskar spelet och vill ge någonting till communityn i form av nya upplevelser i spelet. Men nu är de tydligen affärsmän..?

Har du själv jobbat på en mod nån gång?
Eldsjälar eller inte upptar det en väldigt stor del av ens vardag, vad är "affärsmässigt" med att tjäna en så liten summa på sin hobby? Du verkar tro att moddare skulle bli rika på det här.

Nope, har ingen som helst kunskap angående kodning.
Angående betalningen tror jag helt enkelt att färre kommer att använda sig av moddar ifall de kommer kosta. Måste verkligen allt folk gör resultera i att det blir pengar i plånboken? Ett arbete av passion är IMO bättre än ett arbete för profit. Fast det är bara min åsikt.

Man måste inte ta betalt för sin mod. Men folk kommer ju kunna skapa större och bättre moddar om de får en inkomst från det. Tycker det är självklart att folk ska kunna få betalt för sina moddar.

Dock så behövs någon form av kvalitetssäkring från steam/spelutvecklaren. Så att det inte blir för mycket skit som folk försöker ta betalt för. Kanske göra så att enbart godkända modskapare kan lägga upp sina moddar för betalning.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Inget fel i att människor som lägger ner tusentals timmar på att skapa en mod ska kunna ta betalt för den. Men det här kommer också att leda till att vi som spelar förväntar oss mer. Vi accepterar att en Skyrim-mod är lite oslipad och inte uppdateras speciellt ofta därför att den är gratis och görs av en glad amatör på dennes fritid. Ska du ha betalt får du ge något för pengarna.

Så fort du tar betalt för något äntrar du en helt annan arena med högljudda kritiker, krav från köparna och massiv negativ respons om du inte möter kraven

Håller med.

Med Skyrim så är hela moddare-gemenskapen rätt så komplex också. Många hjälper gladligen varandra och delar med sig och så, om någon plötsligt använder en del som någon annan har gjort och tar betalt för del, så faller mycket av den gemenskapen pladask. Det behövs regler för vad man kan använda, och Valve kan inte förlita sig på att fansen ska spendera en massa tid och leka polis ifall olika texturer i betalmoddar är tagna från andra spel, utan lov från andra moddare osv.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Bennii:

Inget fel i att människor som lägger ner tusentals timmar på att skapa en mod ska kunna ta betalt för den. Men det här kommer också att leda till att vi som spelar förväntar oss mer. Vi accepterar att en Skyrim-mod är lite oslipad och inte uppdateras speciellt ofta därför att den är gratis och görs av en glad amatör på dennes fritid. Ska du ha betalt får du ge något för pengarna.

Så fort du tar betalt för något äntrar du en helt annan arena med högljudda kritiker, krav från köparna och massiv negativ respons om du inte möter kraven

Håller med.

Med Skyrim så är hela moddare-gemenskapen rätt så komplex också. Många hjälper gladligen varandra och delar med sig och så, om någon plötsligt använder en del som någon annan har gjort och tar betalt för del, så faller mycket av den gemenskapen pladask. Det behövs regler för vad man kan använda, och Valve kan inte förlita sig på att fansen ska spendera en massa tid och leka polis ifall olika texturer i betalmoddar är tagna från andra spel, utan lov från andra moddare osv.

Sen är du ju om spelet uppdateras och moddarn inte känner för att göra modden kompatibel.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av BladeCrazy:

Kanske om mod skaparen fick den större delen av pengarna, det är trotsallt dom som har gjort det och inte steam.

Jag kollade igenom avtalet från i april för att se om det stod nåt om hur pengarna fördelas mellan modskaparna och Valve, men hittade inget om det. Nån som vet hur det ligger till?

Om jag inte missminner mig så beror det helt på utvecklarna av spelet också. Minns att det var ett jävla liv om att Valve tog 75 % av intäkterna, när det i själva verket var Bethesda som tog majoriteten av kakan (inte 75 % dock). Men allt lät väldigt löst och kommer inte ihåg hur källorna kastades till detta påstående. Men skulle inte förvåna mig om det kommer variera helt från utvecklare till utvecklare, och spel till spel.

MEG
Medlem

Så privat personer skall utveckla spelen och i praktiken göra DLC som merparten av pengarna går till Steam och Spelföretaget, OJ vilken konstig utveckling.....


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är skeptisk, inte för att moddarna som gör bra arbeten ska få betalt men för att detta kommer medföra problem på alla nivåer och förstöra många communitys. Kommer kommer också dra alla dessa svin till människor som ska göra sig pengar på allt, oavsett vad det är.

Hade hellre sett att ett donationssystem som skapar en lätthet och vilja hos folk att donera, kanske även lite PR för just donationer och hur det kan förbättra spel/moddar. Jag brukar alltid paypal donera till modskapare som gjort ett bra jobb. Mindre förbättrande förändringar brukar jag donera ca 40-50 spänn. Bra overhauls samma summa jag köpte spelet för. Detta är något jag tycker känns fair, finns säkert dom som donerar mer eller mindre eller som tycker jag är dum i huvudet.

Mvh

Medlem

Problemet är att det kan behövas 10+ moddar för vissa spel för att få det att fungera. Då blir det fort väldigt stora summor om moddarna kostar 60kr styck som Skyrim moddarna gjorde. Sen måste modd skaparna se till att de inte baserar sin mod på någon annans mod för då får modden kanske inte läggas upp. Förutom det blir det problem med uppdateringar mm om vissa moddar är gratis och andra kostar pengar, samt piratkopiering av moddar.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Minns att det var ett jävla liv om att Valve tog 75 % av intäkterna, när det i själva verket var Bethesda som tog majoriteten av kakan (inte 75 % dock). Men allt lät väldigt löst och kommer inte ihåg hur källorna kastades till detta påstående. Men skulle inte förvåna mig om det kommer variera helt från utvecklare till utvecklare, och spel till spel.

Valve tar alltid 30% för allt som finns på Steam, och sedan 45% till Bethesda (om det nu var 75% men det var det nog). Vilket jag faktiskt tycker är rimligt. Alla Skyrimmoddar förlitar sig oerhört mycket på det Bethesda har skapat, vare sig det är modeller, texturer, editorn osv, så Bethesda förtjärnar det.

Bara för att man har betalat för att spela deras spel, så betyder det inte att man har rätt att utnyttja spelet för sina egna grejer utan att dom får en kompensation för det.

12
Skriv svar